Jump to content

Mørningstimer


dimex

Recommended Posts

Heisann, jeg lurer litt på om jeg skal gå til innkjøp av mørningstimer siden jeg ikke har jevn temperatur der jeg henger viltet.

Jeg har funnet 2 typer på nett som er laget av Tenderum

 

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=2524

http://www.magasinet.no/display.aspx?me ... rodid=2525

 

Noen som har erfaring med disse eller andre typer?

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte ein døgngradmåler fra Suvitek i haust, den virka kjempegodt. Eg hadde 3 dyr hengande, skutt med eit par dagars mellomrom.Den kan måle opptil 5 seperate. Lånte den vekk til naboen på ein hjort han skaut,og han har jakta i 35 år og tatt mørninga på gefylen. Han vart svært overraska over kor lenge dyret måtte henga for å få gradene sine. Det vart nok hengande 2-3 døgn lenger enn ved metoden hans.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte veggmodellen i høst og den har vert i bruk stort sett hele tiden.

Erfaringen jeg har gjort meg mørning tar lenger tid enn du tror. 1+ til mørningsmåleren.

Lar alt henge til minimum 110%. Unntaket er sundskutte boger som blir stelt og vaccumpakket med en gang.

 

Knut

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
  • 2 months later...

Jeg bestilte en Suvitek. Å få den levert tok så lang tid, at jeg trodde hele produksjonen var nedlagt og sjappa closed. Jeg kjøpte derfor en Tenderum (veggmodell).

 

En stund ut i jakta lå også timeren fra Suvitek på posten... så nå har jeg 2 stk.

 

Tenkte å teste dem en dag begge to, og se om de avviker mye.

 

Tenderum mørneren (kjøpte fra Magasinet) har jeg så langt benyttet på 1 stk slakt. Virket som den fungerte bra og er enkel i bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Tekniske dingser, dog ikke så veldig avansert, kan være til hjelp. Det man kan miste er erfaringen det gir å bruke sansene (lukt og syn). Jeg har ikke peiling selv, men er interessant å forsøke og få med seg hva gamlekara på jaktlaget sier og vurderer.

Ulempen er at man da er avhengig av gamlekara, så sånn sett kan det være enklere med en timer til x antall hundrelapper.

Link to comment
Share on other sites

En sånn dings som har kommet ut av overflodshornet. Jada, har en selv, men blir oftest avglemt. Det er egentlig et par ting en må følge med på, utenom å sørge for god lufting. Døgnmiddeltemperatur  bør ikke overstige en 7-8 grader om en skal tørrmodne dyret helt ut, og luftfuktighet bør være så lav at slaktet får tørkehinne. Min mening er at viltkjøtt i utgangspunktet er mørt nok til at det ikke er noen vits i å gamble med kvaliteten med å la det få "et par dager til" om en er i tvil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...