Jump to content

10,1 g. oryx i 6,5*55 til alt storvilt?


johals

Recommended Posts

Hei

 

Tenker å finne en god ladning med Normas 156 gr(10,1g) oryx til høstens jakt. Men tenker det kunne vært greit å bruke samme patrona til både rådyr, hjort og elg, og dermed hadde jeg sluppet å skyte inn rifla på nytt i hytt og pine med nye patroner. Derfor lurer jeg på om noen har erfaringer med å bruke denne kula til både rådyr og elg? Vet jo at den fungerer greit på elg, men spørsmålet er om den vil lage store kjøttødeleggelser på rådyra? Ev. andre ulemper?

 

John :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har brukt denne på noen rådyr.

Fungerer bra den, dersom holdet ikke blir for kort og du treffer bein.

Skjøt en bukk gjennom begge bogene på 7m i høst, var ikke mye mat igjen på de bogene :shock:

Oryx'en godt går veldig godt i 6,5'en min.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 51g MRP2 og får 800m/s i pipestumpen min som er 54cm.

Er egentlig ikke så stor fan av Oryx, gikk over til 160g Woodley og liker den mye bedre. Veldig høy BC og helt topp presisjon, virker noe "seigere" roligere i ekspansjonen i enn oryx'en.

Jakt og Friluft har veldig reduserte priser på Woodley akkurat nå, så du sparer noen kroner også :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Henger meg på at oryx i 6,5 har en tendens til å ødelegge endel mer enn nødvendig. Og har som Hans Kristian byttet til 160 gr woodl. og disse blir nok brukt ei stund fremover, stor fornøyd med kula. Har ikke skutt elg med den, men elg og rådyr. Anbefaler den fremfor oryx :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg er en av de som fremdeles har god tro på Oryx'en, men jeg lader den ikke fullt så rask som 800m/s. Tror det begrenser kjøttødeleggelsene.

Jeg får 755m/s med 50,0grs MRP2 og 770m/s med 51,0grs - Begge med samme treffpunkt og supersamling på 100m, så jeg har begge typene i ammoboksen 8)

Har ikke den helt store fellingsstatistikken med Oryx i 6,5'an, så jeg er på amatørforsøksstadiet der.

Synes den holder fint sammen og ødelegger lite i .308Win (både elg og rådyr), og håper den gjør det i .222Rem også (testes forhåpentligvis på rådyr til høsten).

Link to comment
Share on other sites

Synes den holder fint sammen og ødelegger lite i .308Win (både elg og rådyr), og håper den gjør det i .222Rem også (testes forhåpentligvis på rådyr til høsten).

 

Må bare si at far min brukte tidligere oryx i 308 win, og da virka det som supre kuler. Ødela ikke noe spessielt mye kjøtt, men virka dårligere i 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt rundt om hundre elg med oryxen, og mange rådyr.

Bruker også ei kule til det meste fordi dette er enkelt og billig.

Lader oryxen med 47 grain mrp, eller norma 15, eller Ra 15 (raufoss).

Tenker å fortsette med dette.

 

Helt greie slakt med denne kula, og da jeg jakter med løs hund er det ok når den står i skinnet på andre sia.

Link to comment
Share on other sites

På tide med ein forandring av regelverket når det gjelder annslag med nyere og bedre kule konstuksjoner.

Meina ikkje å oppfordre til ulovliheter,men det er mine erfaringer eg vil seia om temaet.

 

Fjernet deler av dette innlegget. Vi følger bestemmelsene som gjelder for kulevekter ved storviltjakt.

Kjell Olav

Link to comment
Share on other sites

På tide med ein forandring av regelverket når det gjelder annslag med nyere og bedre kule konstuksjoner.

Meina ikkje å oppfordre til ulovliheter,men det er mine erfaringer eg vil seia om temaet.

