Jump to content

Tråden om Minnie. Omplassert


Kjetil-A

Recommended Posts

Da har endelig den nye valpen komt i hus :mrgreen:

 

Jeg tenkte derfor jeg skulle dedikere denne tråden på hva som skjer i livet hennes.

Fremgangen hun har i størrelse, dressur, blodspor og naturligvis jakt samt hvordan gemyttet er må jeg jo klare å skrive noe om etterhvert (begge foreldrene har godt gemytt, og det ser lovende ut med hennes også).

 

Minnie er en 50/50 blanding av korthåret dachs og petit basset (les: Dasset på kammermunnen). Hun er en leken liten krabat (med skarpe tenner) og har allerede bare etter noen timer blitt husvarm. Foreløpig så liker hun å bite på ledninger, bite i sokkene som man har på seg og bite i halen til Dixie (dachsen vår på 3,5 år). Hun og Dixie ser ut til å komme godt overens, selv om Minnie tilsynelatende ser ut til å elske å erte på seg Dixie. Dixie tar det hele med godt mot og leker med.

 

Det er enda ikke så mye å skrive om, men fortsettelse følger :lol:

Folk må gjerne komme med tips på valpehold, da jeg aldri har hatt en valp før.

 

Et lite bilde av det nye lille familiemedlemmet:

minnie.jpg

 

OG PS: Jeg håper at vi kan klare holde rasehund vs. blandingshund diskusjonen borte fra denne tråden, men det er jeg sikker på vi får til :wink:

 

Edit 02.10.11: Endret overskrift fra Tråden om Minnie (Blanding av Petit Basset og korthåret Dachs).

Edit 04.12.11: Endret overskrift fra Tråden om Minnie. Omplassere henne?

Link to comment
Share on other sites

Grattis! :D Regner med den vesle søta der bringer med seg det beste fra to raser, dette skal bli artig å følge med på. Takk for at du lager en tråd om Minnie! :D

 

Ledningsgnaging og sokkebiting må du plukke av henne snarest, og samtidig kan hun lære betydninga av ordet NEI. Si NEI og ta henne bort fra ledningen/sokken, så lærer hun det. :) En sprut vann fra ei Jif-flaske (uten Jif!) hjelper på stae individer. Jeg gjetter på at denne blandinga kan bli en sta b**ch! :lol:

 

Hvis det er vær og føre for det, så få henne ut i skauen så fort som mulig. Og jeg drister meg til å si at det finnes noen tips til skogstilvenning og innjaging av valp i linken i signaturen min.

 

Forresten så var det et herlig utseende på vesla der! :D

Link to comment
Share on other sites

Her må jeg ærlig innrømme at jeg har ingen kunnskap om hva en valp tåler av kulde... Jeg ville ikke vært ute med henne i mer enn 8-10 minusgrader iallfall, og begrenset det til max halvtimen. Er valpen aktiv ute så holder hun jo varmen bedre. Sitter hun og skjelver så er det bare å dra hjem. Du får stappe henne innafor jakka med jevne mellomrom. :D

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Det er vel flere som må ha tips å komme med...? Men det er flere måter å avvenne dassing inne på. Følg med henne og ta henne på fersken. Ikke si noe, og iallfall ikke vær streng. Løft henne opp (da stopper de å tisse) og bær henne ut, og masse ros og gjerne en godbit når hun gjør fra seg resten ute.

 

Valpene blir gjerne litt urolige og leter opp en (favoritt-) plass inne når de skal på ærend, så er du heldig og "leser" henne vil du kunne ta henne ut før hun begynner også. Ikke vits i å kjefte på henne, her er det positiv forsterkning som gjelder. :)

 

Den beste måten er likevel å ta henne ut så fort hun har våknet om morran, etter hvert måltid, etter heftig lek, etter hver blund, og før leggetid. Det er da valpene ofte har behov for å tømme seg. Klapp og ros og godbit helt til dassen har skjønt at dassen er ute! :lol:

 

Fortvil ikke om det tar en måned eller to før vesla har skjønt poenget, og uhell kan skje etter den tid også :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis med ny valp kjetil-a. Du kommer helt sikkert til og få en kjempe jakthund. Jeg har hatt begge rasene og det blir sikkert en bra miks.

