Jump to content

Glock som skyter 2 og 3 skudd av gangen


Glock34

Recommended Posts

Har en Glock 34 som jeg bruker til Praktisk.Fikk en lokal børsemaker til å justere avtrekket.Funka greit en stund. Så begynte den og skyte 2 eller 3 skudd når jeg dro i avtrekkeren.Ikke spessielt trygg å bruke nei.Leverte den tilbake til børsemakeren,,han sa han skulle bytte noen deler.Fikk den tilbake og funka greit en stund,men så tilbake til gamle synder.Samma greia.Fikk en annen børsemaker til å se på den og han mente at den forrige børsemakeren hadde gjort en skikkelig ræuva jobb.Noen som har opplevd noen slik oppførsel av Glock`n sin?

Link to comment
Share on other sites

Joda min Glock 26 sender opptil 4-5 skudd i slengen hvis jeg setter i en svakere tennnålsfjær en originalt - husker ikke om det er bare med en minus-connector eller ikke, men det er ikke morsomt på feltstevne i allefall :lol: Ellers så fungerer den helt fint og er en av de mest presise Glock'ene jeg har vært borti :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Etter at en kjenning pusset avtrekksdeler inni glocken og endte opp med å rape av 15 skudd i en byge, så har jeg generellt vært skeptisk til lure løsninger på dypet av Glock deler... :mrgreen:

 

Det er etter sigende enkelt å gjøre noe feil inne i de, uten at jeg på stående fot husker hvilke deler som ikke skal røres, men det er en av de bitene som det på andre våpen er normalt å polere for avtrekksforbedringer...

 

Jeg synes det høres ut som du har enten en reklamasjon eller ett generellt bytte av deler, tilbake til ubesudlede orginale biter i din umiddelbare fremtid...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt tilfelle av korte byger med min 17, men det er helt og holdent min feil. Jeg byttet polerte og bøyde, med et 1100 grams avtrekk, som resultat. En liten bøying tilbake (ikke helt tilbake) gir meg avtrekksvekt, som akkurat er tillatt på militær felt. Nydelig avtrekk til en Glock å være.

 

Men om du er 1% usikker, på hva du gjør, så la det heller være.

Link to comment
Share on other sites

For de som mener de pga. kjønn, gener, et gudommelig talent, stemmer i hodet, etc. kan alt om våpen og tekniske ting: man skal ALDRI skal "reparere"/"forbedre" sikkerhetsrelaterte deler på et våpen generelt, og avtrekk spesielt, med mindre man er kompetent (som i eksempelvis våpensmed) og er 100% sikker på det man gjør.

Man kan kanskje være heldig, men man kan også få gleden av å tilbringe noen timer i avhør på nærmeste lensmanskontor, der man får lov til å forklare onkel politi kulehullene i nærmeste hus, bærplukker, bil, e.l..

Link to comment
Share on other sites

For de som mener de pga. kjønn, gener, et gudommelig talent, stemmer i hodet, etc. kan alt om våpen og tekniske ting: man skal ALDRI skal "reparere"/"forbedre" sikkerhetsrelaterte deler på et våpen generelt, og avtrekk spesielt, med mindre man er kompetent (som i eksempelvis våpensmed) og er 100% sikker på det man gjør.

Man kan kanskje være heldig, men man kan også få gleden av å tilbringe noen timer i avhør på nærmeste lensmanskontor, der man får lov til å forklare onkel politi kulehullene i nærmeste hus, bærplukker, bil, e.l..

 

Da må jeg vel nødt til å se på meg selv som kompetent, men ingen ekspert. For min egen del har jeg ingen problemer med å skru på min egen Glock, derimot fikser jeg ikke noe for andre. Hvis du ser på sikringer og virkninger av disse på en Glock, så utgjør det ingen ekstrem risiko å bytte connector etc selv. Man trenger ikke være rakettforsker for å gjøre dette riktig mener nå jeg. Men det har man selvfølgelig ulike syn på..

Link to comment
Share on other sites

Litt of topic:

Nå har jeg akkurat blitt belært med at en våpensmed ikke har noe med håndvåpen å gjøre, men jobber med kanoner og lignende, en børsemaker derimot…

 

Litt mer ”on topic”:

Er det slik at det:

 

A. Finnes utrolig mange håpløse børsemakere i dette landet?

 

Eller:

 

B. Er slik at hvis en eller en annen jobb, av en eller annen grunn, børsemakers skyld eller ikke, ikke blir som forventet, så skal børsemakeren henges ut?

