Jump to content

Valg av hund: Drever, Beagle eller Dachs?


bjornbra

Recommended Posts

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Men han er jo inne på noe der...? Drevere har ikke fått rykter for å være "kommunejagere og jaktidioter" uten grunn..? Jeg har ikke opplevd slike langjag med drevere sjøl, men det er jo det drever ofte kritiseres for, og gjerne fra egne rekker, av folk som tør å være sjølkritiske om sin egen hund. Dressur og lydighet på innkalling er vel et stikkord ja, er drevere vanskelig å få lydige? Jeg har aldri dressert en, og er nysgjerrig. :)

Link to comment
Share on other sites

rådyrfot Du kan umulig ha vært ute med mange drevere. Kom hit så skal du få høre på trøkk. Har en kompis som hadde en petit å han vurderer sterkt drever neste gang. Vi jakter som sagt i terreng der det er litt glissent med dyr så derfor greit med hund med gode søk. At dreveren har dårlig losmål skjønner jeg ikke.

Har hatt flere drevere og ingen av dem har vært langjagere.Tror nok det kommer mer ann på eierene mulig drever trenger mer oppfølging og dressur enn andre raser. Hadde en kompis som hadde flere drevere som blei jaktidioter,så kjøpte had petit for den skulle være bedre sa han men den blei like gal den.Da kjøpte han den brune basseten(husker ikke hva den typa het) men det samme skjedde med den så det ligger nok en del på persjonene også.

Link to comment
Share on other sites

Hei folkens.

 

Fantastisk moro å se så mange engasjerte hundesjeler diskutere!

 

Tusen hjertelig takk for alle innlegg.

 

Det er tydelig at dette ikke er så lett som at "dachs fungerer slik: [..] og drever fungerer slik: [..]". Vel og bra er kanskje det, men det gjør valget også vanskelig..

 

Jeg er fristet til å konkludere med at det er to hovedmomenter som former hva slags jaktbikkje man får, uavhengig av rase:

  • 1. Avl/linjer

  • 2. Arbeidet man selv legger i bikkja

 

I tillegg ligger selvsagt hundenes fysiske egenskaper og begrensninger til grunn, som f.eks at en dachs har faktisk kortere ben enn en beagle.

 

Veldig artig å se engasjementet til basset-folket. Fauve og petite er spennende hunder. Hvordan er pelsstellet på disse "rufsete" bikkjene?

 

Jeg er en temmelig fersk jeger, men har virkelig funnet meg til rette med børsa i hånda. Utafor døra har jeg blant annet rådyr, hare og rev. Terrenget er typiskt lettere kupert, slik det er på romerike, og små i størrelsene. Jeg er også heldig i at jeg får være med hjortejakt på vestlandet og det hadde selvsagt vært veldig artig med en bikkje som jeg kan ta med meg på det. Der er det langt større terreng og selvsagt mye mer kupert. Jeg har hatt bikkjer før, og er innstilt på å trene mye på elementære ting (kontakt, innkalling) først.

 

La gjerne diskusjonen fortsette!

Link to comment
Share on other sites

det er helt utrolig hvor blide folk blir på sine egene hunder :shock:

jeg tror han blir fornøyd med hunden uansett rasevalg :)

og si med store påstander hvilke rase som passer han best, ut ifra det lille han skriver, syns jeg blir for barnselig og holde på med :roll:

alle mener jo hunden sin er verdens beste :shock: eller rettere sakt passer til alle hund :roll: nå smører jag kansje flesk på smørret, men dere sjønner va jeg mener :wink:

har hittil møtt 2 på kammeret som jeg syntes var sakelig i en slik diskusjon, dette var makkieboy, og foxhound. til tider ranger også da

 

hilsen hen som syntes terrier er best :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to valper fra denne oppdretteren du tenker på. Har ikke betenkligheter med å handle fra han igjen. Maken til gode hunder skal man lete lenge etter.

 

Tror vel de fleste er enige i at avkom etter 2 foreldre av jaktlinjer, har større forutsetninger for å bli gode jakthunder en bikkjer som har ei far-side med utelukkende hunder som ikke har blitt brukt til annet en utstilling?

