Jump to content

jeg vil ha bue


steffen

Recommended Posts

heisann, jeg skal kjøpe en compoundbue(jaktbue) før sommeren.

grunnen til at jeg ønsker compound er hovedsaklig pga at den er mindre og mer hendig enn en recurve.

 

dravekt: 40-50lb

dralengden har jeg målt til sånn ca 29,5"

 

jeg ønsker at den skal være så enkel så mulig, derfor dropper jeg avtrekk.

kjekt-å-ha utstyr som pilkogger etc blir kjøpt senere når jeg føler et behov for slikt utstyr.

den skal koste minst mulig, men ikke være søppel heller.

en helt grei og brukbar bue m.a.o.

 

 

kan dere anbefale en komplett pakke som finnes i norske nettbutikker?

Link to comment
Share on other sites

Dersom du er ute etter compoundbue er nok ikkje Tradbow beste plassen. Ola driv helst med lang og recurvebogar. Gå inn på www.nbjf.net Buejegerforbundet si heimeside. Under lenker her finn du forhandlere av bueutstyr. Prøv Arve O Vestgård, Cato's buesport. Midtnorsk buesport, eller Humlekjær Archery. Vil tru at ein av dei kan hjelpa deg.Men ikkje dropp releasen. Den treng ikkje vera så dyr. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

grunnen til at jeg ønsker compound er hovedsaklig pga at den er mindre og mer hendig enn en recurve.

 

Her er jeg ikke helt enig. En Compound er kortere enn en recurve, men den er ikke lettere og det tar lengre tid å "lade". Hvis du skal ha en kompakt compound, så er det nok ingen vei utenom release/ avtrekker siden strengevinkelen ved oppspenn kommer til å bli så spiss at du ikke kommer til å klare å holde den med fingrene. Det finnes noen compoundbuer som har lang nok akselavstand til fingerskyting, men da nærmer du deg en recurve i aksellengde.

Link to comment
Share on other sites

Å tune en compoundbue for fingerslipp er nok vanskeligere enn å tune for release. Sannsynligvis må du ha ei spesiell hylle, recurvehylle (spesiell for compoundbuer), fingrene kommer i knip, osv.

Som sagt over ern c. bue for fingerslipp er et stort beist.

 

En recurve er oftest delbar, en langbue kan veie under 500g, og være delbar. Slike buer er langt mer hendige enn compoundbuer. Som å bære en liten pinne, mens å bære en compound i skogen er verre enn ei rifle. I bilen må den bo i koffert, en sammenleggbar recurve/ langbue går nesten i hanskerommet.

 

Det enkle er ofte det beste.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=115&t=32930

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det enkle er ofte det beste.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=115&t=32930

 

K

Det kan du vel ha rett i M67, men det er ikke mange i Norge som har skutt opp til IBEP med recuve eller langbue.

Ikke til jaktprøven i Danmark heller. Der kan de vel telles på to hender.

Du oppnår en helt annen presisjon med compound, og det finnes faktisk compound med aksel til akselmål på 20 tommer.

Jeg har vel heller aldri sett folk som har brukt fingerslipp på compound til IBEP prøven eller for den slags skyld 3D konkuranser. Uansett er det snakk om trening for å bli en sikker skytter med bue.

Link to comment
Share on other sites

Presisjon med LB/recurve uten sikter er et spørsmål om trening, Zen, og at det løsner en dag. Det er mange som skyter +500p på FITA 60/60/18 inne, og nesten "alle" nåfortiden skyter 450 +.

IBEP prøva er ikke vanskelig (selv strøk jeg med compound, men skyter den forholdsvis lett med recurve :roll: ), Dansken er betydelig verre, men langt fra umulig. At presisjonen står mye tilbake å ønske ift compound, (og at en compound er et mere effektivt jaktredskap), og at bueskyting uten sikter og med fingerslipp er litt for avhengig av dagsform er vi nok veldig enige i.

 

Med sikter på en recurve er det hele akkurat like presist som en compound - du må da sammenligne epler med epler? Gutta skyter (og jentene) tross alt i 12cm senteret på 70m hold. http://www.youtube.com/watch?v=JpywGv9Qg6M

 

Trening er en avhengig av uansett for en uerfaren kan nok treffe bra med compound, men sjansen for å "blåse" et skudd under stress eller slurv er stor i begynnelsen. Jevnhet kommer bare med trening.

