Jump to content

Erfaringer med Engelsk springel spaniel(working)?


2rbjørn

Recommended Posts

Takker og bukker Torbjørn!

(Men tittelen er riktignok ikke 100% offisiell ennå)

Artig at West ble mestvinnende i sin første sesong i Eliteklasse. Det var nok dobbeltprøven på rugde som gjorde utslaget, West stortrives i det røffe terrenget ved Egersund.

 

Pavo og Quick har jo dominert en del år, men nå når de ikke er med lengre så mangler det ikke på nye flotte hunder som vil vise "forlabbene". Det har vært en rekke gode og lovende både springere og cockere å se i år. Det skal nok bli hard konkurranse om vi prøver oss på tittelen neste år også. :shock:

 

Men den hardeste konkurransen neste år kommer kanskje ikke fra de andre kennelene. Det kommer vel gjerne jagende noen ungdommer fra Fantins Y-kull og tar all fuglen? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

klart du/dere må prøve til neste år også :)

 

ja det er hvertfall en fra y som kommer til å følge etter dere :)

men det blir i bk og kansje, kansje men bare kansje i ak også :)

ek får vi nok vente med til hun har blitt 2år hvertfal :)

men da kommer vi nok kansje til å gi deg kamp om tittelen :)

Link to comment
Share on other sites

I morgen blir det trening på utsatt fugl :)

det blir nok gøy :)

får vi se om sitt'n sitter og om det blir jagd opp like mye/fort som sist :)

 

også får vi se årets jakt spaniel i aksjon :P

for west kommer helt fra bergen :) (forhåpentlig vis ikke bare for å trene)

 

gleder oss

Link to comment
Share on other sites

Du må legge ut noen flere bilder! Gjerne fra jaktsituasjon hvis du har.

Har desverre ikke noen jakt bilder da det bare ble 1 jakttur på oss i høst(som kom litt brått på)

men skal se om jeg finner noen fra en trening :D

 

Vi ses i morgen :)

Hyggelig det :)

 

Gikk jo bra idag for oss alle :)

Selv om yess ikke helt ville sitte, men det kom seg etter hvert

Hun er heit på fugl og da er det bare mere trening som skal til :)

Har kjøpt klippekort hos halgeir på torphundesenter så nå er det bare å trene i vei :)

Link to comment
Share on other sites

Hørte i dag at Rigmor/kennel Fantin venter et nytt kull med Mamma'n til Yess,Uii og da med Pavo som pappa og det må jo bli en bra kombinasjon :)

Pavo har jo vært kåret til norges jaktspaniel i 3 år og nr 2 to ganger

Han er også pappa'n til årets jakt spaniel 2010! (West)

Og Fantin har jo hatt tittelen 6 ganger siden 1997

Så hvis noen er innteresert i Engelsk springel spaniel(working) så bør de være tidlige ute med å ta kontakt

Jeg gikk nok først i baret og tok imot en smell :lol:

Så da blir det hund nr 2 på meg i påsken :P

Gleder meg :P

Link to comment
Share on other sites

Så da blir det hund nr 2 på meg i påsken :P

Gleder meg :P

Gratulerer på forskudd med ny valp! (Vi regner jo med at alt går bra og at det blir to flotte kull i Vestby snart).

 

Det blir artig etter hvert når dere kan reise på prøver med hver deres hund.

Har dere bestemt hvilket kjønn dere vil ha denne gangen?

 

Jeg forstår det trolig bare blir noen dager mellom de to kullene. Da er det litt spennende hvilket kull som blir Z-kullet og hvilket som blir A-kullet, eller kanskje Rigmor har bestemt seg allerede?

Når jeg kjøpte valp fikk jeg komme med navneforslag (W), og Western (kommandonavn: "West") ble akseptert.

Mens jeg så på TV i går slo det meg hva jeg ville ha hatt som navneforslag på en tispe fra Z-kullet... :wink:

Tog du han?