Mitt beste valpe tips er og venne valpen til bur med en gang den kommer inn i hjemmet. Da får valpen sin egen trygge bolig, pluss at det gir deg bedre oversikt over hva valpen driver med. Spesielt om natta.

Når du ikke kan ha fult fokus på valpen er det bedre at den ligger i buret sitt å slapper av enn at den raser rundt å pisser i alle hjørner, tygger i stykker sokker, sko og ledninger o.l. Gir deg bedre kjangs til å ta "udyret" i gjerningsøyeblikket, i stede for og venne den av med noe som den allerede har begynt med.

Ang det å bli stueren er mitt tips veldig enkelt.

Når valpen er så liten som din burde den ut en gang i timen, når den leverer varene utendørs vanker det masse skryt, ros og godis. Etter lek og mat må den selvfølgelig ut. Om natta ligger den i buret og de fleste hunder vil ikke pisse i sitt eget bur så da vil den automatisk gjøre sitt beste for og holde på "varene".

 

En valp er utrolig sjarmerende og alle har lyst til å kose med den i tide og utide. Men ved å sette begrensninger for kos og lek inne pluss og nesten overse den lærer den seg at inne skjer det ingen ting. Så da er det bare og legge seg ned å slappe av til den skal ut. Pluss at du forsatt kan beholde kos, klapp og kløing som en belønning. Leking og stimmuli ville jeg hatt som en utendørs aktivitet

 

Man burde heller aldri gi en kommando til en en valp/unghund hvis du ikke er 90% sikker på at den kommer til og utføre det.

F.eks: Aldri prøv og kalle inn en valp som løper fra deg for og sjekke ut noe, den kommer mest sannsynlig ikke til å høre og du kan ikke straffe en valp. Så det eneste den lærer av det er at det ikke følger noen konsekvens med og bryte dine "ordrer". Gå heller og hent den. Og kall den heller inn en gang den er på full fart tilbake. Hvis du i tillegg begynner så smått og løpe fra bikkja vil det trigge lysten til og løpe til deg enda mere.

 

Noe få tips. Hvis du trenger sosial trening på valpen har jeg 2 basseter og en laika hjemme på fevik som gjerne er med og leker litt hvis du er i traktene.

 

 

Gleder meg til og følge fortsettelsen

Link to comment
Share on other sites

herlig lita tøtte den der. har selv dachs på snart 12 å "flyr" selv ut i tide og utide med en liten basset Artesien på 8 uker. blir artig å lese jaktegenskapene til frøkna de. er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg får lagt inn bilder på min profil? skjønner ikke noe jeg.

 

lykke til videre

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tips og hyggelige tilbakemeldinger :mrgreen: Jeg kommer også garantert med flere spørsmål videre når tråden utvikler seg :lol:

 

Idag har vi fått en ny oppdagelse, og det er nemmelig at

 

...der hvor Dixie ligger, ligger stort sett Minnie også :roll: (og der Dixie går, går også Minnie)

S8301665.jpg

 

noen ganger er det helt greit...

S8301669.jpg

 

... og noen ganger blir vi litt lei, eller hva Dixie? :lol:

S8301668.jpg

 

men det er ikke verre enn at Dixie legger seg litt bort

S8301670.jpg

 

og klart, jeg klarer meg jo alene også...

S8301639.jpg

 

...men min nye bestevenninne tar seg jo godt av meg da

S8301667.jpg

 

Og til sist et lite portrettbilde som konemor tok :D

S8301659.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er det gått noen uker siden vi fikk Minnie, så tenkte å komme med en liten oppdatering.

 

Det ser endelig ut som hun har begynt å forstå hvor hun skal gå når hun må på do, nemmelig ut. Hun tisser litt inne enda når vi ikke følger godt nok med, men flere ganger om dagen går hun mot døren å venter på å bli slipt ut for å gjøre det ene eller det andre, eller begge deler :mrgreen:

 

Et par bilder til av den håpefulle (kommende jegeren) :)

 

S8301723.jpg

S8301724.jpg

 

Stay tuned for updates :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg tatt Minnie på hennes første tur i skogen, men fortsatt er det altfor mye snø for henne så jeg måtte bære henne store deler av turen :( Hva gjør dere andre når det er så mye snø?

