Jump to content

Hjortekjøttkaker er fin mat!


Mauser68

Recommended Posts

Laga hjortekjøttkaker her forrige veke. Hadde besøk frå Oslo og det var ymta fram om at litt hjort på menyen var ikkje så dumt. Tinte opp 2 stk 600 grams pakninger med hjortekjøttdeig og satte til verks.

 

Oppskrifta er som følger ( sånn ca iallefall )

 

1.2 kg kjøtdeig av hjort ( dette er kun kverna kjøtt uten spekk ) Kan også bruke vanlig kjøttdeig til dette.

4 ts viltkrydder

2 ts salvie.

1 ts cummin

6 ts salt

2 ts kverna pepper

2 ss olivenolje

6 ss matolje

Bland olje og krydder i ein kopp/glass. Du kan sløyfe oljene og lage denne marinaden, dersom du har vanlig kjøttdeig med fett i, denne kjøttdeigen er omtrent ingenting av fett eller spekk i, så derfor har eg tatt denne varianten for å få dei litt saftigere.

Rør godt inn krydderblandinga i kjøttdeigen, og la denne kvile ca 1 time og dra til seg smak frå krydderet.

Rør inn 6 egg i blandinga.

3-4 toppa ts med potetmel blandes i ein kopp med vatn ( ca 2-3 dl vatn ) , og helles i til slutt i blandinga. Blandes godt, og så er det berre og forme og steike.. Desse kjøttkakene er litt løse, så vil du ha dei fastere, så er det berre å doble mengden med potetmel, så bør det fungere.

Sausen lages av ca 2 ss margarin, 4 ss hvetemel, hell vatn på til sausen blir passelig tjukk, buljong, salt og pepper etter smak. :)

 

Me tar litt hjortekjøttdeig

Hjortekaker2.jpg

 

Tar litt krydder, oljer og egg....

Hjortekaker1.jpg

 

Så må ein enten legge erter i bløyt dagen før i masse vatn, eller koke det helst 3-4 timer før servering..

Hjortekaker3.jpg

 

Rør inn marinaden eller krydderet i kjøttdeigen, bland dette godt..Så la det stå 30-60 minutt og trekke inn smaker

Hjortekaker4.jpg

 

Rør så inn eggene i kjøttdeigen

Hjortekaker5.jpg

 

Då får du til slutt ei litt laus blanding ( dersom du har beskrevet mengde potetmel i.. )

Hjortekaker6.jpg

 

Eg måtte steike ei prøvekake for å teste ut formelen...

Hjortekaker7.jpg

 

Og den blei saftig og bra på smak, så den var absolutt godkjent.. :)

Hjortekaker8.jpg

 

Så er det berre å sette i gang å steike, bruk ei spiseskei og et glass lunka vatn, dypp skeia i vatnet mellom kvar kjøttkake. Er deigen laus som denne, så er det berre å legge den på panna, er den fastere, så former du kakene i hånda og legger dei på.

Hjortekaker9.jpg

 

Så er det å tine og lage rørte tyttebær, ca 3 ts sukker på 200 gram bær brukte eg her..

Hjortekaker10.jpg

 

Og kjøttkakene kom som perler på ei snor opp av panna... :)

Hjortekaker11.jpg

 

Ertestuingen såg ut til å begynne å ta form etter 3.5 time koking. Hadde i ca 1 ss margarin og litt salt og pepper.

Hjortekaker12.jpg

 

Når kjøttkakene er steikt, så bruner eg margarin i panna, har i hvetemelet, og lar dette brunes litt i panna på sterk varme under konstant røring.. Når det er begynt å bli litt svilukt og det er blitt litt brunfarge på melet, så ta plata av varmen.. La den kjøle seg godt ned ca 15-20 minutter, så begynner ein å røre inn kaldt vatn.. Når du har rørt inn litt så den begynner å bli litt fin konsistens på, så tar du på panna på varmen igjen. Rør godt og pass på til det er kokt opp, spe med vann etter kvart som den blir tjukkere og finn konsistensen du liker. Så koker du den i 15 minuttter, og har i buljong, salt og pepper etter smak og behag. :)

Hjortekaker13.jpg

 

Her er det rett før middagen serveres.. :)

Hjortekaker14.jpg

 

Og her er den stooore porsjonen min, lekker mat, må nytes i mengder.. :)

Hjortekaker15.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott kjøkkenprosjekt det der. Et spørsmål bare, hvorfor unnlater du å bruke fett i kjøttdeigen? Det gjør seg som regel, både i munn og på magebeltet senere, hehe.

