Jump to content

treegt politi! kjedelig og vente..


nickwalter

Recommended Posts

nå har jeg hatt en mauser i uukevis uten og fått prøvt den..

grunnen er at jeg ikke har fått tilbake søknaden ifra politiet i sandefjord eller hvor det var..

jeg har fått søknaden godkjent og fått hjem rifla, men uten tilatelsen kan jeg jo ikke kjøpe ammo:(

begynner å bli kjedelig nå.

 

søknaden ble levert av selger på politistasjonen der nede, det var greit det, de skulle ordne det rett over helga! :D

...for noen uker siden...

nå en av de siste dagene spurte jeg selger hvordan det gikk, da hadde han fått tilbake søknad, pga det manglet underskrift, det gjør det ikke, søknaden ble igjen levert, og da sa de igjen at den var grei den, og skulle være ordnet seint denne uka eller tidlig neste uke..... :/

Link to comment
Share on other sites

jeg har fått søknaden godkjent og fått hjem rifla, men uten tilatelsen kan jeg jo ikke kjøpe ammo:(

begynner å bli kjedelig nå.

 

 

Du har jo fått den blå kopien av søknaden med børsa?

Den gjelder som midletidig våpenkort, og du kan derfor kjøpe ammo med den...

Link to comment
Share on other sites

jepp, det vet jeg, tingen er at den ble ikke sendt med børsa:/

trodde jeg skulle få den enten med børsa eller med sluttstykket, men slik ble det ikke, så håper jeg får den snart, jeg er ikke akkuratt den som liker og gjøre ting litt utenom det som er lov, og det er jo ikke akkuratt lov og ha ei børse uten våpenkort, eller midlertidig(den blå delen)

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke bra...

 

Siker på at du har kjøpt et registrert våpen? syns det høres underlig ut det du skriver.

 

Du har søkt ditt våpenkontor om ervervstilatelse på et gevær i et eller annet kaliber.

Denne er blitt behandlet og du har fått din søknad fra politet.

 

Du har så sent disse papirene (Hvit, blå og gul kopi) til selger.

 

Selger skal da fylle ut papirene med sin underskrift og detlajer på våpnet (Type, kalier og våpennr) Selger skal levere hvit kopi til sitt våpenkontor, som så sender det til ditt slik at de (De kontoret som innvilget søknaden din) Kan skrive ut våpenkort. Selger SKAL også returnere den blå kopen med våpnet da det er ditt eneste bevis på at du eier våpne lovlig. Det finnes overhode ingen vettig grunn til at selger ikke har sendt deg dette... :?

Link to comment
Share on other sites

politiet skal ikke gjøre noe annet med blå delen enn å passe på at den er der når de stempler og godkjenner på den hvite (side 1).

 

Ring selger NÅ, og be han sende blå-arket i posten umiddelbart. Og at han sender (signert) utlånserklæring pr. fax omgående (i dag). Uten dette er du innehaver av ett ulovlig uregistrert våpen :shock:

Link to comment
Share on other sites

Nei, de har ikke noe med den å gjøre.

Det er selger som skal sende den til deg, utfyllt med de opplysnigne om våpenet du har kjøpt. Politet skal ha den hvite originalen.

 

Jeg ville kontaktet ditt politidistrikt og spurt om de kunne fikse våpenkort på børsa (Og sjekke at alt er i orden) for dette er merkelig. (Kan selvsagt være dumskap og i vondskap...)

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Det er vel ikke verre enn at selgeren har glemt å sende den blå delen med våpenet, men sendte hele blekka til politiet? Selv om Hassels teori riktignok er mer spennende :lol:

Tviler på mange selger uregistrerte våpen som registrerte, ville tro verdien av en uregistrert mauser på svartebørsen er høyere enn en registrert?

 

Ellers kan du få problemer om politiet ransaker boligen din i tiden det går fra våpenet kommer i hus til våpenkortet kommer...

Link to comment
Share on other sites

er det noen enkel måte å finne ut om våpenet er registrert ?

 

Ja, kontakt ditt våpen kontor (Som da vet at du har tilatelse til et slikt våpen, og fortell dem hva som har skejdd. Det er meget mulig at selger har rent mel i posen, bare ikke vet hva han driver med...) og oppgi våpennummeret på våpnet du har. Da får de opp de opplysningen som trengs.

(jeg har gjort tilsvarende selv)

Link to comment
Share on other sites

Ditt og utlåners(selgers) navn og adresse og fødeslsdato. Våpenets art, merke, kaliber og nummer. Våpenkortnummer og hvor det er utstedt. I hvilken periode våpenet lånes ut (maks 4? uker) og hvorfor det lånes.

 

Blir litt merkelig å gjøre det sånn, men så lenge du ikke har blåarket (eller våpenkort) på våpenet er det fremdeles selgers våpen, og du må låne ditt eget våpen...

 

Edit1: her (.doc) er ett eksempel

 

Edit2: Uansett bør du ta kontakt med politiet og forklare situasjonen rimelig snart...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...