Jump to content

Erfaringer med Engelsk springel spaniel(working)?


2rbjørn

Recommended Posts

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå er Yessie endelig flyttet inn! En ordentlig hjerteknuser. Masse lek og kosing mellom korte turer og siestaer. På bildet er hele familien på langtur, ca. 500 meter :P inn i lysløypen bak huset.

normal_Yessie_5_februar_2010_c.jpg

Jeg prøvde med en tilsvarende tur på kvelden, men da var mesteparten av familien hjemme (Melodi Grand Prix :evil: ) og valpen satt seg stadig oftere på bakbeina desto lenger vi kom bort fra huset. Jeg rundet av på en positiv måte før 'jeg bestemte' at vi skulle vende snuten hjemover. Da gikk det plutselig i friskt trav med høyt hode og logrende hale.

Kanskje utrygt på dette stadiet å dra langt (100 m +) fra huset uten at hele familien er med?

Link to comment
Share on other sites

Hei 2rbjørn og takk for sist, Har det gått bra med igangkjøringa med Yess :)

Gratulerer Meis. :D

 

Yago begyner å komme inn i rutinene, i natt er det første natten ha har sovet alene på plassen sin, begynte med å sove inne hos oss på soverommet og gradvis flyttet ut, noe som har fungert veldig bra :D

Bruker litt tid nå og da på å trene grunn dresur, og her får jeg mye gratis i og med at han er lett dresert og glad i namme :D

skal finne ut hvordan mann legger inn bilde :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen KONAN

ja her går det over all forventning :)

YESS har sovet i bur fra første natt :)

og vi lå utenfor buret 2netter deretter 2netter i romet v siden av(nå sover vi i 2ect)

ynker seg litt i 2min også stille til jeg står opp :)

YESS lærer også fort :) hun sitter før vi skal inn etter tur og sitter når det er godteri på gang

hun sitter også før hun får mat :)

og bil kjøring går som en drøm, hun klager stille i 20sec også legger hun seg til og sove :)

lengste bil tur har vært 1,5time.

hun har ved 2 anledninger blitt utsatt for skudd og er definitift ikke skudd redd(snudde såvitt på hodet når vi var 15meter bak han som skøyt)

var i Oslo sentrum igår og der var det mye menesker og biler men ville bare hilse på alle som gikk forbi og reagerte ikke på annet bråk :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det høres ut som samme hund, litt ynking og så er det greit :D

I går støkket Yago 3 duer som naboen mater, komanderer SITT!!!

og rumpa datt rett ned :D:D:D og han sitter å ser de flyr avsted

Kan bare være flaks?

Jeg velger å tro noe annet 8)

Gleder meg til snøen går så en kan ta seg en tur i skogen å trene litt dresur

Link to comment
Share on other sites

Hehe, det er morro

vi har bare tittet på noen sjærer som har flydd 50+meter unna men håper :)

tror jeg hadde vært utrolig stolt hvis hun hadde satt seg på komando ja :)

gleder oss også til det blir litt +grader og mindre snø

da bærer det nok ut for å støkke opp litt flyvende kre

Link to comment
Share on other sites

YESS har sovet i bur fra første natt :)

og vi lå utenfor buret 2netter deretter 2netter i romet v siden av(nå sover vi i 2ect)

ynker seg litt i 2min også stille til jeg står opp :)

Nyttig å høre andres erfaringer :) 2rbjørn, jeg har et par spørsmål:

* har hunden sovet med stengt dør fra dag 1?

* hvor lenge klarer hun å holde seg (for å si det på en annen måte: når er det du står opp :?: )

Har begynt å jobbe med 'sitt' og innkalling men ligger ca. en uke etter deg og konan. Ellers er det tydelig at disse valpene har litt grunntrening med fra oppdretter: Yessie setter seg også ofte, og spesielt når vi skal gjennom en dør. Veldig bra! Ellers er hun den mest hengivne skapning: -Er med på alt som er gøy og er kosete som bare det.

Har startet grunnleggende apporttrening og der virker hun også å stille forberedt: Hun venter villig til ballen ligger stille og til hun har fått klarsignal :D .

