Jump to content

Norge på langs 2011


skogsmann

Recommended Posts

Da var avgjørelsen tatt, og planlegginga så vidt i gang! Perpålsa (Anders Aaseby), og jeg, (Kim Simonsen) skal gjennomføre en drøm vi har hatt, men knapt turt å snakke om i flere år. Vi skal bruke noen måneder av livet vårt på å gå Norge på langs med selskap av hver vår fuglehund. Vi er begge inne til førstegangstjeneste nå og vil være det i nesten et år fra nå av. Turen er derfor planlagt å foregå innenfor tidsrommet 15. April- 1. Oktober 2011.

 

I denne tråden deler vi hele prosessen med Kammerfolket, og kanskje få med oss noen gode ideer og innspill underveis. Siden vi for tiden oppholder oss i hver vår ende av landet blir det dessverre lite effektiv planlegging til hverdags, men til gjengjeld bruker vi tiden godt når vi først treffes! Hele forgående natt ble brukt til å grove trekk skissere opp en rute fra Lindesnes i sør til Knivskjellodden i nord.

Planen er å hele veien, så det vil underveis i planlegginga dukke opp en del spm. angående rutevalget. Her kommer noen stikkord om hvor vi utgangspunktet tenker å gå - (i meget grove trekk!) Vi er spesielt interessert i å vite litt om hvordan vær og forholdene er i hver ende av løpet mtp. Isdekte vann og snø. Kan vi for eksempel forvente å svinge haspelstanga på hardangervidda mot slutten av Mai?

 

Ruta?:

Lindesnes til Haukliseter via Valle, Bygde og Seterdalsheiene, videre over Skarvheimen, Valdresflya, Dovrefjell mot og igjennom Forollhogna np*, Skarvan og Roltdalen np, Blåfjella- Skjækerfjella np og rett opp gjennom Børgefjell np. Videre en svipptur innom Saltfjellet før det bærer gjennom Junkerdal np og landegrensen oppover til Øvre Dividal np, Reisa np, og rett mot Iesjavri hvor siste stykke går rett nord gjennom Stabbursdalen np og opp til Knivskjellodden. *NP = Nasjonalpark.

Flere oppdateringer og sikkert en rekke spørsmål dukker fortløpende opp i tråden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spennende prosjekt som jeg kommer til ?? med p?Min gamle hund og jeg skal reise i ?fra 1. mai og "til etter elgjakta" omtrent. Dersom helsa og s? holder. Vi skal bruke trehjulssykkel og henger, og rusle kystruta nordover og innlandet hjemover: Norge p?angs. Hadde ryggen min likt tunge ryggsekker hadde vi nok g? til fots vi ogs?s?ette blir spennende ??. Lykke til med planer og tur! :)

Link to comment
Share on other sites

@Jegerjente - Sikkert en flott sykkeltur det :) Har selv v? inne p?anken om ?enytte oss litt av sykkel, kano, ski osv. men det f?bli en annen gang for v?del.

 

@VestlandsJeger - Planen er ?melle til med Norge p?vers ogs?om en liten avstikker fra hovedruta. P?et smaleste ja :lol:

 

Ellers har vi begynt ?nnse at Hardangervidda til fots i mai kan v? litt vel optimistisk mtp. sn? isforhold. Ser folk skriver om r?en sn?m verken er egnet for ski eller f?r, og usikker is. Sannsynligvis vil vi vurdere en rute litt ?for vidda for heller ?yte skaulivet noen dager.

Link to comment
Share on other sites

Skal sies at det frister litt med å ta med ski på den første etappen over hardangervidda, for det er en vidde jeg helst ikke vil gå glipp av. Vil nå tro det skal gå ann med ski over der i mai.

Ellers kan det nevnes at det også er opprettet en bloggside som med tiden til hjelp kommer til å bli fylt med forberedelser, eksakt rutevalg, proviant med mer. Må bare lære meg litt bedre hvordan det fungerer.. Desverre ikke så god tid til å utforske det nå for tiden.

http://www.npl2011.blogspot.com

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

På tide med en liten oppdatering igjen.

Har gjort litt søking, pratet med fjellstyret og bestemt oss for vinterutstyr fra Lindesnes til forhåpentligvis Tyinområdet. Dette er en etappe vi er virkelig spente på, og hvis værgudene er sånn nogelunde snille med oss, kan nok dette fort bli en av turen fineste etappe.