At slik avl vanner ut jaktegenskapene, er vel relativt lett å se? At det blir en å annen brukende hund, kan jeg forstå, men jeg ville ikke hatt disse bikkjene om de ble kastet etter meg ei gang!:)

 

I utgangspunktet var det bare et svar til Taiko som spurte etter eksempel, men det ble aldri kommentert fra deg igjen mr Taiko? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fristet til å konkludere med at det er to hovedmomenter som former hva slags jaktbikkje man får, uavhengig av rase:

  • 1. Avl/linjer

  • 2. Arbeidet man selv legger i bikkja

DET holder jeg med deg i, uansett hvilken rase du velger! :D

 

Veldig artig å se engasjementet til basset-folket. Fauve og petite er spennende hunder. Hvordan er pelsstellet på disse "rufsete" bikkjene?

Petit er ofte mer hårete enn strihårsdachs, og den bør nappes et par ganger i året. Napping er noe man gjerne gjør over korte økter i løpet av en dag, eller to. Kommer an på hvor godt bikkja "liker" det (det gjør de sjelden). I det store og hele så er ikke det mye arbeid året sett under ett.

 

Slik du beskriver ønsket bruksområde, vilttyper og (små) terreng, så er jeg fristet til å si dachs eller petit (selvfølgelig :oops: ). Er terrenget mer enn lettkupert så er petiten mer framkommelig, også i snø. Petit jager alt du preger den på, så det er ikke noe problem. Og så har du dette med at petiten gjerne legger av, slik at losen slipper å ture i timesvis hos naboen. Det fine med petiten er at dette ligger i rasens gener fra før.

 

Men, som flere sier her, det går an å dressere også andre raser til å slippe losdyret/la seg kalle inn.

 

Skyter man konsekvent dyr for bikkja etter 5 timer los, så vil bikkja jage 5 timer +, skyter du aldri i over to timer los + evt kaller inn bikkja ved den tid, så preger du bikkja til kortere jag. Forenklet sagt.

 

Lykke til med valget iallfall! :D

Link to comment
Share on other sites

Beklager. Skjønner hva du mener, hvem du mener og ønsker ikke å diskutere enkeltpersoner

på dette forum. Mine meninger om showbeagle er det ingen tvil om. Jeg synes ikke det bør brukes

i avl. Iallefall så lenge rasen ikke er delt i show og jaktlinjer. Noe jeg tror kommer til å skje i fremtiden :?

svar nok?

Som mange har skrevet så er det vel så viktig å sette seg inn i linjene bak en evt valp enn rasevalget. Og gjerne

benytte avlsrådet som hjelpemiddel i letingen etter valp.

Hadde fortsatt vært fin å høre hva trådstarter skal jakte mest, for å kunne gi gode råd.

Link to comment
Share on other sites

De egenskapene som jeg har referert til har jeg aldri sett i andre raser, jeg har heller ikke hørt om hunder som har vært i nærheten av en så bratt utviklingskurve som jeg har beskrevet forrut, det finnes sikker tilfeller, men siden jeg ikke har noe å referere til, velger jeg å si at det er untakene og ikke regelen.

 

Ikke at det har så mye å si, jeg tok frem dette nærmest for å vise hvor mye avl betyr for hva slags hund du vil ha.

 

Et annet poeng er selvfølgelig menneskene bak hundene, for en del år siden fikk jeg spørsmål om hva jeg gjorde for å lykkes med en jakthud og da svarte jeg vedkommende at når dere sitter på kafe og drikke kaffe og koser dere, er jeg sansynligvis ute og tjuvslipper...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har drever hanne og er veldig fornøyd med det. Den fungerer som sofahund og jakthund helt fint, den har ett kjempefint gemyt og tollererer alle slags folk.Den kommer på innkalling , men får han lov kan han godt jage 4/5 timer. Han jager hare,hjort og rådyr.

Personlig kan jeg annbefale drever på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Kan man si noe generellt om dresserbarheten på disse 3 rasene? Hvilke er mest formbare?

 

 

Drever ; Kjøttkaker i øregangene gjør at de hører det de vil høre.

