Jump to content

.338 EDGE


Kiwi

Recommended Posts

Vi får se om det finnes flere ,338 Edge i Norge, men jeg tviler sterkt på det.

 

I morgen skal jeg hente den, men det blir ingen skyting før søndag, beddingen må herde.

 

Bare måtte innom børsemakeren på vei opp fra Oslo i dag og tyvtitte litt, og det så bra ut! :D

 

Rifla er som følger:

 

.338 Edge

Remington 700 lang med original avtrekk tunet til ca 1kg. Rettet gjengepartiet og bolten samt klakker.

Border stainless pipe, 28" fra støtbunn til og med gjengepartiet for bremsen (råemnet var 30").

Wyatts extended boxmag 4", som gjør at jeg kan lade 300grs SMK til COL 99mm med 1mm friflukt, magasinlengden takler opptil COL 100mm.

Defensive Edge -brems 1"

McM A3 stokk med hevbart integrert kinnstykke.

Nightforce NXS 5,5-22x56 MLR M-rad Zero-Stop med Cosine-indikator og libelle.

Badger ringer 0.885" på ei 20 moa Picatinnyskinne.

 

Har skaffet meg et Redding custom die - sett, 150 rem hylser, 150stk 300SMK samt 1 kg Rihno 25 krutt så da er det duket for ei flott helg med prepping og litt testskyting. :D Bare synd at ikke Sinclair Intl har fått rota seg til å sende meg bulletcomparatoren og verktøyet for å frese hettelommer og tennhettehullet i i hylsa.

 

Legger ut noen bilder på søndag eller mandag når jeg får vært på banen og skutt litt.

 

Edit:

 

Her er den langbente damen:

 

igj0pt.jpg

 

 

rtqqv6.jpg

 

 

33djqld.jpg

 

sql1xi.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bilder kommer til uka. børsa er nå blå og stainless, men det skal på duracoat etterhvert, har ikke helt bestemt meg for farger. Vurderer også å rubbe stokken og gi den en omgang også. Det viktigste er at det blir gjennomført, og det inkluderer siktet! 8) Mest sannsynlig i gråtoner (eller tan), for det er ei børse for lange hold, i fjellandskap o.l.

 

 

Dette høres bra ut.

 

Er ikke .338 Edge en 338/300 RUM, eller husker jeg feil?

 

Dette ikke bare høres bra ut, det er bra! :!::D

 

.338 Edge er en .338/.300 ja, så den har litt mer guffe med 300SMK enn en .338 RUM. Hastigheten ligger over rum og norma mag, på nivå med, eller litt over lapua alt annet likt.

 

Det som er mest aktuelt å bruke i Norge er vel Rihno 25. T. Alvestad får snart inn Hodgdon H1000, og det blir mitt valg - det gir visstnok mindre hastighetsforskjeller ved ulike temperaturer. Det er etter mitt syn verdt noen kroner, siden førsteskuddstreff på druge hold blir litt mer sannsynlig når man slipper å kompensere for hastighetsvariasjon i tillegg.... :wink: Har ikke tenkt å prøve N165-N170 el.l. dersom H1000 går godt.

 

Børsemaker kan du få oppgitt på PM.

 

Kjøpte utgangspunktet brukt i høstes, men da med ei .300winmag pipe. Fant fort ut at jeg ønsket noe større når man skulle ha magnum, og da gamlepipa i .30-06 i ei annen rifle takket for seg ble valget enkelt! Gamlepipa går et nytt liv i møte, og Remmen får ny pipe i noe jeg har gått og hatt lyst på ei stund!

Vi fikk oss en latter da vi skulle ta ut gamlepipa...: Den satt ikke ordnetlig fast, den løsnet da han dro nedpå nøkkelen, og fikk ham til å stusse. Da han tok av pipa så var det "lock-tite" på gjengepartiet, av den mildere typen. Da han skrudde den inn igjen så gikk den lenger inn, ikke fullt .300rsaum klassen men det nærmet seg... :lol: Der og da bestemte jeg meg for at alt skulle rettes, og det var bra - gjengepartiet var ikke helt beint. Alt ble tatt, med unntak av å sleeve bolten, det så vi ikke helt poenget med fra et praktisk synspunkt.... Moralen er: Bruk en skikkelig børsemaker!

 

Den blir beddet på nytt når alt er montert i for siste gang, både for preisisjonen og for å få ei rett børse: den hadde svakt cast- on, og det var litt rart å skyte med her i vinter.. spesielt for en som har litt cast-off på samtlige av de andre børsene..

 

Litt vanskelig å gi et kostnadsoverslag siden jeg slaktet ei børse, og bruker opp igjen den pipa, men jeg er nok såvidt innenfor 40.000,- på alt sammen slik den fremstår på bildet. Det ble satt inn 4" magasinboks og frest litt av i frem og bakkant for å få plass til patronene. 2 i magasinet, en i kammeret..

