Morten Vinje Posted February 1, 2010 Share Posted February 1, 2010 Jeg har lyst til å bygge egne buer - alt fra langbue og recurve til mongolske "kavaleri"buer. Noen som vet om gode nettsteder eller fora som sysler med slikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sako. Posted February 1, 2010 Share Posted February 1, 2010 Her er noe... http://www.trebuen.no/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaumann Posted February 1, 2010 Share Posted February 1, 2010 Jeg har lyst til å bygge egne buer - alt fra langbue og recurve til mongolske "kavaleri"buer. Noen som vet om gode nettsteder eller fora som sysler med slikt? Her er en: http://www.thebeckoning.com/medieval/lo ... ngbow.html http://www.thebeckoning.com/medieval/lo ... anual.html Tradbow har halvferdige byggesett: http://www.tradbow.no/index.php?option= ... &Itemid=30 Norsk langbuelag: http://www.langbue.no/bue/byggbue.htm og en til: http://www.vintageprojects.com/archery/ ... plans.html :DLykke til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted February 1, 2010 Share Posted February 1, 2010 Vent på M67 du Morten, han har bygd litt buer.. Ellers så er det www.bueforum.no som er vel verdt å sjekke ut, masse flott info der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted February 1, 2010 Share Posted February 1, 2010 Morten Vinje, Kjøp "Traditional Bowyers Bible", bind 1-4 med en gang, istf å gjøre alle tabbene selv. Buen er oppfunnet, ingen vits i å gjøre DET på nytt selv om vi er nok folk som har gjort nettopp det. Om du er blakk, ikke tror meg eller ikke vil kjøpe med en gang - send meg adressen din på PM og lov å sende dem tilbake - så ligger bind 1 og 2 i postkassa på onsdag. Kjøp aldri treverktøy på biltema, eggverktøy må kunne sanksjoneres av Metallurgen OG Edward - gå på Dick.biz (ikke det det høres som, jeg lover) eller highland woodworking. Du trenger en rasp (Nicholson), et par siklinger (Sandvik), lære å sette dem opp, og en kvass joikesabel, så er du igang. En god skavhøvel er OK, og en skarp hovrasp. Og tålmodighet, "wood cannot be put back on!". Merker du at du skynder deg - stopp Gå på bueforum.no, se i tråden Kviljos bue-bu. JEg er "Ken" på det forumet. IKKE begynn med hornbue. Skal du bygge sene, horn og lurium-buer, lære om håndtverk og historie skal du høre på Kviljo - Ivar Malde. Google ham og finn. Han er god, men arkeolog, ikke ingeniør. Ang. verktøy hører du på Moen, og Oddbjørn, og seff meg... Mye overtro og gal "intuitiv engieering" innen buemuljøet, men tror vi har styrt Ivar på den rette vei Trebuer fra et ingeniør/ tro bare det som stemmer med fysikken og det du kan se selv-perspektiv... Hva er det du vil vite ? K Ja, - start nå for all del ikke med noe enkelt som du kan risikere å få til, men som ikke setter verdensrekord... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x-force Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Leiter du litt her, vil du finne mange gode bildeserier og forklaringer på buebygging: http://tradgang.com/cgi-bin/ultimatebb. ... orum;f=125 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E.J Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Begynn med ett kit fra Bingham i første omgang http://www.binghamprojects.com/index.php Da får man litt erfaring som er grei å ha med seg til de litt mere omfattende prosjektene Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomkat Posted February 3, 2010 Share Posted February 3, 2010 Her finn du bilder av mitt første prosjekt. Kjøpte deler til lamineringspresse og tegningar frå Bingam projects. http://www.nbjf.net/Tomkat/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reinhard Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Hm, nå fikk jeg lyst til å vise fram guttungens bue,men kabelen til kameraet er søkk borte. jaja. Jeg har fått brukbart greie på de to buene jeg har laga. Jeg hadde et recurve eksperiment i gang også, men desverre ble kom jeg å skade for å bli veeeldig ivrig, så det ble det tatt vekk litt for mye på feil sted. Den knakk under tillinga. 