Jump to content

File av tuppen på FMJ?


sirhitalot

Recommended Posts

Skjønner at det ikke blir noe pent syn

 

Jeg er litt usikker på hva du mener med dette. Patrona vil ligne på en oryx jaktpatron, og jeg syntes ikke de ser stygge ut.

 

Noe som derimot ser stygt ut, er hvis løpet ditt sprenger. Og det kan faktisk skje. Da FMJ kulene ofte ikke har en kobbervegg bakerst i kula, kan dette skje hvis du filer ned tuppen: Når skuddet avfyres, blåser kun blykjernen ut av løpet, mens mantelveggen ligger igjenn i løpet. Når du da avfyrer neste skudd har du en bokkering i løpet som kan føre til at løpet ditt sprenger. Og det er ikke noe pent syn.

Link to comment
Share on other sites

kommer ikke til å gjøre det etter disse skrekkeksemplene:) derfor det er supert med dette forumet :wink:

skjønner ikke hvorfor ammo med hull i tuppen og ikke bak skal koste 3x ++ ganger så mye som motsatt...

 

tanken var: til skadedyrsjakt etc. er ikke kjøttskade noe problem, da har det ikke noe å si om kula ikke henger sammen, (hvis den ikke har bakmantel vil den trolig deles opp), men hadde aldri trodd at blyet ble blåst igjennom mantelen :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har vel hørt at enkelte filer av tuppen på Nato'en slik at det ser ut som ein blyspiss. Sånn at ein kan ta skyteprøva med billige nato.

Einaste (meir eller mindre) fornuftige årsak til å drive med dette. Om det er verdt å ta sjansen på denne risikosporten for å spare nokre lusne kroner, får vere opp til kvar enkelt å vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Har vel hørt at enkelte filer av tuppen på Nato'en slik at det ser ut som ein blyspiss. Sånn at ein kan ta skyteprøva med billige nato.

Einaste (meir eller mindre) fornuftige årsak til å drive med dette. Om det er verdt å ta sjansen på denne risikosporten for å spare nokre lusne kroner, får vere opp til kvar enkelt å vurdere.

 

Blir ikke overrasket over at det finnes så gjerige mennesker. Hvis en pakke Norma Elie eller S&B blyspiss er for dyrt har de ikke noe å gjøre på jakt.

Har sett litt av hvert på skytebanen så jeg har sluttet å bli sjokkert.

Link to comment
Share on other sites

kommer ikke til å gjøre det etter disse skrekkeksemplene:) derfor det er supert med dette forumet :wink:

skjønner ikke hvorfor ammo med hull i tuppen og ikke bak skal koste 3x ++ ganger så mye som motsatt...

 

tanken var: til skadedyrsjakt etc. er ikke kjøttskade noe problem, da har det ikke noe å si om kula ikke henger sammen, (hvis den ikke har bakmantel vil den trolig deles opp), men hadde aldri trodd at blyet ble blåst igjennom mantelen :shock:

 

Blyet KAN bli skutt ut av mantelen. Jeg sier KAN, det skjer sikkert ikke, men det KAN skje.

 

Forresten koster ikke nødvendigvis blyspiss/hullspisskuler mer enn helmantler.

Link to comment
Share on other sites

Det er mye synsing om dette, men det var nok ikke få dyr som ble felt med filte tupper på den gamle tysker ammoen etter krigen........og den var ikke engang lukket i baken med mantel. Da var det mat som gjaldt og ikke bekymringer, anmeldelser og pekefingere. Nok om det.

 

Jeg tror det er mere et spørsmål om man tar risikoen fremfor hvorvidt at presisjon blir dramatisk skadelidende.

 

Har du en FMJ som er lukket i baken, så er mener jeg med rimelig sunn fornuft at dette ikke medfører noen risiko. Det vil bli som en annen jaktkule.

 

Har du derimot en FMJ som er open bak, så begynner 'risikoen' for at du trykker blyet ut å stige, og som det nevnes ovenfor så kan det bli trangt når neste kule kommer og mantelen etter forige ligger igjen i løpet. Nå er det uklart om slikt vil faktisk skje, men i teorien så kan det altså skje.

 

Men at kula som sådan vil ekspandere som jaktkule blir mere en tifeldighet en stadfestet vitenskap tror jeg. I dag så er det ikke mye å lure på, man kjøper jaktkuler som er ment for formålet, og den dagen det ikke finnes jaktkuler (hypotetisk) , så blir folk kreative igjen.

 

Svaret er at du ikke skal gjøre det når du kan kjøpe dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...