Jump to content

Lading av NATO hylser


jegern79

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har erfaringer med ?ade natohylser (7,62) her?

Har dere is?ll noe triks for ??t tennhetta p?est mulig sk?om m??

 

Dette virker som solide hylser, og de er varmebehandlet p?ylsehalsen p?amme m? som lapua, s?et hadde v? genialt ?adet de opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, eg har erfaring med det. Og min konklusjon var at hylser til 308 er s?ett tilgjengeleg no at det ikkje er verdt arbeidet med berdan.

 

Kj? ein slags 'jekk' til ?ippe ut hylsene med, men den hadde ein stygg tendens til ?ydelegge hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Nyere nato ammo har bokser hetter men to hull i hettebunnen ala berdan.

F?du tak i en gammel bardan hetteutaker av type Landr?ler lignende s?r det greit ??ettene ut, da de ikke er nitet.

De ligner veldig p?apua hylser sier du, det er antakelig forde Lapua produserer mesteparten av hylsene som benyttes i nyere nato.

 

Mvh.

NM149

Link to comment
Share on other sites

som NM149 sier, du m?a berdan hette uttaker pga at det er 2 sm?ull istedn for et som er vanlig. Om hylsene er CG merket s?ar de boxer hette, om de er RA merket har de berdan hetter. Berdan hetter er dyrere enn boxer i dag. En anna ting er at du m?a vekk utst?n i dien, ellers ?egger du den

Link to comment
Share on other sites

Forresten ville jeg ikke orka lade om mengder med nato-hylser i dag, da det er plenty boxer 308win hylser ??ak i til en billig penge. Men for noen ti?siden, da boxer hylser ikke var s?nkelt f?ak i, ladet jeg om endel 6,5 med berdan hylser. Det er mer tidskrevende enn ?ade boxer. Men dengang var faktisk berdanhetter billigere enn boxerhetter, ?erdanhylser hadde man nok av.

Link to comment
Share on other sites

Er ein sånn eg har. Enten reiv den berre botnen ut av hetta, eller så reiv den av 'ambolten', kva no den enn kallast. Kan jo hende den virkar betre med boxerhetter, men det har eg ikkje prøvd.

 

edit: Prøvd å fikse æøå.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med beaker ang. dette RCBS verktøyet, ikke deres beste produkt.

Kontakt ditt lokale DFS skytterlag og spør om du kan få poste et ønske om kjøp av Landrø berdanhetteuttager, på deres oppslagstavle.

Regner med at du med dette vil skaffe deg det nødvendige utstyret for en billig penge.

Link to comment
Share on other sites

CG hylser fikses som følger...6mm 45graders avgrader for stål, søyleboremaskin, og poff, vekk med hetta og nitinga i samme opperasjon, funker fett på både 7.62 og 5.6.

Må lage en jigg for å feste hylsa, en trekloss med hull, og holde hylsa med fingrene går greit, messing er bløtt.

Hylsa tar en helt vanlig SR hette etterpå, og vips ferdig arbeid

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen ambolt i de nye nato hylsene.

De bruker boxer hetter, men har to tennhull ala berdan hylser.

 

Jeg hadde en tråd gående ang det å borre ett nytt hull i senter.

Kom vel ikke fram til noen god konklusjon da.

Men har pratet med en del med mye erfaring på lading og eksperimentering.

De mente det ville bli for lite gods igjen i hettelomma til at det var sikkert.

 

Noen med meninger om dette her?

LINK til gammel tråd:

Link to comment
Share on other sites

Det kan være noe så enkelt som at de som kjøper inn ammo til "det store grønne firmaet" er vant til å se at det er to små hull når de lyser nedi de militære hylsene med surefiren sin....Mens de SIVILE hylsene ofte har et stort hull i midten..... så derfor skal det fortsettte å være 2 hull i de militære hylsene. Du vet forsvaret kan jo ikke uten videre bruke SIVILE hylser

(Husk: VI liker IKKE sivilister, DE går ULIKT kledd og DE går IKKE i takt!) ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...