Jump to content

Våpensøknad - ALT du trenger å vite


dimex

Recommended Posts

Heisann.

Nå sitter jeg her med 4stk søknader på pulten og skal fylle inn.

 

Har fylt inn den til Cz455en, men er usikker på hva jeg skal skrive på søknaden for .17HMR-pipa (evt .22WMR om jeg bestemmer meg for det).

 

Skriver jeg "Pipe - rifle" i kal .17HMR? Og må jeg ha med løpslengde, produsent osv?

 

 

Skrev også "Søker dispensasjon fra 18 års-kravet med grunnlag i bestått jegerprøve og foresattes samtykke" i ruta for andre opplysninger. Tror dere at dette samt begge foresattes underskrift og bevis på bestått jegerprøve(+betalt vilttrygdavgift) er nok for å få godkjent søknadene?

Link to comment
Share on other sites

Har fylt inn den til Cz455en, men er usikker på hva jeg skal skrive på søknaden for .17HMR-pipa (evt .22WMR om jeg bestemmer meg for det).

 

Skriver jeg "Pipe - rifle" i kal .17HMR? Og må jeg ha med løpslengde, produsent osv?

 

Send inn søknad for begge kalibrene. Det er ingen begrensning på antall våpendeler. Jeg ser ingen grunn til å føre inn produsent eller løpslengde for løp til en manuell systemrifle.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sikkert ditt lokale våpenkontor godkjenner en "åpen" søknad til deg (åpen betyr kun at merke og modell ikke er påført søknaden, kaliber, våpentype etc. må være der). Ditt lokale våpenkontor kan med loven i hånd nekte å godkjenne en "åpen" søknad, selv om opplysninger som merke og modell som oftest ikke er relevant for å avgjøre søknaden.
Jeg vil påstå en slik nekt vil være uten loven i hånd. Det eneste loven (forskriften) sier om søknadsformulering er at søknad skal sendes på fastsatt skjema. På gjeldene skjemas rettleding står det eksplisitt at det er tilstrekkelig å oppgi våpenets art og kaliber ved kjøp hos godkjent forhandler. Dersom man har som utgangspunkt at man skal kjøpe fra godkjent forhandler er det nok med ovennevnte, mens dersom man vet at man skal kjøpe privat skal man skrive alle detaljer (hvilket jo er like greit).

 

Hva så hvis man har en innvilget "åpen" søknad og ender opp med privatkjøp? Jeg har aldri hørt om at noen har hatt problemer i slike tilfelle, hvis man antar at det kan være et problem er det vel ikke værre enn at man kontakter våpenkontoret og forklarer situasjonen.

Jeg har faktisk fått både medhold og motbør på dette temaet hos POD (i samme klage faktisk). Der kom det frem at de var enige i at for revolver var det ikke noe poeng i å kreve merke og model påført søknad, men (og dette var under pistol delen av min klage) at det sto våpenkontoret fritt å forlang den dokumentasjonen de mente de trengte for å avgjøre søknaden (i prinsippet var Revolver ok uten videre, men pistol kunne utlede behov for nærmere dokumentasjon enn kaliber alene). Typisk POD svar, der man aldri får klare svar som ja eller nei. Det har for meg virket som om at man strekker seg så langt er for å kunne støtte våpenkontorenes avslag (men i sannhetens navn, når tante A og Onkel O har rotet det helt til, så får man i regelen medhold).

Link to comment
Share on other sites

Grei skuring, men det er jo litt pussig likevel at en tiåring må være medlem av skytterlag for å være med meg å skyte litt på bane når jeg skal produsere tomhylser til .222'en og .308'en min, og når jeg også kommer til å stå som eier av .22'en.

 

Men det er jo en halvauto, og de har sikkert fått beskjed om å være strenge. No hard feelings i grunn. Det er nok syting som det er i forbindelse med behandlingstider og andre ting. Jeg er fornøyd med å få beskjed pr telefon om mangelen i stedet for å få beskjed om avslag og ny runde.

Er det ikke slik at du har søkt om dette våpenet, med begrunnelse i at det skal brukes av jentungen din?

Ergo at våpenet ikke i utgangspunktet skal regnes som ditt når man vurderer hvor mange konkurranse våpen du kan ha.

 

I så fall er dette helt korrekt (minus at jeg nok ikke ville ha godkjent en 1/2auto til ditt formål, i tilfelle det handler om DFS).

