Jump to content

Skreddersydd lærhylster til Pistol (hjemmesnekret)


Recommended Posts

I et utslag av kreativitet bestemte jeg meg for noen uker siden å lage et Kydex hylster til Sig Sauer X-SIX’n. Etter å ha brent både fingre og tær uten å få til noe akseptabelt resultat bestemte jeg meg for å prøve å lage et skapelig lærhylster i stedet.

 

Hylsterert er tenkt brukt til feltskyting, med en enkel metall klype som lett kan hektes av og på belte, bukselinning, lomme, eller hvor det en er man vil bære hylstret.

 

 

1.jpg

Jeg begynte med å lage en mal i papir. På toppen av pistolen tapet jeg fast en messingstang, hvor jeg har laget utsparring til kor, slik at det ferdige hylsteret ville ha en kanal for kornet, for å hindre slitasje.

 

2.jpg

Delene ble skåret ut med vannlig teppekniv. Søm og andre detaljer ble overført med et genialt lite rissehjul, jeg har etter min oldefar, som var instrumentmaker.

 

3.jpg

Så ble alle kanter avrundet med en kantskjærer

 

 

4.jpg

Denne delen skal holde belteklypa på hylsterets bakside.

 

Når man syr salmakersøm så bruker man først en skinnsyl og stikker opp der hvor sømmen skal være. Legg merke til at hullene stikkes i 45 grader for å unngå bruddanvisning ala ”riv etter den stiplede linjen”.

 

5.jpg

Endene av hylstret ble så fuktet med vann, og en staffering ble preget inn ved topp og bunn.

 

7.jpg

Før selve sømmen ble utført ble halvdelene foldet over og festet sammen med et par knuter, for at de ikke skulle forskyve seg under selve sømmen.

 

 

8.jpg

Salmakersømmen foregikk foran tittekassa, så noe bilde av det har jeg ikke, men sømmen utføres med vokset lintråd, og to nåler som føres igjennom sylhullene på likt. Poenget med det er at man ikke skal skade tråden ved å stikke nålen inn i tråden fra motsatt side, samtidig som man har god kontroll på stramming av stingene.

 

9.jpg

Så ble hylstret lagt i lunket vann i ca. 15 minutter.

 

10.jpg

Når læret var mykt og smidig som gummi, ble det etter at overflødig fuktighet var ristet av, tred inn på pistolen, som for øyeblikket hadde fått en ekstra runde Ballistol olje i alle kriker og kroker.

 

Deretter ble konturene av pistolen preget i læret med en pregepinne.

Når ønsket resultat var oppnådd ble, hylster med pistol surret i tørkepapir for å suge ut noe av fuktigheten av læret.

 

11.jpg

Mens læret tørket ble det en tur på verkstedet for å lage belteklypa.

Et passende emne i børstet rustfritt stål ble klippet ut med benkesaksa.

 

12.jpg

Alle hjørner og kanter ble så nøye avrundet på beltesliperen.

 

13.jpg

En Sveisetang ble brukt til å bukke til formen.

 

14.jpg

Et hul til festenagle ble så laget.

 

 

15.jpg

Etter at hylsteret var tilstrekelig tørt, ble det tatt av pistolen og tørket på 70 grader med varmluft i steikeovnen, slik at det blir passe stivt og fint.

Når det var tørt ble rødbrun narvsværte påført med svamp

 

16.jpg

Når flere tynne lag med narvsværte var påført og tørket, ble hylsteret overflatebehandlet med Super shine, som gir en lakkaktig vanntett hinne, også dette påført med svamp. Når behandlingen var skikkelig tør ble hylsteret polert blankt med krøllet avispapir.

 

Slik ble resultatet:

17.jpg

19.jpg

17.jpg

Dette var egentlig kun et testprosjekt for å se hva slags resultat jeg kunne få til med enkle midler. Jeg ble 95% fornøyd med resultatet, etter å ha gjort noen erfaringer og justeringer er jeg nå i gang med den endelige utgaven.

Link to comment
Share on other sites

Lær krymper når det tørker, hvor mye avhenger av tykkelsen og type lær, samt tørketemperatur. Dette hylsteret ble litt trangere en ønsket så på det neste så blir det lagt til ca 10mm.

 

Alt må prøves, og å forme Kydex virket ganske spennende. Selgeren anbefalte meg ganske tykk Kydex, det tror jeg var en tabbe, da det krever for mye varme og gjør det vanskelig og forme.

 

Lær har jeg jobbet litt med før og er et ganske takknemlig materiale, faktisk så jobbet jeg et år som salmaker etter endt yrkesskole, men da laget jeg aldri noe i lær, kun serieproduserte pøller til medisinsk bruk., noe jeg gikk lei ganske raskt.

 

Det er artig med slike små og overkommelige kjøkkenbenks prosjekter. Hobby prosjektene mine går som oftest over flere år og består i restaurering og oppbygging av diverse gamle motorer og kjøretøyer, det har legen satt ned foten for i all overskuelig fremtid, så slike kjøkkenbenk prosjekter blir som ren terapi å regne.

 

Det kommer flere bilder når versjon 2.0 er klar.

Link to comment
Share on other sites

Heisan!

 

Gratulerer med vakkert arbeid! Skikkelig imponert!

