Jump to content

Venstre øye dominant på rechtskytter?


sirhitalot

Recommended Posts

Jer har det samme problemet, og leste litt i denne tråden:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=17131&hilit=dominant

 

Det er ulike meninger om dette, men jeg syntes det fungerte relativt godt med EasyHit. Billig og enkel løsning - dobbeltsidig tape.

En skytekompis foreslo å matte det venstre brilleglasset, i første omgang med tape. Skal teste når det blir litt varmere i været på banen.

Link to comment
Share on other sites

Har dette probleme selv å prøvd mange forskjelige løsninger og det som ble for meg er å skyte links.

 

Problemet mit er at jeg klarer ikke å fokusere med høyre øye godt nok til å se måle godt. Det går bra i 3-7sek så flyter alt sammen, fikk beskjed fra øyenlegen og nevrolog at det er en nevrologisk skade som gjør det.

 

Men det fungerer helt fint for meg å skyte links :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det motsatte, er venstrehendt med høyredominant øye. Det har resultert i at jeg skyter pistol med venstre og rifle med høyre. En skulle kanskje tro at det var en ulempe å skyte rechts for en venstrehendt person, men for meg er det å skyte med rifle links like feil som å skyte pistol rechts.

 

Jeg ville tro at det som føles mest naturlig ut også er det beste.

Link to comment
Share on other sites

Har samme problemet jeg (Høyrehendt med Venstre øye som meget dominant).

Jeg må blunde med venstre øye, for å klare å fokusere med det høyre!

På rifle er det ikke noe stort problem, der bruker jeg alltid kikkertsikte (helst med godt synsfelt).

Hagle er verre der må jeg konse for å lukke venstre øye.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Flere som har dette problemet ser jeg. Hver enkelt må vel finne hva som funker for en selv.

 

Selv har jeg litt for svak høyredominans. Er kun et problem ved hagleskyting. Sideliggere går uten problem, men prøver jeg en o/u blir hele siden på løpene for fristende for venstreøyet og det tar over. Bevisst kniping med venstreøyet må til for å treffe noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Eg er og rechtsskytter med venstredominant auge. Ikkje noken stor problem for meg i alle fall.

 

Med hagle og jaktrifle kniper eg ikkje venstre auget. Ikkje ideelt, men heller ikkje særleg problematisk for meg.

Under DFS-skyting vert det for "slitsomt" å knipe igjen auget, so då må eg skyte med lapp foran auge. Ikkje noke problem det heller.

 

Det er vel berre å finne det som funkar for deg!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen i klubben. Har skutt rechts med dominant venstre øye nå i snart 20 år. Og det handler egentlig bare om trening og tilvenning.

Du må i starten lukke venstre øye når du sikter, men etterhvert slipper du det. Fordelen med dette lille problemet er at du med litt trening kan skyte nesten like godt links som rechts. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har alltid skutt links (fra militæret)men er høyredominant. Har tatt opp rifleskyting igjen. Merker jeg fort blir meget sliten i venstre øye og dette går utover konsentrasjonen osv... Hva kan jeg gjøre? Bør jeg legge om til høyre, noe jeg ikke er så keen på.

Skal til å erverve meg ny grovkalibret rifle og har problemer om å bestemme meg for links/recht boltrifle...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som flere av dere er jeg høyrehendt og med et veldig dominant Venstre øye.

Jeg ble først klar over dette da jeg som liten var i skytterlag å lå med salonggeværet.

Etter 3-4 skudd ble alt uklart. Skytter leder forsøkte med lapp over øye og da gikk det litt bedre

men etter 2 serier begynte jeg å få vondt i hode. Jeg ble "testet" å erklært links!

Så jeg skyter med links gevær og hagle.

Når jeg skulle prøve meg på pistol skyting ble det endaværre ..... å holde jernet med kjeiva var

ikke det enkleste i starten.

 

Men: Klarer du å lære deg å skyte med Høyre øye vil du gjøre mange ting lettere for deg selv.

Våpen utvalget er mindre i Links.

