Jump to content

Erfaring med tursekk på ca 100 liter?


konan

Recommended Posts

Minn trofaste sekk har gått videre til de evige tur marker :(

 

 

Lurer på om det er noen i kammeret som har en tur sekk som kan annbefales

Har sikklet på norrøna pakk ramme sekk :?

Jeg er 191 cm høy, bærer mellom 15 og 25 kilo. pris er ikke så viktig for hobby er ikke en utgift men en innvistering :)

Er super takknemlig for svar

Link to comment
Share on other sites

Norrøna Recon Pack - ingen over, ingen ved siden.

Det som er så fint med denne sekken, er at hoftebeltet er montert til resten av sekken med en anordning som gjør at hoftebeltet følger bevegelsene i hoftene dine. Jeg har hatt flere ryggsekker i toppkvalitet, men bærekomforten på Norrøna Recon Pack er i en klasse for seg. Sekken er litt dyrere enn konkurrentene, men for min egen del har den priforskjellen vært verdt hvert eneste øre.

Link to comment
Share on other sites

Har du råd til Norrøna'en så kjør på! :) Har en gammel Norrøna Dovre Rammesekk som jeg har mishandlet etter beste evne, men den nekter å gi opp. Laget ei "idiot-bør" på 63kg nå i høst, måtte dra den opp etter kun den ene bære-reima under ei elve-kryssing, noe som ville betydd havari for mang en sekk, men gammel-Norrønaen holdt ut..

Link to comment
Share on other sites

Har en Norrøna Para Ranger, bare bittelitt mindre en Recon. Jeg valgte den bl.a. for at den ikke bygger så mye opp over skuldrene ved "normal" oppakning, ble friere til hodet på en måte. Ved bruk med mindre oppakning har Para bedre komprimeringsmulighet, både høyde og side (og ta av sidelommer) - ligner fort en 60liters med full komprimering. Til mitt bruk ble dette perfekt, blir en noe tung "60" liter kanskje men bærekomforen veider opp. Og selvfølgelig 125 liter på de lengre turene med mye oppakning :-) Recon blir en stor sekk uansett med den faste ramma. Men her må det til en individuell vurdering på bruken før man lander på type. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Støtter den om Kifaru sekker, i tillegg kan en customisere dem som en vil, få de slik eller slik. De har veldig mange smarte løsninger. Dessverre (koster å være kar) er de vanvitttig dyre. Men Norrøna er jo heller ikke billig.

 

Jeg har en Kifaru Express, med to store lommer (~4l hver), og et par innerlommer. tror den er 30-35l og jeg kan varmt anbefale den til alle som trenger en fullstendig kompromissløs sekk idenne størrelsen. Den er litt tung, men det merkes ikke for bæresystemet (tynne men faste skulderstropper bla.) er helt suverent egnet til mye mer vekt enn du kan få ned i den.

Da jeg betalte den syntes jeg det var i overkant for en sekk - men nå elsker jeg den

 

Har og en Norrøna Stetind, 75l, som jeg og varmt vil anbefale. 25-30kg i den ER et problem - i knærne og låra... Hoftebeltet er lagret på midten og ikke "fast" i sekken, det funker som snus. Aldri hatt problem med annet enn å få bena opp bakkene. Denne var og uhensiktsmessig dyr (for meg) da jeg kjøpte den, men nå har den vært høyt og lavt i øst og vest - og er litt slitt, men like hel. Eneste "problem" er den er lang og tynn og vanskelig å finne ting i. Lommene er heller ikke like "lure" som på Kifaruen.

Skulle gjerne sett en Kifaru i dette størrelsesskiktet.

 

Sjekk Kifaru.net - finn EMR og MMR (Extended Mission Ruck og Multi Mission Ruck) men be warned, de er dyre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...