Jump to content

.35 remington


tjn

Recommended Posts

  • 12 years later...

Du klarer nok ikke storviltkravet, så det blir gjerne en spesialisert "rådyrhammer" på våre kanter.

 

.358- kaliberne er generelt praktiske for hjemmeladeren, siden du kan bruke revolverkuler. Da har du tilgang til billige treningskuler, lettekspanderende skadedyrskuler, kuler som ekspanderer i subsonisk fart og flatneset helmantel- i tillegg til konvensjonelle riflekuler.

 

35 Remington er en sjarmør, men ikke mest praktisk for de fleste av oss.

Link to comment
Share on other sites

Når hjernen min er mer skrudd på så skjønner jeg at de oppgitte 2980J med 13gr Hornady FTX er med munningen og ikke på 100m... 

Trodde en stund jeg hadde sett lyset og funnet en lever action til elg og hjort i noe mindre en 45/70 men kraftigere en 30-30. Lyset var bare toget i tunnelen.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading hadde hylser til 356 Win i haust. Kjøpte meg ei Winchester 94 i dette kaliberet då. Ikkje kome i gang med lading endå. Må støype meg opp nokre kuler fyrst. 

spindrift skrev (4 timer siden):

 

Hvis du kan leve med type Browning BLR, kan jo de pipes om til .358 win. De har nok vært levert i .358 orginalt også, men usikker på om de ble importert til Norge.

Kan du pipe om BLR’en? Bolten låser vel i løpet på denne. Meinte eg leste meg fram til at det er vanskelig/dyrt å pipe om desse børsene. Det skal vist gå i take-down versjonen. Er vel ei fastmontert muffe bolten låser i på denne. 
 

Er forresten ei «grail» børse, det! Take-down BLR i 358 Win😎😎😎

Link to comment
Share on other sites

Det kan sjå ut som om du har rett:

 

 https://www.levergunscommunity.org/viewtopic.php?t=35347

 

Pre-81 børsene skal det vist vere mogleg å gjere nokon med. Nyare modellar er vist nok vanskeligare. Ligg og ruger på eit søk på Finn.. Såg denne Sako Finnwolf'en i 358 Win som ligg/låg på finn, men løpet var kappa så kort på denne. Og så ser den ikkje så stilig ut som BLR'en :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

35. Remington: 

Maximum pressure (C.I.P.)

39,900 psi (275 MPa)

 

 

Må jo kunne lades litt friskere i moderne våpen?

 

Uansett, Hornady oppgir jo følgende for sin FTX 200gr: 1711ft/lb på 100m, det er 2319 Joule, Bare å gå på elgjakt med moderne ammo i 35 Rem.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Med blyfri 125gr 9mm/357magnum kule, som pr def er godkjent til storviltjakt, får man ca 2700fps i en 14" TC Contender..

Hva utgangshastigheten er i ei 50cm riflepipe vet jeg ikke.

Vi hadde vel nesten 2850fps med 110gr Sierra HP revolverkule i Contenderen for si sådær 40 år siden.

 

Kula er selvfølgelig ikke egnet til storviltjakt, men kaliberet 35 Remington blir pr def lovlig til storviltjakt. 

 

image.png.93de9be06b44e54680f3c039108769af.png

image.png.9ff490f653d584b7b63963d852f1bfe9.png

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...