Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen erfaringer med Duracoat på treverk?

 

- Forarbeide?

- Slitestyrke?

- Treverk trenger som kjent normalt olje for å vedlikeholdes. Hvordan løse dette?

- Eventuelle andre momenter?

Posted

Mener å huske at F1 G1, eller hvem det var, i en tråd her inne fortalte om at han hadde duracoatet stokken til en 200 STR. VeT|Us kan vel også antyde noe?

Posted

FN G1 heter brukeren her på kammeret, jeg ville sendt han en PM. Flink kar! Han har mer erfaring med Duracoat og treverk enn meg.

 

Forarbeidet som må til er å pusse ned treverket samt avfette, slitestyrken kan jeg ikke kommentere fordi jeg ikke ennå har Duracoatet en trestokk. Grunn: Har ingen! Men slitestyrken er etter min research god.

Posted

Her er forresten fra Duracoat FAQs:

 

  • How do I apply DuraCoat to wood?
    Degrease and lightly sand wood surfaces. Use DuraFil to remove any scratches and dings, then apply DuraCoat. Allow to dry overnight. Do not bake.

 

Likte den siste setningen! :lol:

Posted

Jeg har duracoatet trestokken på rifla mi.

 

Brukte et medium grovt sandpapir for å pusse av lakken og få feste til duraen.

Deretter tørket og blåste jeg vekk støvkorn, avfettet og kjørte på.

 

Det gikk helt greit.

Skal ikke være nødvendig å gjøre noe oljing eller lignende på overflater som er behandlet med dura.

Posted
Går helt fint å duracoate på treverk, Svoger har gjort det på sin

 

normal_TET393.JPG

 

 

 

Rifla mi det der.

Går helt fint å duracoate treverket, bruk sandpapir som er sagt før her, avfett godt, påfør tynne strøk og ikke ha dårlig tid.

 

Det eneste med treverk er at det er et relativt bløtt materiale, så slagskader kan forekomme, men det blir små merker og ikke lakk som slipper da duracoaten går godt inn i porene.

Om du lakker rett på treverket så syns strukturen gjennom duracoaten, om du skal ha en helt glatt overflate må du bruke durafill på hele stokken for så å pusse den ned igjen.

  • 6 months later...
Posted

Hei

Jeg skal gi meg i kast med dette til helga. Har kjøpt inn alt jeg trenger, og venter bare på hagla nå. :)

 

Jeg har tenkt følgende fremgangsmåte:

*Plukke hagla helt fra hverandre

*Pusse ned alt treverk med f.eks 100-80 sandpapir

*Avfette godt med silikonfjerner

*Legge et strøk med Durafill

*Pusse over med 100-papir

*Lakke med duracoat i flere tynne strøk (og ikke bake :lol: )

 

Høres ikke det greit nok ut da?

Posted

Hmm, driver å "coater" litt nå, men merker at lakken "nupper" seg litt.. Hva kommer det av? Er den for tyktflytende?

 

Skjedde først på primern (durafill), pussa ned og tok et strøk til, ble noe bedre da. Men nå når jeg la på lakk, så skjedde omtrent det samme igjen.. Blir litt grov tekstur kan man si...

Posted

Jeg måtte bruke litt mer tynner enn instruksjonene sa. Det var ikke noe problem, ut over at jeg heller måtte legge på noen flere tynne strøk. Kommer sikkert ann på hvor god sprøyte man bruker. Den jeg brukte (fra ClasOhlson) måtte hvertfall brukes med lettflytende lakk.

Posted

Tynn ut litt mer, og juster dysen på airbrushen. Jeg opplevde akkurat det samme når jeg lakkerte første gang.

Da bommet jeg først litt på blandingsforholdet herder:coat, og deretter rotet jeg til tynninga, også justerte jeg dysen feil! :lol:

Gikk du for den airbrushen fra Clas O eller Biltema?

Posted

Ahhh.. De første strøkene mine var 100% uten tynner...

 

Om man bruker teskje-målinga, kan man f.eks ta 4 spiseskjeer maling, teskjeer herder, og 2 teskjeer tynner, eller blir det for mye? Må bare vitew sånn ca... :)

Posted

Jeg anbefaler ikke å bruke skje-metoden. Den er opphav til en del frustrasjon. Hos meg, ikke minst.

 

Jeg bruker slike:

 

24-4055_2010-07-07_073533_601.jpg

 

Koster 15kr. Er verd sin vekt i gull, bokstavelig talt. Du har sannsynligvis noe liknende på kjøkkenet!

Posted

Selvfølgelig var det clasern :P

 

http://www.clasohlson.no/Product/Produc ... =152712752

 

Handler alt der du?