 

Beagle; Aner ikke :D

 

Dachs; det er mye lettere å rette en vinopptrekker enn å dressere en dachs..."kommer som kallat men inte stracks, født til slav er ei en tax"

 

Det morsomme med en dachs er alle fintene en dachs kan finne på for å unngå det eierene hadde tenkt seg. Feks; ut å tisse for kvelden, dachsen ligger under ovnen og kvikksølvet har søkki lengst mot bunn på gradestokken, da kan man bivåne en utstrakt form for avlednings manøvere som spenner fra turning over på rygg til "stua rund -får ikke tak i meg leken"

 

Det er ingen rase som kan matche dachsen med personlighet og humør, jeg kommer alltid til å ha dachs ikke nødvendigvis fordi d er bedre jakthunder enn andre, men fordi jeg blir så godt humør å ha dachser rundt meg.

 

-Nå har vi 2,3 dachs i huset etter at samboeren kjøpte strihåret kanindachs, og jeg ler meg i fillete av den microdachsen.. :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe, at du låner en hund en uke og ikke blir helt fortrolig med den kan jeg godt forstå. Men det gjelder vel de fleste hunder? Tipper ikke hunden var helt fortrolig med deg heller ;-)

Og magefølelsen din er vel meget subjektiv, og at de avlivet hunden før den var et år får meg til å tenke mitt, men det er nå min subjektive magefølelse. Men de har sikkert brukt både nok tid og gitt valpen nok muligheter i løpet av det året....

 

At du liker beagle er bra, og at andre liker andre hunder er også bra for da sikrer vi et mangfold og ulike hunder som har ulike egenskaper slik at det finns hunder til å dekke ulike behov og ønsker. Selv så velger jeg heller å snakke med representanter for ulike raser for å få et litt mere nyansert bilde, før jeg velger rase og hund, men magefølelsen er sikkert like god måte å vurdere på.

 

Men med din usedvanlig lange og rike erfaring syns jeg du absolutt bør delta i en debatt og komme med synspunkter om andre raser...

Det jeg mente var at hunden antagelig ikke hadde blitt fulgt opp slik den burde i valpestadiet, samt at hunden rett og slett ikke passet meg.

 

At mangfold av raser til jakt er viktig er jeg enig i...det var derfor jeg prøvde meg på denne. Men jeg fikk liksom "ikke troen"

og "magefølelsen" sa nei til denne.

 

I dag kjører jeg som sagt Beagle og Dachs. Dette er rasene som passer meg, slik jeg ønsker å jakte. :D

Link to comment
Share on other sites

Drever ; Kjøttkaker i øregangene gjør at de hører det de vil høre.

 

Det er nok mer det siste enn det første - de hører eksakt det de vil. Gammelbikkja (på avataren) var stokk døv mot slutten, og hørte ikke en gang sørgående ettermiddagstog på Trønderbanen (diesel-lok). Tispa har jeg ropt inn fra 1 km avstand.

Link to comment
Share on other sites

Det, rådyrfot, var vel kanskje det dummeste innlegget i tråden :lol: At det går an å være såå trangsynt :lol:

 

(Jeg liker Sako,ergo, det er den eneste børsa som er noe)

 

 

Hehe...kan du ikke gi meg en begrunelse får å være trangsynt da?

 

Det finnes sikkert drevere som ikke er jaktidioter, men det har jeg til gode og se. Får å jakte med en drever så er du nødt til og ha dressering,innjaging og kustus av høyeste rang. Som trådstarter sa så jaktet han på et lite jaktområde i romeriket. Hvis han kun har terenget helt for seg selv så kan du slippe hunden, men er det flere såm jakter om samme vald så syns jeg det er JÆVLIG EGOISTISk og slippe en drever som er jaktidiot. Og jeg snakker av egene erfaringer,og såm sakt jeg har ikke sett en drever som ikke er jaktidiot.De slipper i 7-8 tia og finner ikke hundene før i 5-6 tida. Eller det jeg syns er verre og må begynne og lete i nabovaldet etter hunden.Du blir ikke sælig populær av og før det første ha plyndret valdet du jakter på og så nabovaldet å i tilleg tråle og rope får å finne igjenn hunden.

 

Hvis dyra går rett ut av valdet så mener jeg at hunden skal være såpass at den kan slippe dyra etter 30-60 min. Om dyra turer godt, ja da kan de henge på i timesvis. Jeg snakker av erfaringer med forskjellige raser og de dreverne jeg har sett er det ikke og hoppe i taket av.

