Jump to content

Erfaringer med Engelsk springel spaniel(working)?


2rbjørn

Recommended Posts

Endelig ble det hund på meg også. Blei ikke springer, men jakt cocker.

Var hos oppdretter og fikk beskue valpene i dag.....STORT.

Veslejenta er sååå fin:-)

 

Blir moro å gøre jaktmaskin av denne:-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Jeg måtte ofre LM leirduesti for å stille på apportprøve i EK med Western, men prøven gikk bra så det angrer jeg ikke på. :)

 

fantinswestern.jpg

 

Reglene er slik at jeg trengte denne godkjenningen for å kunne få stille på jaktprøver til høsten. Kjekt å få det gjennomført tidlig, og slippe å jage rundt etter nye godkjenningsprøver i siste liten.

Nå kan vi forhåpentligvis forberede oss i ro og mak til prøver og jakt. I fjor ble det knapt nok tid til jakt på småviltet inn i mellom hjortejakt og jaktprøver. I år skal jeg prøve å få mer tid til at vi også kan kose oss på fuglejakt sammen. :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med godkjenningen Grimm og West :P

 

Er spent på hvordan det går på jaktanlegsprøven vi skal på i aug, men den er jo ikke offisiel så vi får bare prøve :)

 

Yess apporterer dummy i vann som bare det :) men jobber med avlevering da :)

hun dykker etter alt mulig :)

 

Prøver å trene litt allsidig, men det blir litt mye av enkelte ting avhengig av hvor vi er :) litt lite med søksmønster i det siste :) så vi må nok en tur i skogen snart!

Link to comment
Share on other sites

Det med trening på ulike momenter kan gjerne med fordel avpasses etter hva hunden kan/er flink til, og hva den er svak på.

 

Apport av kanin på slepespor har f.eks West kun gjort 2 ganger, dvs. på godkjenningsprøvene i AK og EK. Før prøven på AK i fjor gjorde jeg et forsøk med å slepe en rype, og hun forsto umiddelbart at det var meningen hun skulle følge sporet ut og hente hjem rypen. Når vi da kom på godkjenningsprøven gjorde hun akkurat det samme, til tross for at hun aldri hadde apportert kanin før. Fasit var altså to forsøk og to perfekte gjennomføringer. Mellom prøven i AK i fjor og prøven i EK nå i juni gjorde jeg ingen forsøk på å trene henne på dette momentet. Jeg satset på at slepespor med kanin i enden var lært og forstått, og det viste seg å stemme.

 

Hadde jeg trent på det så ville jeg ha løpt en viss risiko for at noe skulle gå galt. Et moment som i utgangspunktet satt perfekt måtte vi da ha trent inn igjen. Et eksempel på hva som kan gå galt er den gangen jeg glapp taket i en apportbukk av plast i det jeg var i ferd med å kaste den langt ut på vannet. Den traff i stedet West med stor kraft. Den apportbukken måtte jeg bare bytte vekk, hun ville ikke gå nær den. I lang tid etterpå blinket hun på røde apportbukker.

 

Det beste er selvsagt når du lykkes med å få hunden til å forstå et moment korrekt første gang, slik vi fikk det til med slepesporet. Avlevering var derimot et moment der jeg mislyktes med å få det rett med en gang. Av den grunn har jeg måttet trene mye avlevering og har måttet tåle en god del frustrasjon før jeg fant en metode for å få henne til å forstå hva jeg ønsket.

 

Nå for tiden øver vi på kommunikasjon under feltsøk, og på dirigering. Det handler om å få henne til å kikke på meg på rett tidspunkt, og om da å signalisere tydelig men lydløst hvor jeg vil ha henne til å gå. Utfordrende, men utrolig artig de gangene søket flyter skikkelig. :)

 

En annen utfordring vi har som jeg er usikker på hvordan jeg skal takle, er pistring når hun blir utålmodig. Typisk dersom det blir et avbrudd i søket. Jeg klarer å holde henne opptatt en liten stund, men så begynner pistringen. Hun vil jo så gjerne jobbe mer! I Norge dømmes det ikke så veldig strengt på hunder som bare lager litt lyd, men i Sverige kan du lett bli nullet om det kommer lyd fra hunden. Jeg får pønske litt mer før jeg prøver å angripe problemet. Tips mottas med takk. :wink:

