Jump to content

Steng løkken gård


Taiko

Recommended Posts

Hei

Underskriftskampanje:http://www.lokengard.no/

 

I 2007 ble gården tvunget til å utlevere 7 hunder til sine eiere, etter at de hadde skjult at hundene skulle selges til dyreforsøk. Disse hundene var støvere og oppdretterne som solgte dem trodde de skulle til familie hjem hvor de ble brukt som jakthunder. i steden havnet de på Løken Gård. Løken Gård kjøper inn hunder fra privatpersoner for å bruke dem i avl, og oppdrettere bør være klare over dette når man får valpeforespørsler.

 

Taiko

Link to comment
Share on other sites

En oppdretter av haldenstøver her i bygda var en av de som var utsatt for dem, han hadde solgt to valper, som han fikk tilbake. Dessverre opplyser de heller ikke om hvor de kommer fra når de kjøper valper, de opptrer som privatpersoner. Det kan derfor være vanskelig å oppdage hvor de kommer fra, og hva hundene skal brukes til.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge behovet for forsøksdyr er tilstede kommer det nok svært lite ut av å få stengt gården,

eneste forskjellen er at det er noen andre som tjener penger på det

 

 

Det blir omtrent som å la være å fengsle kriminelle, får jo ikke bort kriminaliteten uansett..

 

Ingen dyr er tjent med at Løkken gård eksisterer, steng skjiten!

Link to comment
Share on other sites

 

Ingen dyr er tjent med at Løkken gård eksisterer, steng skjiten!

 

Tja, vet ikke det akkurat... Er din hund dødsyk, og trenger behandling, så må denne behandlingen en eller annen gang ha vært testet ut. Det er du takknemlig for den gangen du er i denne situasjonen. Ikke at jeg støtter alle dyreforsøk, men vi må stikke fingeren i jorda og kanskje veie opp nødvendigheten av dette. Det er forresten ikke riktig at hundene og kattene har det vondt der de er på denne gården, de vet ikke bedre.. Å være på denne gården for en hund er antagelig ikke stort verre enn å bo hos en familie som ikke evner å ta vare på, og stimulere, sitt kjæledyr. Og tro meg, det finnes tusenvis av hunder som har det slik..

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være greit å sjekke hvem som atår bak denne aksjonen også: http://www.dyrsfrihet.no/

 

Man blir vel ikke automatisk medlem der vet å støtte oppropet...?

edit. Her er det saken som er viktig for meg, er ikke nødvendigvis sympatisør når det gjelder de som står bak.

 

Østerdøl: Synes du det er greit at de handler hund ved å lyve til oppdrettere og utgi seg for å være noe helt annet en det de er ?

 

Mvh Taiko

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Østerdøl: Synes du det er greit at de handler hund ved å lyve til oppdrettere og utgi seg for å være noe helt annet en det de er ?

 

Mvh Taiko

 

Nei. Men her går alle i hundre ut mot dyreforsøk, og vi må bare akseptere ( dessverre ) at det faktisk er noe vi trenger... Enten vi liker det eller ikke.....

Link to comment
Share on other sites

Som i mange andre tråder på kammeret virker det som folk glemmer at hund er et dyr og en ting noen eier.

Altså, så lenge de som utfører hundeforsøk ikke gjør noe ulovlig, eller så lenge de som oppdretter hunder "for slakt" omtrent som bønder aler opp sau "for slakt" ikke bryter noen lover, så kan jeg ikke se hvorfor vi kan kreve et foretak stengt. Hvorfor skal vi kreve noe stengt bare fordi de gjør noe vi ikke liker? Om de derimot bryter loven, kan de vel meldes til dyrevern eller politiet.

 

Forresten, har vi alliert oss med dyrene frigjøringsfront nå?

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Mitt viktigste ankepunkt mot Løken Gård er at de seiler under falsk flagg når de kjøper valper. For en oppdretter som legger innsats i å avle fram gode jakthunder, og i å finne eiere som kommer til å bruke hunden til det den er avlet for, nemlig jakt, er det ganske surt å oppdage i ettertid at hundene bare blir stallet opp i påvente av å bli brukt til forsøksvirksomhet. Spesielt ille blir det når det gjelder en utrydningstruet rase som Haldenstøver.

Jeg har i utgangspunktet forståelse for at dyr i noen tilfelle gjør stor nytte i forskning, og at dette også kommer mennesker til gode med f.eks. bedre medisiner. Forutsetningen må være at dyrene ikke lider.

Link to comment
Share on other sites

har oppdretter krav på å vite hva hunden skal brukes til?

Om han vil ha kontroll på dette, må han vel ha dette med i kjøpe kontrakten?