Link to comment
Share on other sites

hei

ja hun har sovet med stengt dør hele tiden :) (piper 2-5min, mindre fra dag til dag)

vi legger oss rundt 2330-0000 og jeg står opp 0600 og da får hun 3min med luft også inn og sove noen timer til :)

men det hender at det kommer noen skvetter men det er for at hun er glad, tisser med en gang hun kommer ut

 

YESS er ikke flink til å sitte å vente enda men det skal nok komme :)

men er flink på sitt ellers

og det virker som om at ALT hun får være med på = gøy :)

 

ja det er altid gøy å høre hvordan det går med andre :)

Link to comment
Share on other sites

hei

ja hun har sovet med stengt dør hele tiden :) (piper 2-5min, mindre fra dag til dag)

vi legger oss rundt 2330-0000 og jeg står opp 0600 og da får hun 3min med luft også inn og sove noen timer til

Veldig greit å ha andres erfaringer å sammenligne med! Vi har ikke hatt noe piping enda, men så har vi heller ikke kommet så langt som til å stenge døren til buret. Bløthjertede nybegynnere? :lol: . Vi ligger på madrass nært inntil buret og har hånden eller underarmen inni buret ved leggetid og da sover hun i buret det meste av natten (så vidt vi vet :wink: ). I 5-6-tiden er hun utsovet og kommer opp på madrassen for litt kvalitetstid. Når hun har vært så flink hele natten har i hvert fall ikke jeg hjerte til å jage henne tilbake i buret og litt kos skal det vel være å ha en valp? Jeg står ikke opp før 6:45 og da kan det være litt for sent (tissing på avisen ved døra mens jeg tar på meg sko). Hvor lenge valpen klarer å holde seg endrer seg visst forholdsvis raskt så jeg er ikke bekymret. Fruen tar første lufting i 5-tiden og da har alt gått bra.

I 90 % av tilfellene gjør Yessie fra seg snart etter at hun kommer ut så det er tydelig at hun (som regel) holder seg til hun kommer ut. En uvane hun har er å gjøre fra seg inne i oppgangene til naboene :evil: , men jeg roser likevel (håper hun tar det som ros for å gjøre fra seg ute, ikke for at hun gjør det i oppgangen til naboen :?: ), og så henter jeg snøspaden og fjerner alle spor. Etter hvert må vi prøve å komme oss de 50 metrene ned til lysløypen før hun gjør fra seg (hvordan øver man inn det??).

Ellers må jeg si at valpen er helt fantastisk godt sosialisert med mennesker. Tror dette er et resultat av dens erfaringer i løpet av livet før den kom til oss, så all honnør til oppdretteren her :)

Link to comment
Share on other sites

Yago begyner å komme inn i rutinene, i natt er det første natten ha har sovet alene på plassen sin, begynte med å sove inne hos oss på soverommet og gradvis flyttet ut, noe som har fungert veldig bra :D

(...) skal finne ut hvordan mann legger inn bilde :mrgreen:

Kjempefint bilde konan, Yago er stor-sjarmøren!

Sove-alene-innlæringen din later til å ha vært en stor suksess, sikkert et eksempel til etterfølgelse.

Lykke til videre, due-erfaringen tyder på at du er på rett vei på alle måter!

Link to comment
Share on other sites

Jo takk for det, synes alle var helt herlige :D

får ros av alle vi møter om hvor pen og rolig han er ,men rolig ute er vel bare en fase i nye omgivelser :lol: i valpetiden

Bur treningen har fungert bra den (helt fersk selv :wink: ) han ligger på en fake sauepels som han elsker. Står opp med han 0600 og går en liten tur så han får gjort fra seg så tar vi frokost og legger han igjenn, og da sover han til 1000 1030.

Det virker som han har interesse for fugl, da vi til stadighet treffer på kaier og skjærer som han har veldig lyst til å leke med.

Og da TROR jeg det er viktig å be han sitte så fort jeg merker han ser fugl uansett om det er spurv eller orrfugl :mrgreen: og håpe det går automatisk etter hvert i felten. Men hvis det er noen som har noen små tips om enkle grep i grunn dresuren som kan gjøre ting lettere i jakt treningen er jeg/vi takknemlig. Tenker da på ting som kan brukes også i hverdagen o.l

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fine hunder!! Hjerteknusere det der :)

 

Skal ikke diktere noe her, men har et par tanker.

