Jump to content

Påmelding 500 meter UNL, Numedal 2010


jofla

Recommended Posts

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

idrk0j.jpg

Da har to "aldrende herremenn" :mrgreen: - samt undertegnede og Eli "gravd" frem skytebenkene og klargjort banen i Numedal. Bra med snø deroppe.

 

23ud278.jpg

Ingen sak når Eli stiller med skikkelig redskap for å løfte benkene på plass.

 

11ls94p.jpg

Dag 1. gikk stort sett med til og grave frem benker og "tråkke" snø. Men kvelden ble brukt til lading og forberede noen nye kresajoner som Reidar og jeg hadde med oss i ganske så spesielle omgivelser i huset vi overnattet.

Det er forøverig sønnen til Eli som har "tømmret" koia - samt sørget for innredningen. Det er ikke vanskelig og se hvilke innteressert denne gutten har for natur og jakt.

 

2pt7zn4.jpg

Spennende kaliber 6XC, har kun skutt noen serier på 100 meter. Men morgendagen vil vise om dette kaliberet skal få "bli med" hit neste helg.

 

2n9hzly.jpg

500 meter er pokker så langt. Her sett fra skivestativene.

 

2yo8t3n.jpg

Skivestativene måtte også lappes litt på. Vær og vind tar skikkelig på så høyt innunder Hardangervidda.

Se de små metallsilhuett "bukkene" til høyre. Eli trener stående på disse, og hun treffer dem. Forsøk selv.

 

3exbd.jpg

Som jeg sa så er 500meter langt - men Eli stiller med snøskuter også. Da blir jo en tur/retur 500 meter bare morro.

 

29ckn77.jpg

Det ble noen serier på oss på dag 2. - selv om været slett ikke var det beste med snøbyger og 6 - 8 minusgrader - men heldigvis var vinden ikke helt håpløs

 

1zz47wo.jpg

 

6XC viste opp flere brukbare 5. skuddserier - så den blir nok med opp igjen. Med ca. 920 m/sek. så gir den ca. 60 til 70 meter mer pr. sekund enn 6mmNB med samme kulevekt - og det er bra og ha når sidevinden er på sitt leieste.

Link to comment
Share on other sites

Jada, det går veldig bra. Noen av oss kommer opp allerede på torsdag kveld. Det kan være at vi har noe "dugnadsarbeid" med fjerning av snø event. på fredags formiddag - pluss div. tilrettelegging av detaljer. ( :wink::!: hjelper du event. til - så går det enda kjappere til vi kan starte innskyting)

Men jeg vil tro at det vil være mulig og skyte mesteparten av fredag, og da også på "trådløs" El. skiver som vi får lånt fra Kongsberg Mikroelektronikk på Kongsberg - samt også stålgonger som blir satt opp på 500m.

Velkommen til Numedal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også fått et problem. Gutten på snart 7 år vil/må være med, og vi er da plutselig 5 pers i hytta, og det er jo ikke optimalt.

Er det noen av dere som har god plass i hytta og kunne tenke seg å dele med Team Hvidsten?

Vi er stort sett høflige og rolige begge to, og har tenkt å ta kvelden relativt tidlig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også fått et problem. Gutten på snart 7 år vil/må være med, og vi er da plutselig 5 pers i hytta, og det er jo ikke optimalt.

Er det noen av dere som har god plass i hytta og kunne tenke seg å dele med Team Hvidsten?

Vi er stort sett høflige og rolige begge to, og har tenkt å ta kvelden relativt tidlig. :wink:

Det ser det ut som jeg får ledig plass i min hytte. Ta kontakt om det er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Ser jo ut som det blir en del folk her alikevel. Kult.

 

Men jeg har et kjempeproblem, jeg mangler hylseholder for å få ladet ammo, noen som har en RCBS nummer 14 liggende??