 

Skattebo: Inntil reglene er forandret, eller du kan legge på bordet et unntak, er det vår fordømte plikt å følge reglene. Vi akn ikke bare velge oss ut de regler som passer oss å følge. Da må vi heller jobbe for å endre de reglene!

 

Oppgi gjerne ladedata som for din X-kule, men ikke hvorvidt du bruker den ulovlig.

Link to comment
Share on other sites

Legge ut mine ladedata kan jeg vel gjøre.47 gr med norma mrp bak ei 130gr barnes x, gir 850 m/s i mitt våpen,og et anslag på 2459 joule, noe som burde klare seg,men dette er i mitt våpen,ikke start på denne ladingen da den er nesten max.

Men helt riktig av deg å presisere at vi har et regelverk å følge og heller jobbe med å få forandret regelverket.

Jobbet en del som nødslakter, og i sommer hadde vi et tilfelle der det var ei kvige som hadde blitt påkjørt av ein bil i fjellet,med knekt framfot som resultat.

Kom ikke in på kviga så vi måtte skyte ho på 60-70 metres hold, det jeg skaut ho med var 223 ladd med 52 g barnes x,kviga stod aldrig i ro så jeg fikk ikke in et hodeskuud/nakkeskudd,så ho fekk kula plassert i bogen.Ho sprang vel 5 meter før ho stoppa og la seg ned,den lille 223 kula satt fint på den andre siden av dyret og gjorde jobben sin.Dette var jo under spesielle forhold og med skadd dyr,og har ingen ting med jakt å gjrera,men berre eit eksempel på kor effektive disse nye kulene er.

skattebo

Link to comment
Share on other sites

Erfaring og erfaring. Personlig har jeg bare skyti en råbukk med 10,1 g oryx i 6,5. Det slaktet var fint. Men har også sett det motsatte. Kommer nok mye ann på holdet, treff i bein, skuddvinkel osv. 300 wing mag og oryx i brystkassa på en bukk var ingen god kombinasjon :lol: Men oryxen er vel gode kuler, men veldig overprisa spør du meg. Hva med lapua mega? En kamerat mener dem er like gode, uten at jeg kan bekrefte eller avkrefte det. Uansett gjør du vel ikke noe feil om du bruker oryxen på alt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 10,1 g oryx og skutt 10-15 elger, ca 10 rådyr og omtrent det samme antall hjort. Jeg er godt fornøyd med oryx, selvfølgelig er det noen kjøtt som må kasseres. Men en av de beste kulene jeg har brukt til kombijakt.... Passe myk og gir skuddreaksjon (dog ikke som 375 men..... 8) )

 

Velg oryx og bli fornøyd 8)

Link to comment
Share on other sites

De fleste elgene jaktlaget mitt feller, faller for oryx i enten 6,5- eller .308-kaliber, mens noen få faller for simplere blyspiss-ammo. Oryx-kulene sitter somregel i skinnet på motsatt side av skytteren. Svært god restvekt, relativt lite blodslått kjøtt. Det kan ikke sies om blyspissammoen; mye mantelseparasjon, endel blykjerner som fyker rett gjennom og mer blodslag. Vi er svært fornøyd med oryx til elg.

Brodern skjøt et rådyr forrige år; Oryx i 30-06, drøye 100 meter, skudd i bogen og rådyret gikk 50-70 meter før det tok kvelden i åkerkanten i høyt myrgras. Vanskelig å finne det, jeg måtte dit med hund for å spore dyret. Svært mye blodslag i bøgene på det dyret.

Flere her på kammeret skriver også om mye blodslag med oryx i 7x65R, et vanlig dobbelriflekaliber med ytelse mellom 6,5 og 30-06. Jeg skal begynne å lade til denne, og vurderer å prøve andre kuler enn oryx. Woodleigh kanskje??

 

Just my 2 cents.

