Jump to content

Er jakt en farlig sport?


beech

Recommended Posts

Nå har det skjedd igjen "Én person døde da han ble skutt i hodet i Leksvik".

Jeg har ikke tall på hvor mange har blitt drept siden jakten startet i september. Er ikke det litt merkelig at det nesten dør jegrer hver måned jakten er i gang?.

 

Det er nesten slik de lokale NJF forbund, skulle ha begynt med en opplysningskampanje, hvor dødelig/farlig jakt kan være om ikke forhåndsreglene blir fulgt.

 

Trist lesning hver gang jeg leser noe slikt, hva mener Dere bør gjøres for å stoppe denne trenden.

 

"http://www.dagbladet.no/2009/12/01/nyheter/innenriks/skyteepisode/9300385/"

Link to comment
Share on other sites

Debatt rundt dette temaet er relevant.

Men jakt er ingen farlig aktivitet, antall ulykker med dødelig utgang er meget lav.

En dødsulykke er en for mye. Men vi er mange som er ute å jakter, ca 200 000 jegere som i snitt jakter 7 dager i året. Det blir 1,4 mill jakt dager eller 7,8 mill jakt timer.

Statistisk blir da jakt noe av det sikreste en kan drive med.

 

Men jakt er ikke SPORT. Det er å viderebringe Norges eldste kultur aktivitet.

 

Ta tallene med en klype salt

Link to comment
Share on other sites

Hvis jakt er en "sport" er ikke jakt farlig i det heletatt sammenlignet med mye annet folk bedriver på fritiden. Men, jakt er ikke "sport". Eller burde ikke være det etter mitt syn. Jakt er mye mer enn å sikte og treffe blink.

 

Men hvis man må se på sikkerhet rundt skyting og våpenhåndtering sammenlignet med annen sport og idrett, kan man konstantere at viljen til risiko for skade på person er langt høyere i nesten alle andre fritidsaktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Det er iallefall ikke ufarlig, men folk må selv vurdere forholdene der de går. Selv er jeg gul og blå etter fjellrypejakt på lørdag, da det ble snøfall på blank is. Var i samme område på fredag, men trodde snøen skulle fryse fast i isen, noe som ikke var tilfelle. På tur ned i halvtre-tida, var det lite lys igjen, og jeg klarte å skli på et berg 4-5 meter, som ble avsluttet med 3 meter frittfall. Heldigvis var det mjuk snø å lande i, men pusten ble slått ut av meg. Jeg forteller selvfølgelig ikke kona om sånt, men må prøve å ta det litt pent i terrenget. Jeg må også klare å beherske meg når det gjelder å komme meg tidlig nok ned, men det er ikke lett når rypa "kørra" borti hammaren.

Link to comment
Share on other sites

en aktiv jeger lever antagelig i snitt en god del lenger enn en akitv sofasliter!'

 

hvis man legger inne helsegevinsten ved å traske i ulendt terreng i timesvis hver høst, målt opp mot den mikroskopiske sjansen for å bli utsatt for et vådeskudd, tror jeg du kommer ut med flere leveår som jeger, enn som sofasliter.

 

om noen gidder kan de jo finne no statistikk og regne på det.

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden, da debatten rundt basehopping var på heiteste, og etter ett dødsfall i Kjerag , ble det diskutert ett generelt forbud mot basehopping. Fordi det var så farlig.

Politimesteren i Stavanger den gangen, Gunvor Molaug (Mosseveiens skrekk), tok tak i debatten og satte den på plass. Hvis man målte antall aktivitetstimer, og antall utøver, og delte det på antall skadete og omkomne, kom man til at basehopping var den tredje farligste aktivitene man kunne drive på med. Alpinsport var den nest farligste, mens sportsdykking var den desidert farligste lovlige aktiviteten man kunne holde på med i kongeriket Norge. Jeg tror ikke jakt var på listen en gang. Så der så. Skitt jakt, uten frykt....

Link to comment
Share on other sites

Husk at det ikke er våpenet som er farlig, men personen som bruker våpenet kan bruke det uforsvarlig å dermed farlig.

Vil si at vis våpenet er til å stole på 100% og Jegeren tenker sikkerhet hele tiden er det umulig å skade seg selv og andre med våpenet. (man kan jo snuble å knuse hodet i en stein, men det kunne en bærplukker også ha gjort) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...