Jump to content

tips til allround kikkert


Ole_Netland

Recommended Posts

jeg går med planer om å kjøpe en allround kikkert av bedre kvalitet. budsjett, helst ikke så mye over 10000kr.

 

siktet skal brukes på flere løp og bare kneppe mellom løpa og patron typer, skal brukes på jakt, morro skyting, langhold osv, kommer til å ha ett meopta sikte utenom med lav forstørrelse til bruk i tett skog ( på 9,3 løpet).

vil heslt prøve å holde meg med 50mm som max lysåpning for ellers blir siktet høyt. drømmen ville vært noe slikt som 4-16x50, men ser at skal jeg noe over 10x har de fleste 56mm lysåpning. zeiss har jo ett 2,5-10x50 i grei prisklase da, men skulle gjerne hatt noe mer til langholdet. laveste forstørrelse bør ikke være over 6x. siktet bør og ha eller ha mulighet for target tårn (innenfor budsjettet) og mulighet for å nullstille siktet, dette pga blir mye knepping pga løpskiftene.

 

hva vil dere anbefale? medforstørrende retrillel er en fordel.

Link to comment
Share on other sites

her var litt av hvert av gode tips ha..

hvem forhandler IOR?

 

mopta tactila ser helt klart ut å være en meget aktuell kandidat med en forstørrelse og lysåpning som vil passer mine behov skulle jeg tro.. skal prøve å undersøke å se om jeg kan finne ut litt mer om denne, blandt annet hvor mye knepp som er tilgjengelig og slikt.

Link to comment
Share on other sites

IOR forhandles av http://www.artemis.as i Norge. Den amerikanske siden er imidlertid http://www.valdada.com.

 

Dette merket stammer fra Romania, og bruker glass fra Schott, som vel er det samme som Zeiss bruker. Jeg har lest mye positivt om IOR på amerikanske forum. De har flest modeller med MOA klikk og retikkel i det andre billed plan. Men en del av kikkertene kan kjøpes med MIL og FFP. Artemis har disse inne. Jeg tror M67 her på forumet har en 3-18x42. Du kan jo forsøke en PM til han og høre om kvalitet.

 

Mads

Link to comment
Share on other sites

en Bushnell Elite 6500 4,5-30x50 AO Mil-Dot ville vel kanskje passe optimalt? fra skogen til langhold.. (jeg har ikke testet denne kikkerten) koster 8750,- og følger med sunshade..

 

link:

http://www.becotrading.no/shop.asp?p=54783103

 

den der ser helt klart ikke dum ut nei. 30x er nok litt mye, men så er det jo frivillig å skru den helt opp på max og da..

 

noen som har eller har prøvd denne? har den medforstørrende retrikkel? er det 1cm knepp eller hva er det på den?

Link to comment
Share on other sites

og bruker glass fra Schott, som vel er det samme som Zeiss bruker.

Glass fra Schott har jeg i kjøkkenskapet også, og i hylla i garasjen, og det brukes neppe av Zeiss - de lager hva slags glass som helst.

Men det kan godt være samme glass i en IOR og en Zeiss. Så jeg skal ikke si at du tar feil.

 

Schott eies av Zeiss, eller iallefall av samme Carl Zeiss Foundation som eier Carl Zeiss AG, som eier Carls Zeiss Sport Optics, som ble stiftet av MOritz Hensoldt...

De lager iallfall nesten (trolig alt) alt glass for Zeiss - og alle andre i Europa... NEsten alt som lages av optikk i Europa har hatt glass fra Schott siden Ernst Abbe møtte Otto Schott i 1881 :roll: Swarovski var lenge et hederlig unntak, men de har og lagt ned mesteparten av sin egen glassproduksjon. Samme har Leica.

 

 

Mye (mesteparten) av trikset er jo uansett optisk design. Design på okularet i IORen er forøvrig svært likt Swaro Z6.

Så ligger det mye forskjell i div. coatinger, og det er på det og design tyskerne er virkelig gode

 

Grunnlaget for alt optisk design ligger her:

Formel.jpg

Abbe hadde spekulert ut dette og Carl Zeiss ville lage bedre mikroskoper.. Schott kunne lage skikkelig glass til dem. Voila.

 

 

Nok OT.

 

Jeg har en IOR 3-18 x 42? (44?) FFP MP8 (masse bokstaver iallefall, den er sikkert "tactical" også, minst..) du kan få låne den når som helst Ole, med rifle under om du vil.

Den er jeg fornøyd med - det går an å nullstille den. JEg har bare ikke funnet ut hvordan, for bruksanvisningen er på elendig engelsk, Jeg har tapet avstander i meter på tårnet og har ikke noe behov for å nullstille. Klikkene er mykere enn på Zeissene, men tydelige nok.

Den har 220 0.1mrad klikk - fra maks ned til maks opp på 100m flytter den treffpunktet 220cm! Genialt når en skal ratte .22LRen ut til 300m. Eller lobbe 6.5 kuler ut på 1300+ :lol: Du må anstrenge deg for å se forskjell gjennom denne og den gamle Zeiss DVen min, men de aller nyeste, tja.. JEg mener bestemt den er skarpere enn alle Leupolder og Bushneller jeg har sett i og Zeiss Conquest likeså - faktum er jag ble positivt overrasket over skarpheten - den er jo ikke billig heller. Men en slags fattigmanns PMII, kanskje.