 

Dere må bare glede dere til jaktprøven. Det er et flott tiltak av Rigmor med en uoffisiell jaktprøve. Der kan man jo på en helt "ufarlig" måte forsøke å gå en prøve, og få de samme tilbakemeldingene en ville fått på en offisiell prøve (og sikkert også noen ekstra tilbakemeldinger). :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med det samme, Grimen. bikkja piper når hun blir ivrig og vil jobbe. Medisinen tror jeg er passivitet. La bikkja sitte til hun roer seg før det skjer noe nytt. Har hatt stor framgang med dette på fisketurer. Da jeg overtok bikkja tok hun nesten av når hun så et vak. Til slutt blir det kjedelig å sitte å se på at far fisker og ingenting skjer, og hunden legger seg ned. Da er det på tide å leke litt med bikkja og belønne atferden. Det er fortsatt en vei å gå på dette når det begynner å smelle, men når jeg kommer igang med trening igjen skal jeg trene med dummies og startpistol. Der hun ikke får apportere uten å være rolig, og roer hun seg ikke, ja så får treningen slutte der, og nytt forsøk gjøres senere. Har også stor tro på å trene på å bare gå bak og se på at en annen hund jobber. Har endel trening igjen med bikkja før hun har noe å gjøre i EK på jaktprøver, og pga styr med jobbytte og flytting ser det ikke ut til at det blir all verdens tid til trening utover sommeren. Flytter opp til sogn ila sommeren, så du får bare si fra om du er interessert i å trene sammen ei helg evt.

.

Link to comment
Share on other sites

Ville kjøpt boka til Anders Landin, og den til Sten Christofferson. Les kapitlet om spontanapportering, det gir deg godt grunnlag for de første apportøvelsene, som egentlig bare går ut på å oppmuntre hunden til å bære på noe, og komme til deg med det. Mulig det står noe om det under treningstipsene du finner på hjemmesiden til Landin også.

http://landins-hund-katt.se/traningstips/

Link to comment
Share on other sites

ja sef betyr det det :idea: satt langt inne den

 

vi begynte med sitt og bli også gikk vi vekk og la fra oss dummy også hentet vi den selv (pasivitets-trening)

også en sjelden gang fikk yess hente den og vi sørget for innkaling og lekte henne til oss

fått vite at vi ikke skal gi mat/godt v aport trening for at hun ikke skal tygge på det hun aporterer

hun skal også sitte selv om det blir kastet over hodet hennes og ikke gjøre noe før hun blir bedt om det

vi har fått masse hjelp fra kennelen vi kjøpte hos og der er de flinke og har topp hunder (støtende) så ikke helt samme trening men jeg tror at aport er likt selv om de skal jobbe forsjelige i felten

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dette med pistring grunnet at hunden er oppspilt og utålmodig, så er jeg litt usikker på om jeg skal prøve passitivitetstrening i situasjonen som helhet (ingen oppmerksomhet) eller heller angripe pistringen konkret ved hjelp av en spruteflaske (negativ oppmerksomhet).

 

Årsaken til at jeg er litt tvilende til ren passivitet er at hun også kan finne på å pistre i en annen situasjon som hun har utallige erfaringer i fra; å ligge i bilen over lang tid mens jeg og andre mennesker og hunder holder på med ting rundt bilen. Da også kommer det lyd noen ganger, men hun blir aldri positivt belønnet av den grunn (slipper ut/får være med).

 

Derfor vurderer jeg vannflasketaktikk (som jeg aldri har brukt på henne før), for å prøve å få henne til å forstå at det er pistringen som ikke er lov. At hun er oppspilt i en situasjon er ikke egentlig et særlig problem i seg selv, for hun er lydig og blir sittende når jeg gir kommando om det. Ideelt sett burde hun være avspent og passiv inn til noe skal skje, men det er vel egentlig ikke tvingende nødvendig så lenge hun holder seg i ro.

