Jump to content

derfor lader ikke jeg S&B hylser


subcz

Recommended Posts

er vel kjent for litt spro hylser, lader du hardt? den hetta saa veldig flat ut med antydning til kratring, litt vondt aa se paa bildet men. kan jo vaere en kombinasjon av die naer minstemaal i toleransen og litt romt kammer, med sproe hylser og litt heftig ladning saa kan det vel tenkes at det kan resultere i no saant. er hylsene gamle? ladet mange ganger? helpresser hver gang eller bare halspress? viss det er romt kammer og trang helpresse die som er problemet saa vil man kunne faa et tretthetsbrudd etterhverdt som hylsene har ekspandert og blitt klemt sammen igjen noen ganger.

Link to comment
Share on other sites

ser ut som dårlig(sprø) messing. Har sett partizan som har sprukket slik, det var fabrikkammo. Har og sett skutt norma fabrikk ammo med sprekte hylser, men da i halsen.

Av flere tusen hylser fra s&b jeg har liggende, er det ingen sprukne. Av samme antall norma(skutt fabrikk ammo) har jeg par tre sprekk. Av 200 partizan(fabrikk) fant jeg par tre sprekk.

Bare lurer på:

Mange av dine s&b sprakk? Å av hvor mange? Hvor mange gang omladd? Å var ladningen ca max?

Link to comment
Share on other sites

Kom tydeligvis ikke klart nok frem. Dette er fabrikkammo kjøpt på lokal skytebanen! Har desverre ikke den andre hylsen lengre.

Ja jeg lader selv(bruker også for ordens skyld CCI 200 hetter), men har aldri vært i nærheten av at hylsa sprekker!

Men skjønner at dette ikke er enestående for S&B hylser når "Høggern" har opplevd det med Partizan fabrikkammo.

Hetta kratrer ikke hvis det ser sånn ut, at den er flat og fyller hettebrunnen er helt sikkert!

Mulig urenheter i godset etter støp, ikke vet jeg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd at S&B hylsene har sprukket, selv etter 12-15 ladinger. Det er flere ting som kan gjøre dette. I og med at du har kjøpt disse på en skytebane, så er det mulig de har blitt liggende ei stund, eller at det er en "dårlig" lot osv. Som sagt, mange grunner som kan spille inn. Jeg kjøper ganske ofte ei eske eller 2 med treningsammo fra S&B, nettopp fordi de er presise i mine og mine venners våpen, samt at hylsene er fine til gjenbruk.

Link to comment
Share on other sites

Har som sagt tidligere hatt "noen tusen" normahylser. Et år hadde vi mange sprekk i halsen på 6,5X55 normahylser(kjøpt som fabrikk ammo). Enten sprakk de på første avfyring eller på første omladning. De som ikke sprakk da, sprakk ikke før de ble kassert ved ca 10 omladninger.

 

Så jeg vil tippe at de som ikke sprakk på 1.gangs avfyring(eller første omladning) ikke sprekker etterpå heller?

Sannsynligvis dårlig messing på akkurat de hylsene. enten skadd under produksjon eller dårlig materiale.

 

Forresten, var det ikke noen som engang nevnte at patrizan og S&B hylser kunne være fra samme fabrikk?

Link to comment
Share on other sites

I så fall ville jeg ha fått noen til og ta en kikk på kammeret i børsa di, ser nesten ut som noe har satt seg fast og skrellt hylsa opp utenifra :shock:

 

Ja, når du sier det så ser faktisk jeg også det. Det ser ut som det er noe i kammeret som har laget denne "ripa" i hylsa. Det kan også være stein eller skitt o.l. som har kommet imellom patronen og kammeret. I tillegg kan det også være noe som har skjedd i det (dersom matet fra magasin da) patrona har forlatt magasinet og entret kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns ikke det ser ut som hylsa er påvirka utenfra. Da ville kansje "sprekken" vært mer rett?

Har sett samme type sprekk på partizanhylser og på en god del 50BMG hylser,(i begge tilfellene fabrikk ammo) og det ser ut som dårlig messing.

 

Jeg har prøvd å provosere fram sprekker på riflehylser ved å lage "riper" og hakk utenpå, å jeg måtte lage et ganske dypt spor før den revnet (stikkord: måtte bruke fil og baufil for å lage dype nok hakk/riper til at hylsa ga seg.)

 

Alt i vitenskapens tjeneste selvfølgelig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

At det kan ha kommet noe i kammeret kan være en teori, men er ikke antydninger til noe lignende på andre hylser. Vil tro det skulle bli mer synlig i Norma hylser vist kammeret var skadet og det er grader som har forårsaket dette...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg fant en gang 20 .222 rem S&B tomhylser samt ei tomeske på skytebanen. Fordi jeg er "hylsofil" tenkte jeg at; aha 20 engansskutte 222 hylser er jo verdt å ta med seg, selv om det var S&B hylser. Av de 20 hylsene, som jeg er 99,98% sikker på var engangsskutt var 3 stykker revnet på langs helt likt som bildet i første post viser! Da slengte jeg alle 20 i hylsebøtta.

 

Har sett slike sprekker på langs på S&B hylser på .22 Hornet, .223 Rem, og som Høggern skriver på cal 50 BMG-hylser.

 

Har forøvrig ladet noe med S&B hylser, men aldri opplevd at slike sprekker oppstår da, virker som at dette fenomenet skjer med nye hylser som avfyres første gang.

Link to comment
Share on other sites

Hehe...det er artig at noen uansett hva det er skal stille tvil om det som sies... :?

Det er vel ingen som stiller tvil om det du sier? Hvordan mener du da?

Jeg har lest tråden opp igjen og opp igjen og kan ikke finne at noen stiller tvil ved det du sier.

 

svar på om det var fabrikk ammo? redigert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...