Jump to content

rødreven,den største rypejegeren.mener rypeforsker.


v-max

Recommended Posts

@polar: Det er nok i det totale bildet professoren har i tankene når han uttaler seg om saken. Rødreven er jo godt utbredt over det ganske land. Men det legges jo vekt på nedgang i smågnager bestanden, og at problemstillingen er kompleks. Vi kan jo bare tenke oss tilbake til den tida reveskabben herjet som værst her i landet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter ikke rev å kråke for å få fler ryper i sekken, men det hadde selvølgelig vært en fin bivirkning.

 

Hvis man ser på sammensetningen av vilt i bebygde strøk er det tydelig at endel arter dominerer og disse artenes preadasjon på andre arter er åpenbar.

Det er ikke dermed sagt at feks. rødreven er en trussel for feks. rypebestanden i naturlige omgivelser, men både rødreven og kråka er svært flink til å utnytte menneskenes aktivitet til sin fordel.

Bestanden av disse artene er derfor helt ute av proposjon i forrhold til hvilke "naturlige" matkilder som er tilgjengelige.

 

Med utgangspunkt i dette mener jeg at VI forårsaker en unaturlig høy bestand av disse artene, som ikke bare spiser på søppeldynga, men også utøver sin naturlige predasjon og dermed forårsaker en unaturlig høy beskattning av annet vilt som ikke er i stand til å tjene på menneskets tilstedeværelse.

 

Derfor ser jeg på jakt av disse artene som en pilkt for å kompensere for det ubalansen vi bringer inn i deres økosystem.

 

Økosystemet er nok mere sammensatt enn dette, men dette er mitt bidrag og jeg tror det hjelper :D

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav, global moderator.

enig i dette.

i siste fuglhunden hadde det vært gjort en undersøkelse. dem hadde overvåket 26 røy som hadde reir. 3 av disse fikk frem kullene sinde. 4røy sannsynligvis tatt av hønsehauk. Reisten av reirene var plyndret av rev og mår...

noe særlig klarere enn dette kan det vel ikke bli...

Link to comment
Share on other sites

I 2007 la Lasse Asmyhr ut 36 kunstige reir i Dalsbygda med vaktelegg.

Etter bare 10 dager var 14 reir tatt av predatorer: 1 rev, 2 røyskatter, 3 mårer og 8 ravner. I teksten står det at de skulle sjekke reirene etter 20 dager også, men dette har ikke jeg sett resultatet av.

Ravn var den klart største predatoren av "rypeegg". :evil:

Sjekk linken: http://jaktlaget.dalsbygda.no/nyheter.htm

Link to comment
Share on other sites

Tror reven får ufortjent mye skryt av denne professoren, tror ikke totale det bildet er så enkelt. Her er det lite rev, og det heller ikke så mye ryper, så den teorien gjelder hvertfall ikke i denne kommunen.

 

Hvordan måler du revebestanden der du bor? Spor i snøen? Har du åte ute på faste plasser? Jeg støtter forskeren 100 % i denne samenheng. At reven er et nøkkeldyr i Norsk faune er det ikke tvil om. Da er det også naturlig at når smågnagerne minker må den hente mat andre steder, da vil fugel/egg/rådyrkje osv bli neste stopp.

Ellers kan det se ut som det er lite rev til tider når gnagerbestanden er "borte", de naturlige plassene folk ser rev, på jordene (dyrket mark) på jakt etter mus vil det naturligvis bli mindre av når det er liten gnagernestand. For det er ikke mange turgåere/jegere (som ikke jakter på rev) som ser reven i skogen på dagen, den har enten hørt deg forlengst eller ligger i hi om dagen..

Mitt andre alibi for denne påstanden er at jeg har 2-3 kammerater som er overivrige åtejegere, det har de vært i mange år for øvrig. (er ikke like ivrig åtejeger som disse karene) De skyter i snitt rundt ca 50 rever hvert år, da gnagerbestanden var stor sank antallet døde rever betraktelig...hvorfor? Jo svaret er ganske enkelt, man går ikke over bekken etter vann!

 

I motsettning blir dette året blir spennede, for gnagerne "forsvant" for mer eller mindre for 1 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Nå jakter jeg i samme områder som Polar , og jeg bor midt i reveland for å si det slik. Jeg har åte ute her ved huset , kjenner endel åtejegere rundt omkring her også. Det er lite rev her i komunen , jeg er lommekjent i områdene her + jeg får ofte inn meldinger om sett rev osv , og i de siste år har dette avtatt merkbart. Fremfor alt ser jeg det med engang på hundene når vi er ute om det har vært rev i området.

 

Her rundt min hjemplass føler jeg meg nesten som en forbryter om jeg feller en rev da det går ut over treningen av unghundene. Derfor sparer jeg rev med det formålet å slippe å dra så langt for trening av unghunder.

 

At det er lite rev her kan jeg ikke skylde på andre enn meg selv :wink:

 

Jeg tror problemet er mye mer komplekst enn som å skylde på reven. Flere kombinasjoner som lite smågnagere , innvollsparasitter hos rypene men mest av alt tror jeg et mildere klima har hovedskylden for lav rypebestand med hva akkurat det medfører.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i samme komune som Polar og Foxhound, jeg tror ikke reven er den største hindre for rypene. Da kan vi heller snakke om kråke og ravn, her som jeg jakter så har talle på kråker og ravn økt veldig mye. Jeg har en åte bakomhuse mitt, hvor jeg har skutt 3 rever på 1 år og 200 meter unna åte så er det ei rype som bruker å ha kull hvært år. Reven har aldrig rørt dene rypen men i vår så for kyllingene og sprang på marka ved siden av huse til min bestemor, hun så ei kråke som for å sirklet rund rype-kyllingene og plutselig så stupte kråken ned etter kyllingene og drepte to av dem. Flaksen for kråken var at jeg var på reve jakt med Foxhound den dagen :wink:

 

Det er alt for mye kråker og rav etter min mening :?