 

Husk at valpene fortsatt er valper, og det første ukene er viktig med tanke på den videre treningen. Det er på en måte nå det første grunnlaget legges for den videre læringen. Det er i så måte uhyre viktig å belønne all riktig oppførsel, og heller ignorere uønsket oppførsel enn å prøve korrigere. Det er selvsagt forskjell på å gnage på ledninger og å gå rundt seg selv på gulvet. Prøv også å avled uønsket oppførsel og belønn når det gjør det du ønsker. Bygg en trygg ramme rundt deg selv ved å belønne at valpen tar kontakt, og la den lære at det lønner seg å holde seg rundt deg. Ikke still krav enda, men belønn de det som er riktig, og gled deg over små skritt i riktig retning.

Som sagt, begynn gjerne på å trene, men ikke still krav, og oppmuntre til riktig oppførsel.

Om hunden setter seg på sitt når fuglen flakser så er dette helt topp, men ikke bli sint om den sprekker og tar etter.

 

Personlig ville jeg også belønne inaktvitet inne, feks når valpen legger seg ned. Å legge ned endel trening på passitivitet tror jeg er veldig godt anvendt tid for å slippe en hund som stresser runt inne.

 

Legg et godt grunnlag for kontakt og samarbeid mellom hund og fører, det vil lønne seg stort når den videre treningen tar til.

 

Ellers vil jeg anbefale filmene til sten christofferson som et supplement til boken "fuglehunder- dressur og jakt" som tar for seg treningen av springer fra valp til komplett jakthund. Her er det endel gode tips å hente, ikke minst med tanke på å utvikle kreativitet under gjennomførelser av treningsmomenter. Dere vil også hente gode råd hos oppdretter :)

Link to comment
Share on other sites

Ellers vil jeg anbefale filmene til sten christofferson som et supplement til boken "fuglehunder- dressur og jakt" som tar for seg treningen av springer fra valp til komplett jakthund. Her er det endel gode tips å hente, ikke minst med tanke på å utvikle kreativitet under gjennomførelser av treningsmomenter. Dere vil også hente gode råd hos oppdretter :)

Har nettopp fått filmene og de er sikkert verdt prisen. Har prøvd sitt-øvelsen ved matskålen, men den funker IKKE, dvs. det er avslutningen som ikke fungerer. Yessie setter seg gjerne når hun skjønner at maten er på vei og i det hun har rumpen på gulvet sier jeg 'sitt' og roser henne. Dette er innlæringsmetoden oppdretter anbefaler (jeg bruker denne metoden hver gang hun setter seg og det kan bli en del ganger i løpet av en dag!). Men når matskålen nærmer seg gulvet er hun umulig å holde igjen :lol: Hun er bare utrolig fiksert på mat og er så vidt nedi gulvet når maten er servert! Stens ball-øvelse fungerer 100 %. Venter til valpen sitter og holder bare et lett tak rundt henne med én arm. Hun venter til hun får lov (dvs. etter at ballen er stoppet) før hun løper og henter den. Morsom trening! 3-4 repetisjoner ser ut til å være passelig. Mer enn det så kan det skli ut.

Link to comment
Share on other sites

hehe, kjenner igjen det med å ikke ha tid til å vente :)

 

så vi har nok endel trening igjen før alt er i boks, men skal nok komme oss ditt tenker jeg

gleder meg sykt til alt som blir lært av YESS og hun er villig til å lære , det gjelder bare å gjøre alt riktig så det ikke slår tilbake feil senere

Link to comment
Share on other sites

Flott. Pass også på at det ikke er mørkt. Vår hund er litt mørkredd.

Det har jeg merket: Vi har sovet på madrass nær buret, noe som gikk bra helt til jeg en kveld skrudde av alt lyset. Da ble det noen minutter med piping. Skjønte ikke sammenhengen før dagen etter. Neste kveld hadde jeg litt lys på og alt gikk bra igjen. Mange detaljer å tenke på gitt!

 

Kan ikke sommeren komme isteden for all denne snøen?

Jeg har gått til anskaffelse av ullgenser og snøsokker til Yessie for denne valpen trenger å være ute en god del. Genseren går greit, men snøsokkene gir meg problemer (bittskader) :evil:

-Er det andre løsninger enn snøsokker? Nabogutten snakker om en kuldekrem eller -salve for potene, -hva er det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Frykt for skiløpere!