Har nå sendt ut mail til noen aktuelle sponsorer og venter spent på svar der. Slike turer som dette koster, og de største utgiftene vil nok bli kart og mat. Av kart så kommer vi til å bruke papir, og har fått en oversikt over alle kartene, og sett litt på ruten og kommet frem til at vi vil trenge rundt 85 kart. Blir en del store utgifter, men deler en det på 150 dager, så blir ikke summen så stor.

 

Har også forhørt oss litt om reisadalen, og funnet ut at vi kommer til å ta en liten omvei for å få med oss en beryktet flott dal.

2cnw6kl.jpg

 

Noen som vet hvordan vær og snøforholdene er rundt 1. til 10. Juni ved Valdresfløya?

Link to comment
Share on other sites

Grovt satt opp reiseplan:

 

Lindesnes-Ljosland 9 dager

Ljosland-Haukliseter 10 dager

Haukliseter-Grøvseter 12 dager

Grøvseter-Otta 9 dager

Otta-Tydal 11 dager

Tydal-Røyrvik 15 dager

Røyrvik-Steikvasselv 11 dager

Steikvasselv-Furulund 12 dager

Furulund-Skogvatnet 14 dager

Skogvatnet-Nedrefosshytta 14 dager

Nedrefosshytta-Jotkajàvri 9 dager

Jotkajàvri-Nordkapp 12 dager

 

Dette er kun en pekepinne for oss på ca hvor mange dager vi kan forvente oss per etappe og depot.

Så kommer vel til Sør-Trønderlag rundt 25. Juni

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har nå sendt ut mail til noen aktuelle sponsorer og venter spent på svar der. Slike turer som dette koster, og de største utgiftene vil nok bli kart og mat. Av kart så kommer vi til å bruke papir, og har fått en oversikt over alle kartene, og sett litt på ruten og kommet frem til at vi vil trenge rundt 85 kart.

Link opprettet mellom skogsmann og FMGT ang kart. Skulle bare mangle, siden de er i førstegangstjenesten! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lynx, jeg har jo ikke hatt noe med deg å gjøre direkte ennå, men vil gjerne takke deg masse for all støtte du har vist prosjektet vårt! Virkelig ålreit gjort av deg :) Skogsmann har holdt meg løpende oppdatert :wink:

 

Hva forberedelser til turen angår har jeg ikke så mye nytt å melde, men jeg har ihvertfall akkurat fullført Forsvarets hundeskole, med alt hva det innebærer av praktisk og teoretisk læring om hund. Det føles trygt å lære mest mulig om dette, særlig veterinærbiten (som jeg forøvrig hadde eksamen i i dag) siden vi skal ha med oss to hunder hele veien. Nå gjenstår noen måneder som hundefører ved Bodø hovedflystasjon før fullt fokus vil rettes mot turen.

 

Kan også minne om at siden turen er planlagt å starte en gang imellom 15. april, og 1. mai, er det i disse dager ganske nøyaktig et år til vi legger avsted fra Lindesnes :D

Link to comment
Share on other sites

Link opprettet mellom skogsmann og FMGT ang kart. Skulle bare mangle, siden de er i førstegangstjenesten! :wink:

Vil bare takke så meget for hjelpen Lynx. :)

Det er nå bekreftet at FMGT støtter ekspedisjonen vår med kart da denne ekspedisjonen gjør at vi opparbeider oss ganske så relevant kompetanse for Forsvaret. Forhåpentligvis vil vi sitte med 1:50 000 kart over hele ruten til neste perm (12. Mai til 24. Mai) så da blir det nok mange sene dager og netter med å studere rutevalg og lage en ganske så grov artot oppover.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare nevne at det Nordligste punktet ikke er Nordkapp platået, det er heller ikke Knivskjellodden som er turens mål (som ligger lenger N på magerøya). Begge ligger på en øy, Magerøya. Nordligste punkt i Norge er Kinnarodden NNV for Mehamn.

Link to comment
Share on other sites

Bra prosjekt gutta :D

Noen tips:

Les boka til Monsen (hvis ikke dette er gjort)

På Sportsnett i Oslo jobber en super fyr som heter Bjørn. Han kan hjelpe dere med søknader og tips ang. aktuelle sponsorer etc.

Les alt dere kan finne om tilsvarende turer og kansje turistforeningen har noen hytter på veien?

Legg inn 10% av antatt tid som "lag" Kommer garantert til og trenge dette.

Lykke til og hold oss oppdatert.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Vil bare nevne at det Nordligste punktet ikke er Nordkapp platået, det er heller ikke Knivskjellodden som er turens mål (som ligger lenger N på magerøya). Begge ligger på en øy, Magerøya. Nordligste punkt i Norge er Kinnarodden NNV for Mehamn.