 

Og en liten sak til, de tre ukene jeg har hatt henne så har det ikke blitt så mange turene pga kulden og for mye snø. Hun har for det meste vært ute på do (selv om dette er relativt mange ganger om dagen) og så inn igjen. Hvor mange turer bør valpen ideelt sett ha om dagen, og hvordan gjør dere andre det når det er mye snø og kaldt?

 

Minnie er forøvrig litt over 11 uker nå :)

Link to comment
Share on other sites

Like mange måter å gjøre ting på som det er hundeeiere antar jeg! :wink: Som en tommelregel så bør valpen få ut på do hver morgen, etter hvert måltid, etter lek, etter en blund og før natta.

 

Det er kjipt når snøforhold og kulde umuliggjør skogstilvenning, men det er ikke noe å gjøre med. Du får ta det igjen når forholdene bedrer seg.

 

I mellomtida kan du jo stimulere hode og nese på valpen inne med forskjellige leker og oppgaver. Jeg har et sikkerstikk jeg ennå bruker for Ares innimellom, og det er å få han inn på kjøkkenet, vise han en godbit og kommandere "ligg og bli". Så gjemmer jeg godbiten på stua og kommanderer "søk". Så kommer han stormende og snuser og leter til han finner godbiten. Det er en artig liten syssel for både bikkje og folk, samtidig som det er dressurmoment i det. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange turer bør valpen ideelt sett ha om dagen

En valp trenger ikke nødvendigvis turer i den forstand. Den trenger å aktiviseres, gjerne med lek, både for å utvikle muskulatur og motorikk, og som et hjelpemiddel for å sette grenser for f.eks biting. Lek er også en god anledning til å starte den første, enkle dressuren. Hvis man går turer, er det viktig å gjøre det på valpens premisser, og være oppmerksom på trøtthetstegn. Det er også viktig å være klar over at valper trenger mye søvn. ellers er kanskje det aller viktigste å kose seg med valpen, og være mye sammen med den og knytte bånd :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tips :D Alltid godt ??ekreftet at man ikke gj?oe feil. Jeg har jo ikke lyst til ?j?noe som g?negativt utover egenskapene til bikkja.

 

Idag tenkte jeg ?omme med noen m?av minnie da hun er 12 uker:

 

M?ved 12 uker:

Vekt: 3.3 kg p?aderomsvekten (meg + minnie - meg)

H?: 22 (ish) cm

Lengde: 45 cm (fra snute til rompe liggende)

 

Alle m?ngene er tatt p?n altfor vilter Minnie, s?r derfor bare ca m?nger :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Idag tenkte jeg ?omme med noen m?av minnie da hun er 12 uker:

 

M?ved 12 uker:

Vekt: 3.3 kg p?aderomsvekten (meg + minnie - meg)

Bogh?: 10 cm

Lengde: 45 cm (fra snute til rompe liggende)

 

Alle m?ngene er tatt p?n altfor vilter Minnie, s?r derfor bare ca m?nger :lol:

Oi, da er hun liten! :shock: Ved tre m?ders alder var Ares til sammenligning 29 cm h?g 7,4 kg!

 

Men bogh? 10 cm... hvor har du m?? Det m?o v? feil, kan ikke skj? annet. Lager et bilde her av Ares med en fiktiv m?stav. Du skal m? fra bakken og opp p?yggen, rett bak skuldrene p?unden. Du kjenner skuldrene som et par bein som kuler p?yggen, m?rett bak de.

 

normal_Ma%CC%8Al_bogh%C3%B8yde.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ut på tur aldri sur :mrgreen:

 

Minnie følger jo etter Dixie (den eldre bikkja for eventuelt nye lesere) overalt. Jeg vil jo gjerne at Minnie skal bli selvstendig og ikke bare følge Dixie. Bør jeg dele opp turene ute i to? Altså en med bare Minnie og en med kun Dixie? Eller er det kun i skogen jeg ikke bør la dem løpe fritt sammen? (Jeg lar jo ingen av dem løpe fritt på vanlig tur, og Minnie får ikke løpe fritt i skogen heller før hun har tatt blodspor).

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarer nå med mine meninger jeg da, siden få andre gjør det. :) Hundene kan godt gå tur i lag i bånd med deg, det er bare trivelig for alle. Du lar sikkert lengden på turene være på minsta sine premisser.