Link to comment
Share on other sites

Ja gleder oss masse :)

Men det blir nok litt slit også, burde jo ventet litt lengere men klarer ikke si nei til den kombi'n

Ja vi må jo prøve oss på jaktprøver begge to da :)

Vi har bestemt oss for tispe denne gangen også :)

ja de kommer tett men tror nok det blir 6-7 dager i mellom eller noe sånt

Tror Rigmor har bestemt at Z-kullet blir det som ble offentliggjort først og at A-kullet blir med uii og pavo selv om det antaglig vis er det som kommer først :)

Z-kullet var jo det som først ble planlagt

Vi satser på at uii og pavo blir et A-kull :D

Ja hun er villig til å høre på forslag :) og West er jo kult :)

 

Ziva, ja det er ikke dumt :)blir det Ziva på deg??

Link to comment
Share on other sites

Ja det var flotte bilder, takker så mye!

Det av West inn i mellom granplantene tenker jeg å bruker på en av disse presentasjonene som må lages for medlemsbladet, i følge Rigmor.

_AA07505_Fantins_West_Web.jpg

Bruker kanskje et av West og meg sammen også.

Det jeg selvsagt mangler er bilder fra jaktsituasjoner. Jeg er mye flinkere til å ta med hagle enn fotoapparat, for å si det slik... :wink:

 

@Torbjørn:

Nei jeg har nok ingen planer om valp akkurat nå. Jeg har lyst på en jaktkammerat til, men må være sikker på at jeg kan ta godt vare på valpen den første tiden. Kontorsituasjonen for en som jobber på anlegg kan være litt skiftende. (West lå under kontorpulten min til hun var 1,5 år, og vi utviklet en veldig god kontakt.)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, fint bilde (lurer på hvordan dere får hunden til å stå i sånn positur)

:lol:

Ja er en fordel å kunne tilbringe masse tid med valpen

men vi er jo to også da :)

Har regnet litt på det og håper A-kullet er leveringsklare til påsken for da er de lett å få mye tid med valpen (en drøy uke i strekk)

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Slitsomt å løpe rundt mellom juletrær på 30cm snø når skara'n ikke altid holder deg oppå

men trene det fikk vi til :)

og det var jo fremgang :) men vi må bare jobbe videre

Været var det ikke noe å si på :P

og det er jo som vanlig hyggelig "smal talk" og litt hint om hvordan komme seg ditt man vill :)

kaffe, brus og kanelboller ble det også :o

Link to comment
Share on other sites

Ja uii har levert :)

Hun hadde ikke termin før til torsdag men..

Ja det blir spennende å se når vidda er klar :)

 

Tror Rigmor har bestemt at Z-kullet blir det som ble offentliggjort først og at A-kullet blir med uii og pavo selv om det antaglig vis er det som kommer først :)

Z-kullet var jo det som først ble planlagt

Vi satser på at uii og pavo blir et A-kull :D

 

Tror kansje det blir omvendt av det jeg trodde

Vi får se, tror ikke hun har helt bestemt seg :)

Link to comment
Share on other sites

@Torbjørn

Du må få Rigmor til å legge ut noe info om kullet på fantin.no! Bilder! :)

Det eneste jeg finner er at hun har bestemt at kullet til U2 blir Z-kullet og det til Vidda blir A2-kullet. Da blir det kanskje Ziva på deg? :wink:

 

Blir det i tillegg paring av Vilja i mars så vil vel neppe Rigmor og Kjell ha noen videre fritidsproblemer denne våren...

Link to comment
Share on other sites

Ja Rigmor har bestemt at det blir z-kull :)

Får ikke med kjærsten på ziva :( men vi får se

Rigmor legger ut bilder i morgen hvis link-knappen bare dukker opp :)

Og med vilja sitt kull som er godt under planlegging, får de nokk å henge fingrene i fremover :)

Gleder meg til å se bildene :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har vært å trent Yess idag.

Turen gikk til skiptvet for trening hos halgeir på Torphundesenter.