 

Det kan legges til at denne er bygd med tanke på å bli relativt billig i drift på komponentsida, og ikke koste all verdens å bygge. Men som det er sagt før, å kjøpe seg en TRG er ikke noe dumt alternativ. Jeg tenke også i de baner, men liker ikke utsendet på de...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, vi kan godt kjøre litt reklame også:

 

Børsemakeren er Harald Kristoffer Viken. Vikens børsmakerverksted, Garthus en times tid nord for Hønefoss.

 

Han får mine beste skussmål!

 

 

Nå er børsa testet, det ble en laaaang dag med skyting og puss igår. Kom ikke helt i mål, så må bruke en dag i uka ser det ut til. Den slipper ikke mantelen lett foreløpig. noen etterrettelig presisjonstest har jeg ikke fått foretatt, men den ser så langt ut som en < 1/2 moa børse, det hele står på meg... :oops:

 

Rekylen er MINDRE enn en .308win standard rifle... Det har jeg fått høre hele tiden, men ikke trodd på det... nå er det et faktum :wink: Synes ikke det smalt noe særlig så lenge jeg skjøt selv, men da jeg lot andre prøve å og sto bak på siden så merka jeg det, smellen er absolutt til stede! Med hørselvern er den absolutt til å leve med, og man slipper mirage fra lyddemper.... Stilig ble den også 8)

Link to comment
Share on other sites

Rekylen er MINDRE enn en .308win standard rifle...

Hvis noen skulle tvile på denne utalelsen og tro att Kiwi farer med fantestreker, kan jeg bekrefte att rekylen er på nivå med .308Win og en frisk ladning med 110grains kule :!: Bremsen tvinger også løpet ned mot bakken så selv med ei 300 grains kule i 840m/s+ løfter ikke tofoten seg fra bakken med så mye som en millimeter. Må vel også nevne att denne rifla veier 5.9 kilo med kikkertsikte, så det er ingen supertung rigg heller :shock:

 

Jeg har selvsagt skutt med rifla og er mektig imponert. Jeg har ei 700 kasse liggende og er jeg ikke lenger i tvil om hva slags kaliber den skal bygges i. Bremsen og kikkerten er allerede i hus :D

Link to comment
Share on other sites

Da var pipa innskutt etter 31 skudd, puss mellom hvert skudd de første 16 og deretter fem 3 skudds serier. Dette tok meg to lange dager med mye puss, men til slutt slapp mantelen utrolig lett, så nå har jeg et bra utgangspunkt for enkel puss siden. Håper det er verdt det! :D

 

Testet litt hastigheter før kronografen begynte å kangle :roll: Nå har børsa begynt å vise hva den er god for i alle fall....: 2828fps - 2850fps med en 300grains SMK 8)

 

Skal teste litt mer i helga, men slipper meg nok litt ned i hastighet - 2800fps blank er nok mer passende i en 28" pipe. Fikk ikke målt hatigheten på den gruppa som ble tettest, men antar den ligger i leie det er et stad. Tenker vi få sjekka ut det i morgen :D

Link to comment
Share on other sites

Hvilket nivå du bør legge deg å mht til pipekvalitet avhenger av hvor my annet du gjør med børsa.

 

I mitt tilfelle satte jeg inn ei Borderpipe. Det hadde vært fullstendig bortkastede penger om jeg ikke samtidig gjorde "alt" annet med kassa. Da blir prisen deretter, men pris står gjerne i forhold til hva man får.

 

Dersom du kun lapper klakker og tar sjansen på at kassa er bein ville jeg nøyd meg med ei LW pipe, total kostnad 4-5 tusen et sted.. Du skal ikke se bort i fra at det kan bli ganske bra.

 

Et annet poeng, som gav meg litt tankebry, er at om børsa er til for langholdsskyting så må/bør den være virkelig presis. Det er ikke noe poeng med en .338 om en sprer den berømmelige låveveggen... da er det bedre med ei 6,5 som går på 1 moa el.l. For det ER lettere å skyte presist med et mindre kaliber, det er først på 800+ og med vind at du kan få noen fordel med en .338.

 

Min konklusjon er at skal du bygge deg ei langholdsrifle så koster det penger, og sier du A blir det gjerne B og C også.

 

Sluttresultatet ble jeg imidlertid fornøyd med, det kan jeg garantere deg! :D

 

Det eneste jeg skal sette på etterhvert er et Jewel avtrekk. Det får jeg ta etterhvert, når det er det som er blitt svakeste leddet, og ikke meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei,

 

joda, den går så tett jeg klarer å holde. Har ikke fått forsket så veldig på de tette samlingene ennå siden jeg venter sårt på H1000 krutt fra hjemmalding. Kommer også til å prøve RA 15 når jeg tid.

Må med skam å melde si at det er meg det står på så langt. Hittil tyder det på at riggen går på under 3/4 moa, muligens 1/2moa. Vanskelig å si, satt imidlertid veldig godt på langholdsskytinga, og de gangene skudda dro ut vet jeg utmerket godt hvem synderen var...