 

Skogstilvenninga ville jeg gjort med Minnie alene, så hun blir selvstendig i sitt arbeid i skogen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Etter mange mnd stillhet :oops: tenkte jeg at jeg endelig skulle oppdatere tråden litt :mrgreen:

 

Igår tok vi turen til ett harehegn. Dette er hennes første tur i skogen hvor hun får løpe fritt uten bånd.

Jeg satte meg ned og slapp henne løs. Hun begynte å snuse rundt. Litt lengrer fra meg, og så komme tilbake igjen og snuse rundt nærme. Etter litt kom harepus hoppende rett bak meg (5m). Da Minnie var fullt opptatt med snusingen så hun ikke harepus, så den fikk hoppe videre i fred. Etter litt snusing så gikk hun faktisk på sporet til harepus og det så ut som hun fulgte det. Hun var borte i mellom 5 og 10 min, og støytet litt (på sporet kunne det tilsynelatende se ut til). Så kom hun tilbake.

 

Når hun så kom tilbake så ville hun enkelt og greit ikke noe særlig mer. Jeg satt der i en time med henne, hvor hun bare hadde noen helt korte turer 10-20 meter vekk fra meg. Jeg koblet henne og forflyttet meg litt for å se om det kunne hjelpe, men hun ville ikke mer.

 

Alt i alt så er jeg igrunnen fornøyd med gårsdagen. Hun sporte (tilsynelatende hvertfall) på hare. Det skal også sies at dette var på ettermiddagen og bakken var ganske tørr.

 

Litt "personalia":

 

Alder: Ca 8mnd

Høyde: Ca 24cm

Lengde: Ikke bønn om hun ville stå stille, så fikk ikke målt.

Vekt: Ca 6,4 (Badevekt: Meg + Minnie - Meg)

 

(Edit: la til alder)

 

S8302748.jpg

S8302749.jpg

S8302750.jpg

S8302751.jpg

S8302752.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja hun er litt av en skapning :mrgreen:

Hun har endel dachspreg over seg, men har/får nok litt lengre bein enn en vanlig dachs og blir nok litt høyere. Pr. nå er hun like høy som Dixie, og hun er en ganske stor dach.

 

Tenkte å ta henne med noen flere turer til hegnet, rett og slett bare for å vende henne til å søke ut fra meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hadde med Minnie (i bånd) til et terrengt hvor jeg vet det er dyr. Vi kom oppover jordet, og plutselig hoppa det en svær diger bukk forbi oss. Minnie la ikke merke til den. Der hvor vi var er det masse rådyrtråkk. Jeg tok henne med opp der hvor jeg så sporene til bukken i det høye våte gresset, men hun ville ikke spore noe særlig gjennom der. Hun fant så et annet spor som gikk den andre veien, og sporte et stykke. Jeg tok henne så av sporet, gikk bort til skogkanten hvor bukken hoppet inn (mindre vått gress der) og lot henne lukte litt rundt. Helt plutselig så fikk hun ferten av bukkesporene, og dro avgårde. Hun foran, og jeg etter.

 

Vi brukte heldigvis langline, så jeg kunne tillate henne å komme litt forann meg.

 

Jeg gleder meg til 21 august kommer slik at jeg kan slippe henne :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg sluppet Minnie på sin andre tur i skogen idag (har ikke hatt noen mulighet før idag :( ). Idag fikk hun ha på seg astro halsbåndet, slik at jeg hadde god oversikt over hvor hun tok veien.

 

Hun var ute på stort sett mellom 50-70 meter fra meg og sporte/søkte. Ved innkalling kom hun raskt inn. Ettersom det kun er hennes andre tur (første var i harehegnet) er jeg ganske fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hei Cameron,

 

Det er ikke vanskelig å se at det ligger jaktegenskaper latent i Minnie, men til nå har det ikke blitt noen los eller dyr. Kan virke som at hun enda er noe ung i skalle :lol: Hadde henne med i den første sporsnøen for godt og vel én -to mnd siden, og hun fulgte rådyrsporene. Dessverre har studiene tatt opp veldig mye tid den siste mnd, så har ikke fått vært ute på heia (i det hele tatt faktisk :( ). Men så har det vært beinkaldt og litt for mye snø for Minnie også da.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, takker for det :lol:

 

Det var nok et uhell ved at petiten gikk sammen med dachsen som plutselig hadde løpetid tidligere enn normalt :roll: Men finnes jo noen flere slike rundt omkring da, og tror neppe denne blir den siste :lol:

 

Petitene kan jo ofte være litt trege til å begynne å jage, og jeg ser helt klart at hun har jakt-teft. Så bekymrer meg egentlig ganske lite for at hun ikke vil jakte neste sesong. Får satse på å skyte dyr for henne da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Oi, her har jeg ikke oppdatert noe på en stund. Har hatt Minnie ute på heia litt, og har begynt å loggføre hva vi/hun gjør for å se fremgang, og om det i det hele tatt er noen fremgang (det er et par ganger jeg har glemt å loggføre mellom 2 og 16 sept).