Akkurat nå teller jeg på knappene om jeg skal bytte ut Zeiss DV 2.5-10en på 6.5en med denne, det er den rifla jeg bruker mest. Trenger jeg si mer? Trolig vinner dog Zeissen på eleganse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

ut fra de 3 kandidatene som har kommet opp er nok IOR den med best kvalitet, men så er det bare meopta som har medforstrørrende retrikkel, noe som vel er å anse som en stor fordel ved bruk av mil dot retrikkel.

 

men hvor mye disse skiller er vanskelig å si da, men jeg har behov for at siktet skal være stabilt og godt på kneppa, det er det viktigste, at det må ha så pass god kvalitet på linsene at jeg fint kan bruke det på gonger ut mot 1000m og kan skyte på små mål på 3-400m.

 

noen av disse siktene som ikke vil være å anbefale? Bushnellen har jo fordelen at enn kan skru opp på gode 20x ved feks litt BR for morro skyld eller for å se kulehull på litt lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

ut fra de 3 kandidatene som har kommet opp er nok IOR den med best kvalitet, men så er det bare meopta som har medforstrørrende retikkel, noe som vel er å anse som en stor fordel ved bruk av mil dot retikkel.

IOR 3-18x42 HS FFP Ole, en mil er en mil uansett forstørrelse. Retikkelet zoomer sammen med bildet.

http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=14&subgid=16&wwwalias=ArtemisAS&pid=332

 

JEg høres som en selger for IOR... Om du ikke har spesielt bruk for j.. mange klikk så kjøp Meoptaen 4-16 bla-bla Tactical som er på tilbud. Den er jo mye billigere.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

får se litt hva jeg går for, meopta kjenner jeg jo godt til, har 3 meoptare fra før, men da små sikter, men nå som tanken er å bruke ett sikte til alle løp (untatt 9.3'en) så vil jeg prøve å finne det siktet jeg vil bli mest fornøyd men, men skal jo ikke stikke under en stol at prisforskjellen på meopta og IOR er jo faktisk noen kg krutt så kan jo få skutt litt for den diferansen..

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på meoptaen - den selges med noe som heter target turrets og også tactical turrets. Jeg er ute etter en kikkert der jeg kan se høydejusteringen uten å ta av dekselet - samtidig som den skal være beskyttet mot regn. Dette for å kunne bruke den som kulebanekompensator. - Noen råd om hvilke tårn/turret jeg burde gå for?

 

Mvh Langlo

 

Ps det er denne

 

http://www.eurooptic.com/Meopta/Meopta- ... arent=XXME

 

sida jeg er inne på ..

Link to comment
Share on other sites

Ole,

Skrudde IORen på S&Len nå, :D Endel sikting utover sjøen først - no way Zeissen er skarpere enn IORen, heller motsatt. IOR en har jo fordel av parallakse/fokus @ langt hold. Det kule - jeg har 175klikk(14-1500m !) å stille oppover + 15mrad på retikkelet.. = bombekaster.

 

Skal du skyte noe til uka?

 

En ting du burde snuse etter, er en brukt SuB PM2, de går rundt av og til, og noen ganger til kjøpbare priser. Ingen over, få ved siden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

å kjøpe kikkert på ebay gjør jeg ikke, har sett andre som har kjøpt sikter fra ebay og fått tvilsome kopier..

 

mye gode kandidater her, IOR er nok som m67 sier en meget god kikkert.

 

men en tanke som kom i dag etter ett tips pr telefon, zeiss conquest, disse skal vist være gode mekanisk og i så måte gode alternativer, med ett budsjett på ca 10000 så begrenser det seg jo en del hva enn skal velge blandt..

 

her er to potensielle conquest modeller.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18335404

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16334622

 

noen som vet om conquest har nullstillings mulighet på tårna?

Link to comment
Share on other sites

Samme nullstilling som Victoryen mener jeg å huske. Litt lite justering, og den jeg hadde var igrunnen litt skuffende optisk, og parallaksejusteringa var igrunnen sådær.., men så koster den jo halvparten av Victoryen. Grei kikkert egentlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

denne bushnell med avstand måler er vel ikke helt det som frister mest for min del, har ikke det store behovet for avstand måler, det jeg har behov for er en kikkert som er mekanisk stabil på kneppa for skal bytte mellom flere løp, og da bare kunne stille den til null og så opp det antallet knepp som skal til for det enkelte løp.

 

 

 

Så den var ikke så super nei, jeg har vel bare sett i en conquest en gang så skal ikke si jeg vet så altfor mye om den, derfor jeg spørr her. jeg prøver her å finne ut hva kikkert jeg vil være mest tjent med til det budsjett og behov jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Conqest 6,5-20x50 med MIL dot. Denne fungerer helt fint,lett å nullstille,stabil på kneppa. Den har vel knepp ut til ca 600m med 6,5,men med MIL dot er det jo kurrant å lage seg tabell med forlegging i MIL + knepp,eller MOA skinne. Bruker min stort sett til jaktfelt og ammo testing, men fungerte helt fint på Hengsvann også.

Kan så absolutt anbefale denne kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

her var litt av hvert av gode tips ha..

hvem forhandler IOR?

 

mopta tactila ser helt klart ut å være en meget aktuell kandidat med en forstørrelse og lysåpning som vil passer mine behov skulle jeg tro.. skal prøve å undersøke å se om jeg kan finne ut litt mer om denne, blandt annet hvor mye knepp som er tilgjengelig og slikt.

 

Hva har du funnet ut om Meoptaen, antall knepp osv ?

Vurderer den selv..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...