Jump to content

Krav til visning av våpenkort ved kjøp av kuler?


skjørtejeger

Recommended Posts

Var og kjøpte noen kuler her om dagen og ble bedt om å vise våpenkort for å få lov til å kjøpe. Må si at jeg stusset litt over dette da det så vidt jeg vet er lov å kjøpe kuler over nettet. (har i allefall vært det) Er det noe i den nye våpenloven som tilsier at det ikke er lov å selge kuler uten å vise våpenkort? Jeg skjønner ikke denne regelen, da det etter min mening ikke er noen forskjell på å selge riflekuler og klinkekuler. Det er jo ett helt ufarlig produkt??????

Link to comment
Share on other sites

Tipper du har vært i en spesiell butikk (kjede), jeg ble en gang nektet å kjøpe kuler der selv om jeg hadde både våpenkort og skikkelig legitimasjon, men ikke var villig til å la selger få telefon nr. etter dem var det da ikke tilllatt å selge kuler til en uten telefon.

 

En skulle tro at, men uten å påstå noe at dette kun er et dårlig triks for å registrere handlevaner hos kunder.

 

Men tanke på at i tilfelle et slikt register sendes rundt til forskjellige reklame fortolknings statistikere, og ikke oppbevares skikkelig nedlåst som en ammunisjonsprotokoll skal, har jeg betakket meg for å handle der mer.

 

Ingen skikkelige våpenforretninger misforstår de enkleste tolkningene av forskriften.

Link to comment
Share on other sites

varierer litt fra sted til sted jeg har vært..

 

landrø skal ha vist våpenkort ved hylser,tennhetter og krutt. ikke på kuler.

 

 

I så fall tror jeg de praktiserer det forskjellig avhengig av hvem du handler med, eller at de ser an kunden. For jeg har handlet der uten å vise kort.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det skal ikke være nødvendig å vise våpenkort ved kjøp av "løse" kuler. Dersom det skulle det, så måtte vi jo faxet kopi av våpenkortet til alle nettbutikkene... og det har enda ikke jeg fått beskjed om å gjøre...

 

Ikke ta på vei nå Xrez, men hvem skrev disse ord tidligere i kveld? Sitat: Sorry OT, men syns det er skammelig mye feil lærdom ute og går til de unge jegerne som skal komme fremover.

 

:mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Merk at hylser uten tennhetter, ikke krever fremvisning av våpenkort.

Jeg kjøper alltid mine hylser, enten som komplett epatroner, eller uten tennhetter. :D

 

Ser også at det varier litt hva det krevs våpenkort for (ikke for det, jeg har vel snart liggende en kopi av kortene rundt om i hele landet. Og jeg mistenker jeg ikke er alene om det). :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Ikke ta på vei nå Xrez, men hvem skrev disse ord tidligere i kveld? Sitat: Sorry OT, men syns det er skammelig mye feil lærdom ute og går til de unge jegerne som skal komme fremover.

 

:mrgreen::mrgreen:

 

Joda, legger meg skinnflat for loven jeg!

 

Men grunnet EKSTREM forskjellig praksis i dette norges land, så trodde faktisk jeg at det kun var krutt og knall av komponenter som krevde forevisning av kort,.... Jeg har aldri blitt spurt om våpenkort ved kjøp av kuler eller hylser. Hverken i egen person rundt omkring på butikker eller på nettbutikk. Ikke kjenner jeg noen heller som har blitt spurt om dette.....

 

Og nei, jeg tok det ikke ille opp. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn for ordens skyld.

Winge Våpen AS krever våpenkort ved kjøp av ammunisjon, tennhetter, krutt og kuler.

Hylser er jeg mere usikker på, men dette skal jeg sjekke ut i morgen.

 

Det er et krav at alle må vise våpenkort eller sende kopi av våpenkort m/legitimasjon før evt varer sendes.

 

Mvh

Jan

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare sånn for ordens skyld.

Winge Våpen AS krever våpenkort ved kjøp av lyddemper, ammunisjon, tennhetter, krutt og kuler.

Hylser er jeg mere usikker på, men dette skal jeg sjekke ut i morgen.

 

Det er et krav at alle må vise våpenkort eller sende kopi av våpenkort m/legitimasjon før evt varer sendes.