 

Anyways, da rubber jeg bare forsiktig ned det jeg har lakket nå (ikke gjennom grunninga), så legger jeg på et lag med tynnere lakk.. Skal forsøke det :)

 

Jobber kun på forskjeftet nå, så jeg får litt erfaring.. Tar resten av hagla så snart jeg er ferdig med det.. Syns forøvrig det blir megabra dette :)

 

Er det forresten noe annet man kan bruke som tynner? Jeg sølte en del av den jeg kjøpte :/

Posted

Ikke bruk whitespirit! :!:

Det blir, som du har erfart, et helvete.

 

Jeg bruker lynol for å rense utstyret. Det fungerer veldig fint.

Hvis du har tid til å vente litt så kan jeg få sendt deg en ekstra tynner per brev på fredag, men det kan hende du ikke har den før mandag og det er litt kjipt hvis du hadde tenkt å lakke i helga.

Posted

Oi så fint, send i vei du ;) Har litt igjen, så får vel gjort det meste... :)

 

Jeg har prøvd et strøk til nå, og blir fortsatt litt nuppete her og der.. Litt merkelig.. Kan jo ha noe med underlaget å gjøre og da, så må bare utforske litt til her. Se hvordan det blir på stål.. :) Dette er jo som nevnt på forskjeftet, som er av tre..

Posted

Hadde ikke noe kamera for hånden nå. Men er egentlig ikke noe krise at det er litt nuppete, og jeg ser egentlig for meg at dette slites vekk ganske kjapt?

 

Uansett, tusen takk for tynner, du har kunde i flere år fremover her merker jeg :) Gøy dette jo!

 

Var på clas å kjøpte de måle-greiene nå, samt Lynol.. Lynol funka LITT bedre kan man si ;)

 

Sikker på at man ikke kan tynne ut med Lynol og da? Gidder ikke prøve, bare en tanke..

Posted

To kunder (som jeg vet om) har prøvd å tynne ut med lynol, og de rapporterte at det iallefall ikke skjedde noen umiddelbare endringer/forandringer sålenge de var konservative (rundt 10% tror jeg det var).

Det som gjenstår er å se hvordan å tynne med lynol påvirker lakkens egenskaper over tid mtp flassing/slitestyrke o.l :)

Posted

Okaj.. Jeg gidder ikke prøve, men hadde vært gøy å lakkert to hagler f.eks og sammenligna..

 

Er vel i din interesse å finne ut av det og, for funker det, så trenger du ikke kjøpe tynner fra USA lenger, du bare kjøper noen tomme småflasker, en dunk Lynol, og du har en kjempebusiness når du selger de flaskene for en hundrings stykket :P

Posted

Driver jo absolutt innenfor samme bransje som deg da.. Selger skinnfarge som man farger skinn med luftsprøyte.. :P Vannbasert da, men kan jo selge flasker med "spesialvann" :roll:

Posted

Da har jeg lakkert løpet og alt det, ble utrolig bra.. Ikke noe slik ru finish som det ble på forskjeftet. Men da den hadde hengt til tørk en times tid merka jeg at det så ut som at det hadde kommet ut litt olje eller noe fra den skinna som ligger oppå løpet. Altså den skinna man sikter langs med. Jeg avfetta VELDIG nøye langs denne kanten.. Sikkert 10 ganger med klut og CRC.. Pluss at jeg spraya masse CRC rett på hele sprekka.. Men kan jo hende det har ligget noe inni der, som har kommet ut nå..? Hva gjør jeg? Skal jeg bare spraye over? hehe

Posted

Hvis lakken sitter, la den herde et par, tre dager. Gnikk over feltet med fingeren og se hva som skjer. (funket for meg!)

Hvis lakken ikke hefter, puss ned et 5x5cm område rundt og lakk dette pånytt.

Posted

Yes, noe slikt jeg og tenkte.. :)

 

Man skal jo ikke "bake" treverk. Jeg har en 500w lampe stående på i det rommet hvor jeg jobber, så rommet holder vel nærmere 30 grader.. Tenkte det var greit for å framskynde herdeprosessen noe i allefall..

 

Anyways, skal leke meg litt mer i dag :) Klarer ikke bestemme meg for om jeg skal ta sluttstykket og, men blir vel til det :P

Posted
Forresten, hva bruker dere til å rense "utstyret" med etter bruk? Prøvde whiteprit i dag, men syns bare alt "klumpet" seg og løste ikke opp noe...

 

 

Jeg har med utmerket resultat benyttet Biltemas tynner til rengjøring...