:wink: Selvfølgelig har jeg en RCBS hylseholder nummer 14 liggende. :?:?: Problemet er og huske på og ta den med :? Men minner du meg på dette til mandag/tirsdag så er mye gjort :?:wink:

 

Eller tenkte du og få den tilsendt pr. post. Jeg selger den ikke, men jeg kan låne den bort.

Link to comment
Share on other sites

Ser man det ja! Vi blir ganske mange mange jo. :D

 

Godt jobba til "aldrende herremenn" - samt jofla og Eli :mrgreen:

Sånn klargjøring som dere her har gjort på forhånd er gull verdt.

 

Men femskuddsgrupper godt innafor fyrstikkesken? Hmmmmmm.... ??

Vi får håpe dette bare er noen skremmeskudd.

Link to comment
Share on other sites

Ser man det ja! Vi blir ganske mange mange jo. :D

 

Godt jobba til "aldrende herremenn" - samt jofla og Eli :mrgreen:

Sånn klargjøring som dere her har gjort på forhånd er gull verdt.

 

Men femskuddsgrupper godt innafor fyrstikkesken? Hmmmmmm.... ??

Vi får håpe dette bare er noen skremmeskudd.

:shock:femskuddsgrupper godt innafor fyrstikkesken :?8) "Skremmeskudd" :?::wink: . Nei, Bamrud, detta var ikke noe "skremmeskudd"

:mrgreen: Jeg hadde mindre gruppe tidligere på dagen, men da hadde jeg ikke med fotoapparatet 8) Men - vi for holde oss "cool", og beina planta godt i bakken. Slike "skrytebilder" er jo lett og presentere som fasit for pressisjon, men så enkelt er det desverre ikke.

 

Det å skyte 3 skudds grupper på 500 meter under 30 mm er ikke lett. men jeg har vært nede på under 20mm.

5 skudds grupper er noe vanskeligere - her kan det være svært vanskelig og komme under 50mm - men jeg har vært nede på ca. 35 mm.

 

Men 10 skuddsgrupper, Bamrud - det er en helt annen divisjon.

Jeg har flere ganger vært rundt ca. 75 - 80 mm på stevner.

Men under det er det serdeles vanskelig og klare. Derfor er rekordgruppa til Geir, på ca 58 mm meget - meget bra - og det skal mere til enn bare flaks for å klare noe bedre.

Men at det før eller seinere vil være noen som klarer under 58mm er nok sansynelig, men når?

Link to comment
Share on other sites

Mulig det skjer da, MEN ikke av meg :roll: Stiller nokså uforbredt.

Hadde planer om testing i morgen, men med -12 og sterk kuling holder jeg meg hjemme og lader istedenfor :evil:

Jofla sine grupper ser meget lovende ut , Frode k kommer med 243 som også viser skumle grupper så vi 6,5 må kjempe hardt i år :)

Ser ellers fram årets høydepunkt som kom tidlig i år :mrgreen: og vi må ikke glemme banketten :mrgreen:

Bedre medisin enn dette finnes ikke mot en ellers hektisk verdag :P

Bataljonen kommer i år med leid buss og sjåfør / grunnet mange rare veivalg :oops:

vi ankommer fredag

hilsen

kvarten.

Link to comment
Share on other sites

Ser jo ut som det blir en del folk her alikevel. Kult.

 

Men jeg har et kjempeproblem, jeg mangler hylseholder for å få ladet ammo, noen som har en RCBS nummer 14 liggende??

:wink: Selvfølgelig har jeg en RCBS hylseholder nummer 14 liggende. :?:?: Problemet er og huske på og ta den med :? Men minner du meg på dette til mandag/tirsdag så er mye gjort :?:wink:

 

Eller tenkte du og få den tilsendt pr. post. Jeg selger den ikke, men jeg kan låne den bort.

 

 

Takk for tilbudet, men har riktig holder på vei i posten, og får låne en i kveld, så jeg får ladet opp i morgen.