 

Basset eller dachs ser jeg på såm den hunden tråstarter burde satse på. Dachs har jeg ikke hatt men, basseten kjenner jeg godt til. Og de jeg har sett er lettdreserte, villige, psykisk gode og snille. De kommer tilbake etter 1-2 timer og slipper dyra om de går rett ut. Valdet jeg jakter på er stort og vi har jamt mellom 3-4 drev pr.dag. Grunnen til det er at vi har hunder som gir seg om det går for langt. Ergo: vi slipper og skremme alt som heter rådyr, vi er ikke til bry for andre jegere, dyrene vi skyter er av beste kvalitet med tanke på lavt adrenalin utvinning i kjøttet.

 

Å rope inn eller kalle inn hunder i los, jaja prøv det. Det skal mye til og få det til.Hva er sjansen av at hunden er innenfor hørehold?At hunden stopper med det likeste den vet? At hunden hører deg?TVILSOMT!!jeg har jaktet rådyr i 10 år og vært bortig mange hunder, KUN 1 gang har jeg sett at en hund har kommet etter og ha blitt ropt inn.

 

Basset og dachs vet jeg fungerer til rådyr,hare,rev og hjort. De andre vet jeg ikke, Hvis håper jeg noen på kamret jan si det så jeg vet det..

Link to comment
Share on other sites

Ja ja radyrfot ikke mye du har lært på 10 år må jeg si! At en los som går rundt i naboterrenget en tur har ingen ting å si for rådyra står stort sett bare å lytter litt på hunden og flytter seg nesten aldri. Mulig disse folka som du har jakta med som har hatt jaktidioter ikke gidder å prøve på noe dressur. Vi opplevde stadig både 3og 4 loser på dagen før når rådyrbestanden var bra her også. Men jeg ville nok gått for en dachs hvis jeg jakta på små teiger med stor bestand av dyr.I våre terreng har vi prøvd med dachs,men den kommer ikke frem i dette tøffe terrenget med masse høy lyng og bratte lier så vi må ha hund med litt lenger bein.

Link to comment
Share on other sites

Det, rådyrfot, var vel kanskje det dummeste innlegget i tråden :lol: At det går an å være såå trangsynt :lol:

 

(Jeg liker Sako,ergo, det er den eneste børsa som er noe)

 

 

Hehe...kan du ikke gi meg en begrunelse får å være trangsynt da?

 

Det finnes sikkert drevere som ikke er jaktidioter, men det har jeg til gode og se. Får å jakte med en drever så er du nødt til og ha dressering,innjaging og kustus av høyeste rang. Som trådstarter sa så jaktet han på et lite jaktområde i romeriket. Hvis han kun har terenget helt for seg selv så kan du slippe hunden, men er det flere såm jakter om samme vald så syns jeg det er JÆVLIG EGOISTISk og slippe en drever som er jaktidiot. Og jeg snakker av egene erfaringer,og såm sakt jeg har ikke sett en drever som ikke er jaktidiot.De slipper i 7-8 tia og finner ikke hundene før i 5-6 tida. Eller det jeg syns er verre og må begynne og lete i nabovaldet etter hunden.Du blir ikke sælig populær av og før det første ha plyndret valdet du jakter på og så nabovaldet å i tilleg tråle og rope får å finne igjenn hunden.

 

Hvis dyra går rett ut av valdet så mener jeg at hunden skal være såpass at den kan slippe dyra etter 30-60 min. Om dyra turer godt, ja da kan de henge på i timesvis. Jeg snakker av erfaringer med forskjellige raser og de dreverne jeg har sett er det ikke og hoppe i taket av.

 

Basset eller dachs ser jeg på såm den hunden tråstarter burde satse på. Dachs har jeg ikke hatt men, basseten kjenner jeg godt til. Og de jeg har sett er lettdreserte, villige, psykisk gode og snille. De kommer tilbake etter 1-2 timer og slipper dyra om de går rett ut. Valdet jeg jakter på er stort og vi har jamt mellom 3-4 drev pr.dag. Grunnen til det er at vi har hunder som gir seg om det går for langt. Ergo: vi slipper og skremme alt som heter rådyr, vi er ikke til bry for andre jegere, dyrene vi skyter er av beste kvalitet med tanke på lavt adrenalin utvinning i kjøttet.

