Jump to content

Gutta på tur til Sverige. Villsvinjakt.


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Tar en tur til Sverige på villsvinjakt til torsdagen. Det blir til Kisa og Brage. Det er en til her fra Kammeret og en kar til. Altså tre av oss. Skal bli spennende og se om det blir no. Lenge siden sist jeg var i Sverige på villsvinjakt nå. Gleder meg faktisk, håper bare det ikke blir for mange minusgrader så det blir mulig og sitte ute. (for meg). Skal prøve og få lagt ut bilder om det blir noe og ta bilder av :roll: . Ellers så får man ta det som "gutta på tur" :D .

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Skitt jakt Graahund! Hadde vært ekstra morro om engelskmannen fikk skutt gris!

 

Det er akkurat det jeg håper på :D . Nå har han skutt rådyr og gris blir det neste på lista :D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Er vel bare smågriser (årsgriser) som er lov nå?? Lykke til på Råstorp;)

 

Kan trøste deg med at jeg ringte ned til Brage i går kveld. Vi kan skyte alt uten ungeførende sugge :?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det skal vi prøve på vet du Mauser. Får bare håpe på litt uttelling. Særlig da for de to andre som ikke har skutt gris før.

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare smågriser (årsgriser) som er lov nå?? Lykke til på Råstorp;)

 

Kan trøste deg med at jeg ringte ned til Brage i går kveld. Vi kan skyte alt uten ungeførende sugge :?

 

Da får du i alle fall sørge for at ingen andre får vite om det dersom dere lykkes med en galte.

Galter er fredet fra 16/2 til 15/4. At Brage ikke tar det så nøye er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Fredningsbestemmelser i Sverige kjenner jeg ikke til, men om dette er tilfelle da lever Brage farlig. Jeg liker nemlig svært dårlig og bli lurt. :evil: Nb. dette kan vi prate nærmere om da vi kommer hjem slik at alle vet hva som er lov og reglen om de skulle ha lyst til og ta en tur.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har nå ringt til Svenske jegers riksforbund og det er riktig at det er fredningstid i Sverige som nevt ovenfor. (16/2 til 15/4) Men etter en samtale med "Jonathan" reiser vi alike vel. Det er tross alt kjøttet vi går for. Men jeg må og si at jeg syns dette er synd i forhold til de andre gutta. Jeg har skutt stor galte fra før sammen med "Hansen delux".

Link to comment
Share on other sites

Kan være greit å ha nødvendige forsikringer i orden når man skal skyte nær bebyggelse etc. En del av Brages jaktkoier ligger ikke akkurat øde til.

 

Et medlemskap i "Jägarnas Riksförbund" koster 660,- for utlendinger og gir nødvendig ryggdekning. Dere får i tillegg et utmerket blad tilsendt hver måned. For en våpeninteressert har de dessuten en god del utmerkede artikler. "Svenska Jägareförbundet" har tilsvarende ordninger, men koster laaaaangt mer om du også vil ha meldemsbladet.

 

Om du ikke har med alle papirer ut i "bushen" kan det være greit å legge inn nr på innförselstilstånd på tlf eller så. Har du nummeret på lisensen samt kvittering for jegeravgiften er polisen stort sett fornøyd om du blir spurt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Selv om jeg ikke var klar over fredningen på voksen gris i Sverige så har vi ihvertfall resten i orden. Vi har med kopier av innførselspapirene og resten ordner vi i Sverige når vi kommer dit. Dette er akurat som ellers. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har vært noen turer i Sverige på jakt og mitt inntrykk er at mange jaktarrangører ikke bryr seg så mye om fredningen på gris fra 16 februar til 15 april.Virker som de fleste vil ha skutt mest mulig.Synes forøvrig Svenske Jegerforbundet gjør en bedre jobb enn jegernes riksforbund.

I ulvedebatten i Sverige og diskusjonen om Viltvårds områder synes jeg Jegernes Riksforbund har gjort en dårlig jobb.Kan anbefalles å være medlem i Svenske jegerforbundet, mange områder krever nå at man har en jegerforsikring, den får man med når man er medlem.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja da var turen unnagjort. Det ble en fryktelig kald afære. Så kald at jeg ikke fikk jaktet. Men "Jonathan" og hans kompis gikk ut. Det var 15 blå på natta og ikke under 7 på dagen. Ellers har vi bare ros og gi Brage. Kjempeservice og en hyggelig kar. Hadde en moderne leilihet til disp under jakta. Kunne godt ha tengt meg og tatt en tur på ettersommeren og jaktet dov. Men den tid den sorg. Det kommer en bildeserie fra "Jonathan" litt senere. Glemte og nevne at det var bare han som skøyt. Til gjengjeld skøyt han to. FLINK GUTT :D

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen,

 

Nedenfor er noen bilder fra tur til Sverige med Graahund og min kamerat.

 

Vårt overnattingssted i to netter

c953be75.jpg

 

Utsikt fra post 1

9c563a3c.jpg

 

Utsikt fra post 2

Post2.jpg

 

Og nå til resultatene:

 

2 årsvin skutt første natten, fredag 8pm og 10pm

62a7a107.jpg

 

Den lille purka veide 32 kg

boarhead1.jpg

 

Den litt større galten veid 40 kg

boarhead2.jpg

 

Veldig glad, men kald Jonathan

CAM_0322.jpg

 

Skal ihvertfall reise tilbake dit på jakt igjen! 8)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Ja, det er en fin gutt han "Jonathan", ingen vanskelig kar og ha med og gjøre. Snart så greier han dette utmerket sjøl så da får jeg håpe at jeg får bli med han. :D . Vi skal slakte i kveld i min lille slaktebod så mulig han tar noen bilder derfra og. Har og ordnet med ett laboratorim som skal ta trikinprøver av grisene så da er alt bare fryd og gammen. Er enig med "Jonathan" at og reise ned til Brage igjen, det er ihvertfall en ting vi må tenke på. Er foresten ett sted jeg kan anbefale andre og med god samvittighet. Grattis igjen "Jonathan" :D

 

Nb, du skulle hatt med rifla på bilde "Jonathan" så du fikk vist folket at 6,5 duger !!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...