Jump to content

Luksusproblemet, hvilken jaktdress


Pettersprett

Recommended Posts

Julenissen har faktisk sett at jeg mangler skikkelige jaktklær og har derfor sagt at han vil fikse en jaktdress til meg. Da jeg "spleiser" litt med han gir det meg flere gode valg.

 

- Har i lang tid hatt lyst på noe fra Norrøna da jeg synes dette virker bra. Jakter mest rådyr, men er også noen turer på fjellet etter rype. Fra neste år blir det elgjakt også. Den perfekte dressen må jo da være en som ikke blir for varm når jeg går, men også holder meg varm nok på post. Vil liksom ha i "pose og sekk"

 

Har sett meg ut Finnskogen, da denne visstnok er lydsvak. Men hvis dere der ute har noen andre tips/anbefalinger hadde det vært flott.

 

Faktisk artig at man ønsker seg en myk pakke under juletreet.

 

Pettersprett

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Finnskogen dress i 5år no. Jeg er kjempe fornøyd med buksa. Den kan jeg bruke nesten daglig til tider. Jakka synest jeg blir fort varm når jeg er i bevegelse. Avhengig av ute temp så klart. Men jeg har litt lett for å bli svett. Jeg har bare brukt den 2 ganger i høst på fuglejakt. På post er den kjempe god synest jeg. Fin plass til radio og den holder varmen godt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fra neste år blir det elgjakt også. Den perfekte dressen må jo da være en som ikke blir for varm når jeg går, men også holder meg varm nok på post. Vil liksom ha i "pose og sekk"

 

Nå skal det kanskje sies at jeg er en slave for skallklær, men det er jo her det virkelig kommer til sin rett. Skal du ha varme på post, er det bare å ta på seg varme klær under. Med mindre du må selge alle de gamle ullgenserne for å kjøpe dressen såklart :wink: På denne måten kan du regulere helt etter behov. Men selvfølgelig, er ikke alle som liker dette.

 

Selv har jeg brukt Bergans over en lengre periode og vært godt fornøyd. Før denne sesongen fant jeg heller ut at jeg ville prøve Norrøna. Har blitt meget positivt overrasket til nå (Overrasket er vel kanskje feil ord med tanke på hvor mye bra som er sagt om Norrøna :roll: ). Kan ennå ikke si noe om slitestyrken. Jeg bruker altså vanlig skalljakke/bukse, alltid ull innerst (unntaket er netting varme sommerdager) og et godt utvalg mellomplagg til forskjellige typer jakt/turer.

 

Som vitae pro sier: Det virker for meg :mrgreen:

 

Nei bruker ikke vitae pro, og tror heller ikke på det!

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på tilhengerne av Finnskogen. Kjøpte meg jakka i høst og har brukt den konstant siden 2.perioden av elgjakta. Har vært gjennom mange snø- regn- og sluddbyger, men har ikke engang vært antydninger til fukt inni dressen (unntatt egenprodusert). Har ikke et vondt ord å si om dressen, anbefales på det sterkeste :)

Link to comment
Share on other sites

Har en gammel Finnskogen (er 15 år gammel), holder fortsatt tett selv etter mye bruk, kan absolutt anbefales.

Men en "bransjemann" hevdet at Finnskogen synger på siste verset, den er akterutseilt design og løsningsmessig, og vil snart bli erstattet?

Kjøpte Harkila Hovden i høst som har vært med på hjortejakta og den fungerer også bra.

Link to comment
Share on other sites

Samme luksusproblem her. Min konklusjon etter mye frem og tilbake blei to sett istedet for ett allroundsett. Finnskogen fungerte greit nok til posteringsjakt, men for varm til bevegelig høstjakt. Den nye Finnskogen er litt tynnere/lettere etter testing. Fungerer bedre på bevegelig jakt enn den forrige. Synes det beste til stort sett posteringsjakt er jakke med litt tyngde, fra Harkila eller sweedteam. For min del fungerer det bedre med litt tyngde på ytterjakke enn mange lag under tynn skalljakke. Som i starten, et luksusproblem er det. Egentlig fungerer også en Jahti jakke med windstopper og en Poncho i reserve(har sammenlignet) til noen hundrelapper til posteringsjakt. Harkila Hovden blir nok investert som reserve til gamle Finnskogen.

Link to comment
Share on other sites

Chevalier er også et alternativ.Gortex og varm,stille,lommer på de rette plassene etter min mening.

Er veldig lett og behagelig og ha på seg.Den puster og tar ikke inn vann,noe som er det viktigste synes jeg!