 

Å rope inn eller kalle inn hunder i los, jaja prøv det. Det skal mye til og få det til.Hva er sjansen av at hunden er innenfor hørehold?At hunden stopper med det likeste den vet? At hunden hører deg?TVILSOMT!!jeg har jaktet rådyr i 10 år og vært bortig mange hunder, KUN 1 gang har jeg sett at en hund har kommet etter og ha blitt ropt inn.

 

Basset og dachs vet jeg fungerer til rådyr,hare,rev og hjort. De andre vet jeg ikke, Hvis håper jeg noen på kamret jan si det så jeg vet det..

 

Måten du omtaler Drever rasen på. Bombastisk, etter å ha jakta i 10 år, så kan du fortelle at drevere er ubrukelige. Det kaller jeg uvitende,skråsikker,og antageligvis ikke spesielt kunnskapsrik. Jeg har sett en del forskjellige drevere, dachser, og diverse franske siden -77. Og kan vel si at alle raser har mer eller mindre gode individer. Men stort sett er det de som bruker mye tid på bikkja si, som får bra resultater. Unntak finnes sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Til og med dachs kan dresseres, hvis vi snakker om noe så enkelt som innkalling. Vel, enkelt og enkelt fru Blom -det høres enkelt ut ihverfall og skal hvistnok la seg gjøre.

 

Mine tidligere hunder har alle som en vært svært så egenrådige, de har hatt en oppfattning at jakt kan de ta seg av, så er min oppgave å sørge for mat og transport...men for 5 år siden bestemte jeg meg for å askaffe en dachstispe og DENNE gangen skulle jeg ha innkalling inne. Vi trente innkalling og jeg var uhyre konsekvent og ette få turer med noen "spesialtricks" så satt innkalling som et skudd, og det gjør det den dag i dag.

 

Denne er så lydig at innkalling i fullt drev er mulig hun kommer som et skudd, så snart hun har jaget ferdig :lol: Hun jager svært skjeldent mer enn 40 minutter så det er ikke et problem.

 

Den mye omtalte Dreveren har vært ut å prøvd seg i helgen med to rådyrloser hvor dyrene var støkt av poster før uttak, og begge gangene legger den håpfulle av etter 40 minutter og losen ut av terrenget, han kommer snorrett på sporet sit tilbake Vi får håpe at dette er egenskaper han kan beholde...

Link to comment
Share on other sites

jeg har jaktet rådyr i 10 år og vært bortig mange hunder

 

jaggu godt gjort å kunne jakta i 10 år, når man er 21

 

 

takk får det...jeg var med fast på laget såm driverfra jeg var 11 år

da jeg var 14 år fikk jeg med hagle får første gang gsiden har det godt slag i slag.

Link to comment
Share on other sites

Nåh, det må vel være lov å komme med sine synspunkter uten å bli sablet ned her, men det kunne muligens blitt formulert litt mindre bastant, på en måte. :wink:

 

Å trene på innkalling og ha kustus på bikkja i felten er fullt mulig, men jeg tror ikke alle gidder det, eller vet hvordan det skal gjøres. En fremgangsmåte er beskrevet i innlegg nr to i linken i signaturen min, for meg funket det utmerket, og bikkja kommer så sant den hører meg.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å bli litt O.T.: Jeg ville ha drever da jeg skulle ha rådyrhund for 7 år siden, men fikk ikke lov av kona. Hun syns det blei for stygt å ha i hus... :lol: Dessuten kom vi i snakk med noen dreverfolk under et sauerenhetskurs på Sørum (Frogner?) i -88(?), og de la ut om hvordan den ene hunden etter den andre hadde spist seg gjennom kjøkkenveggen for å komme seg ut. Enden på visa ble Basset Artesien Normand. Hun blei offentlig godkjent ettersøkshund før hun blei året (10 mnd), og ett år gammel slapp jeg henne for første gang løs i skogen. Da drev hun hare i en og en halv time. Dagen etter skjøt jeg haren etter to timer... Ikke helt tapsfritt, men dog. Første gang på jaktprøve (som godt voksen) gikk hun rett til 1. rå... Så gener er viktig!

