Jump to content

Hva lønner seg !?


flanged

Recommended Posts

Lønner seg? neppe!

Men du kan selvsagt spare en del på å lade selv.

Bare regn ut hva skytinga de kommer til å koste med kjøpammo.

Regn etterpå hva du kommer opp i med samme antall løsammo.

 

Det som lønner seg best er å selge børsa, jobbe istede! :lol:

Men ikke sikkert det er like morro.

 

Hvis du har lyst å begynne med hjemmelading er det vel bare å kjøpe utstyret.

Før eller siden tjener du det inn, men det kommer an på hvor mye du skyter.

Link to comment
Share on other sites

Lader du f.eks .375 med 300 gr Swift A-frame, har hylser fra før, en dæsj krutt og tennhette så kommer det på under 20 kr/skudd kontra fabrikkammo med samme kula:60 kr/stk. Da sparer man fort penger på å lade selv. De første skudda vil jo bli dyre iom kjøp av hylser, men deretter så blir det rimeligere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg garantert kan si at vist du ikke skyter mere en 50 skudd i året pr. kaliber, der 90% er treningskudd, så kan jeg si det ikke lønner jeg å lade. Kanskje du ikke skyter det engang.

 

Før du har fått alt det laderælet på plass slik du vil ha det og er fonøyd, så har du brukt mellom

3-5 tusen i bare innvisteringer av utstyr, og da har du ikke engang begynt å kjøpe råmaterialer

som kuler og krutt. Dem som sier noe annet jobber på samme måte som når man må få

polititikere til å godkjenne store byggeprosjekter. Da må prisen 'høres' bra ut, og så kan dagsrevyen

planlegge en story om overskridelser 12 måneder senere.

 

Men vist du derimot mangler en hobby, så er det håp om bly i lufta. Da kan det vere gode greier og lade.

Bi-effekten er at du skyter også enda mere når du knotter sammen 50-100 patroner på en kveld.

 

Så svaret er egentlig ikke så mye pris, men mere om du vil ha en hobby og skyte mere.

Link to comment
Share on other sites

De færreste bruker mindre penger på ammunisjon ved anskaffelse av ladeutstyr, men man får gjerne skutt mer for de samme kronene. I tillegg får man økt sin bevisthet rundt ammunisjon og kan eksperimentere i langt større grad enn man kan med fabrikkammo.

 

Man trenger heller ikke bruke så fryktelig mye penger på ladeutstyr dersom man ikke har behov for å lade voldsomme kvantum. Jeg vil tro at du kommer langt med et par tusen på selve utstyret. Kuler, hetter, hylser og krutt kommer i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk ikke kjøpt en eneste patron i .222 i år sjøl. Begynte å lade i sommer, men har brukt noe fabrikkammo jeg har hatt fra et år tilbake. Etter at jeg begynte å lade har jeg ikke skutt så mye, men behovet for fabrikkammo er helt bort. Koster skjorta å begynne, men når man først har det man trenger går det bra!

 

Sjøl lader jeg treningsammo/helmantel for mellom 3,- og 3,50. Disse får jeg ikke under 8,- pr stk i butikkene. Blyspiss som jeg ønsker dem (eks Norma sin rådyrkule) lader jeg for ca 7,- stk. Disse koster 25,- i butikkene. Sparer mye på de dyre patronene til jakt, men de går det jo knapt noen av i året, så en kan nesten ikke regne med dem.

 

Ga 1 400,- for utstyret og har kjøpt på ting til ca 1 000,- til. I tillegg har jeg kjøpt kuler og krutt. Hylser har jeg fra før. Brukt ca 2 000,- på det. Men nå har jeg en stund. Dersom man sier jeg har brukt 5 000,- på utstyr og sparer i snitt 5,- pr patron, ja da må jeg jo skyte endel! Og jo mer jeg skyter, jo flere kuler og mer krutt må kjøpes. Tar noen år før det begynner å bli pluss her! Om det blir det noen gang...

 

På den annen side. Du har mye større muligheter til å skreddersy patroner du liker. Dessuten er det artigere å skyte egenproduserte patroner og, særlig om de går godt. Også er det jo fint å skryte til fruen at du faktisk klarer å spare omtrent tjue kroner per patron (for Guds skyld, ikke nevn hvor mye utstyret har kostet...)!

Link to comment
Share on other sites

Rapper litt tråden.

Noen som vet ca hva man kan spare på å lade haglpatroner selv?

Takk

 

Nei, det vet jeg ikke, men har lest endel "tester" som konkluderer med at "behovet" for hjemmelading er større med hagleammo enn med rifleammo.

Dette er pga. av fabrikkladet rifleammo (utenom å være ganske dyr) faktisk er relativt bra (jevn kvalitet),

mens fabrikkladet hagleammo ofte er av varierende kvalitet. (feks. svært varierende kammertrykk og hagldekning)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...