Link to comment
Share on other sites

Heisann. Førstegangssøker. Jegerprøveeksamen i kveld.. :lol:

Henter søknader i morgen. Det jeg lurer på er hvordan det skal fylles inn for en førstegangssøker?

 

Har tenkt å søke på følgende:

(i parentes merknadsfeltet)

Cz 455 Thumbhole 22lr? Rifle repeter (Jakt).

17HMR-pipe til Czen Våpendel, Pipe (jakt)

Ruger 10/22 Rifle 1/2auto (jakt)

Mosin Nagant, ikke bestemt meg for modell Rifle, repeter (jakt).

Remington 870 ESM Hagle repeter (jakt). OBS! merke og modell m.m. må føres på

I tillegg må det på hver søknad påføres underskrifter fra verge etc (likt på alle 5).

Holder det da med

"Repeter .22LR",

"Våpendel pipe .17HMR",

"Halvautomat .22LR",

"Repeter 7,62x54R" og

"Pumpe kal. 12" og/eller må det omformulerest litt?

 

Er også 16 og da må jeg jo søke om disp. fra aldersgrensen. Skal foresatte skrive under på hver søknad?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

i forbindelse med søknaden på bane krag`n, fikk jeg nå en utskrift av våpenkortet mitt med beskjed om å definere hvilke våpen som brukes til jakt og hvilke som brukes til konkuranse. Jeg kommer jo over jakt garderoben på 6 våpen, men rekner med at det ikke er tilbakevirkene kraft på dette? Men er innstillt på at jeg ikke får fornye meg uten å selge unna.

Ble også bedt om å dokumentere konkurranase aktiviteten i dfs før jeg får løyve på krag`n. Må man låne våpen i et år før man kan begynne å konkurrere med eget våpen? Var aktiv for mange år siden men det våpenet er solgt for 10 år siden...

Link to comment
Share on other sites

Ikke tilbakevirkende kraft (d.v.s. at du etter dagens praksis må påregne å selge deg ned til 5 jaktvåpen før du eventuelt får erverve nytt jaktvåpen uten særskilt begrunnelse).

 

De kan ikke kreve at du dokumenterer konkurranseaktivitet for å erverve den kragen til DFS, de kan derimot kreve at du dokumenterer aktivitet (= trenings aktivitet/oppmøter). Dette kan ditt DFS lag skrive ut en bekreftelse på (om du har vært på treningene deres siste året).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ble også bedt om å dokumentere konkurranase aktiviteten i dfs før jeg får løyve på krag`n. Må man låne våpen i et år før man kan begynne å konkurrere med eget våpen?

Godt spørsmål. Og kan man ikke søke for baneøving? Skal inn på Nesttun å snakke med onkel i morgen for å se hva de sier der ang. søknads grunnlag og om mitt grunnlag er søkbart sånn det er nå :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte inn en søknad på 22.cal luftgevær den 10. Feb og har ettersendt kvittering på kjøp av våpenskap. Har betalt inn 215 kroner i gebyr og fortsatt ikke hørt noe, er ikke dette unormalt lang behandlingstid? Bosted er Ålesund.

 

 

Mvh

 

Gordon

Link to comment
Share on other sites

I Ålesund og omegn? Nei, men det burde vel begynne å nærme seg. Da det i det siste har vært rundt 1 måneds behandlingstid i hos tante A. (Min erfaring har vært mellom 2 og 3 måneders behandlingstid, frem til i fjor høst).

 

Forøvrig er det uhørt å bruke så lang tid på en luftgeverssøknad, da den er avgjort hos den som sjekker vandelen (tante A skal kun stemple ok på den). Dette da der ikke er behovskrav for luftvåpen i Norge, kun vandel og våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Ble også bedt om å dokumentere konkurranase aktiviteten i dfs før jeg får løyve på krag`n. Må man låne våpen i et år før man kan begynne å konkurrere med eget våpen?

Godt spørsmål. Og kan man ikke søke for baneøving? Skal inn på Nesttun å snakke med onkel i morgen for å se hva de sier der ang. søknads grunnlag og om mitt grunnlag er søkbart sånn det er nå :)

Der er ikke krav om konkurranseaktivitet for dfs våpen, kun medlemsskap og deltakelse i skytterlagets aktiviteter (= oppmøte, trening, konkurranser, dugnad etc.). Tror det er på tide å skjerpe inn litt hos våpenkontorene hvilke regler og rundskriv de er pliktig til å følge. :evil:

Dokumentasjon på deltakelse i skytterlagets aktiviteter, fås hos skytterlaget, og skal kun inneholde at vedkomennde som atesteres har deltat på skytterlagets aktiviteter siste år (stemplet og underskrevet leder/ansvarlig). :wink:

 

Iht. rundskriv 2009/009: (merk siste settning).