Mange stusset på at jeg gadd å kjøre 300 mil for å hente en valp, men det er ingenting mot å slite med ei ubrukelig bikkje i 12 år :shock:

Vi reiste til Afrika, så jeg måtte dessverre selge hunden i sommer :( Når vi kommer tilbake til Norge tror jeg det blir Tysk jaktterrier! Jeg ble lei av å vente på basseten på skitur... Men, er det bare jakt, og ikke skiturer o.l., så vil jeg ikke nøle med å anbefale BAN! Se forøvrig egen tråd her på kammeret...

Link to comment
Share on other sites

ja å spørre om råd her gjør deg nok ikke klokere :)

Alle raser har svakheter/styrker. Den perfekte hare/rådyrhund finnes nok ikke. Selv om mange mener de har den :lol:

 

Har selv drever å er fornøyd med det men det betyr jo ikke at det er rasen for deg fordi :mrgreen:

Men at gemyttet er så dårlig på dreveren nå vil jeg ikke si. Er gjort et godt arbeid der av mange oppdrettere å gemyttet på min hannhund er like bra som på de to hannhundene av fuglehunder jeg har. Å de biter skjelden :lol:

 

Men du må velge den rasen du selv har tro på. Tro kan flytte fjell!

Er å viktig å være kritisk. Ingen skryter så mye som enkelte hundefolk. Finnes mange her på kammret som vifter med flagget til topps på nett men hadde du blitt med de ut så hadde du nok sett en annen versjon. Har mer sansen for folk er kritiske til egne hunder å innrømmer eventuelle svakheter. Det er det som gagner rasene

 

Men som mange sier så er det viktigste å trene med hunden å være ute med den. Er skjelden at du får de som fungerer med en gang. Blir som en kompis som hadde drever for 20 år siden å han skrøyt av han hadde los 8 timer første gang han slapp den :lol: En slik hund er det vel ikke så mange som vil ha. Men de finnes nok fortsatt der ute et sted :lol:

Link to comment
Share on other sites

Denne diskusjonen blir nokk aldri ferdig alle har jo den beste rasen ;)

Jeg er stolt PBGV eier og vi er vel kanskje ekstra ivrige men å fremheve rasen.... og grunnen til det tror jeg er at rasen ikke er så stor i Norge, men den vokser sakte, men sikkert. PBGV begynner vel å bli populær fordi flere ser fordelene den har.. En fin kombinasjon av god gemytt, gjennomsnittlig godt losmål, "kort" lostid og lærevillig TROR jeg er mye av grunnen til at flere og flere velger PBGV.

 

En annen grunn til å velge PBGV (som jeg oppdaget etter at jeg kjøpte hunden) er at alle jeg har snakket med som har PBGV er VELDIG hjelpsomme og imøtekommende.. Virker som PBGV eiere er en familie som hjelper hverandre når det trengs

 

Og til alle som sier at Dachs er spesiell pga den store personligheta bør møte min PBGV Casper ;)

Link to comment
Share on other sites

Kjære Rådyrfot...

 

Det du skriver om dreveren er vel noe av det dummeste jeg har hørt noen uttale seg om en annen rase enn den man selv favoriserer. Hvis du mener du har jaktet med seks drevere som ikke er brukenes til jakt, så er det nok heller de du jakter sammen med du bør kritisere. Jeg er selv inne på den tredje dreveren, og kjenner meg ikke igjen på noe av det du skriver. Jeg har også vært med å jage inn unghunder fra Härkila siden 1998. Jeg er den første til å innrømme at en drever lett kan bli for hard, men her spiller både dressur, miljø og arv også en rolle.

 

Gamle hund her nå har jeg mange ganger ropt av på los på langt hold, dette kommer av dressur. Ingenting annet. Får den ånden over seg kan den henge på hele dagen, eller den er tilbake etter ett par timer. Ingen dag i skogen er lik, og heller ingen hund.

 

Jeg har også hatt gleden av å høre på meget gode hunder av rasen Beagle og Dachs, men da jeg nok jakter litt over snittet trenger jeg en rase som er meget robust og tåler dag ut og dag inn med los. Selvfølgelig finnes det andre raser av dette kaliberet og..

