Jump to content

Eikenøtt


Spinnvill

Recommended Posts

Hei!

For mange år siden fikk man kjøpt noen veldig korte patroner som gikk under navnet Eikenøtt(pga bilde av ei nøtt bak på hylsa) til salongen,som det var lite krutt i og gikk ganske dårlig..

Men det holdt til trost på 25m :)

Er det noen som vet om slike er å få kjøpt lengre?

Link to comment
Share on other sites

Jepp! Men tror ikke det heter eikenøtt pga. bilde bak. Jeg har en eske med patroner med nøtt bak og flere andre typer uten denne nøtta.

dessuten har jeg hørt at det ikke er krutt i dem, men kun tennsats. Som ei stor tennhette med kule foran.

 

her er en pistol i dette kalibret: :mrgreen:

 

IMG_0128.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jepp! Men tror ikke det heter eikenøtt pga. bilde bak. Jeg har en eske med patroner med nøtt bak og flere andre typer uten denne nøtta.

dessuten har jeg hørt at det ikke er krutt i dem, men kun tennsats. Som ei stor tennhette med kule foran.

 

Navnet "eikenøtt" kommer nok av at de vanligste patronene en periode hadde det fabrikkmerke (trolig i mellomkrigstiden og 50tallet) . Egentlig heter de 6mm Flobert og kom vel rundt 1850, mener jeg har en av de første typene i en skuff. Disse var mer koniske nede, ikke en tydelig rim som de senere. Der finnes Flobert patroner i mange kal.

 

Rett at der ikke er krutt i dem men derimot noe som kalles skytebomull.

 

Der finnes også noen 4mm (el. 4,5??)som ble brukt i et innstikksystem i Kragen, disse var sentertente og kan vel kalles ei tennhette som var strupet, vistnok ikke særlig presise

 

 

DSC02980.jpg

 

Her er et bilde av de fleste innen Flobert familien : de to til venstre er 9 og 6mm av den første typen med kon nede. I midten ser man en rekke som starter på med 2mm, noen ulike 4mm, 5, 6, 7, 8 og 9mm (må ha litt forbehehold om at jeg husker rett). Til høyre et utvalg 6mm 2 med såkalt dobbelhylse som ble regnet som mye bedre enn de med enkel

Link to comment
Share on other sites

eh :oops:

kan disse brukes i vanlig 22 lr rifle?

 

tja. ja og nei. kommer an på kammerdimesjonene dine. noen 22lr kammere er såpass trange at du ikke får kamret en 6mm flobert. har sett gamle 22-rifler som ble åpnet litt i bakkant av kammeret for å kunne kamre 6mm flobert-patronen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...