Link to comment
Share on other sites

Så erfaringer her tilsier at oryx-en er god til elg, men at det kanskje blir vel mye ødelagt kjøtt på rådyr? Skal jeg heller satse på woodleigth-en i 160 gr, er den snillere med rådyra en oryx-en, men samtidig like god på elg? Selfølgelig vil jo noen mene det ene og noen det andre men. Det vil vel være godt brukanes begge deler, og det er ikke snakk om så mange dyr.. :wink:

 

Men Lapua Mega 10,1 g. Hvordan er denne kula? Ser den er en god del billigere en oryx-en og..

Link to comment
Share on other sites

Bruker Oryx i 6,5x55 på både rådyr og ælj. Har forsåvidt bare skutt en ælj med den, men var ingenting å klage på der. Blitt noen rådyr med kula. Fått såpass gode resultater at jeg ikke ser noen grunn til å bruke noe annet. Ladningen er på 50 grain med MRP2. Har ikke kronografert ladningen. Det viktigste er at den omtrent går hull i hull.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Oryx i 6,5x55 på både rådyr og ælj. Har forsåvidt bare skutt en ælj med den, men var ingenting å klage på der. Blitt noen rådyr med kula. Fått såpass gode resultater at jeg ikke ser noen grunn til å bruke noe annet. Ladningen er på 50 grain med MRP2. Har ikke kronografert ladningen. Det viktigste er at den omtrent går hull i hull.

 

Hvilken patronlengde brukte du da? Jeg tenkte å prøve 74 mm?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har skutt 2 rådyrbukker og en hjortekalv med fabrikkladet Oryx i 6,5x55. En på ca 160 meter, den kunne du spise helt inn på hulet. Ingen blodslag eller kjøttødeleggelser det var inn og ut gjennom lunger. den andre var på 80 meter, litt skrått, bog. Ene bogen ble hundemat, men ellers var det ok. Hjorten datt på 35 meter. Det var mye blodslag. Men kula hadde ellers gjort en bra jobb.

 

Jeg skjøt i fjor en råbukk med ei 140 grains blyspiss. Satt i en Winchester soft point. Det var UL det. 150 mter. Lite hull inn og knyttneve ut. Hele bakbogen var helt ødelagt.'

 

Min mening er at Oryx er som volvo. Stabil og god. Ikke mest fancyschmansy men den gjør jobben godt uansett på de fleste hold. rådyr eller elg.

 

Kommer til å fortsette med denne, selv om jeg er nyfiken på Rhino i 6,5..

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker forskjellige kuler til jakt i 6,5'n, men det er mest fordi jeg syns det er gøy :) . Men jeg har nå skutt både elg,hjort og rådyr med Oryx'n, og som allround kule, er nok den kanskje den beste i hastigheten 6,5 X55 SE gir. Har vært med på mange elgfall, og må si drepeevnen på elg imponerer meg. Korte utras og rask felling er regelen. Oryx'n er nok en knallgod kule :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan forøvrig legge til en begrenset erfaring fra seljakt med .308 oryx (Og seljakt generelt). Jeg lever også for tiden etter en-kule-til-alt filosofien og valgte å bruke det jeg hadde og treffer med. Hodeskudd er vel den rake motsetning til bogskudd på elg.

 

Skudd 1 bomskudd : Rikosjerer fra vann. 2-3 sekunder med hylende kule. Ikke ideelt.

Skudd 2,3,4 hjerneskudd 50-100 meter: Mer enn nok skade. Til og med overraskende mye med tanke på at dette er en storviltkule.

Skudd 5: Sideskudd, treff litt lang frem på hodet og ikke gjennom hjernen. Øyeblikkelig død.

Skudd 6: Frontskudd, 15 meter, treff under hode. Ikke ekspandert på vei gjennom, og lite skade.

 

Konklusjon: Oryx fungerer også på sel. Har ellers skutt elg, reinsdyr, bever, rådyr, villsvin og rev med Oryx og synes den fungerer svært godt til alt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...