Jump to content

Hva koster det å Utvikle en Villkatt Patron ?


S.O.N

Recommended Posts

Det er vel mange faktorer som spiller inn her skulle jeg tro.

 

Hvor stor forskjell på din villkatt og en std patron? Hvor kraftig skal vilkatten være?

Kan du benytte noe av std. dier ved å mixe & matche f.eks?

Hvor mye maskinarbeid kan du gjøre selv? Hvilke maskiner har du tilgang til?

Hva er villkatten tiltenkt for et bruk? osv osv.

 

Jeg har ikke selv jobbet med å utvikle villkatter, men jeg har såpass med erfaring at jeg vet at det er uhyggelig mange faktorer som spiller inn på både pris og tidsforbruk.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har ikke selv jobbet med å utvikle villkatter, men jeg har såpass med erfaring at jeg vet at det er uhyggelig mange faktorer som spiller inn på både pris og tidsforbruk.

 

 

......og det sørgelige er at det er forsvinnende lite å hente, blandt dagens utvalg av standard-patroner. Men for all del.......sikkert artig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er det hele pakka med å få laget dier, kammer brotcher, Børsemaker arbeid, etc, etc.

 

Om du sender en PM til "Arrowmaker" her inne på Kammeret så vil du sannsynligvis få ett fornuftig svar.

Han har, såvidt jeg vet iallefall, to vilkatter på samvittigheten. (300 og 338 OAM).

Link to comment
Share on other sites

Kva må ein gjere av "papirarbeid" for å få lov av politiet til å brotsje ut ei pipe og " finne opp eit nytt kaliber då? :?

 

Det var et godt spørsmål. Ja...hvordan går man frem etter man har...(eller før man har)....kamret om en pipe og laget ferdig sakene og skal omregistrere ?

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver riktignok 338RUM at jeg sannsynligvis vil gi et fornuftig svar, men egentlig kunne du spurt om hvor lang er en hyssing :) Som andre har vært inne på så avhenger det av mange faktorer. Har du rifla, og er den i samme kaliber slik at du eventuellt kan brotsje opp nytt kammer? Er magasinlengde og utforming kompatibel med den nye patronen eller må det tilpassing til? Er støtbunnen riktig for patronen, eller må du åpne opp? Pris vil jo avhenge mye av dette.

 

Som nevnt av andre, krever kreasjonen nytt diesett eller kan du mixe og matche med eksisterende dier?

Pris på for eks brotsj finner du på for eks. JGS sine hjemmesider og custom dier på Redding's sider.

Som et eksempel så er min .300 og .338 basert på 8x68S hylsa og krever foruten to brotsjer (en til kammer og kuleisetterdie og en til sizerdien) eget diesett, expanderdie og hylsehalsfres slipt til mål. En annen villkatt jeg har, 257 Roberts Rimmed, er kun en 7x57R necket ned til .25 kaliber. Du må jo ha brotsjen, men slipper unna med et standard .257 diesett. Som du ser er det mange variasjoner og derved prisforskjeller, men jeg vil tro at om du har rifla og ikke trenger for mye modifisering på den, ja så burde du komme langt med 10-15 000 avhengig av hvor mye du kan gjøre selv.

 

Det er masse rifler registrert på vilkatter, så det er ikke noe problem, men jeg ville vente til kreasjonen var ferdig og så søke om skifte av patron. Det er ikke mer komplisert enn å skifte fra .222 Rem til .223 Rem. NB! hold deg innen lovlig kaliberbegrensning.

 

Som Buster sier så skal det mye til å finne på noe med ytelse og egenskaper som ikke finnes fra før i en eller annen standarisert form, men da går du glipp av gleden ved å strekke og forme messing, noe enkelte sikkert synes er like matnyttig som å eksperimentere med blanda krutt :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

For å ta dette som et tenkt eksempel basert på en eksisterende villkatt som heter 22-243 basert på at Jeg vil kamre om en 223 til 22-243. Da tar man en 243 hylse og presser om en gang.

 

Situasjon No. 1:

Jeg må da kjøpe dier (i dette tilfelle som er ferdig utviklet). Pressing er 1-en gang fra ett kjent kaliber til villkatt.

Jeg må få dreid og brotchet opp kammeret. Brotch i dette tilfelle er utviklet.

Jeg må skifte Bolt.

 

Prisanslag:

 

Situasjon No. 2

Jeg finner på noe helt nytt, og må få Laget dier. Pressing er 1-en gang fra ett kjent kaliber til en villkatt.

Jeg må få dreid og brotchet opp kammeret. Brotch i dette tilfelle må lages.

Jeg må få skiftet bolt.

 

Prisanslag:

Link to comment
Share on other sites

Ja, men så lenge det ikke er et offisielt kaliber, så må man jo få fremskaffe det man trenger og få det laget. Jeg er klar over at 22-243 eksisterer, så akkurat dette eksempelet var det ikke så mye nytt i.

 

Det at jeg ville kamre om fra en eksisterende 223 i dette tilfelle, er at man beholder riflestigningen som for 223, mens for et .224 kaliber med oppgiret hastighet (som f.eks 22-250) så er vel riflestigningen 1:14, og ville vel normalt ikke vere noe mindre for en 22-243 heller. Å kamre om en 223 ville kunne gi alt fra 1:8 til 1:12 avhengig av hva rifle man har.

 

Det var tankegangen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet blir nesten som å spørre "hva koster det å bytte motor på bilen min"?

Uten å spesifisere bilmodell. motor, osv....

Å selv om du har alle spesifikasjonene vil du sikkert få 5 forskjellige priser hos 5 forskjellige verksteder....

Slik kan det være i dette tilfllet og. du må finne spesifikasjoner, hva som må gjøres, hva du har av deler, osv. Å så kan du begynne spørre pris.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er klar over det, så det blir jo litt synsing, erfaringer og anslag. Ikke noe konkret.

 

Man kan godt bruke det 22-243 som et konkret tilfelle. Alt annet kan ikke bli annet en anslagsvis, men det må da vere noen ideer om det ligger i området på 10,20,30,40,50 høvdinger å sette igang med noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du går for en .22-243 Midlestead og børsemakeren har brotsjen koster et løpskifte ca 5000,- litt avhengig av løpsfabrikat. Et diesett koster deg rundt 80 USD pluss frakt og moms.

Så du kan altså kjøpe deg en brukt Remington for eks i .243 eller .308, skifte løp og være i business for rundt 10K.

Link to comment
Share on other sites

Takk,

Da ser jeg bildet for den enkle varianten. Rundt 10-15k avhengig av utgangspunkt.

 

I mitt tilfelle vil jeg tro det enkleste var å kjøpe et 22-250 løp fra Schultz fremfor å kanibalisere tikka'n (siden jeg har en schultz), levere det til en børsemaker som dreier og brotcher. Kjøpe dier og presse om, og så er man i omtrent i mål.........eller om man fikk schultz til å lage det som en spesialbestilling i dette konkrete tilfelle. Da trengte man bare kjøpe dier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...