Jump to content

upresis sauer til besvær


corvus

Recommended Posts

Jeg har hatt en dårlig følelse de tre siste sesongene når det kommer til presisjonen på min 6.5.

Jeg har hatt rifla i mange år, primært har jeg skutt fjellryper i fjeset på vinterjakt, altså forholdsvis små mål i ublide vestlandsfjell, vi snakker om mange fellinger og en trygg visshet om at rifla gjorde jobben. Helt til seinhøsten for 2 år siden. Jeg begynte å bomme på feite orrhaner på helt adekvate avstander.

 

I går hadde jeg med rifla som pauseunderholdning på skytebanen; det var min nye drilling som hadde hovedfokuset, og den skal som kjent hvile litt mellom rundene. Jeg hadde da festet alle skruer og nipusset kammer og løp på rifla, gjorde alt etter boka på standplass. Jubelen stod i taket etter de 3 første skuddene; jeg var back in business. 3 skudd på en tommelfingernegl. Skepsisen kom imidlertid snikende etter neste treskuddsrunde; da var jeg på clementinstørrelse, men fremdeles godt nok til å gi en gammelhane mer en nok å tenke på. Etter denne serien var det ikke gøy mer, skuddene spredte...ja, opp til 15 cm på 100 m.

 

Det jeg lurer på er som følger: er det håp? Som en kuriositet føler jeg meg forpliktet til å nevne at jeg ikke fikk plass til å dra et (lånt!) sigarettpapir mellom forskjeftet og pipa. Jeg tenkte umiddelbart at å bedde spettet, ja da er alle problemer løst. Så får jeg høre at sauerriflene er litt spesielle siden skjeftet er delt i låskassen, og at bedding derfor har mindre effekt. Dette er noe av det jeg ønsker å få verifisert, aller helst avkreftet.

 

Avslutningsvis kan jeg nevne at jeg aldri hadde dårligere enn 50 mm samlinger med min nye, gamle treløper fra 1965 på 100 m med åpne sikter, så dagen var uansett strålende :lol:

 

Imøteser alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

Antar det er en vanlig 202 du har? Hvis løpet ikke har klaring så bør du sørge for at det blir det. Enten ved å bedde, eller fjerne litt treverk under løpet. Du sier ingenting om hvordan børsa sprer, men det skjer tydeligvis når den blir varm.

En annen gjenganger er oljer, solventer og diverse som legger seg mellom løpet og innfestinga i kassa. Der bygger det seg opp over tid. Ta ut løpet og sjekk, for fuktighet her gjør ikke akkurat underverker for presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Bedde en Sauer 202. Med mindre du har byttet stokk så er det lite vits.

Saueren har skjeftet(stokken) montert i låsekassa, ikke låsekassa montert i skjeftet. Bedding er derfor totalt umulig og unødvendig :)

 

Det du derimot kan gjøre er å legge løpet fritt så du ikke får treffpunktforandring av at skjeftet dytter på løpet.

 

Ellers så er olje mellom løp og låsekasse en kilde til dårlig presisjon.

Løpet skal også festet med 7nm kraft på skruene for optimal presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nøyaktig det samme problemet i min 202. Det oppsto etter litt ekstremvær under årets jakt. Fortreet "ga opp" i pasningen mot kassen-og resultatet er at det er kontakt mellom tre og pipe. Dette er et kjent problem ble det meg fortalt,- jeg kommer til å betrakte det som en reklamasjonssak å få utbedret dette.. Det er vel ikke en innendørsbørse :P

Så langt har presisjonen holdt seg på et brukbart nivå- men man kjøper ikke Sauer for å få 'brukbar' presisjon(?)

Link to comment
Share on other sites

nipusset kammer og løp på rifla

 

Du er vel ikke den første som har opplevd at våpenolja kryper inn mellom løp

og kasse vil jeg tro?

Ta ut løpet og gjør ordentlig rent og tørt i kasse og løpsende (bruk bremserens fra Biltema)

Selv pusser jeg aldri 200 STR'en etter trening om jeg skal på stevne noen dager etter.

Husk å dra til løpsskruene med likt moment hver gang. (7-8Nm)

Link to comment
Share on other sites

E nok ikke noe pluss at skjeftet tar borti pipa, men det slipper du fort til (gjorde det på mitt plastskjefte, til dremelen var ferdig).

 

Men Spredningen skyldes nok som flere her sier før meg: Olje mellom løp og låskasse.

 

Har opplevd dette mer en en gang med 202 eg hadde, og ble spesielt gale med varmskyting.

 

Var jo ikke noe problem i grunnen, men et iritasjonsmoment som var delaktigt i at rifla ble solgt.

 

Et kjekt trikks for å ungå å få olje mellom låskassen og løpet når en pusser løpet e å stikke et plast rør i passenes størrelse (stivt trekkerør for el kabler) inn i kammeret, som forhindrer at fussefille/pussepropp avgir olje til annet en invendigt i løpet(velkjent DFS triks).

Link to comment
Share on other sites

På min 202 må eg skru til forskjeftet med passelig moment, til det er lik klaring til løpet på begge sider (når eg ser rifla ovanfrå). For mykje tiltrekking -- laust forskjefte , for lite -- forskjefte legg seg inntil på ei side.

 

Ei anna sak er at etter eg fekk montert dempar gjer vekta av denne at forskjeftet kan ta borti løpet når eg skyt i benk. (Fremre skytestøtte ligg langt framme på forskjeftet.) Dette gjer at treffpunktet blir ustabilt.

Link to comment
Share on other sites

Ok. For ordens skyld heter makkverket (ja!) Carl Gustav 4000, og jeg aner ikke hvorfor. Står CG på kassa, men ser ut som en sauer.

En kamerat hospiterer Rugeren sin hos meg, den er flett ny, og jeg kikket gjennom for å danne meg et inntrykk av hvordan et nytt løp ser ut. Det jeg la merke til var markante og høye riflinger, noe jeg ikke vil påstå gjelder for rifla mi. Paranoiaen min er følgelig til å ta og føle på. I tillegg fikk jeg høre at slitte løp likevel kan prestere supre samlinger- så lenge de er kalde. Hvis dette stemmer, kan jeg skrinlegge teorien min fra forrige uke, der jeg hadde gode samlinger til og begynne med.

 

Nå er alt dumt&kjipt&teit, og jeg har begynt å fundere på hva et nytt løp til spettet vil koste..noen som har erfaringer på det å skifte løp på gamle halvsauere, så givv itt tu mi :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det står Carl Gustav på den er det fortsatt en Sauer. Tilsvarende Sauermodell heter vel 200. 202'en kom noe senere tror jeg. Historien om hvorfor den heter Carl Gustav er det sikkert noen her som har god greie på, men kortversonen ligger vel i et tysk oppkjøp av Carl Gustav / HVA på slutten av 70 tallet. Det var flere modeller som het både CG og Sauer. F.eks CG modell 3000 var/er tilsvarende Sauer 90.

 

En bekjent hadde samme skjefteproblem på sin CG 4000, en skjeftemaker fiksa det med å "bedde" innfestinga av framstokken mot kassa slik at stokken ble styrt riktig. Ble nå børsa av den att. Lykke til!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...