 

Problemet er at det gjerne kommer litt pistring selv om hun tilsynelatende er helt avspent. Det blir som en slags "kontaktlyd" som sier "jeg ligger her altså, i tilfelle dere har glemt meg". :wink:

 

@vannebo:

Du må bare ta kontakt om du har lyst til å treffe folk i Bergen som jakter og trener med Spaniels. Vi er et par stykker som holder til rundt Åsane JFF. På sikt vil kanskje også NSK Hordaland bli et mer aktivt kontaktpunkt for jaktinteresserte spanieleiere i området. I Sogn er de jo meget aktive med tanke på (tradisjonelle) spaniels og blodspor, men noe miljø rundt småviltjakt og spaniels som støtende fuglehund har jeg ikke hørt om. I den grad det eksisterer regner jeg med at Handegård (Desperado) i Gaupne kjenner til det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Derfor vurderer jeg vannflasketaktikk (som jeg aldri har brukt på henne før), for å prøve å få henne til å forstå at det er pistringen som ikke er lov.

Tilbøyelig til å være enig med deg Grimm. Det kan vel neppe sies å være på moten å bruke selv milde former for fysisk ubehag i forbindelse med uønsket adferd, men jeg observerte nettopp en instruktør som suksessivt behandlet to hunder, hver med sin uønskede adferd, med tilsvarende metode og snakk om raske resultater! Ingen tegn til at hundene var redde for instruktøren etterpå, heller. Det ble ikke brukt ord som nei eller fy og ingen ros ved korrekt adferd, bare det lille ubehaget i det øyeblikket den uønskede adferden meldte seg.

Så spørs det om en hver kan få like gode resultater og uten bivirkninger :?: .

Har forresten prøvd med habituering/passivitetstrening for å redusere min hunds interesse for andre hunder: Reist på hundeutstillinger ol.l. og sittet/stått i timevis til hunden helt(?) mister interessen for de andre hundene. Meningen er at det skal gå kortere og kortere tid til hun roer seg for hver gang osv.. Mulig dette kan føre frem over tid, men det jo en vanvittig tidkrevende øvelse.

Rapporter gjerne om fremdriften, Grimm

 

meis

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

får desverre ikke lagt ut bilder :evil:

 

men en liten oppdatering kommer nå :)

yess har apportert måke i vann og avleverte med glans mesten 2 meter opp på land :)

 

idag har vi trent på ro i oppflukt og yess satt på første due :) var alerede på vei ned da jeg ga ordren :)

på due nr 2 var hun litt nølende i sitt'n (litt knestående)

due 3 gikk uten problemer

litt stort søk i begynnelsen (trolig bare masse energy som skulle ut) men det tok seg godt inn og ble helt perfekt etter energy boost'n

veldig fornøyd med dagen (yess syntes fugl lukter utrolig godt :) og er veldig spennende)

Link to comment
Share on other sites

:P

Har vært på uofisiell jaktprøve idag :D (Kennel Fantin's 20ÅR's Jubileumsprøver)

 

Fikk kjempe bra kritikk av dommeren

Hadde et kjempe bra søk men det tok litt tid før det kom fugl

Fant fugl og var ganske bra i sitten

På apporten gikk det som ventet, hun løftet litt på fuglen men ville ikke bære og levere den (hadde det bare vært i vann :twisted: )

Men nå har vi trent på det og hun leverte som bare det til Pia :)

Det er hennes tur i morgen :D

 

Så vi fikk 0 i premiering :? dommeren sa vi hadde en bra hund selv om hun er uerfaren men vi hadde mye å glede oss til

 

Men vi vant beste av de ikke premierte hunder som ikke har vært på prøve tidligere

 

:D

 

Gleder meg til i morgen

Link to comment
Share on other sites

:P

Har vært på uofisiel jaktprøve idag også! (Kennel Fantin's 20ÅR's Jubileumsprøver)

 

I dag gikk Pia med Yess!

Yess begynte å gire seg opp helt fra hun kom ut av bilen.

Hun gira opp enda mere da vi begynte å gå i terenget.

Når hun endelig skulle slippes var hun helt med.

Pia begynte og Yess hoppet ut i det og søkte som bare det.

Hun gikk søk i ca 10min før hun fant og reiste fugl.

Hun satt som en engel i sitt og ro i oppflukt :D

og hun ble "heit" på fugl (dette var morro og falt helt klart i smak)

Stoppet etter dette da alle mente vi skulle gi oss på TOPP :)

Så var det apport:

Skudd gikk, Yess satt og fugl falt!

