Jump to content

Kan man redde en utskutt pipe med puss?


høggern

Recommended Posts

Kan man redde en utskutt pipe med puss?

(før du begynner å lese dette, husk dette ikke er noe jeg går god for at fungerer om du prøver!)

 

"røffe" piper kontra "speilblanke", En julefortelling i flere deler:

 

 

1. del: Teori:

Jeg har alltid (iallefall før jeg begynte lese skriverier på internett) trodd at piper som var helt slette innvendig, altså speilblanke, ville være det beste for både presisjon, hastighet og slitasje. Etterhvert har jeg lest utsagn om at piper som ikke er speilblanke innvendig, altså som har små langsgående riper, vil gjøre at "kula glir bedre" omtrent som på strukturslipte langrennski kontra helt slette. Altså teorien om at litt riper gjør ikke noefor presisjonen gjore at jeg gikk videre.

 

 

 

2.del: Testobjektene:

Jeg er (som noen vet) tung bruker av sauer 200STR, det går ca en pipe annahvert år. Noe som fører til at "slitte piper hjørnet" javnt og trutt får flere innbyggerre. Et par av disse slitte pipene tenkte jeg gjøre et forsøk på(de var ikke verdt noe for meg så det kostet ikke noe å gjøre prosjektet). Med tankegangen fra første kapittel i bakhodet, gikk jeg løs på en 6,5 pipe og en 7,62 pipe. 7,62 pipa var da skutt godt over 10 000 skudd men så helt ren ut innvendig, 6,5 pipa var skutt ca 6-7000 men var nok ikke like godt pussa før den var satt vekk. Disse pipene ble testet før jeg gikk til verket. De hadde ok presisjon, men ikke noe mer. Altså for dårlig til å skyte konkkurranse med, jeg gidda ikke engang skyte trening med dem.

 

 

3.del: Puss puss så får du en suss:

Begge pipene ble pusset så ren jeg greide med diverse lurium. Så gikk jeg løs på begge med fin ventilslipepasta. Jeg pussa altså pipa med en propp jeg hadde satt inn med pasta, slik pasta er ganske grov og lager nok små riper i stålet.

Kjørte proppen fram 5 cm, så tilbake. Så 15 cm så tilbake. Så 30 cm, så tilbake. Så 45 cm, så tilbake, så ut pipa og ikke tilbake to ganger.

Altså var bakerste 5 cm pussa forbi 10 ganger med slipepasta. fra 5 til 15 cm 8 ganger , osv.

Grunnen til at jeg valgte gjøre dette var får å iallefall ikke få trompetform på pipa.

Så pusset jeg pipa ren for slipepasta, og den så ganske ren ut innvendig. Bakerst i 6,5 pipa var det litt fastbrent karbon før jeg begynte pussingen, dette var borte etter pussingen å det så ganske så rent ut. Kansje jeg hadde pussa disse løpene inn i armeringsjernenes rekker? De var sannsynligvis rommere enn da jeg begynte, men forhåpentligvis rommest bak.

 

 

 

4.del: Prøveskyting:

Vel, nå var altså pipene kansje pussa til armeringsjern, men de så jo rene og fine ut, så jeg ville prøve dem. Montert i hver sin sauer dro jeg på banen med freidig mot. De ble testa med samme type ammunisjon som før "grovpussen". Å begge løpene samlet ganske mye bedre enn før pussejobben. begge pipene samlet plutselig såpass at jeg kan finne på å skyte trening med dem.

 

 

 

5.del: Refleksjon og ettertanke:

Begge pipene samlet merkbart bedre etter denne brutale pussejobben. de leverte samlinger på ca 20mm på 100m. Før pussejobben lå de på 30-40mm. Gjore de det fordi jeg hadde fått bort all møkka som tidligere hadde ligget i pipa? Eller gjore de det fordi jeg hadde laget en masse små riper i dem. Det kan jo være en kombinasjon. Jeg har ikke blitt skyte mye med disse pipene for å se om presisjonen holder seg i lengda. Det er altså et åpent spørsmål.

 

 

 

6.del: Spørsmål:

-Er en "røff" pipe med langsgående riper mer presis enn en pipe som er helt speilblank?

-Vil den lille diameterøkningen jeg nok lagde på disse to pipene ha betydning, eventuelt hvordan betydning og hvorfor?

-Kan man redde presisjonen i "dårlige" løp ved å gjennomføre en slik hestekur? Eller er det bare kunstig åndedrett?