Link to comment
Share on other sites

I "Glock34" sitt tilfeller virker saken ganske klar. Det at han faktisk leverer inn våpenet til børsemaker for å fikse/skifte ting mange her på forumet gjør selv viser at han ikke er den som liker å tukle med avtrekket på egenhånd.

 

Etter hva jeg kan huske har selger 2 forsøk på seg til å rette opp i en feil ved reklamasjon på en vare (avrekksjobb i dette tilfellet). Etter det kan kunden kreve heving av kjøp eller omlevering av (ny/tilsvarende) vare. Heving av kjøp her vil jeg tro innebærer at våpenet leveres tilbake i den stand det ble innlevert (dvs uten avtrekksjobb, men også uten variabel-surprise-burst-fire). Men børsemakeren her har altså ett forsøk til på seg til å rette opp igjen feilen. Hadde jeg vert trådstarter ville jeg nok gått for heving av kjøp etter å ha hørt tilbakemeldingen fra den andre børsemakeren.

 

Lærlingen: Kan ikke se at noen børsemaker er hengt ut av trådstarter her. Det må være lov å dele erfaringer, og syns trådstarter har vert ryddig i sin fremstilling av sitt problem.

Link to comment
Share on other sites

Vel, Ktm250sx.. Tenker på avtrekk generelt, ikkje bare Glock. Beklager hvis eg var uklar. Mine poeng var primært at man 1) bør huske på at man er ansvarlig for sine handlinger, uansett kompetansenivå og om det er snakk om en handling som får en bortvist fra bane eller innkalt til politiforhør. 2) å justere et avtrekk er ikkje bare å file litt på del A, bøye litt på del B. Et avtrekk er summen av alle delene, der alle skal være tilpasset hverandre, fungere sammen.

 

Og Lærling.. Beklager virkelig mitt feilaktige valg av ord.. Lover å straffe meg selv hardt, samt tilbringe noen år i meditasjon over min feil, tenke over hvordan eg skuffet deg, tok fra deg nattesøvn og sjelefred.. ;)

 

Jeg klippet ut to setninger av innlegget ditt. Litt penere språk er en god ting™. Kjell Olav

Link to comment
Share on other sites

Og Lærling.. Beklager virkelig mitt feilaktige valg av ord.. Lover å straffe meg selv hardt, samt tilbringe noen år i meditasjon over min feil, tenke over hvordan eg skuffet deg, tok fra deg nattesøvn og sjelefred.. ;)
Erm, han bare rettet på en ordfeil.. Selv ville jeg satt pris på det da det er greit å bruke riktig terminologi.

 

Skjønner ikke hvorfor du reagerer sånn på det, slik jeg leser setningen hans er den 100% velmenende.

 

Men la oss holde oss on topic.

Link to comment
Share on other sites

Vel, Ktm250sx.. Tenker på avtrekk generelt, ikkje bare Glock. Beklager hvis eg var uklar. Mine poeng var primært at man 1) bør huske på at man er ansvarlig for sine handlinger, uansett kompetansenivå og om det er snakk om en handling som får en bortvist fra bane eller innkalt til politiforhør. 2) å justere et avtrekk er ikkje bare å file litt på del A, bøye litt på del B. Et avtrekk er summen av alle delene, der alle skal være tilpasset hverandre, fungere sammen.

 

Ok, jeg skjønner. Jeg tok det bare for gitt at det var Glock avtrekk det var snakk om pga. trådtittel. Det er selvfølgelig viktig at man ikke begir seg ut på noe man ikke føler man har kontroll på. Var vel litt uklar selv, mente ikke at det bare er å sette seg ned å file og bøye, men å polere opp flater uten å endre vinkler samt å bytte connector for å lette avtrekket litt.

Link to comment
Share on other sites

Og Lærling.. Beklager virkelig mitt feilaktige valg av ord.. Lover å straffe meg selv hardt, samt tilbringe noen år i meditasjon over min feil, tenke over hvordan eg skuffet deg, tok fra deg nattesøvn og sjelefred.. ;)

 

Som jeg skriver, jeg ble belært, faktisk av en børsemaker. Jeg viste ikke dette selv før jeg selv ble forklart forskjellen. Det er som jeg skrev ”of topic”, men jeg syntes det var veldig fint å lære forskjellen, og jeg tror også at andre som ikke vet forskjellen syntes det er fint å lære det.

Link to comment
Share on other sites

høres ut som en horribelt dårlig jobb, skulle vært interessant og visst nøyaktig hva som ble gjort galt for og frembringe et våpen med en sånn feil.

 

Bytte av tennålfjær og litt kraftig "polering" er alt som skal til. Svært skummelt. Det er ikke uten grunn jeg anbefalte å beholde den originale tennålfjæren i Glock reviewen.

