Jump to content

Hvilket sikte skal jeg velge?..


Cameron

Recommended Posts

Skal ha nytt sikte på en rifle som ikke brukes så mye lengre,blir en luftetur innimellom 338Win Mag.

Sktet skal ligg på 3500-6500 i pris.

30mm rør

Regner med det blir uten lys

Tysk nr 4.

Optikken er sikkert nokså lik på de jeg har sett meg ut,men lurer på erfaringer?

Står mellom:

Burris Eurodiamond 2.5-10x44.evt 3-12x50

Weaver extreme 2.5-10x50

Leupold european 3-9x50

Mepota meostar 3-10x50,er redd litt kort øyeavstand på den..+

Et eller annet Nikon

Hawke endurance,det blir såfall med lys.

Kan hende det blir no jakting på kvelden etter Hjort(Har egentlig sluttet med hjortejakt)

Link to comment
Share on other sites

Til den børsa velger du en European 3-9. Kjapt lett og laang øyeavstand, samt en meget grov #4 :wink:

Jeg ville valgt Meoptaen. Den ligger et hakk foran de andre optisk, også foran Zeiss Classic

Tullprat, har hatt begge- og Zeissen stiller i en helt annen divisjon. Etter hvert er alle Meoptaene mine blitt solgt- den ene etter praktisk bruk på en lett .300 WinMag. Den er ikke så egnet for kjappe skudd med en kraftig børse. Nå står det en Leopold på den børsa også...

Link to comment
Share on other sites

Av dem du ramser opp på listen din ville jeg valgt Meopta uten tvil, men kjøp med lys!. Greitt å ha i vanskelige lysforhold. Nr 2 på listen er Nikon, også det er gode kikkerter. Zeiss er vel det beste, men jeg mener ikke dem er divisjoner bedre da.

 

Når jeg valgte kikkert, så stod valget mellom Meopta og zeiss conquest, og jeg syntes dem var nokså like sånn optisk sett. Dem var lik også i pris, men skulle en ha Zeissen med lys, måtte en ut med 11000 kr. Men klart når en kommer opp i Victory serien til Zeiss, som koster 25000 kr og mer, så er det sikkert divisjoner i forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Til den børsa velger du en European 3-9. Kjapt lett og laang øyeavstand, samt en meget grov #4 :wink:
Jeg ville valgt Meoptaen. Den ligger et hakk foran de andre optisk, også foran Zeiss Classic

Tullprat, har hatt begge- og Zeissen stiller i en helt annen divisjon. Etter hvert er alle Meoptaene mine blitt solgt- den ene etter praktisk bruk på en lett .300 WinMag. Den er ikke så egnet for kjappe skudd med en kraftig børse. Nå står det en Leopold på den børsa også...

 

Da er han nok ikke den eneste som farer med tullprat. Jeg har butikken full av Zeiss og Nikon.. Men jeg har Meopta på mine egne børser.

Mulig Victory serien til Zeiss er et hakk bedre en Meopta, men Classic serien når ikke opp til Meopta kvalitet nei.

 

Når det gjelder Nikon Monarch, så er det gode kikkerter, men når ikke i det heletatt opp til Meopta kvalitet. Optisk ligger Nikon omtrent på Leupold nivå.

Link to comment
Share on other sites

He he, en ting vi ikke blir enige om her på kammeret er hva er den beste kikkerten!. Så lenge jeg har vært her, så har det sikkert vært 100 forskjellige tråder om hva som er best av Zeiss, meopta, Swarovski og Docter. Har Meopta Meostar sjøl og synes det er et bra sikte. Er ikke noe stor Meopta fan, men synes det er veldig gode sikter for prisen. Får jeg masse penger en dag, så kjøper jeg og sikkert et til 25-30000 kr.

 

Men er enige i at disse uber klasse siktene til både Zeiss og Swarovski er en klasse over ja!. Det bør det være og, for når det koster 25-30000 kr for de beste, så bør det være en klasse over og!!!!!!!.(Så er det sikkert nett butikker el no som selger disse litt rimigere). Men i mellom pris klassen er disse Meoptaene virkelig gode

Link to comment
Share on other sites

Men er enige i at disse uber klasse siktene til både Zeiss og Swarovski er en klasse over ja!. Det bør det være og, for når det koster 25-30000 kr for de beste, så bør det være en klasse over og!!!!!!!.

 

Nå er det vel endel som syns at "high end" produsentene har overpriset seg noe vanvittig når det gjelder Victory, Z6i etc klassen, i forhold til hva man får, og hva det egentlig koster å produsere. Men så lenge folk godtar det og fortsetter å kjøpe til den prisen, så vil vel pris nivået holde seg der oppe...

Link to comment
Share on other sites

...................... Jeg har butikken full av Zeiss og Nikon.. Men jeg har Meopta på mine egne børser.

Mulig Victory serien til Zeiss er et hakk bedre en Meopta, men Classic serien når ikke opp til Meopta kvalitet nei.....

 

:) Jeg er fullt klar over at du står i en butikk med mange Zeiss og Nikon- og at du har Meopta på børsene dine. Slike diskusjoner er som å krangle om hva som er best av Audi og BMW. Smak og behag- og muligens økonomi. Jeg har fremdeles både Victory og Cassic på noen av mine våpen, Meoptaene er solgt. Men denne tråden handlet ikke om meningsforskjeller mellom Zeiss og Meopta, men valg av kikkert til en lite brukt .338WM. 8)

Til hans bruk egner en kjapp og lett kikkert med lang øyeavstand seg best- derfor ville jeg uten tvil valgt en European 3-9x50 av de han nevner i sin liste. Meoptaen er nok litt bedre optisk, men jeg går utifra at han skal jakte- og ikke studere sommerfugler med den? :P Personlig ville jeg heller valgt en European 3-9x42, da ha tydligvis ikke har så store planer om jakt i mørket, -selv om en 42` med #4 faktisk er overaskende bra i skumringen også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmm mange forskjellige meninger her..Vet selv at Meopta er bra optikk i forhold til pris,hvor mye dårligere den er i forhold til de dyreste,spiller ingen rolle da jeg er en fattig mann og skal ikke ha de dyreste!Hadde uansett ikke kjøpt sikte til 18000kr om jeg var rik.Må nok tenke litt til,har god erfaring med Leupold tidligere,men ikke likt retikkelet på dem jeg har hatt..Hadde vært moro å sett gjennom en med 30mm rør og 4er retikkel..Ingen som har erfaring med Burris?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...