Jeg vil tro at en hund man har kjøpt og betalt egentlig er en vare som er både kjøpt og betalt, dvs at etter at handelen er gjennomført har ikke selger noe med "varen" å gjøre lengre(om ikke kjøper lar han ha det). Eller tar jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Hoffvoff her, og andre, når kjøper seiler under falskt flagg så synes jeg ikke noe om det. :evil:

 

høggern, det er vel ikke første gang du er ute etter å "tingliggjøre" en hund, og forsøke å skape en debatt rundt det. :wink: Og ja, som regel vil selger vite hva slags kjøper man får, spesielt i forhold til jakthunder. Om det er gjort i dette tilfellet vites ikke, men jeg tviler på at de som solgte den utrydningstrua haldenstøveren til Løken gård synes det var helt greit at valpene skulle drepes. Eller hva de gjør med de.

Link to comment
Share on other sites

har oppdretter krav på å vite hva hunden skal brukes til?

Om han vil ha kontroll på dette, må han vel ha dette med i kjøpe kontrakten?

Jeg vil tro at en hund man har kjøpt og betalt egentlig er en vare som er både kjøpt og betalt, dvs at etter at handelen er gjennomført har ikke selger noe med "varen" å gjøre lengre(om ikke kjøper lar han ha det). Eller tar jeg feil?

 

Definisjonssak. En muntlig avtale ("Ja, klart skal jeg bruke hunden på jakt...") er i utgangspunktet like bindende som en skriftlig - selv om det er betydelig vanskeligere å bevise at det er gjort en slik avtale.

 

Må legge til at jeg er delt i denne saken. Synes det er en uting at en instans som Løken gård anskaffer hunder under falskt flagg - men synes det er dobbeltmoralsk å "flagge ut" dyreforsøk til andre land der man har mindre kontroll med hva som foregår.

 

Men jeg har en drever de godt kunne få kjøpe... :roll:

Link to comment
Share on other sites

har oppdretter krav på å vite hva hunden skal brukes til?

Om han vil ha kontroll på dette, må han vel ha dette med i kjøpe kontrakten?

 

I tilfellet jeg viste til ang. Haldenstøvervalpene var dette med i kjøpekontrakten. Dette var vel også grunnen til at oppdretterne i det tilfellet vant fram i retten, og fikk tilbake valpene.

 

En hund er et dyr. Akkurat som ku, sau, katt, eller undulat. Rart folk ikke klarer se det.

 

Alle klarer å se det. Det merkelige i sammenhengen er vel heller at du ikke har forståelse for at folk engasjerer seg i dyra sine.

Link to comment
Share on other sites

Det merkelige i sammenhengen er vel heller at du ikke har forståelse for at folk engasjerer seg i dyra sine.

Ja, jeg har forståelse for at folk engasjerer seg i dyra sine.

 

Men bruker den omtalte gården hundene til noen av de som engasjerer seg i denne tråden? Hvis ikke så er det ikke snakk om at "folk engasjerer seg i dyra sine", da er det snakk om at "folk engasjerer seg i andres dyr", eller "like dyr av de vi selv har".

 

Men må legge til, om de kjøper hunder under "falsk flagg" så er det forkastelig. Om de lover bruke dyrene til jakt å ikke bruker de til jakt men som enten avlsdyr eller forsøksdyr, så er det og forkastelig.

Link to comment
Share on other sites

Altså, så lenge de som utfører hundeforsøk ikke gjør noe ulovlig, eller så lenge de som oppdretter hunder "for slakt" omtrent som bønder aler opp sau "for slakt" ikke bryter noen lover, så kan jeg ikke se hvorfor vi kan kreve et foretak stengt. Hvorfor skal vi kreve noe stengt bare fordi de gjør noe vi ikke liker? Om de derimot bryter loven, kan de vel meldes til dyrevern eller politiet.

 

Forresten, har vi alliert oss med dyrene frigjøringsfront nå?

:roll:

 

Selv om at det er er lov å gjøre en bestemt ting.

Så betyr ikke det den tingen blir automatisk moralsk riktig?

 

Det virker som at din avsky mot dyrenes frigjøringsfront faktisk skygger over det du faktisk mener om saken.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra nettsiden til underskriftskampanjen:

 

"Flere tusen hunder, katter og griser har blitt sendt til lidelser og en sikker død de siste tiårene, kun for at Løken Gårds eiere skal tjene penger. Hvis Løken Gård ikke stoppes vil enda flere tusen selges til en skjebne verre enn døden."

 

I følge underskriftskampanjen drives det dyreforsøk, kun for at Løken Gårds eiere skal tjene penger. Mener de som står bak kampanjen dette i fullt alvor???

Jeg har jobbet på St. Olavs Hospital, og der drives det en god del dyreforsøk. Disse forsøkene er dessverre et nødvendig onde i sykdomsbekjempelse for mennesker. Om ikke hunder kommer fra Løken Gård, vil de komme fra et annet sted.

Det viktigste for meg er å vite at dyr som brukes i disse forsøkene blir blir behandlet så godt som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...