 

Ja det er helt sant som du sier Think. :) Vi har pratet litt rundt det og sett på hva andre har valgt ol. og har kommet frem til at selv om det er en øy, så henger den sammen med selv fastlandet med vei og vi kan gå dit til fots. Ellers hadde nok turen gått til Kinnarodden.

 

Bra prosjekt gutta :D

Noen tips:

Les boka til Monsen (hvis ikke dette er gjort)

På Sportsnett i Oslo jobber en super fyr som heter Bjørn. Han kan hjelpe dere med søknader og tips ang. aktuelle sponsorer etc.

Les alt dere kan finne om tilsvarende turer og kansje turistforeningen har noen hytter på veien?

Legg inn 10% av antatt tid som "lag" Kommer garantert til og trenge dette.

Lykke til og hold oss oppdatert.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Hei Jonas.

Ja vi har vel lest det aller meste av det som kan leses nå, printet ut fra internett, og studert tidligere prosjekter, men dukker stadig opp artikler ol. som er aktuelle

Bjørn på Sportsnett hørtes ut som en fyr vi kanskje skal ta en liten prat med. Alltid kjekt med en prat med personer som kan litt :D

Takker så mye for tipsene.

Skal selvfølgelig gjøre det vi kan for å oppdatere prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da skjer det endelig mer saker og ting i planleggingen. Har vært i prat med sjefen for GRKP i forsvaret hvor jeg er, og han var meget interessert i å hjelpe oss med noe sponsing. Har fått veldig god erfaring med forsvarets ski og truger, og ser ut til at det går i orden å bli sponset med ett par hver mot et par artikler i Forsvarets Forum og Grenseposten. Noe vi syntes bare er morro!

 

I tillegg så har jeg satt sammen en matliste som i første omgang er et utkast på hvordan jeg tenker det vil bli i matveien på turen:

(Satt opp etter en 15 dagers etappe)

Frokost:

9x havregryn, tørrmelk, rosiner, tørket frukt, soya

2x en potetmospose, soya og 50g elgpølse

2x ris og rett i koppen

2x polarbrød med leverpostei, skinkeost og brunost

 

Lunsj:

4x en potetmospose

4x ris og rett i koppen

4x real turmat og soya

3x havregryn, tørrmelk, rosiner, tørket frukt, soya

i tillegg tre poser polly peanutter fordelt på 15 dager

 

Middag:

2x ris og rett i koppen

2x to potetmos poser

11x real turmat med soya

 

jeg kommer til å gå på fettrasjon gjennom hele turen da det kommer til å bli en ganske fysisk tung tur over lengre tid, og da trenger kroppen mye energi. Derfor vil jeg bruke mye soyaolje i maten.

 

Seleverkstedet har også skreddersydd en ny kløv til Keino som fungerer meget bra! han har i det siste trent veldig mye med kløv og syntes det bare er morro å gå med det.

fwkcch.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Begynner å bli en stund siden siste oppdatering av oss her nå, uten at det betyr vi har gitt opp prosjektet! Planlegginga vår lider litt under at vi begge er veldig mye opptatt i tjenestesammenheng, og at vi av den grunn ikke har truffet hverandre siden juni. Noen telefonsamtaler har det dog blitt, og sakte men sikkert faller bitene på plass:

 

Dato for avmars fra Lindesnes er nå så godt som spikret. 15. april tar vi beina fatt og labber nordover. Vi har vært endel frem og tilbake på dette, mtp. råtten snø, kladdeføre osv. men vi har bestemt oss for å la det stå sin prøve, også får vi heller bare ta tiden til hjelp.

 

En snill vetrinær fra Follo dyreklinikk har tilbudt seg et minikurs/samtale om førstehjelp og faremomenter i forhold til hundene vi skal ha med oss. Selvom dette er ting vi langt ifra er fremmede for fra før er det aldri dumt med noen eksperttips, så denne muligheten setter vi stor pris på!

 

Jeg har begynt å spørre litt rundt hos forskjellige magasiner for å høre om vi kan skrive noen artikler for de fra turen. Hittill er det et par militære leiraviser som har meldt sin interesse og lokalavisa hjemme, Østlandets Blad. Venter for tiden på svar fra Friluftsliv og UTEmagasinet.

 

Nå nærmer dimisjonen seg med stormskritt for oss begge, og vi gleder oss stort til å for alvor komme igang med målretta hardtrening og testing av utstyr! :D

 

Regner med mye hyppigere oppdateringer her så snart vi er i gang med treningsturene. Følg med :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er det bare 2 mnd til turen og det er vel ikke annet enn å innrømme at vi begynner å glede oss litt nå :D

 

Hjemmesiden er blitt oppdaters litt siden sist og vi har fått bla. 9000,- i sponsor av malermester Bjørn Simonsen&Sønn og Nordsjø malingsleverandør!

