Jump to content

Regler for arv?


ktm250sx

Recommended Posts

Håndvåpen omfattes ikke av denne garderoben.

Den er kun for jaktvåpen!

Om du ønsker å bruke jaktvåpenene du arver må de få plass i våpengarderoben din.

Dersom det er mer snakk om affeksjonsverdi så kan de erverves med det som grunn.

Det gis da normalt ikke mulighet til å erverve ammunisjon til disse, og de skal heller ikke brukes til jakt.

Du skriver "dersom jeg kjøper rifle av familiemedlemmer"

Her skiller vel ikke regelverket på hvem du kjøper av.

Så det er mulig du bør prate med lensmann/politi hos deg om dette er tilfellet.

Det er ikke nødvendigvis arv selv om du kjøper av noen i slekt/familie. :wink:

Kan derfor være at det da faller inn under helt ordinære ervervsregler...

 

Ellers er der skrevet masse om dette her på kammeret.

Du kan jo søke og lese litt i andre tråder om temaet om du vil vite mer!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror at dersom du FØRST har full garderobe, og SÅ overtar som del av arv, skal det gå greit. (Sidan du ikkje treng å godtgjere anna behov enn arv.) Men dersom du seinere ønsker å bytte ut eitt av dei 6 ikkje-arva våpena, må du selge ned til 5 (eller færre) jaktvåpen totalt, inkludert arva våpen.

 

Totalt kan du erverve inntil tre våpen som del av arv.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det vet jeg sannelig ikke.

Men jeg tipper at de på våpenkontoret vil tvile mer på affeksjonsverdien på ei strøken jaktrifle onkel kjøpte ifjor og nå vil selge deg,

enn en gammel Mauser bestefar fikk bytta til seg under spennende omstendigheter under 2.verdenskrig for eksempel.

Hvis du skjønner hva jeg mener!?

Det er tross alt saksbehandler som til syvende og sist avgjør hva som går under affeksjonsverdi.

Det er ikke et "carte blanche" som vi kan benytte til å fritt kjøpe/få hva vi vi. ;-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sigurd.

Jeg skal ikke påberope meg å kjenne lovens irrganger, men her er et eksempel fra virkeligheten.

 

Min sønn fikk i gave fra meg en Winchester M70 Safari Classic i 375 H&H da han var ferdig med sine studier.

Da han skulle søke om løyve, fikk han beskjed på våpenkontoret at ettersom dette var en gave fra far, ble det betraktet som arv, og dermed gebyrfritt.

(Dette var før våpengarderoben trådte i kraft og han hadde tre jaktvåpen fra tidligere).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Man kan selvfølgelig arve våpen (eller andre ting) av alle og enhver, dog medfører arv (dvs. overdragelse) mellom familiemedlemmer i rett opp- og nedadstigende slektslinje spesielle "fordeler":

 

Man slipper gebyr. Forskriftens § 101.: Gebyr [...] frafalles når ervervet skjer ved arv, gave eller salg mellom familiemedlemmer i rett opp- og nedadstigende slektslinje

 

Man kan få ervervstillatelse uten annet behov. Forskriftens § 20.: Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha inntil 3 rifler eller hagler til søker som ønsker å beholde slikt våpen som minne etter arvelater i rett opp- eller nedstigende linje. I særlige tilfeller gjelder tilsvarende for pistol, revolver og våpen som ikke er tillatt benyttet til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat vært å ordnet våpenkort på 5 våpen arvet etter bestefar. Gratis siden det er arv. Måtte ha skifte av bo papir, fra bestefar og til bestemor, og siden en erklæring med underskrift fra bestemor, om at ho overførte disse våpene til meg som arv. Da gikk det bare noen dager, så var det ordnet!!!.

Link to comment
Share on other sites

Dette med rett opp og ned gående linjer. Vi det si jeg ikke kan arve gratis av en onkel? Men av pappa og bestefar?

 

Opp og nedadgående linjer er ok. Det har jeg gjort med ei hagle som min bror skulle få. Da gikk den først til min far, og så til mon bror. Da holder du deg i opp og nedgående linjer.

 

For a dra strikken litt lengre i ditt tilfelle:

din onkel :arrow: din bestefar :arrow: din far :arrow: deg

da har du holdt deg innenfor regelverket og spart hele 420 kr!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...