Jump to content

Lydløs revejakt?


*OK*

Recommended Posts

Bor i ei bygd der det tyter av rev, og tydeligvis mangler revejegere. Har noen (rev, ikke jegere) luskende rundt husene, men nøler litt med å fyre av hagla p.g.a. leven & unger & naboer & lensmann etc.

Har akkurat startet som jeger, og treningsskyter på gården med en heldempet salong, men den er det jo ikke lov å skyte rev med... Har også hagle, men ennå ikke annet.

 

Tenkte å kjøpe en 308, få en demper på, lade sjøl og vips! Men ser at folk sliter fælt med disse subsonic ladningene sine. Er det kaliber der dette er enklere enn andre?

 

*OK*

Link to comment
Share on other sites

På den tiden reven lusker rundt husene har de fleste lagt seg. Dvs. de vil neppe merke et smell. Tenker f.eks på en finkalibret rifle med demper. Kal. 17 hmr er fin. Men, visst du skal skyte større vilt også, vil nok .308w også gjøre sin gode gjerning. Jeg ville ha gitt beskjed om dine sysler til de nærmeste naboene, og glemt sub.ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Helt ny her i forumet, og må si jeg er imponert over hvor fort det går å få gode svar!

 

Dere svarer jo godt på hva jeg trenger, men det slår meg at det jeg egentlig lurer mest på er hvordan lyddemper man større greier enn 22lr på en effektiv måte?

 

22-en min er jeg veldig, veldig fornøyd med. Så hvordan kan jeg få til noe liknende med ordentlig sentrertent, ladbar ammo?

 

(men joda, jeg kan nok finne på å sette en demper på finkaliber og spre rykter om skabbrev as well. :wink: )

 

*OK*

Link to comment
Share on other sites

hvordan lyddemper man større greier enn 22lr på en effektiv måte?

 

Om du vil ha det like stille som en 22LR med demper og subsonic er det endel prosjekt; men det blir bra stille om du velger en lett (for kaliberet) kule, et hurtigbrennede (for kaliberet) krutt og monterer en demper.

 

OK. Så om jeg får meg en 308 med demper, og lader en lightpatron med pistolkrutt og lett kule så har jeg en silent killer? Haha. Har sett litt på forumet for ladere og skjønner at det er mye p+røving & feiling her, det er bare så forbasket vanskelig å få *oversikt* over problemstillingen når man er ny på dette. Det ville jo være dumt om jeg kjøpte meg en 308 (elgbørse trenger jeg uansett, men hvilken), og så fikk vite at dette ville vært mye enklere med en 30-06 f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Før du tar helt av med dette med sub, test med en vanlig jaktrifle + ferdigrulla jaktammo + vanlig demper.

Stå feks 100-200m til sida eller bak kompisen når han skyter og hør om den overlydsmellen fra kula (demperen tar kruttsmellen) virkelig får buksa di til å skjelve.

Det høres mye verre ut når man selv skyter, men for noen som står litt på avstand så blir typisk spørsmål "var det alt?".

 

Funker det godt nok så gjør det alt mye enklere da du kun trenger å tenke på det vi alle må gjøre uannsett:

1) rifla passer deg og du skyter bra med den

2) demper er montert slik den skal

3) tillatelse til å skyte :P (jegerprøve, område osv)

Link to comment
Share on other sites

hei. Glem subsonisk ammo i vanlige grovkaliber først som sist. Har prøvd 38 spesial og sub 308. Bombekaster kulebane og manglende ekspansjon gjør den ikke noe bedre egnet enn salongen. Teoretisk tror jeg salongen med modifisert hulspiss er bedre enn en 308 kule som ikke ekspanderer. Snakk med naboene og bruk hagla. -eller kjøp deg en 17 hmr.

Link to comment
Share on other sites

får å kunne utnytte det utstyret du allerede har..

 

så kan du sette opp en revebås eller to..

 

i dem kan du avlive rev med salong hvis jeg ikke tar helt feil..

kan noen rette på meg... hvis jeg gjør det..

 

men en bås.. så får du kontroll på hvor prosjektilene dine går..

hvis området er godt bebygd...

Link to comment
Share on other sites

Før du tar helt av med dette med sub, test med en vanlig jaktrifle + ferdigrulla jaktammo + vanlig demper.

Stå feks 100-200m til sida eller bak kompisen når han skyter og hør om den overlydsmellen fra kula (demperen tar kruttsmellen) virkelig får buksa di til å skjelve.

Det høres mye verre ut når man selv skyter, men for noen som står litt på avstand så blir typisk spørsmål "var det alt?".

 

Funker det godt nok så gjør det alt mye enklere da du kun trenger å tenke på det vi alle må gjøre uannsett:

1) rifla passer deg og du skyter bra med den

2) demper er montert slik den skal

3) tillatelse til å skyte :P (jegerprøve, område osv)

 

Skal bli! Her er det nok fornuften som taler. Bra å bli minnet på at man holder på å ta av. :D

Link to comment
Share on other sites

hei. Glem subsonisk ammo i vanlige grovkaliber først som sist. Har prøvd 38 spesial og sub 308. Bombekaster kulebane og manglende ekspansjon gjør den ikke noe bedre egnet enn salongen. Teoretisk tror jeg salongen med modifisert hulspiss er bedre enn en 308 kule som ikke ekspanderer. Snakk med naboene og bruk hagla. -eller kjøp deg en 17 hmr.

