Jump to content

45/70 versus "standardkalibre"


kimjorgen

Recommended Posts

Hei, driver og tenker på å kjøpe meg en rifle til villsvin/hjort/elg.

Er innom tanken 45/70 i en bøylerifle, men greier heller ikke helt å slå ifra meg disse standardkalibrene vi har, dvs 308/30-06 osv.

Så det jeg lurer på er, fordeler/ulemper med 45/70 i forhold til de "vanlige".

Noe langhold blir det ikke skutt på, så det trengs ikke taes i betraktning.

 

Edit: Lader ikke selv, og kommer nok heller ikke til å starte med det enda :roll:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Er skrevet en del om 45/70 her på kammeret.

 

Min kortversjon:

 

Lader du selv, takler du rekylen og ikke skyter vesentlig over 100 meter er det bare å gi gass - ser ingen ulemper som ren storviltrifle om du har svart ja på det overstående.

Link to comment
Share on other sites

JEg kjøpte meg en pent brukt marlin i 45/70 til den samme bruken. Jeg lader selv og er på forskerstadiet med tanke på den perfekte ladningen, men har på en måte funnet min vei til å være 405 grains kuler rimelig kraftig ladet. Har kun erfaring fra en eske med kjøpeammo winchester 300 grains, og lader du ikke selv så er det grunn god nok til å begynne. Det er bare nydelig å plinke med skikkelig ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg anskafet meg en .45-70 før jul, så noe jakterfaring har jeg ike fått med dette kaliberet. Jeg har heller ikke opparbeidet meg den helt store erfaringen med børsa, men jeg tror ikke at jeg utelukkende ville hatt en .45-70. Til den bruken du skisserer tror jeg nok at det er et duganes kaliber som har blitt brukt til dette formålet i snart 150 år.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hei, driver og tenker på å kjøpe meg en rifle til villsvin/hjort/elg.

Er innom tanken 45/70 i en bøylerifle, men greier heller ikke helt å slå ifra meg disse standardkalibrene vi har, dvs 308/30-06 osv.

Så det jeg lurer på er, fordeler/ulemper med 45/70 i forhold til de "vanlige".

Noe langhold blir det ikke skutt på, så det trengs ikke taes i betraktning.

 

Edit: Lader ikke selv, og kommer nok heller ikke til å starte med det enda :roll:

siden du ikke kader selv, så kansje du burde sjå der runt etter et annet våpen i halvgrovt/grovt høl i pipa,det finnest mye andre calibre som er bedre egnet som grov patron,som do også får kjøpt hos din lokale jakt butikk.Kikk nermere på 9,3*62 eller 8*57js,lettere og få tak i gode jakt ladninger og trenings ammo.

Men er det bøyle rifle du vil ha,så er nom 45-70 den mest fornuftige patron du skal kjøpe,men kjøp patroner med dei tyngste kulene etter som du skal bruke rifla på hardskutt vilt som elg og villsvin kan vere iblant :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Dersom du kjøper 45/70 så kjøp ladeutstyr samtidig! Kvaliteten på kuler i ferdigsydd ammo er .. Hulspisskuler på 300grs er for dårlig til elgjakt! En annnen ting er at prisene på ferdig ammo kontra hjemmeladd til denne patronen betaler et ladeutstyr ganske raskt. Kjøp en pakkeløsning fra Lee eller noe slikt, har det selv og har ladet jakt og treningsammo i 15 år på pressa. Det holder så lenge du ikke skal ha ammo fabrikk!

 

Har selv hatt 45/70, og aldri angret slik på et våpensalg. :cry:

Brukte 400grs Speer kuler maks ladd. Dette ble .458MiniMag, Speer har også en 350 grs kule som er laget for denen patronen. Sjekk ladebok for data, jeg har ikke ladet denne på noen år.

 

Plinking ammo ble 300grs kuler ladet svakt etter ladninger for eldre trapdoor rifler. Da brukte vi leirduer lagt opp på 200m vollen som plinking blinker. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

45/70 er jo en veldig gammel patron(originalen var jo ladd med svartkrutt) og de fleste patron produsentene tar vel hensyn til det. I mange artikler og vel også i en del ladebøker opereres det med ladninger til 3 forskjellige trykk som er til passet eldgamle, gamle eller moderne våpen.

 

Så uten å lade selv er du vel stort sett henvist til lave hastigheter og kuler til passet disse. Ikke noen ønske situasjon for en med bare en rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kronografert fabrikkammo (remington 300 grains) som ikke var i nærheten av kravet, men det var i ei gammel rifle med litt romt løp. Antakelig ville hastigheten blitt bedre med løp i riktig diameter. Hjemmeladning er uansett veien å gå i .45-70, da kan du omtrent lade til rekylen setter begrensningen. 460 grains kule i 550 m/s ble litt vel heftig for meg, så jeg har moderert meg littegrann :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...