Her det jeg har vært på heia med henne så langt i år.

 

2. Sept. 2011

Søker 20-30 meter rundt meg. Finner spor og sporer 95m. Dette skjer et par ganger. Tid ute: 1 timer

 

16. sep. 2011

Ute klokken 1230. Oppe ved Stemtjønnheia. Minnie opptatt av å spise blåbær. Surrer rundt ut til 40m rundt meg. Ser ut til at hun ikke “trives” like godt med å jobbe i mye lyng. Tid ute: 2 timer

Nede i skogen på vei opp til Langemyr. Minnie starter å søke med en gang i den litt småfuktige skogbunnen. Søker rundt 40m rundt meg, tar ut 55m. Tid ute: 15 min.

 

17. sept. 2011

Slipp klokken 0800, tett lyng som underlag. Klokken 0840, Minnie har surret 15m rundt meg. Hun hørte en bikkje bjeffe, og bjeffet tilbake. Ble tydelig litt nervøs, og kom helt inn til meg. Tygger på pinner og lyng. 0850, har flyttet oss 35m. Er nå ved et hogstområde med varierende underlag. 0915, går bare 10m rundt meg og spiser gress, lyng og pinner. 0925, forflyttet oss 200m. Litt fuktig gressbunn. Ser ved første øyekast ut som at Minnie har funnet fot, men så stopper hun opp. Ikke lengre enn 15m unna. Begynner etter hvert å søke litt lengre unna, 15-30m. Ser ut til at hun følger spor i 50-60m, men snur og kommer tilbake på baksporene sine. Gir oss rundt 10.30 tiden.

 

25. sept. 2011

Slipper Minnie rundt 10.30. Hun søker ut 30-60m fra meg i dag. Ser ikke helt ut som at hun vil følge fot noe særlig. Hun er veldig interessert i ferske spor, også fra hjort. Men vil ikke følge dem uten av jeg følger med henne. Hun hopper også av sporet.

 

30. sept. 2011

Slipp 0930. Sitter ved en gulrotåker hvor jeg vet det går rådyr om morgen og kveld. Jeg ser også spor. Minnie surrer som vanlig rundt å snuser, men sporer ikke noe særlig på sporene. Plutselig finner hun dyretråkket rett bak meg, og følger det i ca 20m. Hører to støt fra henne, og så hun surrer der litt til. Men kommer så tilbake. Pr. Klokken 11 har hun ikke vært lengre ute enn 50m. Nå har hun lagt seg ned for å gnage på en gulrot hun har funnet. Bestemmer meg for å koble Minnie til å gå litt innover dyretråkket.

 

Vi finner et stort tråkk hvor det ser ut som at det går mye elg, hjort og rådyr. Jeg har Minnie i sporline, og bestemmer meg for å se om hun i det hele tatt er interessert i å spore. Det er hun, og hun sporer i en time før jeg avbryter pga vi kommer til traffikert vei der det ser ut til at dyrene har krysset. Jeg er ikke sikker på om hun følger det samme sporet hele veien, men det kan se slik ut. Sporene er litt halvstore, og vi kommer til tre-fire litt mellomstore bæsjeklatter, som ser ganske nylagte ut. Helt klart ikke rådyr, men kanskje hjort? Vi er ved bilen igjen klokken 12.30.

 

Her er Minnie klar for å... spise gress...

ENIMAGE1317373548957.jpg?width=640&height=481

 

Her er noen bilder av bæsjen vi gikk forbi idag. Vi gikk forbi tre-fire slike med bare noen meters mellomrom. Hjort? Elg?

IMAG0428.jpg

IMAG0427.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var ute med Minnie idag (2. oktober) igjen. Her er loggen fra dagens hendelser.

