Jump to content

Glock conversion - er dette lovlig?


testbruker007

Recommended Posts

Våpenloven § 8, 3 ledd;

Den som vil foreta en vesentlig endring av et skytevåpens karakter eller beskaffenhet, eller som eier eller innehar skytevåpen som er vesentlig endret, må ha tillatelse fra politimesteren. Dette gjelder også skytevåpen som er nevnt i § 5.

 

Forskriften § 2

§ 2. Typer skytevåpen

 

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm. I tillegg skal

 

a) haglgevær ha et glattløpet eller riflet løp og benytte haglepatroner som ammunisjon,

b) rifle ha et riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning, og

c) kombinasjonsvåpen ha minst to løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning og haglepatron som ammunisjon.

 

Pistol og revolver skal i denne forskrift forstås som enhånds skytevåpen som benytter patroner med rand- eller sentertenning. Totallengde skal enten være under 840 mm, eller så skal totallengde på løpet være under 400 mm. Revolver skal benytte en fastmontert revolverende tønne som magasin

 

 

 

Dette er å endre et våpen fra å være et enhåndsvåpen (pistol) til å bli et tohånds skytevåpen (rifle). Skal en slik konvertering være lovlig må en ha politimesterens tillatelse. Dette våpenet har en støtte som brukes mot skulderen, og er derfor å defineres som en rifle. Det er likevel litt vanskelig om lengden på våpenet er under 84 cm, for da er det fortsatt en pistol...... litt vanskelig dette her.

Med tanke på at en fritt kan bytte stokk på rifler så lenge totallengden er over 84 cm, så bør vel den samme logikken gjelde for pistoler så lenge lengden er under 84 cm...

Link to comment
Share on other sites

Dette er i "gråsonen"

 

Det finnes ingen vitale deler på denne. Kun en plastramme med kolbe for bedre presisjon.

Våpenet blir lengre og større.

 

Vesentlig ombygging ? Tja...bygger ikke om våpenet...bare legger det i tuppervare som fungerer som et hjelpemiddel.

 

En ting som er sikkert er at rette politi spirene hadde gått i spinn hadde de sett det og ropt nesten på tysk. :lol:

 

Tror ingen har et klart svar på denne.

 

Kan jo kjøpes fritt da det bare er plastikk...........

Link to comment
Share on other sites

Jepp, denne er både en løskolbe og "hylse som dekker pipen". De løskolbene som er lov er kun kolbe, de dekker ikke resten av våpenet. Et lite minefelt, det punktet der... strengt tatt er det ikke lov å ha gjenger for lyddemper på en Glock i henhold til denne, fordi det er "muligheter for å sette på stokk".

Link to comment
Share on other sites

Den der er nok i ytterste grenseland...og sikkert noen meter over.. men klart, du har fint lov til å kjøpe den. Bruke den derimot...

 

Det blir litt som å chiptune bilen noe jævlig og ikke si ifra.. sjelden noe problem før det skjer noe. En ting er bil, det blir bot. Våpenlover ol. De bør man holde seg til.

 

Med dempern på var det ikke mye håndvåpen igjen. Stor humor den ladegreps saken... Billig nei.

 

Bare skaffe den, og låne den glocken som fikk en dårlig avtrekks jobb som en annen på forumet her fikk til å rape 3 skudd av gangen uten kontroll, ja da har du garantert en kombo onkel vil elske deg for. :mrgreen:

 

Tror ikke jeg ville sendt link til den video til våpen kontoret samme med spørsmålet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

JMHO

Har ikke våpnet løp på mer en 40cm er det fortsatt et håndvåpen. og det har ikke blitt gjort vesentlig endring på våpnests karakter. Hvordan får dere til dette? Det er ikke noe forbud om å sette kolber på håndvåpen! (det er derimot regnet som en ting som kan gjøre en type håndvåpen forbudt å erverve, ikke nødvendigvis å ha.

 

Vesentlig endring (og jeg vet at POD's defini9sjon ikke følger språknorm) Er å endre ting i våpnet. Kappe ned hagle til pistol eller bygge om til helauto f.eks. Å sette på en kolbe som kan fjernes med enkel håndgrep kan ikke regnes som en vesentlig endring av våpnet. (Selv om et rundskriv altså mener at å sette på foldekolbe vil være det. tviler på at det vil holde mål i en rettsal)

Link to comment
Share on other sites

HAR DERE HØRT DEN VESLE SANGEN MIN FØR??? MELODIEN ER HENTET FRA "SÅ GÅR VI RUNDT OM EN ENEBÆRBUSK", OG SANGENS REFRENG STARTER SLIK: "SÅ GJØR VI SÅ NÅR VI LAGER EN LOV, LAGER EN LOV, LAGER EN LOV"

resten kan dere fylle inn selv.