Har også en dress ifra dovrefjell,men det er som å hive på seg en ryggsekk iforhold og den er langt ifra tett,tvert imot.Kan godt være dovrefjell har mange gode dresser,men det er ikke min erfaring.Men sant skal sies at jeg har vel den billigste og man får som regel hva man betaler for.

 

Hvis du ikke kjøper den varmeste og heller kompanserer med ullundertøy og ullgenser så kan du regulere hvor varmt du vil ha det.Og da kan du kanskje bruke dressen på andre årstider også!

 

Var på fisketur ifjor.Kompisen min hadde på seg en dress fra norrøna og jeg hadde dovrefjell dressen.Og det regnet MYE.Da turen var over så var jeg våt til skinnet bokstavelig talt,til og med boxeren var våt.Kompisen min var knusktørr!

 

Personlig ville jeg gått for chevalier eller norrøna.Bedre å betale litt mer og være fornøyd enn å kjøpe en billigere og være missfornøyd og kjøpe en ny!(som meg)Det blir ikke noe billigere.

 

De beste julegavene er de man handler til seg selv,blir som regel ingen krangling eller missnøye da,rart med det!Lykke til, så får vi håpe nissen er snill med deg :D

Link to comment
Share on other sites

Angående Finnskogen, så har jeg hatt buksa i åtte år og jakka i noe kortere tid. Jeg mener derfor å ha en viss praktisk erfaring med den. Kort fortalt, her er min synsing om Finnskogen:

 

Dressen er nær lydløs, ihvertfall etter at den er "inngått". Som helt ny gir den fra seg litt rasling fra membranen. Ulempen med Finnskogen er at etter en dag i pissregn er ytterstoffet søkkvått, selv om man er rimelig tørr på innsida. Den tørker ikke i teltet over natta... Siden membranen er ekte Gore-Tex har man et greit kompromiss mellom pusteevne og vanntetthet, men man blir fuktig innenfra hvis man går hardt. På finværsdager bruker jeg heller klær uten membran, ihvertfall hvis jeg ikke trenger vindtettheten som man har fra membran.

 

Buksa er meget god, men som alle andre membranplagg er den for tett for finværsdagene tidlig i sesongen. Det hjelper litt å gå med smekken og bukselommene åpne, men membran er for tett på slike dager. Fasongen er meget god, med høy rygg og god fasong i knærne. Borrelåsen nederst på beina kan bli litt slitt hvis man ikke passer på å holde den rein for rusk og slikt. Den har ikke nettingfòr, så man bør ha en eller annen slags lang underbukse. Jeg bruker nettingundertøy, enten nettingsuper eller ullnetting.

 

Jeg har gen.1 jakke. Den mangler luftemulighet under armene og blir dermed fort klam hvis man går hardt og blir svett. Såvidt jeg vet har gen.2 fått lufteglidelås under armene. På gen.1 er det samme type radiolomme på begge sider, ergo egner den seg like godt til links- som rechtsskyttere. Radiolommene er små. En Garmin 60CS går såvidt inn, en Hunter F1 går greit inn. En jaktradio av den litt større typen får du ikke inn. Jeg veit ikke hvordan radiolomma er på gen.2.

 

Egner seg meget godt til skogsjakt, ikke fullt så godt til fjelljakt. Terningkast fem minus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Nørrøna Recon. Det finnes en tråd om denne dressen her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=35&t=11124&start=20&st=0&sk=t&sd=a, hvor jeg har skrevet om mine erfaringer:

 

Jeg har brukt en Recon-dress i to sesonger. Den virker svært slitesterk og har endel gode løsninger. Ifjor høst holdt den meg tørr fire regnfulle jaktdager etterhverandre, noe som er bedre enn andre dresser jeg har hatt. Buksen er (som alle Norrøna-bukser) litt kort i bena for meg, men siden jeg alltid bruker jaktstøvler til den er det ikke noe problem. Passformen, med smalnende ben, passer nok ikke for en med store leggmuskler. Mine pipestilker har god plass. Luftemulighetene er gode.

 

Jakken er romslig, lang og solid, med lufting under armene og gode lukkinger både rundt hette og ermer. Den strammer ikke, og er dermed god å skyte med. Jeg oppdager nye lommer hver gang jeg er på tur, men frontlommene er dessverre lite praktiske. De består av løsthengende netting, og tunge ting som patroner e.l. gjør at lommeinnholdet blir hengende litt nedenfor jakken. Dum løsning. Radioløsningen kan jeg ikke svare på - som linksskytter er radiolomme på venstre bryst uansett ubrukelig.

