Jump to content

Fottøy til smygjakt.


Apelars!

Recommended Posts

Nå sitter jeg på jobb og drømmer om neste års bukkejakt :P , og det eneste jeg virkelig ikke har snøring på hvor jeg skal lete etter, er skikkelig fottøy til smygjakt.

Noe med myk såle slik at man kan føle underlaget gjennom sålen, men som ikke suger vann som en svamp, eller du blir klam i som f eks våtsokker til dykking, og samtidig gir litt støtte til ankelen og som er tette slik at flott og annent utøy holdes ute.

Jeg tror jeg er ute etter neo ala en god gammeldags mokkasin, kanskje noe ala dette:

moccasins.jpg

 

Finnes det noen her i landet som selger eller lager noe ala dette?

Noe har jeg funnet på nettet, men jeg liker aller best å prøve det jeg skal kjøpe, så derfor ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi forhandler bjørneføtter - overtrekkssokker til jaktstøvlene. Fikk inn nå på torsdag, tror jeg det var...

 

http://www.abcfritid.no/eshop/main.aspx?page=article&artno=5707350000BF

 

Forholdsvis enkelt produkt, men de ser kurante ut. Rimelig tykk microfiberpels under sålen, så de demper nok en god del. Men det var kanskje ikke det du var ute etter...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett på de, og også brukt det samme prinsippet med ullsokker over skoene, men problemet slik jeg ser det er at jeg ikke kan kjenne underlaget gjennom sålen på fottøyet. Jeg vil liksom ha en "barbent følelse" bare med sko ;)

 

De rimeligste alternativene er våtsokker/dykkersko og brytesko. (Eventuellt med sokker utenpå)

Håndlagde mokkasiner og støvler finnes da å få kjøpt på den andre siden av dammen for ca 2000 lapper pr par, men da vet jeg jo ikke hva jeg kjøper før jeg får det i posten..

 

Edit:

Som disse: http://russellmoccasin.com/boots_safari/thula_thula.html

Link to comment
Share on other sites

Mener sjøl at jeg har funnet det perfekt utstyret til snikjakt. Vadesko beregnet for å fiske på grunne flats i tropiske strøk. Laget i 5 mm neopren med en tynn gummisåle under. Med glidlås på siden og borrelåsstramming i overkant. Gir brukbart med støtte også for litt mer ulendt terreng. Sjøl bruker jeg spesialstrikka ullsokker i tova ull utapå disse igjen. Da går du 100% lydløst, du kjenner tynne kvister og de er varme nok til at de kan brukes nesten helt fram til jul. De kan også brukes uten sokkene utapå.

 

For rådyr- og hjortejegere som har snikjakt som favorittjakt, bør dette være en del av jaktuniformen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Mener sjøl at jeg har funnet det perfekt utstyret til snikjakt. Vadesko beregnet for å fiske på grunne flats i tropiske strøk. Laget i 5 mm neopren med en tynn gummisåle under. Med glidlås på siden og borrelåsstramming i overkant.

 

Forslag til butikker som selger sånt?

Kan jo alltids mekke til noe fra vanlige våtdraktsokker, men greit å sjekke ut det du nevner her om jeg bare kan finne butikker som har det.

 

Men må si at det frister sterkt å stille opp til oppskyting med en langhåret utgave av Elgåsen jaktdress + vibram sko + vepr bare for å se reaksjonene til skytterlaget :D

Link to comment
Share on other sites

Du sier du har vurdert dykkersokker, men hva med padlesko/sokker. Disse har en tynn gummisåle og resten i neopren. Du kan bruke vanntette sokker inni (sealskins) hvis du er redd for å bli våt. Ullsokker utenpå er også kurant.

 

Har testet padleskoene mine med ullsokker utenpå under smyging ut til reveåtet og det kjentes bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bruk av vadesko kan jeg se effekten av dette. Det er også flere vadesko som har filtsåle under, og disse er forholdsvis lydløse. Det eneste problemet er at de i enkelte tilfelle, søle/leire eventuelt vått gress er at de kan føles glatte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kjekt hvis du legger ut hva løsningen ble. Jeg har også vært litt inne på tanken med ordentlig langskaftede mokkasiner i mykt skinn med tynn såle. Tenkte på garvet selskinn til såle kanskje, det er sabla tjukt skinn. Åsså kanskje rive ut goretex-sokken ut av et gammelt par fjellstøvler hvis det skulle være spesiellt vått i terrenget. Om sålen blir noe glatt får så være, som regel er ikke farten så høy under smyging. Joggesko med ullsokker funker forsåvidt men trekker mye vann og samler mye kvist/lyng.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...