 

Igrunnen mener jeg at alle burde ha en langbue, uansett hva de egentlig skyter med, akkurat som alle bør ha en god kniv, og ei .22LR rifle.. Og det er et enkelt, billig og lite frustrerende sted å begynne.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

IBEP prøva er ikke vanskelig (selv strøk jeg med compound, men skyter den forholdsvis lett med recurve :roll: ), Dansken er betydelig verre, men langt fra umulig. At presisjonen står mye tilbake å ønske ift compound, (og at en compound er et mere effektivt jaktredskap), og at bueskyting uten sikter og med fingerslipp er litt for avhengig av dagsform er vi nok veldig enige i.

Til underretning gikk vi vel på kurs sammen den gang. Da skjøt vi opp på 5 svarte sirkeler uten markering 18 cm store på 18 meter. Dette er nå forandret. Idag følger både Norge og Sverige den danske modellen. Bortsett fra at vi har byttet ut en av blinkene med reinsdyr.

Du skal ha trent endel for denne prøven. Det som er litt vrient er faktisk når blinken står på 5-6 meter. Det er absolutt ikke alle som skjønner at pila forlater buen under siktelinja når blinken er så nær. Mange tuller ved valg av siktepinne/avstand. Vi holdt et kurs i Ulvik hvor dette ble behørig utprøvd.

Link to comment
Share on other sites

Til underretning gikk vi vel på kurs sammen den gang
.

Trodde nok det ja.

 

Da skjøt vi opp på 5 svarte sirkeler uten markering 18 cm store på 18 meter. Dette er nå forandret. Idag følger både Norge og Sverige den danske modellen. Bortsett fra at vi har byttet ut en av blinkene med reinsdyr.

Det er nå ingen tvil om at den prøven du beskriver er mye bedre enn de svarte sirklene. Uansett skal det være godt mulig å stå om en bare vil. Tiden det tar å trene seg opp er seff avhengig av hvor mye en vil og hvilket nivå en er på når en begynner.

Hvilken avstand står reinsdyret på? Og hva er treffsonen?

 

Denne får endel juling hos oss.

IMG_4561.jpg

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til underretning gikk vi vel på kurs sammen den gang
.

Trodde nok det ja.

 

 

Det er nå ingen tvil om at den prøven du beskriver er mye bedre enn de svarte sirklene. Uansett skal det være godt mulig å stå om en bare vil. Tiden det tar å trene seg opp er seff avhengig av hvor mye en vil og hvilket nivå en er på når en begynner.

Hvilken avstand står reinsdyret på? Og hva er treffsonen?

 

K

Reinsdyret står på 23 - 25 meter og den har vel 30 cm treffområde tror jeg.

Jeg tror mange hadde blitt overrasket hvis de visste hvor mye trening vi legger ned for å bli en god bueskytter.

I løypa vår tror jeg vi hadde et mål på 45 meter ifjor.

Ikke dumt å beherske litt lengre avstander også mht. eventuell skadeskyting selv om jaktavstand ligger på 20_25 meter.

Selv bommet jeg i 3D NM på siste mål i løypa. Jeg anslo målet til 42 meter, men desverre var avstand 35 og totalt bom, Zero point. Det gjorde litt vondt der og da, når jeg hadde skutt brukbart på foregående mål.

Link to comment
Share on other sites

Vi pleier av og til å skyte "American Round", som Pope beskriver. 30 piler på hver av 40, 50 og 60 yards, med score etter "the Princes Reckoning" - 1-3-5-7-9, på 4 fots skiva. 500 er bra synes jeg, med 150+ @60yds.

 

Artig å se om en slår Art Young eller Saxton Pope, eller noen andre av gamlekara.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tok IBEP prøven i Ulvik og kan skriva under på at den "nye" skyteprøven tek ein ikkje sånn utan vidare. Og dei kortaste holda var definitivt dei vansklegaste. Med så liten treffsone som på and skal du ikkje blingsa mykje før det blir bom. Og oss som slit litt i "må prestera situasjonar" må faktisk ta seg sjøl i nakken og fokusera for å komma gjennom nålauga. Utan seriøs trening og forberedelsar trur eg dei aller fleste kan gløyma å få godkjent. Men ein lærer iallefall ein del om verdien av målretta trening. Og det er lærdom ein med fordel kan ta med seg over til riflejakta og.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...