 

Recondressen er kanskje den beste rypejaktdressen jeg har hatt. Jeg opplever ikke fargen som noe problem, men er ingen reinsjeger. I skogen og i lavlandet bruker jeg den når det er kaldt eller mye regn, men på tørre dager liker jeg lettere klær. Jeg kan absolutt anbefale dressen for den som trenger en slitesterk og tøff dress. Prisen er imidlertid for høy. Jeg fikk min til innkjøpspris gjennom en kamerat, og tviler på at jeg hadde betalt full pris for settet. Det oppleves ikke så mye bedre enn Norrønas andre XCR-dresser.

 

 

Jeg har også en åtte år gammel Chevalier jaktdress som er foret og utvendig kledd med et mykt, lydløst stoff. Den blir knapt brukt etter at jeg kjøpte Recon-dressen. Den er vanntett og i god kvalitet (bortsett fra bukselommene), men blir for tung når den er våt og for varm til å gå i. Jeg foretrekker dress av skalltypen, og regulerer aktivt med mellomplagg når jeg går i fjellet. Med mindre du er smygjeger på hjort og er avhengig av klær som lager minst mulig lyd, vil jeg absolutt anbefale en tynn dress.

 

Ellers er jeg enig med det som flere her over skriver - det beste er å ha flere alternativer. I tørt og varmt vær er Gore-tex klamt uansett, og kan ikke måle seg med bomull.

Link to comment
Share on other sites

Dere som har samme dress i 10-15 år, jakter dere kun i kornåkrer eller :shock:

Hvis ei bukse varer mer en ett år uten å få hull eller revne, så blir jeg imponert.

Kommer til å slutte å kjøpe dyre goretex bukser, det er nå helt sikkert. Blir våt uansett og de revner jo for ett godt ord :evil:

Tror jeg skal prøve vadmels dressen jahti jakt neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Norrøna finnskogen: Kjøpte denne dressen i våres. Bukse og jakke. Jakter rådyr, elg og hjort og har brukt dressen mye frem til nå (-5 grader)

 

Jakka: er utrolig deilig med mye utluftingsmuligheter (under armene), men det er klart at det blirt for varmt å gå mye med på litt varme dager, og spess varme og fuktige dager. Ellers så er jakka helt topp.

Buksa: Er nye modell med utlufting/glidelås på innsiden av låra. Dette er en kjempegreie da jeg svetter mye i skrævet og trenger litt utlufting iblandt. Buksa har allerede gått opp i sømmen i skrævet. Noe jeg kunne sende inn til til rep. Har tatt Isola sin blå vanntette tape og tapet sømmen. Noe som fungerer meget bra på utsatte steder og holdter vask etter vask (5-6 vasker til nå) .

 

NB: Det er tre fargenyanser på dressen så vær obs på å få lik farge på bukse og jakke.

 

Har forøvrig bergans sin jaktdress, 3 bukser fra Hærkila ( som jeg er meget missfornøyd med når det gjelder vanntetthet og pusting) men Finnskogen er den mest behagelige.

 

Regn: Har ennå tilgode å finne en lydsvak dress som tåler regn over tid uten å bli fuktig. Til regnfulle dager anbefaler jeg "glatt stoff" som feks. dovredressen til norrøna eller andre velkjente merker . Bruker selv Arcteryx sin Arcteryx Alpha SV Bib CZ Men´s sin bukse som jeg ennå ikke er blitt fuktig igjennom og som puster utmerket.

 

Du kommer neppe til å angre kjøpet til ditt bruk, men ikke tro at dressen er regntett i møkkavær.

Link to comment
Share on other sites

Dere som har samme dress i 10-15 år, jakter dere kun i kornåkrer eller :shock:

Hvis ei bukse varer mer en ett år uten å få hull eller revne, så blir jeg imponert.

 

Til Info:

Min Norrøna Finnskogen dress er ca 15 år gammel.

Dermed er det ikke sagt at den brukes hver eneste jaktdag.

Jeg har også tre camo dresser fra Cabelas (Gore Tex, varierende grad av for fra tynt til skikkelig tykt).

Disse brukes for det meste ved posteringsjakt og and/gåsejakt.

Har også en Norrøna Forelhogna som benyttes en del når det er vær og jakttype som passer.

I tillegg ble det anskaffet en Harkila Hovden som er blitt brukt under årets hjortejakt.

 

Så langt ingen hull eller revner etter mange års elgjakt i Grane (skog /fjelljakt, ingen kornåker), kun noen svimerker i ytterstoffet etter glør.

Videre mange år med rådyr og hjortejakt på Møre (lite med kornåkrer her også)

I tillegg en del turer i fjellet etter fjellrypa med varierende hell og bekledning.