 

Edit: trykkeleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lærlingen: Kan ikke se at noen børsemaker er hengt ut av trådstarter her. Det må være lov å dele erfaringer, og syns trådstarter har vert ryddig i sin fremstilling av sitt problem.

Det var ikke det jeg skrev heller. Det jeg skrev var i utgangspunktet et generelt spørsmål, om det virkelig er slik som man kan få inntrykk av i en del tråder her på kammeret, at det finnes mange håpløse børsemakere i dette landet, eller er det kun måten slikt blir omdiskutert på Kammeret som skaper dette inntrykket?

 

Mao, bør man være svært forsiktig med hvor man leverer inn våpenet sitt for litt stell, eller er det slikt at negative opplevelser får langt mer omtale en positive, og derfor kanskje ikke er representativt for kvaliteten på børsemakerjobber i landet?

Link to comment
Share on other sites

Generelt finnes det mange forskjellige yrker hvor det er mye drit som blir levert. Bilverksteder, elektrikere, rørleggere, snekkere, finansrådgivere etc. Hvorfor skal det ikke gjelde børsemakere?

Kom på en bransje til :-) restauranter, veikroer og andre spisesteder, det vi har sett på hellstrøm rydder opp, hvor mye dårlig håndverk og dårlige råvarer blir det ikke brukt. Og se hvor lite det egentlig skal til for å få det så mye bedre. Har jo mest med holdninger å gjøre.

Alle gjør jo feil, men det hele handler jo om hvordan du retter opp igjen dine feil.

 

Å file på sine egne våpen anser jeg som fullt legitimt. Er du usikker på hva du skal gjøre finnes det masse litteratur om hva og hvordan du skal gjøre det, så er det bare å prøve. Husk bare å være forsiktig da du tester.

 

Skjønner ikke at det skal bli hull i hus eller noe annet da en tester dette. Våpenet peker vel i sikker retning hele tiden og det er ikke mot hus...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fulgt tråden litt til og fra, så det kan være at jeg har oversett et innlegg eller to.

Sitter og tenker på at det er jo en ting til som man må tenke på når det gjelder slike problemer som emnet omhandler.

Det er ikke bare sikkerheten som er probemet her, men også det at våpenet plutselig er ulovlig når det funksjonerer på denne måten.

Man har jo ikke lov til å modifisere våpen og/eller avtrekk slik at våpenet kan avgi full auto eller burst. 2-3 skudd pr avtrekk er da burst såvidt jeg vet, og selv om man skulle si at "det var sånn når jeg fikk pistolen fra børsemakeren" så tror jeg nok at våpenkontoret alikevel ikke ville godta at et slikt våpen er i privat eie.

Jeg ville nok ordnet dette fortere enn f, ikke bare for sikkerheten men også pga ulovligheten i dette.

 

Tråden her er sikkert et ønske tema for våpenhatere og andre som vil forsøke å kvele skyttersporten.

At det er så lett å "bygge om" en pistol til burst-fire vil nok mange i bokstavgjengene sette stor pris på! :roll:

 

Som en annen bruker så treffende skrev i en annen tråd: "Så gjør vi så når vi lager en lov". Akkurat dette er vel god ammunisjon for å endre våpenloven eller? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke straffbart så lenge det ikke foreligger forsett eller grov uaktsomhet.

 

Våpenloven:

§ 33. Den som forsettlig eller grovt uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder, hvis ikke overtredelsen rammes av et strengere straffebud.

 

 

Skjer det feil/slitasje/utilsiktet modifisering så er ikke det straffbart!

I dette tilfellet er det snakk om en utilsiktet modifisering som eier vil rydde opp i. Våpenloven kriminaliserer ikke dette.

 

Dessuten så er det svært dumt å modifisere et våpen til å gi ukontrollert full auto eller burst. Den som virkelig er så korttenkt tror jeg har blitt fengslet for andre ting lenge før den kriminelle karrieren når slike høyder :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dessuten så er det svært dumt å modifisere et våpen til å gi ukontrollert full auto eller burst.
Tenkte jeg skulle skrive akkurat det samme! Ikke engang bokstavgjengen er dumme nok til å ville ha dette! Hadde det enda vært kontrollert så hadde det vært noe annet, men de av oss som har opplevd dobbelskudd eller enda værre å tømme 5 skudd ukontrollert vet at dette ikke er noe vits! Jeg må riktignok innrømme at det VAR litt gøy å feiljustere min gamle Walther GSP sånn at den feis ut magasinet, men da var den ubrukelig! 8)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...