 

Au da. Prosjektet hørtes gøy ut, men bombekasterkulebane virker jo ikke så artig. :o

Link to comment
Share on other sites

Når du er ny i jakt/våpen styret vil jeg si en ting først.

 

Glem 308, 30-06 o.l. ladet til sub!!

 

Dette er sære greier. Ræva kulebane og ræva ekspansjon.

 

Ta en prat med lensmannen først. Og de nermeste naboene. Det med naboene kan være en fordel så det ikke blir bråk med politiet etterpå. Det kan bli veldig ubehagelig og i verste fall føre til rettsak, inndragning av våpenkort. ++

Ha for all del en sikker skyteretning. Og sett et åte på ca 60-80m. Dette for å kanalisere reven til ønsket skytesektor.

En Brno boltrifle i kal. 17 HMR er et godt forslag. Og monter gjerne en A-Tec moduldemper på den. Så er du svært giftig mot nærgående rev.

Andre kalibre som kan brukes er 22 mag, 22 Hornet og kansje 17 Remington. Den siste er litt sær. Noe fiklat å lade, men veldig effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Glem 308, 30-06 o.l. ladet til sub!!

 

Dette er sære greier. Ræva kulebane og ræva ekspansjon.

 

...

En Brno boltrifle i kal. 17 HMR er et godt forslag. Og monter gjerne en A-Tec moduldemper på den. Så er du svært giftig mot nærgående rev.

Andre kalibre som kan brukes er 22 mag, 22 Hornet og kansje 17 Remington. Den siste er litt sær. Noe fiklat å lade, men veldig effektiv.

 

Takk skal du ha.

 

Hva med 223? Der finnes det jo faktisk subsonic fabrikkammo http://www.midwayusa.com/eproductpage.e ... mid=136315

Link to comment
Share on other sites

Subammoen du sendte link på tviler jeg på blir impotert til norge. Det kan også se ut som det er en 100grs kule. Det er ekstremt tungt i forhold til standardammoen som har 55grs kule.

Å importere denne ammoen selv krever godkjenning og et helsikkens byråkrati både i USA og Norge. Så det er bare å glemme.

Men det kan jo være noen av de norske impotørene vil hjelpe. Som fungerer best med en løpstigning på rundt 1:12.

Nå er det flere jaktvåpen produsenter som har en brattere stigning 1:8. Disse riflene har vist seg å slite med å gi godt samlinger med standard kjøpeammo.

Om man lader ammoen selv og bruker tyngere kuler (65-75grs) vil presisjon bli topp. Nå er det ikke mange jaktkulene i denne vektklassen, men kobber og messing kuler som Barnes, PBP o.l. (høy pris) vil fungere utmerket. De øvrige kulene er rene matchkuler for konkuransebruk. Som duger bra til enkelte viltarter.

 

223 er en fin patron. Jeg hadde en Sako i dette kalibret i 3 år før jeg solgte den og skaffet meg en 6mmBR som er en fin allrounder til småvilt.

Fikk stygga. Den var for brutal på reven med blyspiss. Ville jo ha et bra skinn.

FMJ hadde ofte en tvilsom drepeevne. Jeg likte dårlig at reven sprang etter skudd med under nattjakt.

Jeg fant en lapua kule som fungerte greit men ble aldri helt fornøyd.

Men bevares det er en god revepatron om man bare skal ha den i bakken for så å dumpe den.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en 223 med lyd-demper, Jeg har ei Howa 1500 med kappa løp og viking demper fungerer knall på rev når du vill lage lite lyd :twisted: Når det gjelder amo så bruker jeg 35 grain V-max og 55 grain Game King. Jeg har en del hus rundt meg og naboer som ikke liker at jeg skyter. Men etter at jeg har fått lyd-demper så er det ingen som hører at jeg skyter med mindre de er ute og holder på :mrgreen:

Jeg har blitt anmeldt til politiet for at jeg var og skaut oppe i fjelle uten lyd-demper og da var jeg rask og kjøpe meg lyd-demper :|

Link to comment
Share on other sites

Subammoen du sendte link på tviler jeg på blir impotert til norge. Det kan også se ut som det er en 100grs kule. Det er ekstremt tungt i forhold til standardammoen som har 55grs kule.

 

Ja, jeg syntes det var verdt å merke seg at noen hadde laget fabrikksub til 223 og at den var i 100grs. "Noen" (antakelig rivende dyktige folk) har da vel tenkt og jobba litt, får vi tro. I og med at de bruker penger (og vil tjene penger) på dette her. Ellers ser det ut til at ladegutta her på bruket forsøker å få fasong på 55grs kuler i subsonic-diskusjonen rundt 223, men det ser ut til å ha rent ut i sanda.

 

Så da er det å begynne å eksperimentere med 100 grs til 223? :roll: Jeg er nok et stykke unna noe slikt sjøl. Har *bestilt* Ladeboka, for å si det sånn. :-) Men, men artig å tenke på slikt, men det blir nok vanlig demper og god kontakt med naboer og øvrigheta for meg! hehe

 

*OK*

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blitt anmeldt til politiet for at jeg var og skaut oppe i fjelle uten lyd-demper og da var jeg rask og kjøpe meg lyd-demper :|

 

Ugh. Anmeldt for å skyte i fjellet? På egen grunn? Faderullan. Det var det jeg hadde tenkt å gjøre etterhvert. Jeg har reine vår-sommer-høst skeet-banen her, etter at idrettslaget har fått lov til å lage slalom- og kulebakke i skogen min. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...