Greit å ha noe å bytte med, og ved normalt bruk varer mine klær lenge.

Link to comment
Share on other sites

Dere som har samme dress i 10-15 år, jakter dere kun i kornåkrer eller :shock:

Hvis ei bukse varer mer en ett år uten å få hull eller revne, så blir jeg imponert.

 

Jeg har brukt mi bukse til alle typer jakt i ca 5år. Det kan bli en del jaktturer i uka da jeg er heldig med jobb situasjon :D Det einaste som er slitt er på innsiden av anklane. Subber sammen med meg der. Fikk også ei vinkel flenge på 5cm-5cm i ytterstoffet på låret da jeg skulle over et gjerde. Det fiksa Norrøna gratis :) Stort pluss.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Finnskogen og endel andre Norrøna produkter i 8 år, og er veldig fornøyd :D Det blir som sagt her litt varmt med jakka hvis du går hardt, men jeg bruker ikke jakka annet enn hvis det regner eller jeg skal sitte på post. Da bruker jeg Finnskogen WS jakka. Så hvis du har råd til den i tillegg, så har du ytterplagg til det meste.

 

Jeg har også levert inn buksa for lapping i skrittet, som ble gjort uten omkostninger, men dette kan fort være et problem på bukser generellt, og i allefall bukser med "tynt for" i disse "sagge" tider. Bruk bukseseler og få buksa opp mot ballene og ikke ved knærne, så vil strekkbelastningen i skrittet være minimal, samtidig som du gjør som Sako gjør, og også undertegnende, bruk noe under som gjør at GT lineren ikke "fester" seg til lår og knær, og jeg svetter mye :? Den nye buksa har lufting på innsiden av lårene, noe som vil gi mye bedre luftgjennomstrøming enn ved å bare kunne bruke smekken.

 

Jeg bruker vel dressen 20-30 dager i året, men liker å ta vare på det jeg har, så jeg er ikke uforsiktig. Tror nok buksa alikevel begynner å ha sett sine bedre dager pga mye trasking i hogstfelt etter skogsfugl, og membranen har begynt å lekke under knærne i vedvarende regn, men på normaldager har jeg bukse i mange år til.

 

Bergans Pasvik er vel ikke noe feil valg det heller, så det blir litt hva man liker. Jeg syntes buksa der virket litt tyngre :?: men jeg har bare prøvet den i butikken. Jeg personlig mener vel at det ikke er alt som "går av moten" eller utrangeres. Se f.eks. klassikeren "Vidda" fra Fjellräven :wink: Godt å vite at produktet fortsatt er der når du vil kjøpe nytt etter mange års bruk.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt min nåværende Norrøna Finnskogen dress i snart 10 år. Den er brukt mye, det vil for meg si 30-50 dager iåret. Variert jakt. Alt fra postering til gåing med rådyrhund eller fuglehund. Jeg er knall fornøyd. Iår har jeg begynt å bli våt på lårene etter en hel dag med gåing i våt skog. Litt slitt nederst ved anklene. Borrelås sitter dårlig de to siste årene, det løser jeg med elektrikertape. Synes ikke det er noe særlig problem med bålglør. Jeg har noe få hull i ytterstoff, men ikke i membran. Men det avhenger sikkert av hvor mye man sitter ved bål, og hva man fyrer med. Ellers kjempefornøyd. Kommer til å kjøpe den dressen neste gang også.

 

Dressen kan være varm, og tidlig i jakta bruker jeg nå Norrøna Forelhogna eller klær uten membran. Fra oktober og ut bruker jeg som regel Finnskogen. Savner lufting i skritt og under armhuler som nye dresser idag visstnok har. Min forrige dress hadde utvendig radiolomme med klaff, som rommet en jaktradio lett. Savner denne litt. Dagens lommer er litt små, og det er litt plunder med å få antenne etc. gjennom antenne hullet. Samtidig blir det kondens i dagens radiolomme ved hard gåing. Uten at det har forårsaket noe problemer hos meg.

 

Anbefaler kort og godt Norrøna Finnskogen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Savner lufting i skritt og under armhuler som nye dresser idag visstnok har.

 

Anbefaler kort og godt Norrøna Finnskogen.

 

Mvh Dagl

 

 

Ble i går med julenissen på XXL og prøvde på en Finnskogen. Den hadde lufting på innsiden av låra og under armene. Kan hende det er oppgradert siden du kjøpte da.. Den var i allefall dritfin, og jeg tror jaggu nissen gikk ut av døra med en dress i sekken.

 

Denne jula blir bra :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...