 

Mvh

Jan

Vise våpenkort ved kjøp av lyddemper?

 

3.5.2.2 Lyddempere

Våpenforskriften har ikke lenger bestemmelser om privat erverv av lyddempere, som etter

dette fritt kan erverves. All kontroll av lyddempere vil nå foregå hos

tilvirker/bevillingshaver for handel med skytevåpen.

 

*min utheving*

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til å være korrekt ja. I forrige forskrift var det vel spesifisert at demper kunne erverves fritt til registrerte våpen, men etter dagens forskrift er det ingen begrensinger på salg.

 

Når det gjelder ammunisjon er dette definert i våpenlovens § 3:

 

Med ammunisjon forstås i denne lov:

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

 

For erverv av ammunisjon må man se på forskriftens § 31:

 

Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet.

 

Erverv av krutt er faktisk ikke regulert i våpenloven eller forskriften, da må man nok grave litt i lov om eksplosiv vare og medfølgende forskrift.

Link to comment
Share on other sites

La oss se hva våpenlov og forskrift sier:

 

Våpenloven:

§31. Vilkår for tillatelse til å erverve og inneha ammunisjon

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet.

 

§ 3. Med ammunisjon forstås i denne lov:

 

a. patroner bestående av prosjektil, hylse, drivladning og tennmiddel.

b. prosjektiler av enhver art bestemt for utskyting eller utsending ved de i § 1 nevnte skytevåpen,

c. hylser når de er forsynt med ladning eller tennmiddel,

d. håndgranater, bomber, raketter, miner o.l.

e. lys-, brann-, gift- og tåregassbokser,

f. gift- og tåregasser til bruk i de § 1 nevnte skytevåpen eller i ammunisjon som nevnt i denne paragrafs bokstaver a, b, d og e.

 

Altså, ferdige patroner, kuler (prosjektiler) og hylser med tennhette i er å anse som ammunisjon. Hylser uten tennhette er IKKE ammunisjon. Våpenloven legger derfor ingen begrensning på erverv av hylser uten ladning eller tennmiddel, da det pr definisjon ikke er ammunisjon.

 

Hva sier så våpenforskriften?

§ 51. Tilvirkning av ammunisjon

Det kreves ikke tillatelse til å tilvirke ammunisjon eller prosjektiler til eget lovlig bruk.

Komponenter for tilvirkning av ammunisjon kan erverves ved fremvisning av våpenkort.

 

§ 41. Ammunisjonsprotokoll

 

Den som har bevilling til å drive handel med ammunisjon som ikke går inn under lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven, skal føre en ammunisjonsprotokoll. Bevillingshaver skal oppbevare ammunisjonsprotokollen i minst tre år.

 

Protokollen er en fortløpende fortegnelse over ammunisjonssalget. Den kan være elektronisk eller papirbasert og skal opplyse om

 

a) salgsdato,

b) navn på kjøper,

c) kjøperens eller utlånerens våpenkortnummer eller ervervstillatelse gitt av politiet, og

d) art og kvantum av ammunisjon som mottas eller leveres.

 

Forskriften bruker ordet "komponenter". En hylse er klart en komponent av en patron. Likevel legger våpenloven ingen begrensning på hylse uten tennhette. Jeg vil derfor mene at hylser kan erverves fritt. Forhandler trenger heller ikke føre protokoll på salg av hylser, da dette ikke er definert som ammunisjon. Se §3 og 41. Protokolplikten omhandler kun det som er definert som ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Bare sånn for ordens skyld.

Winge Våpen AS krever våpenkort ved kjøp av lyddemper, ammunisjon, tennhetter, krutt og kuler.

Hylser er jeg mere usikker på, men dette skal jeg sjekke ut i morgen.

 

Det er et krav at alle må vise våpenkort eller sende kopi av våpenkort m/legitimasjon før evt varer sendes.

 

Mvh

Jan

 

Hei Winge Våpen!

 

Som våpenforhandler må det forventes at dere kjenner våpenloven med forskrift :evil::evil:

 

Lyddemper er i FRITT salg og krever ingen dokumentasjon.

 

Når det gjelder våpendeler er dette kun låsekasse og løp( + sleiden /glidestykke til pistol). Revolvertønne til revolver og sluttstykke til rifler er også FRITT salg.

