Jump to content

sierra matchking VS mollycoat


nitroxside

Recommended Posts

Hva er egentlig spm.? Sierra MatchKing, (SMK) er ei kule, og "molycoat" er et belegg som brukes utenpå enkelte kuler - f.eks SMK. Kulene blir da svarte.

Belegget er en blanding av voks og små flak av molybden disulfid, MoS2.

 

K

 

PS

Har en dunge 140grs SMK med moly-belegg som overhodet ikke vil samle i rifla mi. Kan godt sende deg noen.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en del med mollycoatbelagte kuler, rigtignok ikke sierra men:Molly samla godt, men hvis jeg skulle skyte kuler uten molly etterpå, så samla ikke disse uten at børsa ble pussa veldig godt. Blandet skyting var håpløst. M67 , om sierraen samler i børsa di, så hiv kulene i trommelen og ta bort molly der. Mine 500 ble fine og blanke etterpå :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk heller ikke god presisjon med disse (6,5x55) før løpet hadde fått godt og vèl en pakke, men da var det faktisk imponerende presisjon med under 20 mm samlinger, enkelte under 10 mm (3 skudd).

Derimot som andre sier her så sprutes "vanlige" kuler utover skiva etter bruken av molykulene om man ikke pusser seg ihel.

 

Min konklusjon er at "vanlig" SMK er et bedre valg, billigere og like god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Joda går helt fint. Har skutt en del Scenar SJ, Varmageddon og TTSX om hverandre i en klin ny Sauer pipe og alt går helt utmerket. Skyter sammen med en som skyter mye Palma match moly også om hverandre og kan ikke annet enn å si at det meste går utrolig godt(i en Sauer 202). TTSX og Palma match moly går mer eller mindre dønn likt i den børsa på 100m.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Har bestilt 6,5mm Sierra 140 Match King molycoted, regner med at det går greit å skifte mellom vanlig og moly.

 

bilde.png.893d6da721e4c523c3278fbd4ce55ae4.png

Skal prøve dem med det nye Vihtavuori N-555 i 6,5 creedmoor.

 

Jeg ser Lapua også har en "Silver Jacket" Scenar 139 grains, dette er vel også molycoted ?

 

Jeg ser Landrø har denne og den er litt rimeligere  enn vanlig 139 Scenar.

 

Lapua 6.5mm Scenar SilJkt HPBT100 – Glasgow Angling Centre

 

Link to comment
Share on other sites

Blir nok bra.

På tirsdag var jeg på banen og testet nybørsa en S&L i 6,5x55 58cm let jaktløp og demper.

Skjøt først 30 skudd med noe gammel 8,42g DL med moly og de samlet fenomenalt bra.

Deretter testet eg jaktammo 10,1g Oryx disse er nok relativt sett hardere laddet (46 gr MRP) de ga ektsakt samme treffpunkt og nesten like bra samlinger.

Så det og skyte med og uten moly om hverandre er neppe noe reelt problem. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bergara-Man skrev:

Har bestilt 6,5mm Sierra 140 Match King molycoted, regner med at det går greit å skifte mellom vanlig og moly.

 

bilde.png.893d6da721e4c523c3278fbd4ce55ae4.png

 

 

 

 

Denne myten er så hardnakket at jeg lurer på om det noen ganger kan være noe i den... Men jeg har byttet både den ene og den andre veien, og tilbake igjen, uten å merke noen problemer.
Det er bare noen dager siden jeg var på banen med en langholdsskytter, og han lurte på om jeg kunne bruke "de kulene der" (Norma DL) til langhold. Det kan jeg.. Men jeg hadde en boks 123gr NCC langt nedi veska, og bytta til den bare for å vise. Her ble jo treffpunktet et helt annet, siden det er 47gr N19 bak 130en, og 39 bak 123ene - og det var 200m. Men samlingene er de samme ca. si 30mm på 200, så er jeg sikker på å kunne gjenta det. 5 skudd på 20mm bør gå. Men dette er et nesten nytt løp, som går godt.

 

1 time siden, Bergara-Man skrev:

 

 

Jeg ser Lapua også har en "Silver Jacket" Scenar 139 grains, dette er vel også molycoted ?

 

Jeg ser Landrø har denne og den er litt rimeligere  enn vanlig 139 Scenar.

 

Lapua 6.5mm Scenar SilJkt HPBT100 – Glasgow Angling Centre

 

"Silver Jacket" er også belagt med MoS2. Den er blankere og glattere utseende enn DL, men det er i hovedsak "same shit". Jeg trodde denne kula var gått ut (SJ altså) men de har kanskje noen igjen? Den var dyrere før, så at den er billigere tyder på at de selger den ut

 

Jeg har aldri merket noen vesentlige fordeler med moly-belegget (har skutt titusenvis) men de ser kule ut, og det hjelper meg å se forskjell på ammunisjonen. En fordel er kanskje at de er lettere å sette i hylsa under lading, spesielt om en har nyvaskede hylser som er "trå" i messingen, eller litt hardt pressa.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...