 

Ute av bilen klokken 1020 idag. At Minnie er glad i å spore, er det ingen tvil om. Hun finner spor med gang etter hun var ute av bilen, og fulgte det helt til jeg fant et passende sted å sette meg. Jeg koblet henne fra sporlinen, og hun fortsatte på sporet en 80m til, før hun snudde og kom tilbake igjen.

 

Klokken er nå 1230, og hun har kun vært inne hos meg én gang. Hun er som regel rundt 20-50m unna og søker/leker/spiser pinner.

 

Minnie kommer helt inn til meg for andre gang idag på bare ti min.

 

Klokken er 1330 og Minnie er inne hos meg. Det har hun vært nå i rundt 20 min. Hun har surret rundt meg og snust, men nå de siste 5 min har hun satt seg ned. Virker ikke som hun er helt motivert til å søke? Jeg gir henne ikke noe oppmerksomhet. Har tenkt å gi meg for dagen snart, men venter til hun har tatt litt ut fra meg igjen. Så kan jeg heller kalle henne inn.

 

Klokken er 14. Minnie fant seg en pinne i ste og har tygd på den til nå. Går så smått rett rundt meg å snuser igjen nå, og tygger litt på pinne innimellom snusingen.

 

Minnie har klokken 1415 endelig tusla ut av synsvidden min, selv om hu bare er 15 bak meg, så er det over en haug hvor hun ikke kan se meg. Tar ut ca 30m. Er jevnt mellom 20 og 40 meter ute frem til jeg kaller henne inn. Kobler Minnie til klokken 1430.

--------------------------------------------------

(Føl dere fri til å kommentere om det er ting jeg kunne gjort annerledes, eller om dere har noen tips til treningen :) )

Link to comment
Share on other sites

Logg for 08.10

Slapp Minnie klokken 1210. Er på en topp med mye lyng, blir spennende å se hvordan det går idag. Jeg ser for meg at det er mye enklere med vanlig skogsbunn for henne, men det er det fint lite av her i terrenget. Er mye hogstfelt, topper med lyng og myrområder. Selv om det finnes mindre områder med skogsbunn også da. Foreløpig er hun bare er rett rundt meg.

 

Sitteplassen min for noen timer idag

ENIMAGE1318069340020.jpg?width=640&height=481

 

Klokken 1224, minnie er ca 40m fra meg. Hun blir i området der en stund, og løper videre en 15m til. Stopper litt opp, ringer (hoho) og kommer tilbake igjen. Minnie hører bjeffing fra andre bikkjer,og bjeffer tilbake. Virker vel egentlig ikke spesielt nervøs, men hun mistet helt fokus og begynner å tygge på lyng.

 

Klokken er 1240, og Minnie går nå kun rundt å lytter etter bjeffing, og bjeffer tilbake når hun hører noe. Ingen ting annet ser ut til å være av interesse akkurat nå.

 

Klokken 1250 løsnes det skudd fra et nabo terreng her. Ikke bare ett, men etter 5min er det sikkert skutt 50. Sikkert noen som må skyte inn til jakta, eller bare skyter for moro. Men merker Minnie er litt skepsisk til dette også. Er faktisk usikker på om jeg bare skal fortsette å sitte her,eller om jeg skal tusle videre. var så mye bråk. Men er vel bare fint at hun blir trent litt opp til dette også. Minnie tygger lyng til den store gullmedalje her hvertfall.

 

Klokken 1305 har hun tuslet avgårde igjen. Samme sted som i ste. Tilbake igjen 1315 for å tygge på lyng. Skytingen pågår enda, men virker ikke som at det har noen effekt på Minnie lengre.

 

1320.Minnie er nok en gang ute å surrer. Rundt 20m fra meg.

 

Minnie er veldig mye på de samme plassene

ENIMAGE1318073287763.jpg?width=640&height=481

 

Klokken 1340. Minnie blir lengre og lengre borte fra synet mitt. Dog er hun ikke langt unna, men kan virke som at hun er noe tryggere da hun ikke behøver og se til meg så ofte.