 

Ammunisjon (ferdig ladet) samt kuler/prosjektiler må man ha tillatelse / våpenkort for.

 

Krutt og hetter er fritt salg til personer over 18 år.

 

Please...som butikk må dere kjenne til våpenloven/forskrift!

Link to comment
Share on other sites

Hei Knivsamleren :mrgreen: !

Så mange røde ansikter....Ikke vær så negativ! Se heller positivt på ting, så går alt så mye bedre.

 

Som våpenforhandler kjenner vi våpenloven med tilhørende forskrifter/vedlegg og vi leser den ofte.

Hvis jeg skriver at vi har blitt pålagt dette (det jeg skrev over) av Politiet frem til i dag....hva mener du WVAS skal gjøre i stedet?

Nå har det seg faktisk slik at det ikke er straffbart å fremvise våpenkort og vi som våpenforhandler har all grunn til å være forsiktig.

 

Men, jeg har selv stusset over dette kravet (lyddemper) og har igjen brukt litt tid på "saken".

Her er status etter dagens etterforsking:

 

1. Fritt salg av lyddemper og loggføring av våpenforhandler er heller ikke nødvendig.

2. Fritt salg av hylser og loggføring av våpenforhandler er heller ikke nødvendig.

3. Salg av Krutt, kjøper må fremvise våpenkort eller sende kopi av våpenkort m/legitimasjon ved fjernsalg.

4. Salg av kuler, kjøper må fremvise våpenkort eller sende kopi av våpenkort m/legitimasjon ved fjernsalg.

5. Salg av tennhetter, kjøper må fremvise våpenkort eller sende kopi av våpenkort m/legitimasjon ved fjernsalg.

6. Salg av ammunisjon, kjøper må fremvise våpenkort eller sende kopi av våpenkort m/legitimasjon ved fjernsalg.

 

Informasjon hentet inn fra politidirektoratet i dag (30.11.2009).

 

Håper dette var klargjørende!

 

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Men, jeg har selv stusset over dette kravet (lyddemper) og har igjen brukt litt tid på "saken".

Her er status etter dagens etterforsking:

 

1. Fritt salg av lyddemper og loggføring av våpenforhandler er heller ikke nødvendig.

2. Fritt salg av hylser og loggføring av våpenforhandler er heller ikke nødvendig.

3. Salg av Krutt, kjøper må fremvise våpenkort eller sende kopi av våpenkort m/legitimasjon ved fjernsalg.

4. Salg av kuler, kjøper må fremvise våpenkort eller sende kopi av våpenkort m/legitimasjon ved fjernsalg.

5. Salg av tennhetter, kjøper må fremvise våpenkort eller sende kopi av våpenkort m/legitimasjon ved fjernsalg.

6. Salg av ammunisjon, kjøper må fremvise våpenkort eller sende kopi av våpenkort m/legitimasjon ved fjernsalg.

 

Bra Winge Våpen forsøker å skaffe seg informasjon...det skulle bare mangle :D

 

Ser at du har fått feil svar på ditt punkt 3(krutt) og 5 (tennhetter) dette salget reguleres ikke av våpenloven /forskriftene men etter "brann og eksplosjonsloven". Slik sett kan krutt og tennhetter omsettes sli k"fyrverkeri" kan omsettes. Personlig ser jeg ikke negativt på at dere ber om våpenkort for dette, dog er dette ikke et krav :D

Link to comment
Share on other sites

POD sier dette også i sitt eget Rundskriv sitat:

 

4 ERVERV OG OPPBEVARING AV AMMUNISJON

4.1 Ammunisjonsbegrepet – forholdet til brann- og eksplosjonsvernloven

Begrepet ammunisjon defineres i våpenloven § 3. Man må imidlertid være oppmerksom på

at lov av 14. juni 2002 nr. 20 om vern mot brann, eksplosjon m.v. (brann- og

eksplosjonsvernloven) m/forskrifter også kommer til anvendelse på ammunisjon.

Våpenloven og brann- og eksplosjonsvernloven avgrenses dog mot hverandre, slik at det

som reguleres av den ene loven ikke omfattes av den andre. Våpenloven gjelder bare

ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...