 

Hvis jeg kan komme med et forslag, så hadde jeg kanskje valgt en annen løsning enn belteklype. Ikke alle feltstevner foregår i skyfritt, varmt vær og jeg ser for meg at hylsteret kan bli dratt løs når du skal fikle under jakke, poncho og greier. Så jeg hadde laget noe å tre inn på beltet eller gjerne hang litt ned på låret.

 

Men nå har jo jeg ti tommeltotter og null utstyr, så jeg må kjøpe slike ting.

 

Noen som har tips til et hylster til en 6" single stack 1911 (SVI)?

Link to comment
Share on other sites

Takk!

 

@700 ADL

Jeg følger tankegangen din. Jeg har egentlig ikke tenkt å ha hylstret i en belteløsning, kanskje heller i en slags lav skulder/ Huckleberry type løsning, hvor hylsteret havner i lårhøyde uten at belastningen blir på belte.

 

Jeg plages med at følelsen i venstrebeinet forsvinner hvis jeg får press på hovednerven som går igjennom hoftebeinet, og det er jo litt dumt når man skal prøve å skyte stående, så det blir en slags handikapløsning, og ikke en ”Dirty Harry” løsning :mrgreen:

 

@Hassel

Artig å pusle med slikt, kanskje eieren av bikja hadde det litt gøy også?

 

@Gunfreak

Oppdrag? Tja, hadde ikke tenkt det, først må man jo få til et 100% produkt.

Link to comment
Share on other sites

Da er versjon 2.0 ferdig.

 

20.jpg

Det er gjort noen små forandringer. Hylsteret er litt annerledes utformet på fremsidens overkant, da den knekken første utgave hadde nok ikke ville holde stivheten over tid. I tillegg er stafferingen oppe og nede byttet ut med en pyntesøm/stikkning.

 

21.jpg

På baksiden er belteklypa plassert bedre slik at den går klar av magasinutløseren, og det er også laget en utsparring til utløseren.

 

Hylsteret er også noen tidelsmillimeter rommere, innsiden ble denne gangen farget med en 1 til 1 blanding av rødsprit og narvsverte slik at den semskete siden er myk og snill med våpenet. Nå skal kantene vokses med bivoks og polerers blanke, også skal både innsiden og utsiden få en omgang med leather care, som gjør skinnet vannavstøtende og blankt.

 

Da gjenstår det bare å lage til resten av våpnene :)

Link to comment
Share on other sites

Takk, nå venter Smith'n på tur, også blir det Kimber'n, også blir det Ruger'n, også blir det kanskje en Benelli til, Også blir...

 

Nei nå får det holde en stund :mrgreen:

 

Jeg ble anbefalt lær med rårand av naboen min som er gammel skomaker, og jeg gikk også et kurs i hvordan å lage slirer i rårand lær for snart 16 år siden, så det var det som først var tanken, men selgeren av læret (Skinnlåven) mente at jeg ikke burde gjøre det, da det ville bli for stivt. Jeg endte opp med og bruke 2,5-3mm forpart(mener jeg) og litt salmiakk i vannet, pluss den siste tørken på 50 grader i ovn med varmluft har gjort det utrolig stivt. Lyden blir som å banke på en tilsvarende tykk treplate ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Meget bra arbeid så vidt jeg kan se. Hvordan går du fram for å beregne hvor mye slingringsmonn du trenger til hylsteret. Når du former det så fint rundt pistolen vil det vel nødvendigvis generere litt ekstra rundt kantene?

 

Jeg har for øvrig samme Sig-en, så hvis du vil donere noen mål til meg, er jeg veldig takknemlig for det :)

Link to comment
Share on other sites

Flott arbeide.

Jeg laget noe tilsvarende til min Ruger GP100 for mange år siden, har dessverre ingen bilder av det, da både revolvern og hylsteret ble solgt før de digitale fotoapparatene kom ;-)

Men, jeg tørket ikke så "hardt" med varmluft, jeg oljet inn jernet, og pakket revolveren inn i noen lag med plastfolie (for å unngå rust) før jeg formet til læret. Så lot jeg det tørke ved siden av en panel ovn i noen dager med revolveren inni. Resultatet ble ikke så verst, og læret krympet akkurat nok, slik at når jeg fjernet plasten, så satt den som den skulle.

Fikk nesten lyst til å finne frem salmaker verktøyet igjen nå :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for øvrig samme Sig-en, så hvis du vil donere noen mål til meg, er jeg veldig takknemlig for det :)

Jeg har maler/mønster til Sig’en et eller annet sted, skulle du få lysten over deg, kunne jeg sikkert skanne, og sende deg det.

 

Jeg har brukt disse to hylstrene sammen med en slags ”padle” løsning, hvor jeg enkelt kan hekte av og bytte selve hylsteret alt ettersom hvilken gren det skal konkurreres i.

Jeg har ikke benyttet løsningen på alle feltkonkurransene jeg har deltatt i, men etter 60 starter pluss med løsningen, er jeg godt fornøyd med både funksjon og slitestyrke.

 

Til tross for dette kan det nok bli en utgave til eller to i løpet av noen mørke vinterkvelder. Jeg plukket opp denne ”dingsen” nesten gratis i antikk kroken på et loppemarked rett før stengetid, tro om ikke den kan komme til nytte? Hvis ikke så gjør den seg kanskje på som veggpryd i furtebua :lol:

dings.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...