Ellers, så skulle jeg sett at folk her, med så gode råvarer som det ofte brukes, sluttet med frosne grønnsaker.

Link to comment
Share on other sites

Er einig med deg i begge deler i grunn. Grunnen til at eg ikkje kverner spekk sammen med kjøttet er at det er mykje meir holdbart. I fjor så åt eg siste pakka frå 2006, den var like fin etter 3 år. Det hadde den definitivt ikkje vært med spekk i. Hjortefett er ikkje mat for meg, så det bruker eg ikkje..

Hovedgrunnen til at eg har gjort det sånn er at hvis eg skyter ein kalv eller ungdyr så blir det lite kjøtt, ergo ikkje meir enn til knapt eit lite parti hjortepølser. Då må eg spare på fjorårs kjøttdeigen, sånn at eg har litt reserver, for hjortepølser må eg lage kvart år... :)

 

Og frosne grønskaker er nødproviant det er det, men til kjøttkaker er det greitt nok, men til steik og biffer, så må ferske råvarer til. Det blei litt kort frist på innkjøp og eg har gått 6 veker på krykker her no, så eg gadd ikkje å stresse med det, rett å slett. :)

Link to comment
Share on other sites

Dette så virkelig godt ut Mauser 68

 

Og frosne grønskaker er nødproviant det er det

 

Etter å ha sett mere på BBC food enn jeg har stått på kjøkkenet har jeg fått med meg at tilogmed kjendiskokker som Jamie Oliver skryter av frosne grønnsaker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det spørs korleis du lager dei til. Det lureste er å enten koke opp vatn med litt salt i, så peise dei rett oppi det kokende vatnet, så la dei ligge 1-2 minutt alt etter kor store stykker det er..

 

Men å koke opp frosne grønsaker å la dei koke i 5-10 minutter som enkelt gjer, er hærverk og er ikkje lenger i kategorien matlaging, aller nødigst dyrefor.:) .

Link to comment
Share on other sites

En enkel variasjon i forbindelse med kjøttkaker er å ha ost i kakene. Før man steiker dem så trykker man ut en liten grop, putter i en passe stor firkant med hvit ost etter smak, og danderer deigen rundt slik at osten havner i midten. Så steiker man dem. Funker selvsagt ikke like godt i forbindelse med alle typer tilbehør, men en smakfull variasjon i enkelte retter.

Link to comment
Share on other sites

Alltid interessant å lese andres oppskrifter. Sjøl bruker jeg omtrent ett egg og en ss potetmel pr. halvkilo kjøttdeig, gjerne ett egg til hvis det er vilt som ofte binder litt dårlig. Også sper jeg med en del melk. Men jeg starter uansett alltid med å røre deigen seig sammen med etpar ts salt pr. halvkilo før jeg har i noe som helst annet.

 

Med nesten ikkeno' potetmel og lite væske blir det vel nesten mer karbonader enn kjøttkaker, dette. Synes du ikke? I helga laget jeg noe som ligna på det du viser, da brukte jeg en halvkilo hjortekjøttdeig, to egg til å binde, en dæsj timian sammen med saltet og pepperen, ikkeno' potetmel og en passende slant fløte til å spe med. Resultatet kalte jeg for karbonader...

Link to comment
Share on other sites

Jepp, å starte å lage deigen med å røre inn salt og krydder pleier eg alltid å gjere også.. Rører til deigen er skikkelig seig, før ein blander den ut.. Men eg mikser alltid saltet med krydder, eg har ikkje merka forskjellen på å ta det etterpå eller i lag med saltet..

Og ein kan kalle dette for karbonadekaker det er laga av prima karbonadedeig av hjort og lite spedd, men forma som kjøttkaker og med dette tilbehøret, så kaller eg det kjøttkaker. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Når vi først er inne på hjortekjøtt, kona koker en diger kjele med lapskaus av hjortekjøtt til "gutta på tur". Ikke akkurat vondt det heller :D

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Takker Mauser for enormt mangen gode matinnlegg..

 

slenger inn ei enkel men veldig god oppskrift på hjorteburger.

 

• 1,8kg hjortedeig

• 650 gram bacon uten svor

• 3 dl fløte

• 1 stor raspa løk

• 4 store Egg

• Krydder etter eget ønske.

• Biffkrydder på utsida før steiking

 

Dette vart det fantastisk saftige burgere av. som alle liker.

 

1rez.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...