 

 

De som har innspill kan komme med dem til hver del eller samlet. Kan jo være noen har tanker om deler av dette.

 

Å tilslutt: Ikke gjør dette fordi jeg har gjort det, man kan nok ødelegge en god pipe med dette.

Don't try it at home!

Link to comment
Share on other sites

Fin og tankevekkende tråd.

Jeg har gjort meg noen erfaringer som ligner, om ikke med samme vinkling.

Jeg har feks skutt ut en 6,5-284 pipe (trodde jeg) og skiftet til ny.

Presisjonen på den første var de første 100 skudd dårlig, så kom det seg ned mot 10-15mm til den var gått ca 1200.

Da var den opp mot 30-40mm.

Allmenn visdom tilsier at da er en slik pipe gåen, og jeg skiftet den.

Imidlertid tok jeg en kikk med borescope, målte litt og gikk på med gold medallion ispedd litt slipepasta.

Tok i all hovedsak for meg bakerste tredelen ( 50%), midterste, og litt på slutten.

Vurderte underveis innvendig.

Tilbake i riflen var presisjonen forbedret. Med ny kroning var den tilbake i ca 10-15mm.

Jeg har nå kronet den om tre eller fire ganger, og den har passert 3000? (veldig omtrentlig, har ikke telt tomgodset) med utmerket presisjon til det den skal gjøre.

Det jeg tror er viktigst av alt er mantlingen, og den kan det være vanskelig å vurdere underveis med det blotte øye. Med 10X forstørrelse borescope er det lettere å se hvor den kommer, og etter hvor lang tid.

Til å begynne med var jeg veldig fokusert på friflukt etc, men etterhvert som den er brent ned til "drop-flukt" leverer den fremdeles ålreit...

 

Har stripene som følge av slipingen noe med saken å gjøre? meget mulig, vet ikke.

Jeg har dog observert at pipen etter en slik "slipe-behandling" trenger ca 5-10 skudd for å komme på nett.

Litt mantling i pipen må der være, tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Det var den gang jeg var nokså god til å skyte. Det kom en kar som måtte få skiftet pipe i Kragen sin. Selv om pipa så slitt ut, så hadde jeg moro av å skyte noen skudd. Det eneste jeg hadde for hånden var noen gamle RA stålmantel, altså blanke kuler.

Hull i hull - nesten da. I hvert fall etter den tids krav. Nysgjerrigheten ble tent, og vanlig tambak funnet frem.

25 cm spredning.

Moral - er det et våpen en er glad i, så kan en holde liv i det med andre, helst hardere kuler. Verre er det kanskje å få tak i dem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gitt en kombi samme behandling engang...

 

Sånt gjør man ikke med rifleløpet i en kombi - ikke så lett å bytte om noe går galt - men er man desperat så gjør man det likevel.

 

Lang historie i kortverson - presisjonen ble bedre etter mishandlingen! Omentrent samme pusseprosedyre som høggern har brukt, men jeg var nok ikke like systematisk med centimetrene. Men tok mest bak og på midten og bare litt framme i pipa.

 

Var forøvrig en .224 pipe.

Link to comment
Share on other sites

...Det eneste jeg hadde for hånden var noen gamle RA stålmantel, altså blanke kuler.

Hull i hull - nesten da. I hvert fall etter den tids krav. Nysgjerrigheten ble tent, og vanlig tambak funnet frem.

25 cm spredning.

Moral - er det et våpen en er glad i, så kan en holde liv i det med andre, helst hardere kuler. Verre er det kanskje å få tak i dem.

 

Har lest om det i skyttertidende for noen år siden. Har etter det tenkt tanken om å teste slitt pipe med stålmantler (har noen slike liggende) bare for å se om den går bedre enn med vanlige kuler. Men har enda ikke blitt teste det ut.

Link to comment
Share on other sites

[Nja, føler jeg gjør mitt for at pipeprodusenter skal leve. Hadde bare alle vært som meg hadde du sikkert vært en rik mann ignorant ;)

 

Vi har et motto som siger "arbejdet bære lønnen i sig selv" så jeg må være en rik man :D

Men nu må du jo ikke glemme at du støtter fjenden :wink: og køber Sauer :D . Selvom det ikke er nok til at de kan bevare deres arbejdspladser i Eckernförde :(

Link to comment
Share on other sites

Men nu må du jo ikke glemme at du støtter fjenden :wink: og køber Sauer :D . Selvom det ikke er nok til at de kan bevare deres arbejdspladser i Eckernförde :(

nja har da "noen" av dine produkter på stallen;)

 

hadde 3 røde løp sist jeg sjekka. så noe må vel du og ha fått av "ofringen" min ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at tiden en "opp pussa" pipe lever lengre begrenses av at puss intervallene blir kortere og at presisjonen ikke blir god nok uansett. Men det gjore disse to pipene "skytbare".