Rifla har fått et førsteklasses løpsemne, og børsemakeren er meget dyktig, så at det i alle fall er en 1/2 børse er jeg sikker på. Kaliberet er ganske lett å lade, og tilgir mye. Jeg hadde 12 forskjellige ladninger, 8 grains i diff hvor alle satt innenfor 7cm på 280m. Det mener jeg forteller litt..

 

Har funnet en ladning som går godt nok i første omgang og gir 815m/s med 300SMK. Det er ca 40-50 m/s saktere enn ventet. Tipper H1000 vil gi endel mer. Virker som det er "Edge"-kruttet fremfor noe. Har skutt ca 200 skudd med den så langt for å få litt grunntrening til jakta.

 

I løpet av denne eller neste helg skal jeg få endelig verifisert tabellen min ut uanstendig langt hold :mrgreen: Har dannet meg noe tallamteriale etter to helger med langholdsskyting, men vil ha en runde til. Regn og høy luftfuktighet passer utmerket i så måte.

 

Drar til NZ 27 mai, så da får vi prøvd oss i praksis, da står Tahr og Gemse på menyen til Edge'n :D Rapport kommer i egen tråd.

 

Skal legge inn litt mer data når jeg får tatt litt reell preisjonstesting, og fått sjekka RA 15. Det tror jeg skal funke bra, og gi meg veldig lave driftskostnader til .338 å være 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg leier gjerne ut brotsj, så bare si ifra!

 

Edgen ble faktisk ikke med på New Zealandtur likevel. Egentlig synd og skam, men jeg ble presentert for en ganske stiv kostnad for å få med meg børse på 6 kg, 5 kg ammo og en Pelicase 1750... Det dro skikkelig på vekta!! :lol:

 

Jeg har istedet kjøpt meg en pent brukt Kimber 84M Montana i .308, så skal innom å hente den 3 juni når jeg kommer meg ned på Sørøya.

 

Skal legge igjen omtrent alt av jaktutstyr og bekledning her nede nå, for neste gang skal ejg har rom for å dra med meg Edgen også. Den må få prøvd seg utover på hold der 5-15x42en har gått tom for klikk i standard ringer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da er søknad på 338 WM innlevert til polisen, så får vi se hvor lenge de skal holde på den. De har holdt på 300 WM søknaden i snart 2 mnd nå :(

Når den kommer tilbake blir det å finne ei fint brukt børse, som skal være basis for min planlagte Edge.

Har du skutt noe mer med din da Kiwi?

Link to comment
Share on other sites

Har blitt lite skyting med Edgen siden i vår. Ingenting faktisk. Det har vært jobb, jobb og jobb siden jeg kom hjem fra ferie. De ledige stundene jeg fikk gikk med til obligatoriske treningsskudd, prøve og litt jakt.

Tenker det blir etterjulsvinteren før jeg får skutt noe mer langhold og testet ammo.

Skal imidlertid legge ut litt straks det er noe spennende!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Det er viktig å jobbe. Jeg har vært hjemme værende i over ett år pga sykdom, med en del operasjoner og dritt, skulle gjerne fått jobbet litt. Trenger cash til prosjekt og ammo :)

Testa 300 WM i dag, ut til 936 meter, den gikk rett i. Jeg digger den børsa. ;)

Regner med å digge Edgen mer.

Link to comment
Share on other sites

Følelsen man får ved å gå hjemme vet jeg litt om. Hadde en skiveprolaps i nakken for noen år siden som jeg ikke visste helt utfallet av en periode. Det var ikke noe gøy å ta en neve tabletter hver dag i tre måneder, og kun være på bena kort tid av gangen. Heldigvis gikk det rette veien. Du må ha riktig god bedring, også må du prøve å nytte tida godt på slike ting man fortsatt kan gjøre, som å utrede nye børseprosjekter! :D

 

Jeg kan garantere deg at du vil digge Edgen mer! :D Jeg gikk selv fra 300winmag til den, og den ekstra lyden du får i gongen, samt nedslaget på stein ute på langt hold er i en klasse for seg! 8)

 

Med tanke på langholdsjakt mener jeg .338 er langt å foretrekke. Da er du sikret god anslagsenergi der ute også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
...

Wyatts extended boxmag 4", som gjør at jeg kan lade 300grs SMK til COL 99mm med 1mm friflukt, magasinlengden takler opptil COL 100mm.

...

 

Har du noen nærbilder av hvordan dette ser ut? Jeg ser på min Remington, og skal jeg ha lenger magasinlengde der ser det for meg ut som jeg må frese ut en god del i kassa, da magasinåpningen bare er 94 mm. Er det fjernet materiale bak den fremste låseklakken, eller er det noen andre triks som gjøres for å få den patronlengden?

Link to comment
Share on other sites

Glem det. Etter litt googling og lesing på produsentens hjemmeside fant jeg denne: http://www.wyattsoutdoor.com/rcr3.html Der er bildet av hvordan det tas ut materiale i bakkant, samt modifiserer boltstopperen for å få riktig lengde. Hmm, dette må vurderes, samt en liten justering av friflukten til optimal lengde. Da kan en nok få en del mer ut av RUM-en også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...