Apport ordre ble gitt, Yess stormet til og fant på 10sec, hun løfter opp og løper mot Pia,

men halveis slipper hun og begynner å vise seg frem.

Pia prøver og prøver og Yess løper tilbake og løfter, men slipper igjen :(

Pia gir opp og plutselig løfter Yess fuglen og kommer inn og leverer fint i hånden til Pia :P

STOR applaus fra publikum :D

 

Dommeren skriver: Et meget hyggelig bekjentskap- Et talent som i dag er svært nær 1.p "men brister i apport'n"

En hund som arbeider i fin stil og fin fart, god komtakt med fører.

Meget voksen for alder og viser god lydighet. Bruker nesa godt..

Er fast i oppflukt.

 

det blir 3.premie i BK (eneste premie i BK)

 

Yess, Pia og ikke minst jeg er kjempefornøyde :o

En hærlig slutt på en fantastisk helg!

:D:P

Link to comment
Share on other sites

Er det vanskelig å få til apporten på spaniel rasene? Jeg så på en gammel svensk fuglejakt film, og der brukte de spaniel og diverse andre fuglehunder, men med en gang det var skutt så brukte de labrador. :mrgreen:

 

hei

jeg er nok ikke helt rett person til å utale meg (liten erfaring)

men jeg har ei litta tispe på 8,5 mnd

og hun har hentet i vann i 4+uker og nå også hentet fugl på land

og de er jo kjempe villige til å bære på alt mulig (sokker, leker,flasker,sko,dykkebriller og aviser)

voksne hunder henter harer på 5kg og skogsfugler så store så du ikke ser hunden bak :)

tror nok ikke det er vanskelig å få dette til (og jeg/vi skal nok klare det :) )

Link to comment
Share on other sites

CG 12- Skal ikke uttale meg for bastant, men spaniels har gode apportanlegg, og er vanligvis veldig lett å lære å apportere. Vil tro at det er like lett å lære en spaniel å apportere som en retriever!

Det som er vanskeligere å lære en spaniel er linjetaking og lange apporter - samt dirigering og memorering av nedfall - DER er retrieveren på hjemmebane. Pga spaniels skal søke så tett på fører kan det være vanskelig å få de til å løpe langt nok ut rett og slett, men alt går med trening. Ser at min jaktspringer er sylkvass på alt hun markerer fall på - uansett avstand, men å dirigere på blind apport langt ute, det er vanskeligere.

Grunnen til at de gjorde som de gjorde i filmen er nok at spaniels kontinuerlig skal støte, og ikke ødelegge linja med å legge ut på apporter, og skal man først bruke hunder rent etter skudd er det uansett retrieverene som er spesialister.

 

Vil dog påstå at en godt trent spaniel ikke står mye tilbake for en retriever, men veien for å en like bra spaniel kansje er lengre, ettersom den har flere arbeidsområder, med hovedvekt på å støte vilt innenfor haglehold. Mens en retriver hovedsakelig kun skal jobbe med apport.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

er nok ikke stort å raporttere:

Yess startet i et sykt høyt tempo og

med et utrolig flott søksmønster!

Etter 10min gikk det opp en røy 100m unna oss, men

Yess reagerte ikke og fortsatte med søk i høyt tempo og

med glans i svingene :D

Vi fulgte etter i den retning fuglen fløy men fant ingen ting :evil:

Vi gikk i 2,5 time før vi tok en vell fortjent pause med bål og mat :P

Mens vi sitter å griller ser vi nok en røy fly forbi på alt for lang avstand :cry:

Så er det på tide med litt mere jobbing!

Tempo er nå redusert til noe vi har hatt i skogen til vanlig :)

Men søksmønsteret virker noe langt,

men det var nok bare terenget som var litt for kupert!!

For hun kom fort tilsyne når vi plystret på henne.

Hun søker ivrig og godt men til liten nytte :(

Etter 1,5time tar vi ny pause med en god pust i bakken.

Så vender vi nesa mot bilen og tempo er tydelig redusert,

men mønsteret går fint selv om det ikke er så bredt som ønsket(heller trangt 6-7m)

Men det er forstålig at hun er sliten,

hun har jo sikkert løpt 20ganger så langt som jeg har gått.

Og jeg gikk over en mil i skogstereng.