Yessie blir redd når det kommer skiløpere og flykter hals over hode. Dette måtte det gjøres noe med og basert på erfaringer fra "positiv lydighetsøvelse" dro vi følgende øvelse:

Guttungen og jeg tar med ski og valp i lysløypen og junior drar 40 meter inn i løypen før han snur. Jeg tar hunden på armen for at den ikke skal ta ut i panikk når gutten kommer. Samtidig har jeg en godbit i hånden. Når gutten kommer skøytende første gangen viser valpen tegn til fluktreaksjon og tar ikke godbiten. Roer seg igjen ganske fort når jeg godsnakker med den. Vi prøver igjen. Godprater med valpen med en gang junior starter. Gir godbiten når gutten er kommet på 10-15 meters avstand samtidig som jeg fortsetter med beroligende prat. Nå går det mye bedre! Gjentar 4-5 ganger med små pauser mellom og etterhvert er det ingen tegn til panikk. Etter dette slipper jeg valpen ned og tar selv på meg skiene. Vi går rolig innover løypen noen hundre meter før vi stopper og gjentar øvelsen 5-6 ganger, nå med valpen på bakken. Ingen godbit, bare beroligende prat. Den skjuler seg bak beina eller skistavene når en av oss kommer, men det er ikke snakk om panikk. Til slutt går vi en kort tur og ved hjemkomst virker valpen helt avslappet, selv med høye lyder fra skensing og ploging. Trygt å si vi var fornøyde med kvelden! Kjører vel en runde til i morgen for å sjekke om problemene faktisk er over eller om dette må repeteres noen ganger.

Her er de unge som slapper av etter turen:

http://kammeret.no/bilder/albums/userpics/16717/normal_Vinter09-10_B_009_e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sist kveld på valpekurset ble en nedtur synes jeg. Valpen var alt for opptatt med andre ting til at jeg fikk oppmerksomheten hennes. I ettertid viste det seg at hun ikke hadde hatt en ordentlig tur siden tidlig om morgenen, dvs 10-11 timer tidligere. Så, ikke rart det var så som så med konsentrasjonsevnen :oops:

I kveld var forutsetningene helt anderledes. Fruen hadde hjemmekontor i dag og gikk to-tre ordentlig turer med valpen i løpet av dagen. Da jeg tok Yessie ut kl 19 løp hun rundt og snuste som vanlig men var mye mer oppmerksom enn kvelden før og treningen gikk utmerket (etter min mening :) ).

Det demrer for meg at en vellykket trening forutsetter at valpen allerede har fått dekket det verste vimse- og snusebehovet.

 

2rbjørn, etter det jeg kan se er dere virkelig på rett spor med Yes! Hun er flink både til å gå i bånd og på innkalling. Nå får vi trene på "sitt under provokasjon". Der har vi alle litt å jobbe med! :evil: Ikke mye som skulle til for å distrahere valpene på sist trening, men det skal det nok bli en orden på :!:

Link to comment
Share on other sites

Sist kveld på valpekurset ble en nedtur synes jeg. Valpen var alt for opptatt med andre ting :!:

ja det var flere som hadde litt konsentrasjons problemer :)

hjelper nok å få gått fra seg det værste

 

2rbjørn, etter det jeg kan se er dere virkelig på rett spor med Yes! Hun er flink både til å gå i bånd og på innkalling. Nå får vi trene på "sitt under provokasjon". Der har vi alle litt å jobbe med! :evil: Ikke mye som skulle til for å distrahere valpene på sist trening, men det skal det nok bli en orden på

håper vi er på rett vei,ja :)

vi har ikke øvet noe på sitt under provokasjon, men må nok prøve litt i morgen og fremover

 

vi får det nok til alle sammen bare vi gir "barna" masse tid til å forstå hva vi vill :)

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd "sitt" med et par forskjellige provokasjoner:

Den første varianten er at jeg kaster båndet over skulderen og bak meg mens jeg sitter rett foran valpen og gjentar "sitt" og roser henne. Dette går bra når jeg har valpens oppmerksomhet.

