Jump to content

Jakt og "Hardtest av 375 Ruger"


seawolf

Recommended Posts

Bladet Jakt dumpet ned i postkassen i formiddag, og etter diverse gjøremål var det tid for en kaffekopp og gjennomsyn av herligheten.

Framsida fristet med "Hardtest av 375 Ruger", dette skulle bli greier...

 

Snakk om skuffelse. Jeg har vanligvis litt sans for Jørund Lien og hans skriblerier, og at han er er svært erfaren hjemmelader, skytter og jeger er det ingen tvil om.

Men hardtesten av Rugeren måtte jeg desverre se langt etter.

På side 58 startet artikkelen som nå var omdøpt til "Stortest av 375 Ruger".

Første sida går stort sett med til historikk over 375 H&H, neste side er et helbilde av en blink med to treskuddsgrupper, patroner og litt av rifla.

Artikkelens tredje og fjerde side tar for seg en del om 375 Ruger, litt om kalibret og rifla, pluss at det nevnes at en S&L M97 kamret for 375 Ruger også er med i testen. I tillegg til 6 bilder på disse to sidene er det også blitt plass til litt om skytinga med fabrikk ammo og en avsluttende tabell på fire linjer. I margen på begge sidene er det skrevet litt om 375 kalibret og krav til farlig storvilt i Afrika, samt litt tekniske detaljer om Ruger Hawkeye og S&L M97.

 

Det var "hardtesten" det...

Link to comment
Share on other sites

Hahaha ja det er det jeg har vist siden i fjor der han påstod bøylerifler kun hørte hjemme i cowboyfilmer. Han VAR flink men tror han har mistet grepet og er blitt for fasinert av dyre våpen som Blaser og mauser og for ikke å glemme sauer :mrgreen:

 

Da jeg fikk nye fornyelses brev/regning i posten fikk de en mail fra meg der jeg fortalte jeg sa opp bladet og fortalte litt hvorfor. Dette med Lien er ikke alt som har blitt dårlig i de siste årene :(

Link to comment
Share on other sites

Langt på vei enig med deg Seawolf :wink:

 

Dette kvalifiserer vel neppe til betegnelsen "Hardtest". Nå er det foresten ikke sikkert at Hr. Lien selv har laget overskriftene som hans artikkel har fått. Jeg har ellers stor respekt for Hr. Liens tester, synes det er fint med våpenjournalister som har sterke meninger, så lenge dette kommer tydelig fram. Kunne godt tenke meg mer om erfaringer med hjemmeladet ammo i .375 Ruger også, samt en omtale eller sammenligning av de to testriflene som ble brukt. Det er mulig S&L riflen kommer på trykk senere, la oss iallefall håpe denne blir utsatt for en "Hardtest" :D

 

Personlig er jeg heller ikke så sikker på om den vanlige hjemmelader klarer å gi Ruger sine nye patroner de samme gode hastighetene i de forholdsvis korte Ruger løpene. Hadde håpet Hr. Lien hadde undersøkt litt mht dette. Ser at reklamen til .300 og .338 RCM lover svært gode hastigheter med fabrikk-ammo i 20" løp. Klarer vi det samme?

 

Det er vel heller ikke utenkelig at han kommer til å jakte sørlandselg med bøylerifle om noen år. Registrerer iallefall at han bruker mindre tid på "snauflaterifler" og mer tid på vanligere kaliber for tiden, jfr "Potatiskastaren" 9.3x57 Mauser som jo er veldig lik herlige

.358 Win.

Gi mannen et par år til, så jakter han vel med en custom Win 1886 bøylerifle .475 Turnbull :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Overskriften var jo en fet LØGN :!:

Mannen begyner å bli gammel og arbeidet han gjør for bladet Jakt har de siste par årene vert preget av venstrehånden.

Et hedelige unntak har vært den stor tester av hjemmeladninger i 6,5.

Jeg hadde veldig stor respekt Lien tidligere.

Det "arbeidet" han har levert fra seg til bladet de senere årene, gjør han ikke lenger verdig "tittelen" som landets beste våpenskribent.

En god skribent har han etter min mening aldri vært, men han har vært grundig og systematisk, og han er svært kunnskapsrik.

Nå synes jeg han slurver for mye!

Jeg abbonerer også på bladet Jakt, og ble også veldig skuffet over produktet denne gangen. Noe som skjer stadig oftere!

Link to comment
Share on other sites

Det er kun av ren "uvane" jeg betaler giroene til Jakt og Jeger, hund og våpen. Mange uinteressante artikler. Noe blir oppgulp, andre blir for sære.

 

Hvorfor kan de ikke få inn mer om storvilt og forvaltning f.eks? Nei, de syns det er viktigere å skrive om en som jakter uten sko og sokker!

 

Alt var mye bedre før! Glad jeg ikke har kastet de gamle bladene. Gleder meg hver gang jeg er på hytta og finner bladene fra tidlig 90-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Det er lenge siden mine abonnement opphørte.

Å lese om elgen som datt ifjor - til enhver tid - er helt uinteressant.

 

Pr. idag har jeg noen afrikanske, et svensk og et amerikansk.

Og NJFF`s.

 

Har jo forsåvidt kunne kuttet ut et par der også - men "global" må man jo være :lol:

Link to comment
Share on other sites

Greit nok, bladet har falt en god del, men jeg mere det er langt igjen til Dagbladet :mrgreen: . Jakt trenger vel litt friskt blod, det er ikke til å legge under en stol. Er vel en og annen våpenidiot her inne som burde ha søkt :D .