3.5.1.2 Øvelses- og konkurranseskyting

For å kunne erverve og inneha våpen til øvelses- og konkurranseskyting må søkeren etter

våpenforskriften § 13 kunne fremlegge medlemskort fra lokal(t) skytterlag/-klubb samt

startkort, startlisens eller medlemskort fra de(n) av Justisdepartementet/ Politidirektoratet

godkjente skytterorganisasjon(er) som vedkommende har tilknytning til. Det gis kun

tillatelse til å erverve våpen som tillates brukt innenfor organisasjonens programmer. Det

skytterlag/-klubb søkeren er medlem av, må videre ha skyting med det omsøkte våpen på

programmet. Det er således ikke tilstrekkelig å vise til lokale programmer som er utarbeidet

av den enkelte lokale skytterklubb/-lag for å kunne erverve våpen, skyteprogrammet må

være administrert av skytterorganisasjonen.

3.5.1.2.1 Dokumentasjon av forbundstilknytning

Etter forskriften § 13 første ledd er det krav om dokumentasjon for tilknytning til godkjent

skytterorganisasjon for å kunne erverve skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting.

Dette innebærer at den enkelte skytter, i tillegg til medlemskort i lokal klubb, ved søknad

om erverv av våpen også må fremlegge enten startkort, startlisens eller medlemskort fra det

forbund/skytterorganisasjon som administrerer det skyteprogram som vedkommende søker

om skytevåpen til.

Politiet vil også til enhver tid kunne kreve at en våpeneier fremlegger dokumentasjon på sitt

medlemskap i lokal skytterlag/-klubb samt bekreftelse på sin forbundstilknytning hvis det er

tvil om vedkommende har opprettholdt sitt medlemskap i pistolklubb og/eller sin

forbundstilknytning. Skytterforbundene har opprettet sentrale medlemsregistre hvor

politiet med skytterens samtykke vil kunne få opplysning om vedkommendes

forbundstilknytning. I de tilfelle den lokale klubb og/eller det forbund vedkommende

hevder å være medlem av/tilsluttet ikke kan eller vil gi bekreftelse på nødvendig

medlemskap/forbudstilknytning, skal politiet legge til grunn at slik

medlemskap/forbundstilknytning ikke forligger.

 

Når det gjelder medlemskap i Det Frivillige Skyttervesen (DFS), er det tilstrekkelig med

medlemskort i skytterlag som er tilsluttet DFS.

Resten: OBS! Siste avsnitt

Direktoratet har videre merket seg at det ved enkelte politidistrikt er blitt innvilget våpen til

skyteprogrammer som ikke er administrert av forbundene, men som er fastsatt av det(n)

lokale skytterlag/-klubb. En slik praksis er i strid med våpenforskriften § 13 første og annet

ledd annet punktum som bestemmer at det bare skal gis bare tillatelse til å erverve og inneha

våpen som lovlig kan brukes innenfor de skyteprogrammer som vedkommende

skytterorganisasjon administrerer. Søkerens skytterlag/-klubb må ha og utøve skyting med

det omsøkte våpen på sitt program.

Ved søknad om erverv av skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting må politiet også

kontrollere at det omsøkte våpen er godkjent til bruk innenfor det skytterforbund som

søkeren er tilsluttet. Det er kun de godkjente skytterforbunds offisielle skyteprogram som

gir grunnlag for erverv av registreringspliktige skytevåpen til øvelses- og

konkurranseskyting.

3.5.1.2.2 Presisering av behovskravet i våpenloven § 7 tredje ledd – krav til aktivitetsnivå

Det fremgår av våpenforskriften § 13 første ledd at tillatelse til å erverve og inneha, pistol,

revolver, rifle eller hagle til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan

dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet en skytterorganisasjon godkjent

av Politidirektoratet, jf. våpenforskriften § 24. Det gis bare tillatelse til å erverve og inneha

slik rifle eller hagle som lovlig kan brukes innenfor de skyteprogrammer som vedkommende

skytterorganisasjon administrerer.