Kjempe fornøyd med turen og dagen :P

Selv om det ikke ble noen fugle situasjon og ikke noe feldt vil

Tror Yess (og jeg) hadde hatt godt av det :wink:t.

(må nok bare skylde på at jeg ikke er noen dreven jeger og ikke vet hvor fugl er)

Er ikke kjent i terenget heller så vi får se en annen gang!!

Link to comment
Share on other sites

Det fine søksmønsteret er jo noe å ta med seg!

For å bli kjent i terrenget ville jeg vært obs når det gjelder terrengtyper: Jeg ville gått fort forbi hogstflater av nyere dato, tørre rabber og tørre skogsområder. Hittil i høst har jeg heller ikke funnet fugl på toppen av skrenter, men dette kan endre seg. Har sett godt med orrfugl i frodig blandingsskog som veksler mellom kratt/skjørtegraner og små lysninger og som har (små) flekker med grønn frodig tyttebær- og kreklinglyng. Har også funnet orrfugl i myrkanter, men mest i kratt, gjerne blanding av skjørtegraner og bjørk. Orrhaner er som kantareller; ser du én bør du holde deg i området (150 meter radius) for å finne flere.

Storfugl har vel også sittet ganske lavt eller fuktig. Toppen av skrånende myrer (store eller små) er alltid hot spots.

Bærlyngen trenger ikke å være i store felter, små grønne frodige flekker innimellom buskaset er bedre etter min mening. Rene røsslyng- eller blokkebærområder styrer jeg vanligvis unna men også der kan det jo finnes mer interessant bærlyng (og fugl) innimellom. Slike områder er gjerne mer åpne, hvilket byr på gode skuddsjanser om der først skulle være fugl. Vi så 'bare' fem storfugl i slikt terreng i høst, men skjøt til gjengjeld tre av dem. Så fler storfugl i andre terrengtyper men alle de klarte seg bra :)

Det var noen tips om hvilke terrengtyper du kan unngå/oppsøke på neste tur med Yess, men kanskje det er andre som har andre meninger om dette! Uansett, lykke til videre!

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål om apport. Jeg har en jaktcocker på 5,5 mnd som skal bli en jakthund etterhvert.

Trener så smått på apport, men sliter med avlevering. Hun henter fint og kommer tilbake, men nesten framme ved meg, så svinger hun unna og løper i ring rundt meg. Har prøvd alt mulig rart, som å snu ryggen til, gå i andre retningen og godbiter. Enten løper hun rundt, eller så slipper hun apporten på 2 meters hold... Man blir jo litt bekymra:-)

Noen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Takker for det Jørgen/meis :)

Skal tenke over det :)

 

MGu:

Kan ikke helt gi noen gode råd da jeg sliter litt med nesten det samme

Men du kan prøve apport i line, for da kan du kontrolere innkomsten v å dra til deg lina!

(trenger jo ikke kaste langt for å trene apport :) )

Ellers kan det være å prøve med innkaling på vei inn!

Eventuellt trene på å få hunden til å "holde" til slipp komando kommer.

Og ikke overtren, da kan de bli lei

Og gjør de det riktig 2 ganger er det best å gi seg, for da husker de det siste de har gjort

 

:)

Masse lykke til

Link to comment
Share on other sites

Ett triks er å gjøre øvelsen i en gang/entré. Da klarer den ikke å løpe rundt deg. I tillegg bør du sette deg på gulvet, og evt. legge seg ned når valpen kommer.

Tror heller ikke du skal strekke hendene ut. Hold dem oppe på brystkassen men o0g motta apporten der.

Og du kan kjøpe/låne DVD'en til Sten Christoffersson om (tidlig) trening av apport med spaniel. Dette står også beskrevet i boken hans.

Link to comment
Share on other sites

Du kan forsøke som meis skriver, å trene avlevering innendørs uten kobling til apportøvelsen forøvrig. Ellers mener jeg huske at Grimm slet med det samme. Han har i rekordtid fått hunden opp i EK, så vil tro han fikk bukt med det. Ville ellers ikke vært så alt for bekymra med en så ung hund. Henter den villig, og kommer tilbake i din retning er du på god vei. Da er det bare pussen igjen. Anbefaler som meis DvDen til Sten Christofferson, der er det mye å ta med seg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for flere svar. Skal prøve å få tak i dvd'en. Innendørs trening har jeg begynt litt med, og jeg ser at det hjelper noe.