 

1350. Minnie kom inn igjen etter en halvtime ute av synet mitt. Hun har vært alt fra 20-40m fra meg i mellomtiden. Hun løper ut igjen ganske raskt. Kaller henne inn klokken 1400, da er vi ferdig for dagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

For dere av dere som ikke vet hva jeg snakker om i posten over, er forklaringen beskrevet i loggen under her:

 

Logg 26.10.11 09.00 - 19.00

Siden Minnie enda ikke har hatt noen los, så ble jeg tilbudt av Melvin her på kammeret og låne en av han sine Petiter (Frida) slik at vi kunne slippe Minnie og henne sammen. Raudnakke var med som hundefører for Frida da Melvin ikke hadde mulighet. Raudnakke kjenner godt til Frida, og har hatt henne med på jakt mange ganger tidligere.

 

Jeg må innrømme jeg var en smule bekymret for om Minnie ville tørre å gå sammen med Frida allerede denne dagen da hun er ganske skeptisk til andre bikkjer. Men lun som Frida er var ikke dette noe problem overhodet.

 

Når vi kom dit vi skulle på terrenget og slapp Frida fikk hun los bare etter noen minutter. For å hisse opp Minnie litt holdt vi henne i bånd i den første losen, og det var helt tydelig at hun fyrte seg godt opp. Etter dette tuslet vi videre, og slapp begge bikkjene løs sammen. Minnie tok ganske raskt etter Frida, og fulgte etter henne når hun søkte. Etterhvert begynte Minnie å søke også andre steder på egenhånd.

 

Ved neste los fulgte Minnie med Frida noen meter, men kom tilbake igjen ganske raskt. Når Frida kom tilbake, så tok Minnie ut 150m på egenhånd. Dette er det lengste hun har tatt ut i år, så det er rekord. Hun kom tilbake og vi tuslet videre. Frida fant spor, og etter litt søking fant Minnie det hun også. Men stoppet akkurat 150m fra oss. Frida fikk los og turte langt av sted, men Minnie var da kun rundt med oss. Og godt var kanskje det, for Frida hadde nå nærmere en 1 1/2 times los på det som mest sannsynlig var hjort.

 

Resten av dagen gikk vi litt rundt, men ingen flere loser. Men Minnie ser ut til å ha blitt en del tøffere i forhold til å søke på egenhånd. Så selv om det ikke ble noen los på Minnie denne dagen og heller ingen felte dyr var det en fin dag (dog med mye regn, eller hva Raudnakke?). Jeg er også helt sikker på at den var veldig verdifull i forhold til treningen av Minnie. Det må jo også nevnes at jeg også lærte mye denne dagen :mrgreen:

 

Så en stor takk til Melvin for lån av hund, og til Raudnakke som hadde mulighet til å være med :D Jeg ser frem til neste gang. Og kanskje Minnie tør å bli med på losen også.

Link to comment
Share on other sites

Logg 1. november

M67 her på kammeret visste om et sted hvor det går mye rådyr, og inviterte meg med dit for å slippe Minnie. Rett før jeg og Minnie kom støkte barna hans ut to rådyr. Vi slapp Minnie på dette stedet, men ingenting hendte. Minnie snuste rundt, men så ikke ut som hun plukket opp sporene. Hun holdt seg de sedvanlige 20-40 meterne fra meg. Vi gikk så videre. Minnie tusler rett rundt oss, uten å ta ut for å søke i det hele tatt.

 

Logg 3. november

I dag tok jeg med Minnie til et harehegn ikke langt fra meg. Hegnet er 40 mål og har to harer. Da vi kom opp dit så turte hun av sted et lite stykke, men kom så tilbake igjen. Etter kun kort tid virket hun lei, og ville heller være rundt meg enn å søke og spore. Denne dagen var like mislykket som tirsdagen oppe hos M67. Ingenting skjedde. Hun var 20-40 meter fra meg, med unntak av et par ganger hun var ute (hele) 60-80 meter.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo hende. Ringer vet. i morgen og spør.

 

Men ellers må jeg si jeg begynner å bli mer og mer utålmodig. Det skjer jo ingenting!

Minnie er nå to år om en mnd. Hun er livredd for alt og alle (etter hun ble angrepet av en annen hund som 15 uker gammel), tør knapt å bevege seg mer enn 40 meter fra meg, og har enda ikke hatt en eneste los.

 

Er kanskje helt tullete, og kanskje jeg er for utålmodig, men jeg har begynt å tenke tanken på å bytte henne ut. Har dog ikke bestemt meg da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...