 

Ellers kan du jo sjekke premieringsgraden på jaktprøver hva gjelder Drever. Sist jeg så de talla var ihvertfall dreveren klart på topp. Dachs har jo litt andre krav på prøver, og er vel kanskje ikke helt sammenlignbart.

 

Som ihuga dreverfantast måtte det bare ut, da jeg synes innlegget ditt om drever var litt vel useriøst. Jeg kan ihvertfall anbefale dreveren på det sterkeste, men for all del, i små og viltrike terrenger gjør det seg nok bra med en dachs av rette linjer.

 

Og som du sikkert ser av signaturen min, så har jeg selvironi og...

 

God Jul!

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert Basset?

Er selv eier av en BAN tispe, å den fyller de kriteriene du har satt.

Jaktlyst som bare det, går på det meste (alt etter hva du preger den på såklart)

Vesentlig kortere drev tid kontra drever som igjenn passer i små områder.

Og det er en utrolig god familiehund.

Link to comment
Share on other sites

For ikke mange ukene siden var det småhunds sm i Sverige. 1. premien gikk til en drever - ikke så overraskende egentlig siden Sverige er dreverens hjemland. På 2. plass - rett bak rent poengmessig, er det en Basset Fauve de Bretagne. På 3. plass er det en Petit Basset Griffon Vendeen. På 4. plass finner man en Beagle, og på 5. en strihåret dachs. Sjekk link og les litt om de forskjelliige hundene: http://www.jaktjournalen.se/sm/smasm09/index.php?page=result.

 

I rasekampen i sm vant bassetene forran drever: I lagtävlingen segrade Basset med 456 poäng, drever 373, Beagle 370,1 och tax 264,1..

 

Hva jeg egentlig vil frem til? Lytt til hjertet og velg den rasen du syns virker best i forhold til ditt bruk og dine preferanser. Bruk mye tid på å finne linjer du syns er interessante og velg valp etter dette. Sett av tid til bikkja, så får du forhåpentligvis en god jakthund.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

tikka3sv: Hvordan fungerer ørene på BAN? Er det noen problemer med disse?

 

Hva tenker du på?

Jeg har ingen problemer med ørene på tispa mi, har heller ikke hørt at noen har hatt noen problemer.

Hørselen er det iallefall ikke noe å si på :D

 

Basset har samme prøveregler som dachs. 1 time for første pr.

Er klar over det. Men min erfaring med dachs er at los på 2-3 timer ikke er uvanlig, og at tempoet er noe høyt (avhening av terreng selvfølgelig) Jaktet med drever i flere år, å det var ikke uvanlig at vi måtte lete hund over en mil fra uttaket (Takk gud for GPS peiler) Om vinteren med jaktlys i bare 5-6 timer så går det da mye tid på å lete hund. Men når det er sagt så er dachs noe av det bedre jeg har jaktet med i terreng med litt størrelse.

 

Følg opp på rådene du har fått tidligere.

Sett ned noen kriterier og prioriter disse fra 1 til 10.

Da finner du fort hvilken rase som passer for deg.

Link to comment
Share on other sites

tikka3sv: Hvordan fungerer ørene på BAN? Er det noen problemer med disse?

 

Hva tenker du på?

Jeg har ingen problemer med ørene på tispa mi, har heller ikke hørt at noen har hatt noen problemer.

Hørselen er det iallefall ikke noe å si på :D

 

Basset har samme prøveregler som dachs. 1 time for første pr.

Er klar over det. Men min erfaring med dachs er at los på 2-3 timer ikke er uvanlig, og at tempoet er noe høyt (avhening av terreng selvfølgelig) Jaktet med drever i flere år, å det var ikke uvanlig at vi måtte lete hund over en mil fra uttaket (Takk gud for GPS peiler) Om vinteren med jaktlys i bare 5-6 timer så går det da mye tid på å lete hund. Men når det er sagt så er dachs noe av det bedre jeg har jaktet med i terreng med litt størrelse.

 

Følg opp på rådene du har fått tidligere.

Sett ned noen kriterier og prioriter disse fra 1 til 10.

Da finner du fort hvilken rase som passer for deg.

Link to comment
Share on other sites

Hva tenker du på?

Jeg har ingen problemer med ørene på tispa mi, har heller ikke hørt at noen har hatt noen problemer.