 

For erverv av rifle/hagle til øvelses- og

konkurranseskyting har direktoratet gjennom sin praksis lagt til grunn at vedkommende må

kunne dokumentere at han har deltatt aktivt i foreningens skyteaktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg la ved uttale fra skytterlaget der det ble bekreftet at jeg har vert med på treninger, men da med jaktrifle. Skytterlaget jeg var aktiv i er nedlagt. Har to salongrifler, fornuftig å reg den ene på øving / konkurranse? I praksis blir den jo brukt til blink skyting. Ett mindre på garderoben..

Link to comment
Share on other sites

Leverte inn ein søknad i går, utruleg dårleg plass det er til å skrive i nokre av rubrikkane, fks. personummerspalten var det såvidt eg fekk plass til heile nummeret. skal ikkje skryte på meg at eg har noko flott håndskrift, men person nr er viktig informasjon, som det burde bli prioritert plass til. same er det med rubrikken for kaliber, var ikkje lett å skvise inn .300 win mag i den, fekk ein post-it lapp til å skrive kaliberet på.

 

Andre enn meg som er plaget med stor håndskrift?

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke alene. Jeg er helt enig.

 

Hvordan de forventer at folk skal skrive en email på 15? 20? 25? 40? tegn skal gå her:

319852_10150628426275759_660060758_9681627_925311743_n.jpg

forstår jeg ikke.

 

Og det med kaliber er helt sinnsvakt. Hva om du skal skrive f.eks .308 Ackley Improved? .300 Whisper?

 

Det hadde faktisk vært bedre om det var individuelle ark for personopplysninger og informasjon om hva det søkes om..

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg klart å søke på anslagsvis 100 våpen de siste 20 åra, og aldri måttet gå gråtende til lensmann på grunn av liten plass på skjema. Derimot har jeg blitt flink til å skrive "se vedlegg" i reuten andre oppplysninger og som regel lagt ved et brev med de mer nødvendige opplysninger. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Skal levere søknad for å kjøpe privat. selgers navn, adresse, våpenkortnummer og våpenets serienummer føres på før jeg leverer den?

 

Risikerer jeg at det blir noe kluss om jeg får den innvilget, kjører bort til ham, han skriver på sin info og rosa+hvite eksemplarene går til onkel blå som trodde det var kjøp fra forhandler?

Link to comment
Share on other sites

Okei. Alt som i alt som jeg skal fylle ut, eller også det som selger/forhandler fyller ut?

 

Har for meg at det blir følgende:

 

•Våpenart

•Kaliber

•Fabrikat

•Modelldesignasjon

•Løpslengde

•Serienummer

 

•Selgers navn

•Selgers adresse

•Selgers våpenkortnummer

•Hvor selgers våpenkort ble utstedt

 

Stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å søke om å få kjøpe rifle i kaliber 6,5x55, men jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal kjøpe privat, eller av våpenforhandler. Dessuten er jeg under 18 år, men har fylt 16 med god margin og vært aktiv skytter i ca 6 år. Hvordan skal jeg gå frem hvis jeg skal kjøpe våpen av en privatperson? Må jeg først søke politiet om lov til å kjøpe våpen i 6,5x55, for deretter å sende inn en ny søknad når jeg vet eksakt hvilket våpen jeg vil ha?

Link to comment
Share on other sites

Så hvis jeg skal kjøpe av en privatperson så må jeg skaffe søknadspapir, fylle ut med våpennummeret til akkurat det våpenet jeg vil kjøpe, selgers personalia + min egen (med verges underskrift) og sende det inn til mitt lokale politikontor for å få ervervstillatelse til AKKURAT det våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Men det forutsetter med andre ord at selgeren er innstilt på å holde igjen våpenet, til jeg eventuelt får godkjent søknaden min?

Men hva regnes som nyttig informasjon utenom de opplysningene som må fylles ut i skjemaet? Kan det være smart å sende med en utskrift av hvor mange stevner jeg har deltatt på iløpet av en sesong, og medlemskortet mitt i skytterlaget jeg er medlem av?

Link to comment
Share on other sites

Jo, men den informasjone blir jo fulgt ut av den som selger deg et våpen, når du kjøper våpent. Våpenkort får du ikek før senere...

