Jump to content

Valg av kalibreringspresse


Fulmen

Recommended Posts

Har fryktelig lyst på en skikkelig kalibreringspresse, men mangler erfaring med alternativene. Hvilke alternativer har jeg? Lyman, RCBS og Redding/SAECO, finnes det fler? Er det store forskjeller i kvalitet eller funksjon? Er dier og stempler kompatible? Og hvor får jeg tak i disse til en grei pris?

Link to comment
Share on other sites

Har både Lyman og RCBS, begge virker som annonsert, dier går om hverandre.

 

Pluss at jeg har dette settet til Lee, som skyver kulene opp i en kopp, virker helt utmerket den og, men gir bakdelen med at kulene blir helt dekt av denne gooa som Lee selger som kluesmøring - fordel her igjen er at goa tørker over natten slik at de ikke blir så klissete. Enkelt nødsett når man har støpte men usmurte kuler liggende og skal på feltstevne til helga, billig og.

 

Hvorfor har jeg TO sizer-presser, spør du?

 

Jo kjekt å ha! Ei for svartkrutt, ei for felt, to typer smøremiddel, eller ei for militær ei for magnum, dette magnum-smøremiddelet var i allefall tidligere hart som gammalt golvbelegg, og måtte i tillegg varmes opp med ei varmeplate (Midway pluss 110/220 volt AC/AC trafo). Jeg er LITT usikker på om dette smøremiddelet egentlig har noen hensikt, alle ladninger så ut til å virke like godt med gamle Høidal's Blue Line smøremiddel, det ble smurt gjennom hele løpet med tydelige smurnings-spor ut fra løpsriflingen foran på løpet.

 

Nei Fulmen, her er det ikke SP om RCBS ELLER Lyman, eller Saeco for den saks skyld: selvsagt skal du ha alle!

 

(PS Saeco bruker andre typer dier, som ikke går om en annen med "industristandard" - jeg har noen av de liggende, men kom visst aldri så langt at jeg kjøpte den Saeco-pressa!) 8)

Link to comment
Share on other sites

...og enda har ingen nevnt Star-pressene! Uhørt...

 

mvh,

Cogito

 

Ah! forglemmelse! Fulmen skal selvsagt ha to av dem også, med motorisert drift. Men da ligger det an for et mindre tilbygg i flukt med garasjen vinterisolert, og med avtrekk dimensjonert for å ta unna exhausten fra en 747, for INNI DER, der skal det stå noen Magmasmeltere, slik at kulestøpingen VIRKELIG kan bli en hobby!

 

Husker ikke sammenhengen lenger, om det var to Magmaer pr Star-sizer, eller om det var omvendt, men det kommer til å gå unna i allefall!

 

Og mens vi er godt i gang: et komplett hydraulisk presseanlegg for å kaldpresse kuler, mantlede hullspiss, og alle mulige patenter med fast kjerne og blyspiss osv osv osv hører med i det innerste, aller helligste rommet!

 

Fulmen kan like godt slutte å skyte, det får'n ikke tid til lenger! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Fattig er den som har kjøpt ALT, Fulmen.

 

Som innbarka samler gjennom et etterhvert langt liv, har jeg vært farlig nær grensen flere ganger i mine sære samlerinteresser og områder. Får å få livet tilbake er det bare en ting å gjøre - COLD TURKEY - kutte over tvert og finne noe annet å interessere seg for.

 

En lever så lenge en for5tsatt drømmer om og strekker seg målbevisst etter noe bedre.

 

DET laderommet der kunne fort ha blitt et fengsel...... Men kjøp deg ei presse i allefall, så sparer du ETT skudd og de er bra alle som er på markedet, kalkunene forvant visst med Herter's....... (ooops der kom jeg i skade for å nevne et merke som har blitt samlergjenstander, here we goes again! :shock: )

Link to comment
Share on other sites

Her kjenner jeg meg igjen, jeg har dem nesten alle, mangler RCBS, men det er jo egentlig en kopi av Lyman.

SAECO og STAR er fantastiske presser, men ikke helt lett å få sizerdies til uten at lommeboken må blø. Lyman og RCBS fungerer godt og er det jeg vil anbefale. (Du behøver ikke kjøpe begge!)

Link to comment
Share on other sites

Som fast besøkende hos min kammerat som drev Parabellum før det ble kjøpt av Midway, kan jeg si at det nok var noe mer problem med Lyman sin smøre/size presse, enn med RCBS sin. Jeg har selv to RCBS. Det jeg kjøper neste gang blir antagelig LEE, der sentreres kulene "av seg selv" og blir ikke styrt skjeivt av en top punch.

Både RCBS og Lyman pressene har ofte litt skjeivhet mellom senter av sizedie og senter at TP, jeg sizer derfor nesten konsekvent mine kuler med nesa ned og en flat TP, slik at kulene sentrerer seg selv. Deretter snues de og smøres, evt påsetter GC og smøres med basen vanlige vegen. Dette passer også perfekt for de kulene jeg skal varmeherde. Da sier "ekspertene" at man skal bruke en dia. større til smøringen som foretaes etter at kula er herdet, før herding, sizing til ønsket dia. Jeg har forresten ikke merket noe til grunnen for dette, nemmelig at overflaten mister herdingen når kula blir kjørt gjennom samme dia. sizer igjen (har kun .500 for mine 500 S&W kuler

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selvsagt LEE sitt sett i flere kalibre

+ ei RCBS med utallige dier

+ ei Star presse med 2 dier, og flere blir det ikke,,, joda den er rask å bruke, men ellers er det jammen ikke mye å skryte av. Svært fiklete å etterfylle fett, og usansynlig dyre dier er i Norge.

 

Er det ikke mer enn 1-2000 kuler i året du skal smøre og size, så kjøp ei brukt RCBS eller Lymann, de får du for ca 500.- Brukte dier finnes det flust av over alt i skytternorge, ca pris 50-100 kr pr stk.

 

Er det store mengder kuler du skal smøre og size er det bare LEE som gjelder og rulle dem i et av de beste fett som finne Lee-fettet. ( eller omvendt, smøre først og size etterpå) :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Kommer jeg over en brukt til 500kr blir det nok et raskt kjøp ja. Har en Lee-die i 0,358" for 38 og 9mm samt en i 309 på bestilling. For mengdetrening med 9mm og 38 er jeg veldig fornøyd med Lees kuler og fett, men til rifle vil jeg gjerne kunne forske litt på vanlige fett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...