 

Må legge til at dette var bare for å prøve, og jeg desverre ikke har hatt tid å skyte mye med akkurat de pipene. Planen var å skrive noe om det når jeg hadde fått testa, men tida strekker ikke alltid til :(

Link to comment
Share on other sites

Strekens praksis er sannsynligvis den beste. Om man kapper en pipe både bak og foran vil man bli kvitt det mest utbrente området ved kammeret og med ny kroning vil man da kunne beholde presisjonen en god stund lengre enn vanlig.

Men dette krever maskiner, og endel arbeid. På et sauerløp er dette ikke enkelt gjøre heller, og pipa blir fort for kort til å brukes i DFS. Men vet om folk som har gjort dette med "utskutte" sauerløp å fått de til å gå ganske mange skudd i jaktrifler.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke redde, men forlenge levetiden på den kan du nok. Et "utskutt" DFS løp, har nok mange år igjen som jaktpipe. Selvfølgelig litt avhengig av presisionskrav til jeger.

Ja, og i og med at det er enkelt å bytte løp på sauere, kan man jo også bruke en slik pipe til mengdetrening osv (så man slipper slite på "godpipa")

Link to comment
Share on other sites

mye bra lesing her, men med en annen tråd i bakhodet så lurer jeg litt, for der ble det sakt at ei pipe har bedre presisjon når der er litt mantel i pipa, og nå så er det best å pusse så reint som mulig...

 

er det så at nye piper skal ha litt mantel, mens når ei pipe føles utskutt så skal enn pusse til enn ser mannn med ljåen?

 

selv pusser jeg som bare F*** hver gang og holder pipene speilblanke.

Link to comment
Share on other sites

Ang det med mantel, molycoate og annen dritt i løpet:

Nå er ikke jeg løps guru. Men om løp oppfører seg noe lignende av det bilmotorer gjør, vil jeg kunne kjøpe at "litt mantel" vil være smørende for kula, mens et blankt løp vil kunne ha høyere friksjon på det første (og kansje noen til) skudd. Er jo det som er en av grunnene til at vi satte inn stempler og andre deler på en motor med olje før vi satte den sammen så delene ikke sto "tørt" mot hverandre når den ble starta opp første gang (i tillegg til rustforhindring).

Så jeg tror mantel, molycoate og hva det nå måtte være alt sammen som blir liggnede i pipa, til en viss grad vil gi en annen friksjon enn et kjemisk rent løp. Så det er kansje på en måte et tveegget sverd både det med mye puss og det med litt mantel??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort lignende erfaringer med et .243 Win løp, og selv om jeg ikke har borescope så synes jeg forklaringen til leon er mest troverdg.

 

Ellers heller jeg mer og mer mot at løpspuss dreier seg like mye om "tro, håp og kjærlighet/hat" som noe annet. Norma tester jo en god del patroner og er ikke spesiellt bekymret for litt mantel i løpet. Det samme sier S&Ls Ignorant. Som henholdsvis patron og løpsfabrikant går i hvert fall jeg ut fra at disse er verd å høre på.

 

På julaften fikk jeg siste nummer av American Rifleman. Der har John Barsness skrevet en artikkel om innskyting og vedlikehold av løp uten å komme til noen håndfast konklusjon. Han beskriver det jeg oppfatter som trender der for eks benkskytterne som skyter kortholdene, 100 og 200 yards pusser som f**, mens 1000 yards skyttere pusser mindre for de har funnet ut at de har jemnere hastigheter i et løp som har gått noen skudd, og det er viktig pga kulebanen på denne avstanden. Så de mener altså at det gir mer utslag på kulebane enn presisjon som sådan.

 

Barsness nevner også at hvis de beste skytterne pusser, ja da pusser alle andre også. Altså en form for følge lederen prinsipp :) . Et annet spørsmål er jo hvorfor pusse så reint at du må tilføre ny mantel i form av flere pusseskudd før rifla er tilbake til der den var?

 

Og som om det ikke var nok så introduserer han, for meg i hvert fall, supermiddelet Ultra Bore Coat som gjør slutt på mantling fra nå og inn i evigheten. Middelet har visst nok vært på markedet i USA siden 2007. Er det noen her som har prøvd?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...