Jump to content

Fornuftig pris på andejakt?


Andrikén

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om andejakt i et terreng på ca 1300 mål, med 2 sjøer.

I den forbindelse prøver jeg å finne ut hva slikt kan koste.

Jeg så i en annen tråd, når jeg søktepå emnet, at 1kr pr. mål kansje kunne være fornuftig for harajakt, og jeg føler vel at harejakt er mer "attraktivt" enn andejakt, som derfor bør være rimligere.

Vennligst kom med synspunkter, slik at jeg kan komme til enighet med grunneieren og skrive kontrakt med ham. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Et vesentlig punkt er hva slags sjøer det er? Er det skogssjøer hvor en og annen dykkand streifer innom, eller er det sivsjøer med godt gressandetrekk over en lengre periode? Fryser sjøene tidlig slik at du har kort tid å jakt på? Er det andre jegere der? Hvor mye er andejakten verd for deg? Antall mål skog er uvesentlig synes jeg, det er kun "andeterrengets" potensial som skal ha noe å si om det kun er andejakt det gjelder.

 

For meg er ikke andejakt annet enn litt hygge av og til, og jeg er ikke villig til å betale noe for av og til å jakte ender, men hadde det vært eneste jakten jeg hadde tilgang til hadde det blitt noe annet. Jeg er skeptisk til grunneiere som skal ha betalt for slikt, men om det ser ut til at du kan få artig jakt er det kanskje verd å betale noen hundrelapper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du bare må se det ann jeg. Foreslå fks 20kr per and du skyter ned eller noe sånt første sesong.

Da får du en idee om hva det er verdt i alle fall.

 

Det der med at ting er gratis er en sannhet med modifikasjoner.

Når en kommer som utbygds og nyinnflytta med Oslomål

og sier en er student kommer ikke jakt på tale noe som helst sted her i Trønderlag.

Vi har måtte betale oss inn der vi jakter. Det er dyrt og dårlig for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Et godt terreng med mye ender og gjess gjennom hele sessongen, er nok verdt noen tusen. Legg her merke til at mange terreng (slik noen av dem jeg har) baserer seg på mer eller mindre stamfugl. Det kan se knakende bra ut et par kvelder men så gidder ikke endene mer og flytter på seg - tar tid før dem kommer tilbake.

Andre terreng krever spesiellt vær (nedbør/vind/kulde eller mangel på kulde)for å kunne tilby bra jakt. At det finnes noen vann der er ikke noen garanti for bra jakt - har noen drømme dammer/kanaler i det ene terenget mitt - men av en eller annen grunn er det svært lite ender her. Når det blir kaldt og andre områder fryser på så kommer det seg.

Vurder terrenget noen dager ivertfall, en kan jo gå uten børse også for å sjekke at det faktisk er fugl der i det hele tatt. Å betale for x antall mål med skog har lite for seg når det gjelder andejakt. En dam "på rette staden" med 50m2 vannspeil kan være gull.

 

Edit: jakt er heller ikke bare å få dyr, er terrenget nær og tilgjengelig og "pent" kan turen være verdt mye den også (men en bør ha muligeten til å få dyr ellers kan børsa bare bli hjemme)

Link to comment
Share on other sites

Æ e gla æ bor i nord..her betale man ikke før å jakte ender!

 

Nu e æ litt av den oppfattinga at jakt ska ikke vær kapitalstyrt,men det har vist sæ i mange tellfella at det e kapitalen såm rår..

Det bli feil pga du da utestæng ei stor gruppe jægera. Nei ikke betal før andejakta,men prat med grunneier om kordan du kan førvalte andestammen på et førsvarli vis uten at du åverbeskatte den,by han skutt vilt hvest han e innt,å sånn sett kanske du få jakte gratis.

Men jakt før det mæste aleina..en kompis tar fort me sæ en ainna kompis såm ijænn tar en kompis me når du ikke e dær..å sånn bailla det på sæ.

Link to comment
Share on other sites

Ta en prat med grunneiger om att du gjerne vil jakte småvilt og predatorer på eigendommen.

Bør ikkje koste meir enn en flaske munnvann :mrgreen:

Kanskje ei steik til jul viss du har fått noen ender.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter både rugder og ender gratis, men pleier å kjøre en runde til de forskjellige grunneierne lille julaften med en god flaske konjakk, litt vin, noe gryteferdig vilt e.l. Dessuten stiller jeg opp dersom de trenger hjelp til noe, setter ut feller om de ønsker det og handler ved hos dem m.v. Jeg betaler for en andejakt hvor grunneier fôrer i dammen. Jeg betaler heller ikke for rådyrjakt, men det er nok ikke så vanlig lenger.

 

Jeg antar at det ikke vil være slik så lenge. Når rypejakten blir dårligere, kommer flere hundeeiere til å oppdage hvor spennende rugdejakten er. For jegere på kontinentet er rugde det fremste fugleviltet, og når de finner ut hvilke mengder vi har å jakte på her oppe blir det som med gåsejakten i Skottland: For ti år siden var det gratis, nå koster det en god slump og det er stappfullt av italienske og franske jegere. Det samme vil skje med andejakt når grunneiere finner ut hvilken ressurs det er å ha en god andedam.

 

Selvfølgelig har det vært fint å kunne jakte gratis i så mange år, men egentlig synes jeg det er rimelig om grunneierne etterhvert tar seg betalt for dette. Viltet på egen mark tilhører dem, og det er en stor ressurs som de nå bare gir bort. Smågårdene her nede gir ikke allverdens avkastning, og hvis jaktutleie kan bidra til at folk blir boende og gjengroingen holdes i sjakk, betaler jeg gjerne for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter and på Jæren, og betalingen er ein god flaske rødvin i julepresang. Nå kjenner jeg eieren av området jeg jakter på, men jeg ser at det er et stort tall jegere som har gratis tilgang på både 4, 5 og 6 terreng.

 

Når det er sagt, det ville ikke vært meg imot å betale noe for god andejakt!

Link to comment
Share on other sites

@ Santo 1, joda det er god tilgang i skjæra her. Men i år var det noe oljegris på utsida av min gammle hjemkommune som ødela Ærfugljakta (fredet) her. Også er det jo greit å ha andre muligheter hvis sjøen blir grov.

 

Jeg må nok ta en titt på vanna for å se om det kan være lovende jaktmarker. Tenkte jeg skulle tilby meg å betale "litt" for muligheten. Grunneieren, som forøvrig er far til min kones venninne og kolega, ville gjærne ha en kontrakt på 5 år. Det blir spennende å se hva den kommer til å inneholde.

 

 

 

Fant en liten skrivefeil!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...