6åringen skyter bra med buen sin, men pilene kan helt klart bli bedre. Jeg må nok finne bedre litteratur om hvordan pilene skal lages en det jeg har hatt til nå. Jeg har jo vurdert å kjøpe noen, men jeg liker jo best å lage det sjøl Nå fikk jeg tak i en 2 1/2" planke av ask med virkelig utsøkt treverk, så utover våren skal det nok bli litt fart i de sakene der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted February 6, 2010 Share Posted February 6, 2010 Du kan hente endel om piler her: http://forum.bueforum.no/viewforum.php?f=5 K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Vinje Posted February 7, 2010 Author Share Posted February 7, 2010 Jeg skjønner jeg har møtt ekspertisen her, så jeg skal føgle rådene så langt det lar seg gjøre. Jeg har laget og skutt buer siden jeg var bare guttungen, så jeg føler vel at jeg er moden for å komme litt videre enn heltrebue. Jeg ser for meg å laminere, og er kjent med damping og bøying/formpressing av tre. Spørsmålet er valg av tresort - jeg har tilgang (lovlig) på barlind, men den må jo tørkes (har tenkt å vakuumere det). I mellomtiden er jo alm og ask alternativer. Noen som har prøvd Hassel? Fremstilling av verktøy og slike ting går greit - har smidd en del selv, og er maskiningeniør av yrke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefflus Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Fra bueforum.no havnet jeg på langbue.no ang. pilmaking. Der stod en ting som jeg reagerte på: Du er nå klar til å lage hakk til strengen, også kalt nock. Kikk på endeveden der du skal lage nocken. Det er viktig at du lager hakket på tvers av årringene, ikke langs med dem. Legger du hakket parallelt med årringene, er det stor fare for at nocken splintres under skyting. Dette er helt motsatt av vanlig snekkerlære, der treet klyves lettest på tvers av årringene, altså radielt. Men forsåvidt fant jeg da jeg prøvde å lage ei pil av eik med spiss av reinhorn for moro skyld at jeg kommer til å legge horn i "nocken"/strenghakket også, så da utgår problemstillingen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Dette er helt motsatt av vanlig snekkerlære, der treet klyves lettest på tvers av årringene, altså radielt. Er du HELT sikker på det? Min erfaring er at tre sprekker lettere langs strukturen, men rettere på tvers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Hassel er bra greier Morten. Du vinner lite på laminering om du ikke samtidig lager "refleks", altså at den ubelastede buen bøyer framover. I praksis vinner du ekstremt lite ift. arbeidsmengde, og hva du kan oppnå med å forfine designet på heltrebuen - men litt er der. Så står du jo fritt i formgiving, farger, kan bruke flere rare tresorter. Gøy er det! En forholdsvis enkel måte å laminere på Men, denne buen er ikke laminert, dog noe av det raskere jeg har lagd, pund for pund, hickori planke, ekstrem trekantform - er vel 75mm bred på det bredeste, men kort. Ble laget til en liten, kraftig kar som ikke drar så langt. MEn jeg har skutt endel med den selv og den tåler det - men @31" er den tung Den er som du ser dampet/bøyd framover i en enkel knekk. Vakuumering av barlind - javel... Om en skal være topp moderne og bruke alle moderne metoder - så er jo karbonfiber og syntaktisk skum oppfunnet. Hva skal du med variabelt treverk? Ja, de pilnockene - det er bare å bekrefte at det som står på bueforumsiden er riktig. En kan jo bare lage to piler og prøve. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefflus Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 Er du HELT sikker på det? Min erfaring er at tre sprekker lettere langs strukturen, men rettere på tvers. Helt og helt, jeg har ikke gjort målinger, men de som har gjort det og skrevet bøker om det er skjønt enige om at tre klyves lettest langs margstrålene. Og jeg syns det føles slik når jeg klyver noe. Men kanskje egenskapen blir en annen i disse små dimensjonene, og kanskje hastigheten som er involvert fra strengen overfører påstanden ikke ved klyvning men med slagbrudd? Men siden jeg har sagt "a" så får jeg ta M67 på ordet og prøve Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted February 7, 2010 Share Posted February 7, 2010 OK, Når en ser på den rett avkuttede enden av pilskaftet ser en årringene som striper. Hakket skjæres 90° på disse. De treslagene som er vanlige å bruke til piler, gran, furu og Port Orford Cedar, har ikke margstråler i noen grad. LAger en piler i eik eller osage orange, massaranduba eller lemonwood - spiller det neppe noen rolle hvilken vei en skjærer strengehakket. For styrken, en kan/bør uansett surre slik jeg gjør på et av bildene. En annen grunn til å være konsekvent på dette er spine - piler har forskjellig stivhet i de to planene, plant med overflaten på årringene, og perpendikulært på. Et sett med piler der spine varierer imellom pilen vil skyte en langt større samling enn et sett med nøyaktig samme spine. Slik lager jeg "historiske" piler med nockforsterkning. Tror bildene er delvis selvforklarende. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.