Det er i utgangspunktet helt meningsløst å informere om nummer og merke osv før man har kjøpt noe. Den informasjoen brukes ikke til noe som helst. Spesielt ikke nå som det finnes et felles våpenregister som alle som jober med våpenforvaltning har tilgang på.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men da tror jeg kanskje at jeg har misforstått litt. Vil det da si at det er to forskjellige prosesser for å få kjøpt et våpen?

Må jeg først sende inn et skjema om hvilket kaliber jeg søker om, pluss bruksområde og vente til den er godkjent, for deretter å sende inn et eget skjema med informasjon om våpenet jeg vil kjøpe, for å få nytt våpenkort? Og eventuelt hvem skal gjøre det. Jeg som kjøper, eller personen som selger meg våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Du sender inn et skjema - der beskriver du hva slag type våpen du øsnker å kjøpe og til hvilket godkjent konkuranse program (evt jakt). vanligvis holder det med å beskrive f.eks rifle, repeter kaliber 6,5 x 55 til konkuranse i DFS eller Hagle, halvauto kaliber 12 til jakt.

 

Søknadskjemaet har en del under der du underskriver, hvor sleger fyller inn data på det aktuelle våpent du kjøper (Som da forhåpentligvis passer innen de parameterene du har søkt på.

 

Den mest åpne søknaden jeg har fått godkjent var "rifle, i kaliber godkjent til storvilt"

Men det er noen år siden nå.

Link to comment
Share on other sites

Det Hassel mener er at de fleste politikontorer ikke bryr seg om regelen om at man skal søke på spesifikt våpen når man handler privat. Altså bruker åpen (forhandler) søknad når man kjøper privat.

For å unngå misforståelser ta en prat med DITT våpenkontor om hva de mener, mest sannsynlig syntes de det er greit at du handler privat med åpen søknad.

 

Den blå delen gjelder som våpenkort inntil du får våpenkortet. Hvis du vet du skal handle privat kan det være greit å få selger til å fylle ut selger del med underskrift før du søker. Da får du våpenkortet med engang når søknaden blir godkjent. (Du må selvsagt uansett vente til søknaden blir godkjent før du kan ta med deg våpen)

Link to comment
Share on other sites

Ah, ok. Så alt er i samme skjemaet altså.

Men ettersom jeg har forstått, så skal man krysse av i skjemaet hva våpenet skal brukes til, som f.eks konkurranse skyting. Men hvordan blir det med meg da, hvis jeg skal søke? Jeg konkurrerer i DFS, og skyter ca 50-60 stevner i året, men da bruker jeg jo Saueren min. Kan jeg allikevel begrunne søknaden med at jeg skal bruke det som konkurranse våpen, eller stilles det spesielle krav til aktivitet med det våpenet da?

Link to comment
Share on other sites

Vell, jeg skal ikke bruke det til konkurranse skyting, men jeg har tenkt å kjøpe enten en Krag Jørgensen, eller en Mauser. Begge mekanismene er godkjent innenfor DFS, men siden jeg ikke har tenkt å direkte konkurrere med våpnene, blir jeg litt usikker på hva jeg kan begrunne behovet mitt med. Kan jeg sette opp rekreasjon som begrunnelse? Mener jeg har hørt noe om det før, men det er mulig jeg bare dikter opp noe nå.

Link to comment
Share on other sites

Det Hassel mener er at de fleste politikontorer ikke bryr seg om regelen om at man skal søke på spesifikt våpen når man handler privat. Altså bruker åpen (forhandler) søknad når man kjøper privat.

For å unngå misforståelser ta en prat med DITT våpenkontor om hva de mener, mest sannsynlig syntes de det er greit at du handler privat med åpen søknad.

 

Den blå delen gjelder som våpenkort inntil du får våpenkortet. Hvis du vet du skal handle privat kan det være greit å få selger til å fylle ut selger del med underskrift før du søker. Da får du våpenkortet med engang når søknaden blir godkjent. (Du må selvsagt uansett vente til søknaden blir godkjent før du kan ta med deg våpen)

 

Ok, då har eg missforstått litt, trudde det var strengare krav til informasjon av våpenet hvis ein handlar privat.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ikke konkurrere med våpenet har du ikke et behov for å eie det (slik loven praktiseres)

Men det kan jo hende at du ønsker å bruke kragen til å konkurere med en gang i blant, og da er det muligens greit. Har du en Sauer fra før, er det jo mulig at våpenkontoret mener du har våpen som dekker ditt bruksområde.

 

Rekresjons skytter er noe som har med håndvåpen å gjøre, ikke rifler

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...