Vi gikk litt tilbake idag og øvde på sitt med duer

og ved første due i luften satte hun seg som en engel

og det fortsatte hun med på de 3 neste også :)

søksmønster gikk også ganske bra, men det var lett og ta stier og hjulspor da snøen ikke holdt oss oppe :) men hun kom seg ut i snøen når jeg fortsatte utover :)

hun gikk ikke helt langt nokk ut i søket men det tror jeg skyltes at det ikke var så morro å gå på skaran.

men en kjempe bra trenings dag i det fine været

og med gode kanelsnurrer :) me like

Espenas : gratulerer med en utrolig bra fugle sittuasjon

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Torbjørn.

 

Jeg var stolt av både hundens og min egen håndtering av situasjonen :) Det er jo utrolig morsomt når det fungerer da, så vi får vel bare fortsette å trene. Gleder meg til snøen går, sånn at vi kan få trent enda bedre.

Setter stor pris på å kunne trene sammen med andre likesinnede, i en gruppe som ikke blir for stor og hvor det er rom for å gi hverandre hjelp og tilbakemeldinger. Nice!!!!

 

Kanelsnurrene til hustruen er meget gode, og hun er middels begeistret for at de har blitt en tradisjon :)

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Kanelsnurrene til hustruen er meget gode, og hun er middels begeistret for at de har blitt en tradisjon :)

 

Espen

 

Ja de er gode :)

trenger ikke å være tradisjon, men de blir hvertfall godt motatt :)

 

ja det er fint å dele erfaringer og å kunne gi og få hint og veiledning

:)

er ikke lenge igjen før snøen er borte :)

går fort nå

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

Yessie på kantarell-tur i Østmarka for en uke siden. Nå er den ingrediensen i boks. Håper Yessie kan hjelpe til med resten! Selve soppplukkingen var lite interessant (men bød på verdifull passivitetstrening), men bading og løping i springer var nok toppers. Og så støkket vi en orrfugl og det er jo alltid stas. Jeg var for overrasket til å gi noen kommando, men det var RIO, ja. Riktignok med hunden i lenke.

 

normal_Yessie_Losby_31-7-11_small.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

MYE LEMEN!

Yessie og jeg var forresten i et treningsterreng for lirype i Rendalen i helgen. Dessverre nesten ikke ryper og vi hadde ingen fuglesituasjoner (ganske illustrerende at baglimit i området er satt til tre ryper per jeger per uke!). Ergo vet Yessie fremdeles ikke hva vi jakter på. I stedet jaktet hun lemen som det vrimlet av. Drepte og spiste dem (8 bare første dagen :shock: ). I begynnelsen prøvde jeg (uten hell) å ta affære. Var ikke forberedt i det hele tatt. Dermed hadde det sikkert vært bedre å la være, særlig når hun ikke hadde grunnlag for å vite at det var feil? For å unngå negative vibber og at hun begynte å jakte for seg selv bestemte jeg meg for å heller ignorere lemenfangingen, noe som kanskje reddet både kontakt med fører og søksmønster :winke1: . Det er heldigvis ikke ikke lemenår ofte. I beste fall legger hun lemenjaktingen helt av seg når hun skjønner hva vi egentlig er ute etter.

Enkelte av de mer rutinerte hundene begynte også å jakte lemen etter hvert, og dette ble også bare ignorert av de ditto rutinerte førerne :roll:

Til dere som skal på jakt snart anbefaler jeg å ha en plan for hvordan det skal reageres når hunden begynner å jakte lemen (uten at jeg vet hva som er fasit). Har man råflaks får man en fuglesituasjon før man får en lemensituasjon, men denne sannsynligheten tror jeg er ganske liten :(

Uke 1 skal jeg til Børgefjell hvor det ikke er lov å jakte med hund den første perioden (dårlig planlegging), men uke 2 bærer det av sted til Kongsberg, og da skal hun få være med. Spent på hvordan det går! Kommer til å gå forsiktig frem. Tenker å legge børsa igjen i hytta når jeg går med henne, f.x. en morgenøkt, og heller la andre skyte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...