I tillegg ser det ut til at lokalbutikken Rimi vil sponse med tørrmat. regnet litt på forbruket og kom frem til:

33 pakker hurtigris

231 pakker rett i koppen

30 pakker havregryn

253 pakker potetmos

 

blir godt å leve av dette og frysetørket mat i 5 mnd :roll:

 

Noen som har erfaring med hardangervidda i mai?

Link to comment
Share on other sites

Må bare innrømme jeg misunner dere veldig! Lykke til, og god tur!

Takk for det Fredrik :)

 

Er vel noen områder det er ferdselsforbud i mai pga villreinkalving, er ihvertfall det i setesdal vesthei som dere også skal gå over.

Hei. Ja ble klar over det for ikke så lenge siden, men så lenge en holder seg til løyper som er merket på kart, så er det lov å ferdes der heldigvis :) Forbudet er fra 25. April til 31. Mai.

 

http://web.jentetur250mil.no/" target="_blank

 

Kanskje dere treffes på veien? :P

hehe ja hadde vært morsomt det. Satser vel også på å treffe disse halvveis http://3froknerpaalangs.blogspot.com/ :wink:

Link to comment
Share on other sites

har en kompis som gikk den turen dere skal gå, på ski. mener å huske at han brukte ca 42-45 dager. brukte et par tre par med sko, og minka noen kilo. han brøyt når han hadde igjen ti mil da. vart vist dårlig skiføre og sikkert tiurleik i flendalen som lokka. :lol:

Men jeg har blitt fortalt mange fine historier ifra den turen. så lykke til. Det blir nok en fin tur...

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med hardangervidda i mai?

 

Ikke i mai men seint april har jeg vært noen turer innover med ved og gass til ei hytte i nærheten av Bjornesfjorden. Føret er umulig å forutsi, det kan være strøkent føre eller snø som er så råtten at det ikke går an å kjøre scooter engang. Men det er nok vanligere med fint føre hvis det ikke blir for langt ut i mai. Det går jo an å gå på natta/tidlig om dagen hvis en må. Har dere bestemt dere for ei rute over vidda?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ikke i mai men seint april har jeg vært noen turer innover med ved og gass til ei hytte i nærheten av Bjornesfjorden. Føret er umulig å forutsi, det kan være strøkent føre eller snø som er så råtten at det ikke går an å kjøre scooter engang. Men det er nok vanligere med fint føre hvis det ikke blir for langt ut i mai. Det går jo an å gå på natta/tidlig om dagen hvis en må. Har dere bestemt dere for ei rute over vidda?

 

Hei og takk for litt informasjon.

Ruten vi grovt har planlagt er fra Ljosheim ca rett opp til Bykle mellom Bykle og Blåsjø. Derfra skal vi innom haukeliseter, finse, østsiden av hardangerjøkulen og rett mot Bygdin. Vi har ikke bestemt noen mer konkret rute over vidden da vi enda er litt usikre på hvor vi skal gå og hvor det vil være lettest å gå.

Har belaget oss på at vi kanskje må snu døgnet og gå om natten når snøen er bedre. Umulig å gå hvis hundene hele tiden går igjennom. Men håper er jo at vi kan nyte kuldegrader og påskesol :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

jeg kommer til å gå på fettrasjon gjennom hele turen da det kommer til å bli en ganske fysisk tung tur over lengre tid, og da trenger kroppen mye energi. Derfor vil jeg bruke mye soyaolje i maten.

 

 

Ikke vurdert rapsolje?

Mer omega3 i den.

 

(tips fra ernæringsfysiologen i huset)

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk! Er nesten litt missunnelig på deres tøffe tur.

Ønsker dere en helt fantastisk tur, og håper dere får været med dere:)

 

 

-Klarer dere og holde oss kammerfolk oppe med oppdateringer og bilder? det hadde vært flott underholdning for oss andre jegere som bare sitter hjemme og venter på jakta til høsten hehe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er vi tredd inn i siste dagen hjemme på et halvt år. Om 7 timer setter vi oss i bilen og kjører ned til Lindesnes. Kommer til å sove på fyret til fredag morgen og begynner da å gå. Solcellelader, HTC mobil og kamera skal gjøre så vi klarer å oppdatere sånn ca jevnlig på turen, men vil i første omgang bli oppdatert på bloggsiden vår. Skal prøve å tilstrebe å få noen oppdateringer her inne også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...