Vi får bare ta et steg av gangen:-) Skjønner jo godt at det ikke er noe moro at jeg rapper apporten hver gang ho har løpt å henta den:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ja, disse detaljene og finpussen i apportarbeidet har det ikke vært så fryktelig nøye med tidligere. Under prøver i lavere klasser så er det ikke like nøye som i år når West og jeg går i EK. Da forsvinner det lett en premiegrad om avleveringen er litt slurvete.

 

Høstens prøver har vist meg at jeg har en jobb å gjøre på pussing av apportarbeidet. Særlig når det blir kastapport så sliter jeg med at West finner det våte, kalde fugleliket temmelig uinteressant. Jeg må arbeide med å motivere henne til å komme helt inn og levere pent selv om det er temmelige trøtte greier hun må plukke opp. Det positive er at dersom vi får en helhetlig situasjon med skudd og felling, så er apportering og avlevering av det varme viltet meget enkelt. Da virker hun ivrig og motivert til å kjapt komme helt inn til meg med byttet.

 

Vi hadde en slik situasjon på søndagens prøve i Egersund. En lang apport ned en bratt bergvegg etter en enda levende rugde. Selv om premiering stod og falt på avleveringen var jeg ikke det minste nervøs når hun kom løpende opp mot meg. Jeg viste at denne fuglen ville hun gjerne komme og gi meg. :)

Dessverre presset jeg henne litt for hardt til å gå opp på en hylle tidligere i slippet, så da kom det en bitteliten frustasjonslyd. Der røk HPen i følge dommeren, men det må regnes som en ren førerfeil siden jeg vet at lyd kan forekomme om hun ikke forstår min gjentatte dirigering, og blir frustrert. Vår første 1EK var uansett en meget god dag på jobben. :D

 

Prøvene i Egersund avdekket dessuten at både jeg og andre nok burde jobbe en del mer med dirigering. En overaskelse for meg som faktisk har trent en del på det. Imidlertid praktiserte dommeren en form for umarkert slippapport mens vi var i søk. Det viste seg vanskelig da å avbryte søket og så få hunden til å forstå at nå var det apport på programmet. Når jeg sendte henne ut på vanlig måte for en blindapport så gikk hun avgårde i feltsøk. Jeg måtte ha flere forsøk før jeg fikk henne inn i "apportmodus" og kunne dirigere henne til fuglen (som jeg bare fikk opplyst delvis retningen på). Når avleveringen i tillegg var heller uinspirert så røk det hele 2 premiegrader på lørdagens prøve og jeg endte opp med 3EK på et arbeid som for øvrig stod til 1.premie.

 

Jeg må altså legge ned litt mer arbeid i å skille feltsøk og apportsøk for henne. Jeg må etablere helt klare "helhetsbilder" for henne (kommando, plassering, retningsgiving og andre rutiner) slik at hun lett forstår når jeg vil ha feltsøk og når jeg vil ha apportsøk. Disse bildene må også etableres i ulike situasjoner, slik at de kan fungere på en prøve (og på jakt) med skudd og andre mennesker og hunder tett på.

Jeg har med andre ord litt jobb på meg til neste sesong også... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer!!

 

Gøy med prøver :)

ja det skal altid være noe å fin pusse på :)

dere får dra inn en HP til neste år :)

 

vi har hatt en lang pause men skal nok trene litt apport neste uke :)

tror Yess var i ferd med å gå lei, men nå er det hun som henter alt vi har inne :)

hun bærer alt fra is til varme brus flasker og brunost uten noen skader :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lenge siden jeg har oppdatert nå :)

 

Har trent endel søksmønster de siste langturene vi har vært på og det

er jeg kjempe fornøyd med :)

Det hender at Yess søker litt rart men etter å ha hørt litt på mere erfarne så har vist dette med vind og vindretning og gjøre (bare sjekket dette 2ganger og da har det stemt)

Senest idag var jeg, Yess og guttungen ute på trenings tur, Yess er utrolig flink i søk og har et tempo som jeg er godt fornøyd med :P