Recht våpen er ofte billigere

Link to comment
Share on other sites

Mitt venstre øye er dominant og det merker jeg ikke noe til når jeg bruker riflen. Hagleskyting og begge øyene åpne var håpløst. Først når jeg begynte å lukke det venstre øye begynte det å bli med hjem noen fugler. Jeg vurderer nå rødpunktsikte på "hunderførerbørsa". Men her må jeg vel også lukke venstre øye for at siktebildet skal bli rett, eller vil dette ikke ha noe å si så lenge det er kun høyre øye som ser "rødprikken" i siktet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble først klar over det i fjor, etter fire håpløse bom på rev med rifle. Til og med på en med siden til femti meter unna. Fant ut at jeg sannsynligvis åpnet venstre øye rett før jeg trakk av og dermed fokuserte på målet utenom kikkertsiktet. Skal ikke fæle bevegelsen til før det blir skivebom da. På skytebanen samlet rifla stort sett under 20 mm, og da ble det litt fundering.

 

Når jeg i tillegg ikke husker noensinne faktisk å ha sett fugl jeg har skutt på med hagle, har jeg tenkt mer. Altså, jeg vet jeg skyter på fugl, selvfølgelig! Men etterpå har jeg lurt på hvordan jeg kunne treffe, for jeg har ikke hatt dem "langs sikteskinna". De som har falt i bakken, har nok gjort det pga teknikk og god hagle.

 

Jeg er venstrehendt og har venstredominant øye. Har aldri skutt med venstre, av en eller annen grunn, men jeg er ikke så voldsomt venstrehendt heller da. Bruker høyre nesten like mye. Derfor høyreskyting og. Både brodern og fadern har skutt med høyre, så det har nok bare blitt sånn for meg og.

 

Uansett har jeg et par planer. Jeg har solgt høyrehagla mi og skal prøve links med høyre halvauto. Ja, jeg vet jeg burde kjøpt links halvauto, men jeg vil ha brukt og billig (skremmende lite interessert i hagle og vil bare ha noe som smeller, men jeg har skjønt at jeg "MÅ" ha Benelli eller Beretta). Da er det ikke mange linksalternativer! Spesielt når jeg vil ha i 20/76... Å skyte links er helt bakvendt for meg, men jeg klarer nok å gjøre det. På leirduebanen i fjor traff jeg halvparten av duene med venstre (ti av tjue - de siste fem skjøt jeg med høyre, og tre av dem var bom...), uten noensinne å ha skutt links. 500 skudd med venstre, sa en hos Børselars, før jeg bør se om det funker og for å venne meg til "feil" side. Funker det dårlig da, får jeg trene mer med høyre.

 

Når det gjelder rifle, bytter jeg ikke ut dem. De er litt for gromme... Her er det bare trening om å gjøre. Lapp foran øyet, samt bli mer tålmodig på jakt. Normalt så treffer jo rifla der trådkorset sitter. Men, jeg skjøt storviltprøva stående med linksbørse i .30-06 i fjor (ikke offisielt, bare kjapt på reinsskive), og det var første gang jeg skjøt med links. Jeg er brillebruker i hverdagen, så jeg tenker på å skaffe meg slike vippesolbriller man har utenpå de vanlige. Farger venstreglasset svart og tar vekk det høyre. Ser sikkert ikke ut i det hele tatt, men funker det er jo alt konge!

 

Så jeg er vel litt sånn begge deler, men burde nok sikkert skyte links, både med hagle og rifle. Men det er nok viktigst med hagle, for der går det mye, mye fortere når skuddsjansen dukker opp. Jeg klarer ikke lukke begge øynene da, og da bør jeg over på andre siden med børsa!

Link to comment
Share on other sites

For min del funket det ganske bra å få en øyesykdom som har ført til permanent skade i mitt venstre og ledende øye (er høyrehendt). Å sikte med høyre øye har aldri vært lettere. :mrgreen:

 

Rødpunkt er jo ganske idiotsikkert da, hvis man ikke har noen motforestillinger mot det. Da er det bare å ha begge øya oppe, man finner fint prikken uansett.

Link to comment
Share on other sites

Men her må jeg vel også lukke venstre øye for at siktebildet skal bli rett, eller vil dette ikke ha noe å si så lenge det er kun høyre øye som ser "rødprikken" i siktet?

 

Ha begge øynene oppe, hjernen ordner resten uansett hvilket øye som er dominant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...