Jump to content

Verdens beste pålegg


Tolvsju

Recommended Posts

En liten rapport fra dagens kjøkkentjeneste:

Jeg plukket frem noen passende kjøttstykker fra fryseren. Jeg bruker rundbiff og flatbiff(bankekjøtt)

Jeg steker dem på rist på 180 grader. Varmen "pumpes" inn i flere steg.

Først inn i ovnen 10-15 minutt, så ut og hvile i 15 minutt. Dette gjentas til kjernetemperaturen er ca. 60 grader etter hvilen.

Da ser det slik ut:

normal_29122009499.jpg

 

Ved hjelp av denn påleggsskjæremaskinen:

normal_29122009500.jpg

 

skjærer jeg tynne sneier som dette:

normal_29122009501.jpg

 

Til slutt har jeg ferdige pakker med verdens beste pålegg, klar for å gå i fryseren.

normal_29122009503.jpg

 

Jegermat de-luxe. :D

Link to comment
Share on other sites

roastbiff på sitt aller beste! jeg har også hatt et eminent resultat med å surre raskt i trekvartvarm gryte i noen heftige sekunder med hyppig snuing. deretter i ovnen på 55 grader og natta. neste morgen er det ferdig, og så mørt at det nesten blir komisk! dette funker faktisk også på lårtunga, som kan være litt gjenstridig:-)

 

godt gjort å få slik flott fargeovergang når du bruker din metode, synes det er litt vrient og har derfor oftere valgt natta-trikset.

 

godt 2010!

 

ø

Link to comment
Share on other sites

Noko som også funkar: Elgsteik - gjerne surra - rett frå frysaren og inn i ovnen på 75 grader. 12 timar - over natta brukar vi. Så legg vi steika i ein lake av 1 liter vatn, 3 dl salt, 2 ss sukker, litt einerbær og viltkrydder. Ligg i laken i 6 timar. Oppskrifta passar for ei steik på 1 - 1,5 kg.

 

Har ei påleggskjæremaskin frå Elkjøp, liknar den på bildet. Trur den kosta 400 kroner. Funkar heilt supert. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Skal i fingermat/ tapas/ småmat selskap i morgon kveld. Alle har med seg litt mat. Etter inspirasjon frå denne tråden driv eg no å steiker eit kjøttstykke av elg. Satsa på ein kjernetemperatur mellom 60 og 62 grader. Til denne skulle eg ha laga ein remulade/ saus. Nokon som har ei god oppskrift?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...