I den andre varianten setter jeg meg ned i knestående ca. en meter foran den sittende hunden, og legger langsomt en godbit ned på snøen mens jeg insisterer på "sitt" og roser valpen så lenge den klarer å bli sittende. Men når godbiten endelig ligger der på snøen mister Yessie selvbeherskelsen og reiser seg opp for å hente godbiten. Jeg gjør ikke noe stort nummer av feilen men slutter å rose, avgir en lyd av skuffelse og tar med meg godbiten mens jeg får oppmerksomheten over på noe annet. Antakelig bør jeg prøve mer med mindre provokasjoner før jeg provoserer med mat :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

idag har vi vært på valpetreff og møtt nesten alle søsken (minus en som ikke kom pga sykdom)

og vi har møtt pappa'n (jaktviljans edge)

Vi har fått litt grunnlegende jakt trening og masse tips til videre treninger

 

normal_valpetreff13.jpg

YESS

 

 

normal_valpetreff14.jpg

Her sitter Yess helt forlatt :)

 

 

normal_valpetreff11_%28800x533%29.jpg

meis med Yessie

Link to comment
Share on other sites

Hei 2rbjørn. Flotte bilder. Ser at Yessie og jeg er fanget i et MEGET heldig øyeblikk :lol: Spøk til sides, -jeg synes at valpene klarer seg bra og spesielt de som har gått valpekurs.

Ikke lenge til neste kurs så jeg håper virkelig at den :evil: snøen forsvinner snart så vi kan komme ut av lysløypen og få trent feltarbeid.

Foresten skal spanielklubben ha familiehelg med overnatting helgen om to uker. Tema er visst jakt, og det vil bli avholdt trening for jaktanleggsprøve, dvs trening for feltarbeid, slepespor og vannapport. Pluss tips til lydighetstrening. Sikkert mange andre nyttige erfaringer også, så vi deltar om det fremdeles er mulig å melde seg på.

meis

Link to comment
Share on other sites

Fikk med meg at Yess hadde flott feltarbeid, -det var vel den viktigste øvelsen i forhold praktisk jakt. Ble inspirert og trener så mye som mulig på det samme :wink: .

Satser også på miljøtrening som vi sikkert har gjort for lite av. Siden helgen har det blitt trent på kjøpesentre med tilvenning til skrangende handlevogner, gå i rulletrapp, rullefortau og svingdører, passe seg for biler, ikke løpe bort til alle som går forbi + + +. Prøver forsiktig å vedlikeholde/videreutvikle lydighet samtidig. Må si dette er en relativt tidkrevende hobby :mrgreen: ... -men definitivt ikke kjedelig!

ÅRETS FØRSTE BAD: Når man pålegger poden å passe hunden etter skoletid må man vel vente seg noen overraskelser. I dag hadde han tatt med seg hunden for å bade i noen smeltevannsdammer. Jommen hadde hun ikke vadet uti for å hente pinner. Jeg fikk se det med egne øyne i kveld, men da hadde vi med håndkle... Vannet var tydeligvis kjempespennende, men det får bli korte økter så lenge vi må bade i isvann :)

Link to comment
Share on other sites

Vi prøvde også spor i dag (med måken vi fikk på valpetreffet :) ). Yessie studerte startstedet en liten stund, og så bar det av sted i riktig retning. Ved slutten av slepesporet lå måken til høyre og mine fotspor "vekk" til venstre. Da satt hun seg ned og kikket tilbake på oss. Etter noen sekunder satt jeg selv nesen ned i lyngen og snuste og da gjorde valpen det samme. Da bar det rett opp til måken som ble plukket opp og tatt med på en rundtur i skogen i vill triumf. Jeg hadde langline på henne og kunne få henne inn, men måken vill hun ikke gi fra seg :? Måken er nå tilbake i frysen, men er ikke akkurat intakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Dersom det brukes vilt for tidlig i apporttreningen risikerer man å få en hund som vil tygge i stykker allt den apporterer. Det er bedre å bruke dummier til man har lært hunden ikke å tygge.

Du har nok et poeng. Men hvordan lærer man hunden å ikke tygge? Er det noen strenger som tar opp dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei meis

 

Svært mange hunder vil instinktivt tygge, riste og bytte tak på vilt de griper med munnen. Dette instinktet må hemmes før den kan apportere vilt for jegeren. Hunden skal holde viltet fast, men ikke hardt og aldri slippe før den får slippkommando. Dette er et essensiellt moment i apporttreningen, og et absolutt krav til hunder som skal premieres på apportprøver og være med på praktisk jakt.

 

Det er helt umulig å instruere apportrening via et diskusjonsforum. Hunder og eiere er individuelle og man må ha en vertøykasse med metoder og triks for å lykkes. Å ta et apportkurs er den desidert beste og enkleste måten å utdanne en apportør på. De beste apportkursene blir avholdt av klubber som også arrangerer apportprøver. Her er ambisjonene høye, og kunnskapen størst.