 

 

MEN noen ganger glimter gutta i Jakt til med f.eks 50 ladninger til 6,5x55 etc. 6,5 vs 7mm Rem mag. I hvertfall min personlige mening. I påvente av nytt blod, skal jeg fortsette å abonnere på Jakt. Kjipt hvis et blad med et så godt grunnlag skal gå dukken grunnet manglende opplag.

 

Så skal dere ikke gjør narr av, en kar som er for kjip til å kjøpe seg jaktstøvler :lol:. Han er sikker hard rammet av finanskrisen, fra en meget ung alder :wink: .

Link to comment
Share on other sites

He he, fler som ble skuffa gitt.. I sakens anledning har jeg stusset litt på hvordan svenskene kan stikke av med det gode innholdet ? Kjøpte et blad pga en utmerket artikkel om langholdsskyting :lol: ! Etterhvert som jeg tygde meg gjennom blekka ble jeg oppmerksom på at det var fler Norske enn Svenske skribenter :!: Gode også!

 

Sier som i Tv reklamen: Mååå det være sånn ?? Må vel bare venne seg til å lese gode Norske artikler på Svensk!

Link to comment
Share on other sites

Eg har det siste året skrive nokre artiklar om våpen og kuler for eit norsk jakttidsskrift. Eg meinar norske jegerar og våpeninsterresserte går seg lei av dei samme tema opp og opp igjen, men eg trur ikkje forlaga er av samme oppfattning. Der er det elgjakt med grå elghund, kaffikoking og mauser i 7,62 lang som selger kan det virke som. Eg synest vi treng fleire reine våpen og utstyrsartikklar ala dei vapentidningen har.

Link to comment
Share on other sites

Ditto :D

 

Og kanskje artikler om litt "utradisjonell" jakt også - da flere lesere reiser til utlandet hvor det er tillatt med noe annet enn 30-06`en :)

 

Jeg skrev en artikkel for Jeger, hund og våpen for flere år siden (tror det var i 2003) om håndvåpenjakt med .44 Mag. - og fikk betalt kr 5000,- for den :) .

Men den har ikke vært på trykk ennå.

 

Enten så har de sølt den bort - eller så har de ikke "mot" til å trykke noe annet enn gråhunden og elgen som du skriver.

Når det er sagt - håper jeg at den er sølt bort - da jeg gjerne skulle tilføyd/omskrevet den.

 

Rart hva man kan erfare på 6-7 år :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nåja. Selv om det hverken var hardtest eller stortest, så var det da i alle fall en test og noe "matnyttig" om kalibret .375 Ruger.

 

Verre var det da jeg i høst kjøpte Svenske Allt om Jakt&Vapen fordi det stod med relativt stor hvit skrift "RUGERS NYA .375-PATRON" på rød bunn på forsida.

Inni det bladet er det ikke så mye som et bilde av en patron engang. Kun et par tomhylser - etter en test av Ruger 77 Hawkeye African. Det var det artikkelen dreide seg om.. Ikke et ord om patronen, bare at en har "ungefär samma prestanda som .375H&H"

Jeg blei lurt der gitt. :lol:

 

 

Tilbake til siste Jakt, så syns jeg dessuten mer synd på Eigersunderen som kom med et spørsmål om Grovere kaliber - raskere krutt i spørrespalten.

At ikke jørund Lien greide å gi et forståelig svar på et så enkelt spørsmål syns jeg er svakt.

Svaret var en hel masse tall, kalibre, kulevekter og hastigheter i stedet for å komme med enkel fysikk som at det er tverrsnittet av pipa som under samme trykk tillater raskere krutt og tyngre kule.

.. Eller en enkel sammenligning som at det kommer mer vann ut av et tjukt rør enn en tynn slange ved samme vanntrykk.

Link to comment
Share on other sites

Noen hardtest var det absolutt ikke, men uinteressant var det jo ikke og det var vel mest overskriften som var misvisende.

Kan være enig i at det er litt vel mye koking på spiker og litt "masseproduksjon" av tester i JAKT, men de er absolutt ikke de verste. Ta for eksempel "hagletestene" i Jeger, Hund og Våpen (Dag Sundseth eller noe slikt?). I disse er det rimelig åpenbart at våpenet ikke har vært ute av kontoret. Han har tatt det fra hverandre tatt noen bilder og synset litt. Kan forutsi hva som står i testen bare ved å se på bildene... (er det gummikappe så: "bla-bla-bla-henger seg opp i jaktjakka" osv).

Link to comment
Share on other sites

Den har jeg ikke lest Rino.

Vet at Craig Boddington testet den ut sammen med folk fra Hornady i Afrika for et par tre år siden.

Tror artikkelen sto i Safari.

Men en del annet fra USA om både rifla, kaliberet og lading er blitt kopiert og finlest.

Skal bli artig å prøve rifla på jakt etterhvert.

Den blir uansett med til Namibia neste år :D

Link to comment
Share on other sites

. Ta for eksempel "hagletestene" i Jeger, Hund og Våpen (Dag Sundseth eller noe slikt?). I disse er det rimelig åpenbart at våpenet ikke har vært ute av kontoret..

Det Jeger Hund og Våpen skriver om våpen er på ingen måter noen test av våpen, men det kan i beste fall kalles en form for reklame for produktet. Her er det et hav av forskjell på de svenske jaktbladene kontra de norske. Synd å si det men her har de norske bladsmørjene noe å lære av søta bror.

Link to comment
Share on other sites

Var det så at det var ein artikkel om 9.3x57 i siste nummeret av Jakt ? Nokon som kan sjekke dette, som har bladet ? Det er ikkje dagligdags kost, så stemmer dette, så må eg ha dette nummeret her.. :)

 

 

Står fire sider med bilder og tekst om det kaliberet. Må innrømme jeg ikke har lest det da jeg ikke har noen interesse av kaliberet.

Men får vel pløye igjennom det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...