Jump to content

Reim-gjengene er ødelagt!


Emilio

Recommended Posts

Hva slags skjefte har du?

 

Er du enten litt sånn normalt nevenyttig eller har ett tresjefte, er løsningen å skru ut gamle reimfestet, borre gjennomgående hull, kjøpe reimfeste med gjennomgående skrue, forsenke/spikke plass for skive og mutter på "innsiden" og skru sammen. Gjerne med en dråpe låselim. Har du syntetskjefte av ett eller annet slag er fremgangsmåten den samme, men det kan være at punktet "forsenke/spikke" blir litt mer omfattende og også inkluderer "forsterke" (f.eks med beddemasse)

Link to comment
Share on other sites

Er nok syntetskjefte, ja! Får se hva jeg gjør

 

Hva slags skjefte har du?

 

Er du enten litt sånn normalt nevenyttig eller har ett tresjefte, er løsningen å skru ut gamle reimfestet, borre gjennomgående hull, kjøpe reimfeste med gjennomgående skrue, forsenke/spikke plass for skive og mutter på "innsiden" og skru sammen. Gjerne med en dråpe låselim. Har du syntetskjefte av ett eller annet slag er fremgangsmåten den samme, men det kan være at punktet "forsenke/spikke" blir litt mer omfattende og også inkluderer "forsterke" (f.eks med beddemasse)

 

Jeg er nok ikke mannen til å gjøre dette, dessverre. Får se om jeg finner en enkel løsning. Men får vente til jeg fåt tofoten i posten og titte litt utifra den... :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, når en bruker to-fot, er dette fort et porblem..

 

jeg kjøpte svart epoxy klump på biltema. (sånn en maserer myk.)

så gjennget jeg i denne etter på, etter dette har den skruen ikke løsnet litt en gang.

 

Jeg borret hullet litt større, og en enda tykkete bor fra andre siden, (men da ikke helt gjennom) sånn hat hvis en ser hyllet i snitt ser det ut som en Y det bredeste er da innerst (mot løpet) så di nye gjengene sitter i epoxyen. Detter FUNKER supert..

Link to comment
Share on other sites

Da jeg bytta fra faste til avtagbare reimbøyler på trestokken min var gjengene mindre på de nye skruene enn på de originale. Ikke mye, men nok til at det ikke ble tait når jeg skrudde de inn.

 

Jeg brukte tokomponent lim. (Tror det var araldit.) Det har tålt timevis med bæring og noen hundre skudd med tofot i løpet av de siste åra.

 

Dette var noe jeg leste som tips og trix i et eller annet børseblad. Skal du løsne dette igjen er det bare å varme skruen litt med ligther.

 

Sjekk om limet og materialet i stokken går bra sammen før du prøver.

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om at jeg har forstått problemet rett..

 

Støp nye gjenger!

 

- rensk opp i hullet slik at det er rent og fettfritt, og allerhelst røbba opp litt først med ei fil eller noe.

 

-rengjør gjengene på reimfesteskruen, og dypp den i tynn olje, eller annet slippmiddel. Du skal altså støpe nye gjenger, og da må ikke slippmiddelet være for tykt.

- bland en epoxy som ikke er for tykk, feks super-epoxy.

-Hell litt ned i hullet i stokken, bearbeid det litt rundt, og hell i litt mer slik at du er sikker på at det vil være nok til å fylle helt når du

-"skru" den oljede festeskruen ned i epoxyen. Ikke for mye, men nok til at du får ut luft, og får en følelse av at du har fått epoxyen til å legge seg godt i hullet.

 

Når det er tørt har du laget en ny gjenge.

 

Hvis dette er nytt for deg så bor et hull tilsvarende det du har i stokken i en plankebit først og lag en prøve. Det tar det en halvtime, og er lærerikt og moro.

 

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Synthstokker har normalt god klaring mellom stokk og løp.

Kjøp en sånn som avbildet under, og sett gjerne på ei stoppskive som er så stor som du har plass for. Overføldig lengde av skruen kappes med ei baufil.

 

image?saleitemid=851393

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=851393

 

Midway har også en variant fra Uncle Mike's, er rund og bygger mindre "langs lengden" av våpenet, men disse selges viss kun i 12-pack.

Sistnevnte merke føres av de fleste sportsbutikker som fører våpen, men de jeg har vært på har oftest bare med tregjenger...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg bestilt og fått tilsendt reimskrue med to bolter (eller hva det heter) og en skive. Så nå får jeg se hvordan jeg får den montert på..

takk for hjeolpen jeg fikk! Prøvde forresten gjengetape, funka bra.. Men etter litt vandring var den like løs, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg to komponent lim, araldit eller et annet merke. Ta like mengder av hver tube og bland godt, tyt inni hullet der festet skal være og skru inn festet. Skal holde i massevis. Ingen vits å gjøre det til noe rakettforskningsprøve for handymenner :)

 

Du trenger bare en liten dært av limet for det går ikke mye inni der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...