Posted

Ok :) Men lynol er ikke så dyrt uansett, og det fungerte perfekt :)

 

Driver å lakkerer forskjeftet ferdig nå.. Har lagt 2 strøk sort matt i "bunn", og så har jeg lagt netting over hele forskjeftet, som jeg lakkerer over med en sand-brun-grå farge nå.. Husker ikke hva den farga het, noe beige-greier :)

Posted

Kan hive ut noen bilder etterhvert ja.. Det jeg har fått til syns jeg ble megakult, men sliter VELDIG med å få den nettinga til å ligge intil slik jeg vil.. Men jeg har en idè hvordan jeg skal løse det.. Blir en veldig macgyver-løsning, men det er så... Kan avsløre at det kommer litt tactical OD green oppå enkelte områder, som jeg ikke ble så fornøyd med...

Posted

Oppdaget en sak, som jeg kjenner igjen fra da jeg lakkerte noe bildeler en gang..

 

Man må ikke bruke for lite lakk i hvert strøk heller, i allefall ikke på treverk. Gjør man det, vil man få nupper over hele fjøla.. Jeg la et strøk nå, hvor jeg var mer raus med mengden, og da gled disse nuppene utover, til en fin smuud overflate. Må pusse noe ned og lakkere på nytt ser jeg, men det er så.. Noen steder var det så nuppete at det ikke nytta, så dette må pusses ned.

Posted

Nuppene kan utmerket godt være lakkstøv, lakker du uten avtrekk, kan det fort bli sånn.

Lynol inneholder fett, Duracoaten flasser fra underlaget etter en stund, neppe på treverk da :D

Posted

Lynol inneholder fett

 

Hvor har du det fra? Merkelig at Lynol anbefales som avfettingsmiddel hvis det selv skulle inneholde fett.

Hva bruker du som fettløsende middel da før duracoating?

Posted

Hmm, ble av en eller annen grunn veldig kornete på løpet og, som er bart metall.. Merkelige greier... Virker som om det er sort-fargen som gjør det. De metalldelene jeg har lakkert kun med den brune farga holder seg smood og fin... Helvette, er ikke helt fornøyd.. :(

Posted

Hvilken sort farge er det du bruker?

 

Tactical black får en veldig grov/kornete overflate. Nesten som sandblåst.

Det er for at den ikke skal skape reflekser.

Posted

Den er ikke dårligere egnet til å lakkere over enn de andre fargene fra Duracoat.

Men du vil få en annen finnish på overflaten.

 

Mulig Vetle har noen tips til hvordan man kan gjøre overflaten på tactical fargene mindre ru.

Posted

Tactical Matt Svart gir en veldig ru overflate! Ikke veldig ulikt sandpapir korning 400-500.

 

Bruk mer herder så ser du en forandring, benytt blandingsforhold 1:10 for å gjøre den mindre ru.

 

Og følg med i postkassa til mandag..

Posted

Har nok brukt mere Duracoat en de fleste her, og høstet en del erfaring med det, i løpet av de siste 5 åra.

Lakkstøv, er lakk som ikke havner direkte på arbeidsstykket. Lakker man i et lite rom, uten avtrekk, lander det på arbeidstykket etter å ha svevet litt rundt og lager "nupper"

 

Er litt begrenset hvilke tynnere som er helt "tørre" . Aceton er et alternativ. Duracoat sin egen er selvfølgelig ok

Om en bruker Lynol til grovavfetting burde nok det gå fint. Jeg bruker en tynner som ikke er i vanlig handel.

Om man kan legge hele arbeidsstykket i tynner, og blåse reint med trykkluft blir det helt rent, også under skinna på hagleløpene.

Treverk har forøvrig svært god heft, ubehandla kan det være en fordel og legge noen raske tynne lag, for å tette veden før en legger topplaget, ellers vil trestrukturen skinne igjennom.

Ikke legg treverk i tynner, holder å tørke av.

Posted

Da er det selvfølgelig lakkstøv som er årsaken til mine problemer :/ Jeg står i et lite rom med null avtrekk...

 

Kan heller stille meg i naborommet i morgen.. Her kan jeg ha vinduene åpne.. Kan og prøve å ha litt mer herder i.. Jeg er ferdig med forskjeftet nå, så det gidder jeg ikke pusse ned. På løpet får jeg pusse ned det jeg klarer mellom maskeringene jeg har satt på, for så å lakke over på nytt..

 

Er vel sansynlig at det er lakkstøv som er problemet mitt? Er som sagt et forholdsvis lite, og HELT tett rom.. Ikke et eneste vindu.. (Ja jeg bruker maske ;) )

Posted

Ta heller å dra til apotek og kjøp engangs sprøyter.

 

Du får dem fra 1 til 50 ml. Koster 10 til 20 kr stk.

 

Mye mindre søl med slikt utstyr. Og du stikker bare sprøyta ned i flaska å suger det du treng.

 

Mvh

 

Royerr

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...