Link to comment
Share on other sites

Etter en veldig kjapp gjennomgang av rapporten til Lasse Asmyhr er jeg overrasket over at vi i det hele tatt har ryper i Norge.

Asmyhr la ut tilsammen 208 reir med vaktelegg. I løpet av 2 perioder på 10 dager, tilsammen 20 dager, ble hele 119 reir ødelagt. 66 reir ble tatt av ravn, men bare 5 av rødrev.

57,2% av reirene ble ødelagt :evil:

Dette er bare for perioden som rypene er egg. Vil tro at kyllingene også har en høy predasjon.

Hver enkelt rypejeger burde skyte minst 1 rovdyr pr. sesong eller kanskje helst 1 rovdyr pr. rype de skyter :D

Link to comment
Share on other sites

Ravna er jo hardskutt når det gjelder hagle. I høstferien skjøt jeg på to stykker, men den en fløy videre med et rimelig bra skudd på ca 25 meter. Fant den etter 15 minutters gåing halvdød i en steinrøys, avlivet den ved å knekke hodet. Ved flåing var det hagel med et fint bilde over hele fuglen. JEg skjøt på den med 5 bismuth. Noen anbefalinger på ravn ved bruk av ammo?

Link to comment
Share on other sites

Haha, flådde du ravna? :shock:

 

La meg gjette, du brukte Eley rype nr 5, eller "Schou partner rype" som den også blir kalt? Disse patronene er søppel. Lav utgangshastighet og dårlig sverm i min hagle hvertfall.

25m er jo greit hold det, men du skal faktisk ha gode patroner og litt trang choke for å felle en ravn på det holdet. 1/2 choke eller trangere.

Rio blue steel 32g er virkelig gode patroner som jeg har veldig gode erfaringer med på skadefugljakt. (kråke, måke osv).

Størrelse 4 funka supert på disse hvertfall.

For å sette det litt i perspektiv så var jeg ute en dag med eley rype/schou partner skudda på kråkejakt. Skjøt 20(!) skudd og fikk ned 1 kråke. Vurderte nesten å slutte med kråkejakt etter den dagen. Skal sies at det var en del bomming pga jeg brukte "Gunsock" som ødela siktebildet mitt.

I går brukte jeg Rio patrona som har en hastighet på 441 m/s og skjøt 7 fugl med 8 skudd. LITT penere statistikk :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ravna er jo hardskutt når det gjelder hagle. I høstferien skjøt jeg på to stykker, men den en fløy videre med et rimelig bra skudd på ca 25 meter. Fant den etter 15 minutters gåing halvdød i en steinrøys, avlivet den ved å knekke hodet. Ved flåing var det hagel med et fint bilde over hele fuglen. JEg skjøt på den med 5 bismuth. Noen anbefalinger på ravn ved bruk av ammo?

 

Skutt endel ravn med hagle, men bare med bly. Fleste ravn er skutt under kråkejakt med hubro. Under kråkejakta var favorittpatronene Nitedals Jakt nr 6 eller Gyttorp 38 nr 6. Fant etter noen ravner ut at jeg fikk flere ravn ned hvis jeg bare gikk ett hakk opp i haglestørrelse. Etter det pleide jeg å bytte ut 6'erne med 5'ere når jeg hørte ravneklunk i nærheten når jeg satt og passa på ugla. Har faktisk skutt 2 ravn med 4mm bly også, som bifangst under rådyrjakt. Nå er desverre ikke bly lovlig lenger, men jeg hadde iallefall prøvd å bruke en haglestørrelse tilsvarende US 5 bly på ravn. Feks Vismut nr 4 eller stål nr 3. Men like viktig er det at det er patroner med god fart i. Ville heller satsa på en god stålpatron med høy hastighet enn en slapp Vismutpatron. En stor ravn er en stor og kraftig fugl, som gjerne blir skutt på litt avstand, fordi den pga størrelsen og fargen gjerne er lenger bort enn du tror.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Etter en veldig kjapp gjennomgang av rapporten til Lasse Asmyhr er jeg overrasket over at vi i det hele tatt har ryper i Norge.

Asmyhr la ut tilsammen 208 reir med vaktelegg. I løpet av 2 perioder på 10 dager, tilsammen 20 dager, ble hele 119 reir ødelagt. 66 reir ble tatt av ravn, men bare 5 av rødrev.

57,2% av reirene ble ødelagt :evil:

Dette er bare for perioden som rypene er egg. Vil tro at kyllingene også har en høy predasjon.

Hver enkelt rypejeger burde skyte minst 1 rovdyr pr. sesong eller kanskje helst 1 rovdyr pr. rype de skyter :D

 

Den virkelige predasjonen er nok en god del lavere vil jeg tro. Vanligvis ligger jo rypehøna på egga og de får dermed en mye bedre kamuflasje, spesielt fra lufta. Men at mange reir blir plyndra er nok ganske sikkert!

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat lest litt faglitratur på området, og der påpekes det at man har veldig komplekse svingninger i bestanden, der mye forskjellig spiller inn som det er lite man kan gjøre noe med.

 

Men en av konklusjonene er at det eneste man egentlig praktisk sett kan gjøre for å øke bestanden er hard beskatning av predatorer over lengre tid i et relativt stort område.

 

Rev og mår skal vist nok være de verste predatorene på skogsfugl og storfugl, mens de flyvende predatorene er verre på rype.

 

Kilde: Viltet: Biologi og forvaltning, Hjeljord

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...