Etter nesten 1,5 time i skogen ble plutselig Yess veldig ivrig på noen grantrær som sto i klynge og var ca 1,5-2meter høye, jeg løp bort og håpet at det skulle sprette ut en tiur, så jeg gira Yess opp og sendte henne inn i buskene men ikke noe skjedde så jeg sendte henne inn på nytt og på nytt og til slutt hoppet jeg inn men uten hell........ :(

Vi så etter på at det gikk noen fot-spor vekk derfra så tiur'n har nok sovet der i natt og vandret vekk tidligere i dag :(

Vi gikk videre men fant ikke noe spennende

Merker på Yess at drøye 2timer med spurt og søk , det tar virkelig på :) ligger som et slakt i sofan :) resten av kvelden

 

kjempe fornøyd og kjempe stolt over god jenta mi (Yess)

Link to comment
Share on other sites

Livet i EK er tydeligvis ingen spøk, så gratulerer med resultatet på søndagen i Rogaland Grim! Finner ikke noen resultatliste ennå, men ryktene går. Det mest positive man kan si om prøven slik du beskriver den, er at man alltid kan finne ting å jobbe med selv for en hund som i alle praktiske henseender ville fungere 100 % i en vanlig jaktsituasjon :D Lykke til videre!

Link to comment
Share on other sites

Nesten så det ble rådyr idag :) hoppet forbi i en åpning på 1,5meter på 22meter hold, og deretter ble de borte og kom tilsyne igjen på 40+meter

Men morro er det :)

 

Så bar det avsted til skiptvet for trening på fugl.

Yess var gira som FY og satte ut i et h.......'s tempo (tenkte med meg selv at dette kom til å gå at dundas, :twisted: men så feil kan man ta :) )

Yess støkket 3 fugl på under 40min :o

Også skulle vi slippe igjen men vi måtte stoppe henne for hun var på kanten til å koke over!!

Så vi la henne til lading i bilen en halv time :P

Så trente vi litt mere søksmønster :) og klarte å gi oss før hun fikk feilet :)

 

En kjempe fin dag, med kjempe resultat på trening :o

Link to comment
Share on other sites

I dag 28 november er det 1år siden Yess og søskene kom til verden :)

klokken var 0530 og ut kom en 358gram's litta tulle :)

idag er hun fortsatt en liten tulle men nå har hun kommet opp i 13,5kg

hun har fått presang og 2vaffel hjerter :o

 

STORE GRATULASJONER FRA TORBJØRN OG PIA

Link to comment
Share on other sites

Nei, det har desverre ikke blit felt noe vilt for henne (enda) , men til neste år skal vi nok klare å få til noe mere enn i år.

har hele tiden siden vi fikk henne , fått beskjed om at jakt med henne i år "det utgår"

hun må være ferdig utlært først!

men så plutselig, fikk vi "ok" til å gå på jakt med henne i år og da kom alt litt brått på (siden det alt var lagt på hylla)

men en tur har det blitt :) fant ikke fugl men det var da morro og kommer til å bli bedre neste år :)

Hun er ivrig og flink i felten, så det er jo bare for meg å finne ett sted hvor det finnes fugl :)

så kommer hun nok til å gå for gull :)

frem til da så får vi bare trene og kose oss

blir nok noen jaktprøver også til neste år :) og kansje noen resultater å skryte litt av :)

 

hvordan går det med dere ivorei?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Gratulerer med flott hund torbjørn, virker som dere er på rett vei. Tror forresten det er på tide med litt bilder igjen ;) . Endelig fikk jeg skutt ei orrhøne for jaktspringern i dag, etter å ha felt 8 klovvilt for henne i år... :P Var vanskelige forhold, men lot henne søke litt vidt i dag og det lønte seg.

Link to comment
Share on other sites

ja vannebo, skal prøve å få til noen bilder i løpet av julen :)

gratulerer med felt fugl og klovvilt :)

 

vi skal fra i dag og noen dager fremover passe en 7år gammel ferdig trent working springel :)

så da spørs det om vi ikke må ta han med en tur opp i skogen og lære hvordan det skal gjøres :) tihi (og få noen hint til ting vi kan gjøre bedre :) )

han er godt premiert og har en årets jaktspaniel tittel og vært nr 2 i 5 år

tror han mangler en 1ek hos søta bror for å bli svensk champ også :)

dette blir morro

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...