 

Jeg tror ikke du har gjort så mye galt i å la hunden din få litt nærkontakt med vilt, det er alltid morro å tenne en unghund. Men i apportreningen er presentasjonen for vilt noe man gjør etter at alle momentene sitter som spikret med dummier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser Rigmor har lagt ut bilder fra treffet i Y-kullet.

Skal si dere er en aktiv gjeng med valpekjøpere. Alle unntatt en møtte på treffet!

 

Regner med at jeg kanskje treffer noen av dere nå i helgen når det skal være treff med trening på RIO på Skiptvedt?

Jeg og Western tar turen fra Bergen, men jeg rekker dessverre bare lørdag. Søndag må jeg hjem og arrangere leirduestevne.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at jeg kanskje treffer noen av dere nå i helgen når det skal være treff med trening på RIO på Skiptvedt?

Jeg og Western tar turen fra Bergen, men jeg rekker dessverre bare lørdag. Søndag må jeg hjem og arrangere leirduestevne.

 

Ja jeg(Torbjørn), Pia og Yess kommer hvertfall :D

 

Blir morro å hilse på deg :) Rigmor har fortalt litt om deg :P

Må si jeg er inponert over at du kjører over 110mil for en lørdags tur/trening :)

Det står det respekt av :)

 

Regner med at vi kommer til å få masse tips til trening denne helgen :)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjenn, endelig på nett igjenn etter mega data kolaps og treg reperatør :evil:

Det er så fint å se det går så bra med valpene, mange sjarmtroll.

 

Skulle så gjerne vert med men har en mor som har vært inn og ut av sykehuset i det siste og en produksjon linje på jobben brant, så tiden strekker ikke til. Og det som er av tid går til Yago og trening. Men til gjenngjeld er han med på alt fra jobb til bursdager og dåp. Og det er vel ikke en vi har truffet ennå som er negativ til det, snarere tvert i mot

 

Håper å kunne være med på mye mer i fremtiden enn til nå for det har vært stusselig :(

 

Lykke til alle sammen

Link to comment
Share on other sites

Endelig hjemme etter en lang og kjempe fin dag med trening i skiptvet (kennel Fantin Jubileumsarrangement).

Masse trening med duer for vår del men trening på utsatt fugl (rapp-høns) for de som er kommet lengere.

Litt trist med dårlig vær i starten men det ble bedre uttover dagen.

Sitt/ro i oppflukt gikk overaskende bra med Yess, fikk tilogmed skryt :)

Gleder oss masse til og fortsette i morgen!! :D

 

Yess var utslitt når vi ga oss for idag og kommer nok til å sove masse og godt i kveld og natt :)

 

Hyggelig å hilse på alle de som har hund fra Fantin :P

Link to comment
Share on other sites

Ny dag med trening idag :)

Veldig morro og lærerikt :)

Yess gikk løs på søk i terrenget sammen med en eldre hund og jeg forventet meg katastrofe med alle hundene som fulgte etter men dette gikk over all forventning og hun søkte helt perfekt uten å bry seg om alle de andre (bare innom å snuste på mamma'n sin en gang)

hun er også kjempe flink på sitt i oppflukt av duer(tross 5mnd alder)

Kjempefornøyd med dagen idag også :D

Dette har vært en kjempe opplevelses helg

Link to comment
Share on other sites

Yess sitt feltarbeid sto til terningkast seks! Fortjent skryt fra arrangementsledelsen! Samme som på valpetreffet for tre uker siden, hva er hemmeligheten? :P

 

Tilbake til treningen med fugl i oppflukt: Fryktet at dette var vel utfordrende for valper på 5 mndr, men der tok jeg gledeligvis feil. En fyndig "Sitt!" eller "Bli!" overrasker valpene og de stopper opp (til massiv ros!). Helt knall. Frister virkelig til gjentakelse. Hallgeir på Torp Hundesenter utviklet etter hvert et velfungerende opplegg for Y-valpene.

 

Konan, 2rbjørn og andre eiere i Y-kullet: hadde dette vært noe å følge opp? Flaksende duer, miljøtrening med andre valper, feltarbeid i innhegning, grilling osv. en helg i mai/juni?

 

meis

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...