Link to comment
Share on other sites

 

Det der var spennende lesning John. Lurte på en 6XC pipe som rådyrdødare, men blir 6,5x55 og 6,5x284 i inneværende sesong ihvertfall.

Ja, så langt ser det lovende ut. Er en veldig "behagelig" patron - om du skjønner - mild rekyl - bra presisjon - og med den riktige riflestigning (1-7,5") og eks. 115 gr. kule så gir den omtrent samme resultat på 1000 meter som 6,5-284 med 140gr. kule - og det er ikke og "kimse" av.

Jeg har 1 - 8 stigning i mine løp, og har så langt blitt positivt overrasket over patronens egenskaper ut til 500 meter. Og til "rådyrdødare" - eller til toppjakt eks. - så bør 6XC med riktig riflestigning og ei god jaktkule gi et meget godt resultat ute på "druge hold".

Har ikke fått testet hvordan mating fra magasin (eks..308 magasin) fungerer, men ser at 6XC vil fungere vesentlig bedre enn eks. 6mmBR fra tilsvarende magasin.

Har 6mmBR i en av rådyrriflene mine - (kort Rem 700 låskasse) - og den fungerer med litt "modding" helt greit med inntil 3 patroner.

Så jeg tror at 6XC er en interessant patron innen presisjon skyting på "mellom distanse" ca. 500m og utover til ca. 1000m.

Link to comment
Share on other sites

Mailen jeg fikk fra Norefjord Camping den 14.jan da jeg sende de en mail noen dager etter at jeg ringte for å få en bekreftelse på bestillingen;

 

Hytta har jeg reservert da du ringte til meg.

Prisen er kr. 380.- pr døgn og sluttvask kr 100.-

Du bestemmer selv om du vil vaske eller betale oss for å gjøre det.

Kontonr. er 2356 10 02398. betales innen 22.02.2010.

Vi setter nøkkelen i døra og navnelapp så du finner hytta.

Hytta er oppvarmet.

Link to comment
Share on other sites

Da er det bare 3 dager til det braker løs oppe i Numedal.

Her er veibeskrivelse fra campingplassen og opp til skytebanen i Åsbøgrenda, Veien vil også bli merka på fredag ettermiddag opp til banen.. http://www.gulesider.no/kart/?q=Eli%20E ... %3Daddress

Søk på: Åsbøgrend. Nore og Uvdal

 

Et par tips til huskelista kan være på sin plass.

Hyttene på campingplassen har ikke noe utstyr for matlaging, det finnes heller ikke spisebetikk - dette må den enkelte ta med etter behov.

Alt av sengetøy/soveposer må den enkelte ta med. (mulig at det er sengetøy og "leie")

Det er elektrisk oppvarming i hytta, med kjøleskap og ei kokeplate. Lurt er det også og ta med ei plastkanne for vann . Toilettfaciliteter m/dusj er på plassen.

 

Når det gjelder utstyr for bruk oppe på banen - i tillegg til rifle, ammo, div. pusseutstyr - kan det være greit og ta med ligge/sitteunderlag - og kan det være smart og ha et eller annet pledd etc. og kunne legge over rifla om det kommer snø - eller at det blåser kraftig, og det kan det.

Eks. er "Jervenduken" en bra sak - som kan benyttes til det meste - også for å unngå og fryse.

Varme klær, og godt fottøy kan gjøre dagen så mye trivligere. Det er ikke noen "varmestue" på banen, men blir det kaldt så fyrer vi stort bål bak standplass - og varm lunsj vil bli servert innendørs i "storstua" hos Eli begge dager.

Om det er noen som kommer tidlig på fredag så er det anledning til og dra av noen skudd. Vi regner med at banen er rigget og klar til trening til lunsj på fredag med både elektronikkskiver fra Kongsberg Mikroelektronikk, samt et antall stålgonger.

Velkommen til Numedal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...