Denne sangen synges på ett og annet byråkratkonto rundt i dette landet når folk poster bilder av ting som er "tacticoool" eller i "grenseland" på norske internettfora.

 

takk for seg!

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig slik at halvautomatiske skytevåpen i utgangspunktet er forbudt, med mindre det ved forskrift er godkjent av POD.

 

Når det gjelder halvautomatiske pistoler så gir POD en generell dispensasjon fra dette så lenge våpenet ikke har to eller flere av følgende egenskaper.

 

1. Magasin som monteres utenfor pistolens grep

 

2. Gjenget pipe hvor det kan monteres pipeforlenger, flammedemper, fremre pistolgrep eller lyddemper

 

3. Hylse montert til pipen som helt eller delvis dekker denne og gjør det mulig å holde

våpenet med dårligste hånd uten å bli brent

 

4. Vekt fra fabrikk på mer enn 1 400 gram

 

5. Muligheter for å sette på folde, teleskop eller lang stokk

 

 

Så vidt jeg kan forstå så rammes den saken der av punkt 3 og 5.

 

Personlig så syntes jeg Magpul FMG-9 er tøffere.

 

flashlights_1.jpg

fmg-9-looks-like-a-radio_5965.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på forbudt og forbudt å erveve / kjøpe nytt...

 

Hvorfor skal man på død og liv dikte opp forbud som ikke finnes?

 

Nå er det vel litt feil å si at det er å dikte opp. Ifølge POD er det ett generell forbud mot halvautovåpen i Norge(Jeg sier ikke at jeg er enig i det) også er det gitt generell dispans for pistoler og hagler, så lenge de ikke berøres av de punktene som er nevnt i forskrift/rundskriv

 

Men nå begynner vi vel å bevege oss litt bort fra trådens opprinnelse, og mere over på generell diskusjon

Link to comment
Share on other sites

Og husk nå for guds skyld å sende en epost til Storberget, statssekretæren, embetsverket i justis og justiskomiteens medlemmer samtidig!

 

EDIT:

Stopp en hal! Har dere fått med dere at det er mulig å bygge om en vanlig, lovlig G17 til en helautomatisk G18? Det er faktisk ganske lett, og oppskriften er bare et Google-søk unna! Ev. så kan vi bare kjøpe bøker om dette på nettet!!! Hvor kult er ikke det?!? Kom igjen gutter, det er jo trykke- og talefrihet i dette landet, er det ikke det da? Kjør på med bilder fra hypotetiske prosjekter, ev. prosjekttråder fra utlandet. Ytringsfriheten overrider jo som kjent alt.

Link to comment
Share on other sites

Bare fordi man kan gjøre noe ulovlig med noe lovlig, så betyr ikke det at noe burde være forbudt av den grunn.

Tror jeg skal ta meg en tur på FK og kjøpe litt kunstgjødsel, så skal jeg på Shell og kjøpe diesel etterpå. Hva kan jeg få ut av det da?

 

Er det virkelig sånn at vi skal holde kjeft om alt mulig rart, for skulle en kontorassistent hos POD få vite noe så blir det ulovlig?

Så den eneste grunnen til at ting ikke er forbudt er at POD ikke har sett en oppskrift på hvordan noe kan gjøres ulovlig.

 

Jeg er klar over at det har kommet innstrammninger pga ting som har kommet frem på nettbaserte forum, men da er ikke løsningen å holde kjeft, men å kjempe for saken på en skikkelig måte. Å holde kjeft og håpe at vi skyttere blir i fred vet vi at ikke stemmer.

 

Jeg kan bygge om bilen min så den bli ulovlig. Jeg kan bygge om rifla og pistolen så de blir ulovlige. Ingen av delene burde våre forbudt i utgangspunktet, bare fordi man kan....

Link to comment
Share on other sites

Man kan mene hva man vil, for all del, men jeg sitter med fasiten i hånd: Å publisere bilder av noe lovlig, og kommentere lovlige forhold, HAR medført innstramminger. Flere.

 

Men for all del, sett i gang! Imens kan jeg ta imot veddemål. Noen om vedder på at vi i tilfelle får oppmykninger i lov- og regelverk?

 

 

 

____

EDIT: du endret til man

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med deg Omega, det er ikke smart å publisere alt mulig, men det er pokker meg så synd at det skal være sånn. Det er kanskje bare jeg som er ung og naiv......

 

At vi enda ikke har en organisasjon som kan kjempe imot ulogiske, lite gjennomtenkte og direkte dumme politiske lovforslag er synd. Det veddemålet tror jeg du vinner. Synd, men sant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...