Veivisaren Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 (edited) Jeg skulle ut å skyte inn rifla (kimber cal. 308 ), etter å ha fått meg nytt kikkertsikte. Har også kjøpt 150 nye nato- skudd. Første skuddet gikk bra. Deretter klikket de 5 neste patronene. Er det tennstften i rifla som er problemet eller skuddene? Har ikke hatt noe problemer med det tidligere, men da har jeg brukt andre skudd. Edited February 4, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 er det størknet olje/fett på fjæra så hender det at det ikke smeller når det er kaldt ute. Vært ute for det selv tidligere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flashman Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Uten at jeg kjenner kimberen spesielt, har normalt Natopatroner betydelig stivere tennhetter enn sivilt produsert ammunisjon, Tikka skal f.eks ha problemer med å sette av natopatroner. Det kan jo tenkes at Kimberen lider av det samme ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Du skriver at du har Nato skudd, dersom det er riktig så husk på at Nato ammunisjon bruker hardere hetter enn sivil ammo, og klikker med enkelte våpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svennis Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 (edited) Det er vel ikke noe ukjent problem at 7,62x51 Nato patroner kan klikke i moderne jaktrifler kamret for 308 win... Innbiller meg at jeg har hørt at hettene i Nato-ammunisjonen er hardere enn i vanlige "sivile" patroner. Jeg hadde selv tidligere en ombygget mauser som aldri hadde problemer med klikk med denne ammoen, mens andre ofte opplevde at de bare klikket.. Som regel løste det seg ved å spenne børsa på nytt, men det er jo ikke ideelt... Edited January 31, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AHL Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Har selv prøvd det med mi børse og forklaringa jeg fikk av fattern var at noen børser tar det bedre enn andre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andersen Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Jeg hadde samme problemet med Nato i min gamle Springfield 1903. Jeg bytta til en kraftigere fjær på 24 lb og har siden det skutt noen hundre skudd uten klikk. Eneste problemet er selvsagt at hevarmsløftet blir betydelig hardere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vik93 Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 hvet noen hva kula i 308 nato heter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 om det er norsk raufoss produsert 7,62X51 nato så heter patronen NM60, prosjektilet heter M63, prosjektilet ble solgt som "146 grs/9,45 grams RA FMJBT" (eller D-spiss) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JegerBomX4 Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Jeg har to tikka'er, begge to smeller av Nato helt fint. Aldri vært borti Tikka-klikk med nato, faktisk. Bare for å avkrefte noe av de ondsinnede ryktene fremsatt ovenfor. Stemmer nok at hettene er litt hardere enn i sivil ammo, har hørt det har blitt sagt at dette er for at det skal være trygt i f.eks MG... Mulig det er noe i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rypsteggen Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 ha du sjekka tennstiften? hadde noe lignende problem men dette var med hagla fikk ofte klikk men trodde det var pga elendig ammo fra s&b helt til den plutselig en dag knakk bytta tennstift å da smalt alt var bare en tanke som slo meg. har mange kompiser som bruker nato uten problem har aldri hørt om noen andre som har det problemet heller men vis børsa smeller av andre typer ammo så er det vel kansje ikke det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vik93 Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Hvordan er de på Langhold? Edit: jeg har ingen problemer med at de klikker i verken en winchesterm70 eller en tikka m60 eller noe sånt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
350RM Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Hvordan er de på Langhold?Tja, de som klikker??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vik93 Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 nato patronene i det hele tatt jeg har aldri oplevd klikk med nato'n Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Hvordan er de på Langhold? NM60? litt dårlig BC, endel lot'er har litt dårlig presisjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rypsteggen Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 jeg har en cz 550 natoen slenger litt i denne børsa når holdene blir 80m+ men i fattern sin bsa sitter skuddene innafor ei snuseske på 100m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veivisaren Posted February 1, 2010 Author Share Posted February 1, 2010 Løsningen på dette problemet er altså å enten stramme fjæra, skifte tennstift, eller rett og slett skifte skudd. Ettersom natoskudda er så billige lurer jeg på å prøve en av di andre løsningene. Er dette noe som er avansert og kostbart å fikse? Takk for mange gode svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jodda Posted February 1, 2010 Share Posted February 1, 2010 Hadde samme problem i ruger`n min. Bytta til speed lock fjær og tenstift og etter det ingen problem. Dette kjøper du fra USA. Koster jo nærmere en høvding på Midway. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veivisaren Posted February 1, 2010 Author Share Posted February 1, 2010 Byttet du dette selv da, eller måtte du levere det inn til børsemaker, som også skal ha penger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts