Jump to content

Erfaringer med Engelsk springel spaniel(working)?


2rbjørn

Recommended Posts

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stakkars, ja. Hun slapp ikke billig :shock: . Fasiten ble fire karameller, tre over normalen. Men da sank det inn.

 

Det er ikke formelt krav til sauerenhet der jeg jakter heller, men av dyreetiske hensyn syntes jeg det riktig at hunden har aversjon mot å løpe etter sau. I verste fall kan visst sauen krepere av å bli jaget, selv uten å bli bitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ble en lang helg med både jakt og jaktprøve på meg og West.

 

Først jaktet vi i Luster der vi var i kontakt med rype og orrfugl.

I nydelig vær startet vi med en nesten perfekt fuglesituasjon, som utviklet seg til å bli en langt fra perfekt erfaring. På vei inn med den skutte lirypen støtte West på noe hun ikke hadde vært borti før; en gjenligger. Hun bråstoppet når den gikk opp av lyngen rett foran henne, kikket langt etter den, før hun spyttet ut apporten og gav seg til å lete etter mer fugl. Klassisk...

Ikke kul om jeg fikk henne til å plukke opp fuglen igjen. Et hvert forsøk på apportkommando endte umiddelbart med feltsøk etter mer fugl. Hun vet da å prioritere mellom døde fugler som bare ligger der, og sprell levende som kan skremmes... :wink:

Etter noen flere situasjoner ble det litt tendens til ramping i oppflukt. Jeg valgte da å ta ut av våpenet og prøve å få noen situasjoner der ro i oppflukt kunne ha fullt fokus. Jeg trakk meg litt lavere ned i skogen, dels for å finne orrfugl og dels for å unnslippe en rabiat sauebonde som trampet rundt i høyereliggende strøk med børse i nevene og hundedrap i tankene. Det er bare slik det er på vestlandet. :roll:

Fikk to oppflukter på orrfugl med fin ro og avsluttet dagen tidlig.

 

Dagen etter var vi i Flå, i like flott vær som dagen før. Terrenget hadde godt med rype, men den var det helst de to andre hundene som lyktes å treffe på denne dagen. Der var en ung ES med ennå bare delvis fungerende RIO, og en jaktspringer med stor sans for å støkke fugl men ikke helt fullt så mye sans for stoppsignaler når fuglene flakser som verst. På slutten av dagen fikk disse to kontakt med et kull samtidig, og etterpå var det ikke så mye igjen for West å jobbe med for å si det slik. :lol:

Felling og apportering var det kun kammeraten med den andre jaktspringeren som fikk utført, men West og jeg fikk uansett jobbet godt og lenge med feltsøk. Jeg var svært fornøyd med måten hun jobbet på. Jeg hadde glemt fløyten i bilen, men det gjorde ingen ting for vendesignaler var det lite bruk for. Hun gikk stort sett akkurat dit jeg ønsket uten vesentlig dirigering. De to andre hundene er hunder hun kjenner godt, men det er uansett fint å se på når disse ganske ulike jakthundene jobber ubesværet sammen, tett på hverandre.

 

Søndag var det jaktprøve på Kongsberg. På en særdeles våt dag så var det bare West som var i kontakt med fugl (som dommeren så). Hun fikk opp en orrhøne mot slutten av slippet sitt, bare drøye hundre meter fra parkeringsplassen. Den fuglesituasjonen kvalifiserte imidlertid ikke som en støkksituasjon (for stor avstand/hunden på vei vekk), og det ble dessuten bom. Derfor ble samtlige startende upremiert, men West fikk den beste kritikken for sitt feltarbeid. Jeg var helt enig med dommeren, jeg syntes hun gikk veldig fint; høyernergisk og i riktig avstand med lite fløytebruk. Hun viste også tydelig når der var vitring. Den fuglen som gikk opp hadde hun signalisert lenge i forveien (den løp nok litt unna på bakken).

At hun hadde jaktet i forkant av prøven viste seg ikke negativt. Hun var rolig helt i starten av slippet, og ikke så overtent som hun av og til kan være de første minuttene. Hun var også kjapp på vende- og stoppsignaler, siden jaktdagene ble utnyttet til å få henne litt "sharper on the Whistle". Så selv uten premiering var den våte dagen på Kongsberg verdt turen, selv om veien tilbake til Sunnfjord søndags kveld/natt ble lang. :D

 

Er påmeldt Skiptvedt den 8. samt dobbeltprøven i Rogaland. Første prøven på Skiptvedt kommer jeg derimot ikke på. Er det noen av dere som skal?

Link to comment
Share on other sites

Reiser avgårde senere i dag med begge hundene, blir moro :) Lenge siden jeg har jakt fugl nå. Kommer ikke til å reise over på noe prøver i år, da jeg kommer til å prioritere jakt og innjaging av unghund (münster). Pga nevnte hund har jeg heller ikke fått trent såpass med jaktspringern at vi har noe særlig på prøve å gjøre heller.

 

Grimm, du har opplevd baksidens medalje med en spontan/lystdressert hund hva apport gjelder :P

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet 6dager med Yess eller 4 for hun tok seg litt godt ut et par dager og hun var ikke helt ivrig etter mere dagen derpå, så hun hadde to hviledager

Hun jobber som en drøm men pga store regn mengder virket skogen tom for fugl.

Det sa også flere andre på samme tereng og når vi reiste hjem den 7dagen var det bare feldt 5fugl hvor jeg hadde den ene (desverre var jeg litt vell ivrig og tok den på litt kort hold, så plastikladningen lå godt inn i 2.bryst stykke :evil: )

desverre ikke noen fugl på Yess :cry:

men vi kommer stærkere tilbake etter at elg jegerne har fått sitt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Litt uflaks dette. Etter flere fete skogsfugl-år tyder rapportene på at 2011 er det litt magrere. Yessie har heller ikke kommet i fugl, men hun har fått utrede seter når det har vært mulig. Da får hun ros og jeg håper dette i hvert fall bidrar litt til å lære henne hva vi er ute etter.

 

Til uken bærer det til Trysil, men rapportene derfra er heller ikke alt for oppløftende. Frykter at de senere års gode forhold har ført til høyt jaktpress og skvetten fugl. Når det samtidig er relativt få kyllinger ser jeg for meg en utfordrende jakt. Men hyggelig blir det sikkert uansett. Tar med langline, rikelig med klesskift og god mat!

Link to comment
Share on other sites

Vi har også vært på jakt, og det har egentlig gått ganske bra. Marcus har hatt opp et orrfuglkull på 5 fugl, og en orrhane. Var relativt fornøyd med situasjonene, med tanke på at han er under opplæring. I terrengene der vi jakter har bestanden vært helt ok. Og med den skytingen jeg har lagt for dagen, så er ihvertfall ikke jeg årsaken til de helt store reduksjonene :lol:

 

Var å finpusset formen på en improvisert treningstur til Skiptvet igår, og det gikk meget bra (med unntak av at han slo opp halen sin, se blogg). Nå i helgen blir det ytterligere jakting, så det skal bli spennende å se om røya som ligger i fryseren får selskap....

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Driver og jobber med grunndressur, lydighet og lederskap så Yessie jobber fremdeles i langline. Her et bilde fra Trysil sist helg der hun la for dagen et veldig fint søk. Terrenget var omtrent vilttomt; synd for jegerne men egentlig bra for søkstreningen :winke1:

 

normal_Foto0165.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ble litt stille på strengen her. Ikke så mye å skrive om fra prøven i Rogaland kanskje? Ganske forståelig i lys av hvor mye rugde som har blitt er igjen her på Østlandet utover høsten (pga. mildværet?).

 

Selv har jeg i høst fulgt hundetrening for medlemmer av Solemskogen JFF på tirsdager. De har en ung instruktør som satser på positiv trening innen grunnleggende ferdigheter og lydighet (og som noen ganger har med brevduer!). Back to basics med andre ord, men effekten er som ønsket: Jeg ser at sitt'en blir bedre og mer robust mot forstyrrelser, likeledes er det med innkallingen, lineføring og kontakt.

 

Hun har forresten et tips for å oppnå bedre kontakt under jakten som i hvert fall jeg skal forsøke: 5-10 minutter streng lineføring før jakten startes. Strengt tatt kan kanskje andre disiplinerende øvelser ha samme effekt? Jeg synes i hvert fall at hunden har hatt tydelig trangere søk og bedre kontakt under søket på kurs enn når den bare slippes i søk rett fra bilen. Noen som har lignende (eller motstridende) erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det var ikke så mye rugde å finne i Rogaland nei. West fant dem to ganger, men den ene gangen gikk fuglen opp for skytteren før hun fikk støkket. Den andre gangen hadde jeg tillatt henne å gå bakom en stor stein, og der gikk hun etter så det gnistret uten at jeg så situasjonen og kunne avverge :(

Ingen premie på prøvene i Rogaland i år altså, men jeg fikk med meg en 3. EK på Skiptvedt. Hun gikk som vanlig litt uryddig i det åpne landskapet, men jeg syntes dommeren var streng som la så mye vekt på søksmønster.

 

Det har blitt en god del mer fuglejakt for meg og West i år enn tidligere. Neste år satser jeg på enda mer, for da har jeg definitivt bestemt meg for å droppe jaktledergjerningen på foreningens hjortejakt! Fryseren er allerede full av årgangshjort og alt for mye tid tas vekk fra fugl og hund.

 

Rugde og orrfugl har vi funnet plenty av i og rundt Bergen, og noen flere turer etter rype ved Flå har det også blitt. Hun har stadig en tendens til å gå etter. Det kan virke som om RIO har blitt koblet litt for mye til fløyte og litt for lite til selve oppflukten. Det må løses med terping på fugl. Det blir nok anskaffet noe vaktel i vinter/vår som kan brukes til kontrollert trening på akkurat dette elementet. RIO er jo på et vis langt viktigere på jakt enn på prøve. Ettergang på prøve betyr tapt premie, mens ettergang på jakt i verste fall betyr tapt hund...

 

Vi krysser for tiden fingre og poter for Xtra. Jeg har lagt inn et håpefullt ønske om en liten tispe fra det planlagte kullet. Om alt flasker seg kan det bli valp til påske. :D

Link to comment
Share on other sites

Vi krysser for tiden fingre og poter for Xtra. Jeg har lagt inn et håpefullt ønske om en liten tispe fra det planlagte kullet. Om alt flasker seg kan det bli valp til påske. :D

 

Hehe, ryker på en til du også ja :D

men i motsetning til (ikke for å nevne navn) andre her, har du klart å vente til West har blitt moden :smile:

og det er jo det beste

krysser fingre og poter for deg vi også

 

 

ellers har ikke vi hvert med på noen prøver i år

men har store planer om å få med oss de fleste til neste år

bare å legge seg i hardtrening :P

for det skal bli pall-plaseringer så det jomer etter :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ha-ha, dere er ikke kloke. I mine øyne gir én jaktspringer nok å henge fingrene i. Etablere tydelig lederskap, få hunden til å gå pent i bånd, ikke jage nabolagets katter, sitte på avstand (også når det lukter fugl), jakte der jeg kan se den (og ikke for langt unna), forholde seg rolig i oppflukt og hente og avlevere vilt i stedet for løpe rundt med det og tygge det i stykker. Bare for å nevne noe. -Og dere vil ha to! Imponerende.

Link to comment
Share on other sites

"Og dere vil ha to! Imponerende"

 

Det blir ikke dobbelt med arbeid - men "firedobbelt" (vet av erfaring :cry: )

 

Teoretisk er det jo ganske så greit:

 

De skal brukes til det samme - så man slår to fluer i en smekk.

 

Men slik blir det ikke!

Sann mine ord :wink:

 

Èn av hundene har fire problemer - den andre har seks problemer man skal løse.

 

Og da baller arbeidsmengden på seg.

Link to comment
Share on other sites

Bra med litt flere jaktspringere :)

 

Som Shadob sier er det vanvittig mye jobb å ha to hunder. Selv har jeg merket at gammelhunden har begynt å slurve ganske mye etter at valpen kom, og er direkte ulydig innimellom. Det er viktig å egne mye tid til separat trening av hundene, ellers blir det fort mye ball. Når jeg trener med begge settes den ene fast for passivitetstrening mens den andre trenes aktivt. Med det sagt er det vanvittig mye hygge med to hunder også. Selv er jeg avhengig av min bedre halvdel for at det skal funke med begge hundene - spesielt nå som dagene er korte.

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg innser at det blir mye arbeid med å holde ihop dressuren på en voksen hund og trene opp en valp samtidig. Nå må det imidlertid påpekes at jeg trente West for å bli en god jakthund, ikke for å bli prøvevinner og Årets jaktspaniel. Jeg hadde flaks med henne, både som individ og med hvordan dressuren falt ut. Også min neste hund vil bli trent for å bli en god jakthund. Om det stopper der og vi ikke lykkes med prøver så er jeg uansett fornøyd. Det er fugl jeg ønsker å finne med hundene, ikke premier. :wink:

 

Jeg jakter sammen med andre og ser hvor mye mer terreng de klarer å dekke med to spaniels kontra meg med min ene. Det blir ikke dobbelt, det blir flerdobbelt siden hunden får mange sjanser til hvile mens den andre jobber. På skytebanen er jeg omgitt av folk som har opp til 4 velpremierte settere og som jakter med alle sammen, samtidig. Skulle jeg si at jeg ikke våger meg på 2 stykker så blir jeg nok grundig pingleforklart... :lol:

 

Vi får vel svar på Extra sin ultralyd over nyttår. Da får jeg evt. begynne å tenke på gode dobbeltnavn på BB (Fatins BB-kull). Hva med Bergens Beste 8) eller er er det kanskje allerede tatt? :P

 

Gud Jul til alle spanieleiere, og Godt Nytt Jaktår!

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg innser at det blir mye arbeid med å holde ihop dressuren på en voksen hund og trene opp en valp samtidig. Nå må det imidlertid påpekes at jeg trente West for å bli en god jakthund, ikke for å bli prøvevinner og Årets jaktspaniel.

Det behøver da ikke være noe motstridende i det...? En god jakthund kan oppnå slike titler:)

Link to comment
Share on other sites

Glemte nevne at min andre hund er en kleine münsterländer etter fullbrukslinjer, og med en münster av rette kaliber får man ingenting gratis :P

Er helt sikker på at du fikser dette bra, Bjarte!

 

Ranger, avhengig av dommer vil de fleste se en spaniel som søker kjapt gjennom terrenget i korrekt avstand uten å henge seg opp i løper. Jeg jakter mest skogsfugl med springeren, og da er en hund som ikke følger løper nesten ubrukelig da fuglen løper unna. Jeg lar hun søke ganske stort - og når jeg ser hun tar en løpe er det bare å beinfly for å henge på nøstinga av foten fram til fuglen for å få denne pressa opp. Ved å holde et korrekt spanielsøk på jakt har jeg opplevd at fugl stort sett løper unna og letter utenfor haglehold. Et korrekt spanielsøk vil funka bra på fugl som trykker godt i et område det er relativt rikelig av sorten, men ikke ypperlig til skogsfugljakta som jeg kjenner den.

 

Trente litt reveapport med springern i dag. Har ikke trent såpass tunge apporter, men kommer til å gjøre mer av det, siden münstern skal gjennom dette regimet. Voksen rev ble litt tungt, men ikke værre enn at det ble fikset med litt støtte, og apporterte greit denne 50m. Skal prøve få trent såpass at hun fikser 300m slepapport på rev, så kan hun nyttegjøres på revejakta også :) Tendensen er at hun gir litt lett opp når det blir tungt og langt, så her har vi noe å jobbe med...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hva med "Bjartes Baby"?

Valpen blir jo uansett Bjartes baby... :winke1:

Navnet er ikke helt fastsatt ennå, men kortnavnet blir "Bird" og det formelle navnet blir noe i den samme gaten.

Det er ikke fastsatt hvilken av de fire tispene i kullet det blir heller. Det står mellom de to minste av dem; T2 og T7. Rigmor finsikter dem nå for å bestemme best mulig hvilke egenskaper de besitter, og hvilke valpekjøper de derfor passer best til.

 

Nå i helgen skulket jeg presskyting på NM Jaktfelt og reiste til Vestby for å besiktige dem selv. Vi hadde de to kandidatene med på flere små turer utendørs, og de fikk også sin første biltur ned til Fantins butikk i sentrum der det var både kunder, fremmede hunder og mye annet nytt å forholde seg til. En spennende dag for to freidige frøkner, og gode muligheter for oss til å observere oppførselen deres utenfor tryggheten i valpekassen.

 

Det er artig hvordan mine egne vurderinger av valpene, sammenfalt med Rigmors vurderinger. Det er gjerne ikke store forskjeller, men de er der. Et problem med å vurdere hva som bor i valpene er at de utvikler seg så raskt i denne alderen. Den hunden som tegnet som den råeste jakthunden i uke 6 kan fremstå som en pyse i uke 7, og i uke 8...?

 

Til helgen kjører jeg først sørover for å skyte sporting på Ålgård, og deretter til Vestby på mandag for å hente valp. :D

West blir med i bilen i sitt nye dobbeltbur, og har ingen ide om hva hun går til. Om jeg vet hva jeg går til, det vil nok tiden vise... :wink:

 

PS. Det er ledig hannhund i kullet. Dere vurderer ikke en hund til dere med valp fra Y-kullet? Disse er vel godt voksne nå slik at familien er klar for en ny røver! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Navnet er ikke helt fastsatt ennå, men kortnavnet blir "Bird" og det formelle navnet blir noe i den samme gaten.

Må bli "Bergen's Bird" :)

eller "Bird of Bergen" :)

Til helgen kjører jeg først sørover for å skyte sporting på Ålgård, og deretter til Vestby på mandag for å hente valp. :D

det blir morro, gleder meg på dine veiene :D er jo morro med en liten og avhengig trulte (Bird)

West blir med i bilen i sitt nye dobbeltbur, og har ingen ide om hva hun går til. Om jeg vet hva jeg går til, det vil nok tiden vise... :wink:

er ikke noe problem for en springer å få en liten leke kammerat, hvis de får fred når de ønsker det :)

husk å skille dem så de ikke blir for avhengig

og du trenger nok ikke å bekymre deg, du har jo virkelig klart det bra en gang før, for ikke lenge siden

 

 

og jeg har 2, så ny hund blir det ikke (på en stund)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er valpen vel i hus. Bird (Fantins Bird Bagger) remjet mesteparten av veien fra Vestby til Flå, men så ble det stille. West var nok ikke helt fornøyd med den nye leieboeren i vårt nyinnkjøpte vertikaldelte dobbeltbur. :winke1: Vi stoppet en time på Hovet der 3 unger og 1 setter slet ut Bird så pass at hun sov som en stein resten av veien til Bergen.

 

Iphone_20120404_020_2.JPG

 

Iphone_20120404_027_2.JPG

 

Her i huset har vaskebøtten stått permanent fremme, og hundesengene til West er flyttet opp i valpetrygg høyde. :roll:

Bird er en liten tøffing og hun prøver å bykse etter West som best hun kan på våre hyppige lufteturer i vårsolen. Skytebanen har hun allerede besøkt en rolig formiddag. Med 3 erfarne "gundogs" å fokusere på så reagerte hun overhodet ikke på skytingen. Når menneskene og de voksne hundene valpen er omgitt av ikke enser skuddsmell, så er det vår klare erfaring at valpen ikke blir skremt. Men man må selvsagt ta det rolig og begrense eksponeringen til å begynne med. Valpen (og voksne hunder) må være bak standplassbygninger, beskyttet mot direkte og høy skytestøy.

 

Det er faktisk West jeg har mest fokus på nå. Hun er veldig lite dominant og lite flink til å si ifra. Om hun ikke lærer å sette valpen på plass relativt hurtig så vil den kunne bli plagsom for henne. Jeg sørger for å gi henne like mye oppmerksomhet som Bird, og håper samværet deres går seg til etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ingen i nærheten av Tromsø som har ESS?! Hadde vært morsomt å truffet en, kanskje vært med på jakt til høsten, da jeg i aller høyeste grad vurderer å få meg en slik innen ett par år. Har ikke helt funnet ut om det skal bli en "working" eller "show". Blir vel å bruke hunden mye til jakt, men også turer der lett kløv og pulk kan være aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til noen på de kanter. Du kan jo kontakte de to store oppdretterne i landet; Fantin og Streamside om de har solgt dit eller kjenner noen.

En god måte å få sett hunder på er på jaktprøver. Det går ingen i Nordnorge pr i dag, men du kan sjekke terminlisten om det skulle slumpe til å klaffe om du er sørpå i høst.

Ellers så er Norsk Spanielklubb i Nordnorge under oppstart, og der er det kanskje noen du kan kontakte. Du finner info om dette på hjemmesiden.

Link to comment
Share on other sites

Yessie på vannapporttrening for en liten stund siden. På akkurat denne apporten var det fralandsvind og allerede tre andre hunder hadde betakket seg før Yessie ble sendt ut i det iskalde vannet, berget viltet, kom til pappa godt inne på land uten noe tull, satt seg ned og ventet, og avleverte i hånden på kommando. Har ikke alltid vært sånn gitt, men etter en drastisk opptrapping av samvær og lydighetstrening begynner det å sitte!

 

normal_vannapport-1.jpg

Foto: Lise-Lotte Gundersen

normal_vannapport-3.jpg

Foto: Lise-Lotte Gundersen

Førstkommende tirsdag: Slepesportrening i Vestby. Måtte fremgangen fortsette. Og i så fall, apportprøve til høsten :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er ikke så flink med å ta bilder, men et og annet blir det.

Det går greit med oss i Bergen/Dale. Bird er nå straks 4 måneder, og vokser omtrent mens man ser på. Hun har tilpasset seg fint til mitt omflakkende liv mellom hjem i Bergen, jobbleilighet i Dale i Sunnfjord og skytestevner med mer over hele Sør-Norge. Mye bilkjøring med andre ord, men det går helt utmerket. Arbeidsdagene tilbringer hun sammen med West under kontorpulten, og om kveldene er vi på turer i skogene rundt Dale.

Bird_og_West_paa_tur_web.JPG

 

Hun er nå tilnærmet husren, Det blir lite dressur foreløpig, bare gjentatte forsøk på innlæring uten krav. Sitt ved matskål, (spaniel)pent i bånd, vent ved bilbur og lignende. Valpekurset vi var påmeldt på NJFFs nye senter på Flå ble avlyst, og nå tror jeg at jeg dropper annet valpekurs. Hun sosialiseres nok som det er.

Bird_ved_matskaal_web.JPG

 

I går trente jeg vannapport med West i 30 graders varme, og da tok like godt Bird og hoppet uti og svømte hun også. Jeg syntes det var tidlig, ennå ikke fylt fire måneder!

Badenymfer_web.JPG

 

I helgen blir det nok litt kjedelig for da skal jeg arrangere skytestevner, men neste helg blir det trolig tur til Hedmark med telting i skogen. Jeg skal også prøve å få til valpetreffet hos Rigmor midt i juni.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...