Hørselen er det iallefall ikke noe å si på :D

 

Hehe, beklager dårlig formulering. Disse bikkjene har veldig veldig store ører, så jeg tenkte det kunne være noen issues med størrelsen, at de revner lett i skogen eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, beklager dårlig formulering. Disse bikkjene har veldig veldig store ører, så jeg tenkte det kunne være noen issues med størrelsen, at de revner lett i skogen eller lignende.

 

Det går bra :D

Har jaktet og vært mye i skogen i hele høst/vinter og har ikke hatt noe problemer. Nå er riktig nåkk tispa mi bare 1 år, men har ikke hørt at dette har vært et problem med noen av de BAN eierne jeg har snakket med.

 

Mvh Frank

Link to comment
Share on other sites

Kjære Rådyrfot...

 

Det du skriver om dreveren er vel noe av det dummeste jeg har hørt noen uttale seg om en annen rase enn den man selv favoriserer. Hvis du mener du har jaktet med seks drevere som ikke er brukenes til jakt, så er det nok heller de du jakter sammen med du bør kritisere. Jeg er selv inne på den tredje dreveren, og kjenner meg ikke igjen på noe av det du skriver. Jeg har også vært med å jage inn unghunder fra Härkila siden 1998. Jeg er den første til å innrømme at en drever lett kan bli for hard, men her spiller både dressur, miljø og arv også en rolle.

 

Gamle hund her nå har jeg mange ganger ropt av på los på langt hold, dette kommer av dressur. Ingenting annet. Får den ånden over seg kan den henge på hele dagen, eller den er tilbake etter ett par timer. Ingen dag i skogen er lik, og heller ingen hund.

 

Jeg har også hatt gleden av å høre på meget gode hunder av rasen Beagle og Dachs, men da jeg nok jakter litt over snittet trenger jeg en rase som er meget robust og tåler dag ut og dag inn med los. Selvfølgelig finnes det andre raser av dette kaliberet og..

 

Ellers kan du jo sjekke premieringsgraden på jaktprøver hva gjelder Drever. Sist jeg så de talla var ihvertfall dreveren klart på topp. Dachs har jo litt andre krav på prøver, og er vel kanskje ikke helt sammenlignbart.

 

Som ihuga dreverfantast måtte det bare ut, da jeg synes innlegget ditt om drever var litt vel useriøst. Jeg kan ihvertfall anbefale dreveren på det sterkeste, men for all del, i små og viltrike terrenger gjør det seg nok bra med en dachs av rette linjer.

 

Og som du sikkert ser av signaturen min, så har jeg selvironi og...

 

God Jul!

 

 

Hehe...det er bra og høre :wink: du må ha riktig go jul du også.og såm du sikkert har sett jeg har skrevet" det finnes sikkert drevere som ikke er jaktidioter, men jeg har til gode og se det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Man skjønne egentlig nivået på hoinnan som rådyrfot har jakta me når han har vært driver :lol:

 

Vi jakte med basset å drever på laget her men har ingen drivera. Mulig vi ikke har den samme erfaringen :wink:

 

Go jul te alle uansett rase :D

 

 

Nivået? De første årene jeg var med hadde vi to PBGV. Det første året ble det knerta 20rådyr får henne fra 1nov til 23 des. Om du er i tvil kan du få navn og nummer til eieren.Det nivået tror jeg ikke du kommer på nei :lol: Og hvert drev vi har bruker vi driver/hundefører en som har kontroll på posisjon til hunden, bakpost, og en som følger hunden under drevet.Syns du det er uvanlig da?

 

Du må i allfall ha riktig go jul uansett :P

Link to comment
Share on other sites

Nivået? De første årene jeg var med hadde vi to PBGV. Det første året ble det knerta 20rådyr får henne fra 1nov til 23 des. Om du er i tvil kan du få navn og nummer til eieren.Det nivået tror jeg ikke du kommer på nei :lol: Og hvert drev vi har bruker vi driver/hundefører en som har kontroll på posisjon til hunden, bakpost, og en som følger hunden under drevet.Syns du det er uvanlig da?

 

Du må i allfall ha riktig go jul uansett :P

 

Rart du rote dæ bort så fælt når du har jakta så leng :lol::lol: Vent te neste år så ska du få bli med på skikkelig los! Beagle los!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...